De Oostenrijkers zien in de FE geen bedreiging voor de F1.
De Formule E is een raceklasse die in opkomst lijkt te zijn. Met haar volledig elektrische concept past de ‘FE’ natuurlijk helemaal in het tijdsbeeld. Autofabrikanten vinden dit leuk, want zij kunnen zich op die manier een groen imago aanmeten door mee te doen in het elektrische racefeest. Hoewel de toeschouwersaantallen momenteel nog een ’tikje’ achterblijven, denken velen dan ook dat de FE in de toekomst de F1 gaat verdringen als ’s werelds meest populaire en hoogstaande raceserie.
De FIA heeft de klasse kortgeleden officieel de status van ‘wereldkampioenschap’ gegeven en onlangs opperde voormalig F1 coureur en huidig FE-held Jean-Éric Vergne zelfs dat de sporten binnenkort maar moeten fuseren. Voor F1 liefhebbers van het eerste uur is dit nu misschien nog moeilijk voor te stellen. Maar goed, stel je eens voor dat de resterende fabrieksteams de F1 ook de rug toedraaien, wat blijft er daarna dan nog over? Dingen kunnen soms in een oogwenk heel anders liggen. Voor de fans die houden van racewagens die broem-broem geluidjes maken zou dat een hard gelag zijn.
Gelukkig spreekt F1 grootmacht Red Bull uit dat de F1 voorlopig niks te vrezen heeft van de FE in hun ogen. Uiteraard is het Helmut Marko die het woord doet voor de Oostenrijkers. Bij de kleine kwaliteitspublicatie Die kleine Zeitung sneert hij jegens de zogenaamd milieuvriendelijke Formule E dat de klasse stiekem rijdt op dieselaggregaten:
De Formule E vormt geen concurrentie voor de Formule 1. We hebben niks te vrezen zolang ze daar gigantische dieselaggregaten gebruiken om de stroom voor de auto’s op te wekken.
Je hoort het, deze Oostenrijkse dino heeft geen tijd voor hypocrisie. Jij wel?
donotfeed zegt
Formule D
dunhozzie zegt
@donotfeed: helaas zijn er geen gridgirls meer….
Tenminste, niet bij de F1
Gulli zegt
@dunhozzie: formule dubbel D?
frank2b zegt
Maar we hadden toch nét afgesproken dat er niets schoners was dan diesel hier?
fanboy zegt
De generatoren lopen trouwens op glycerine, niet op diesel.
Formule G
phdg zegt
@fanboy: lopen binnenkort misschién op glycerine, ik was het artikel van ABB ook net aan het lezen…
rob5nismo zegt
Tot Honda de stekker uit hun F1 plan trekt en dan staat Red bull daar met een geweldig chassis zonder motor
Edge zegt
@rob5nismo: Nee hoor, dan verplicht de FIA een van de andere drie fabrikanten om te leveren.
koeckenbacker zegt
@Edge:dat zal dan waarschijnlijk renault worden. ?
moveyourmind zegt
Nou ja zeg, worden we gewoon keihard voor het lapje gehouden…
Sta je dan op het podium met je beker in de lucht die je alleen maar gewonnen hebt omdat jouw team de beste dieselaggregraat heeft.
mikje90 zegt
@moveyourmind: Dan wint Honda die titel de komende 100 jaar, omdat ze al jaren geweldige aggregaten maken.
Rick-dos zegt
Ik zie het ook niet gebeuren dat FE ooit populairder gaat worden dan F1. Het heeft drama en intrige nodig om populair te worden. Het heeft spraakmakende helden nodig. Kortom FE heeft (op dit moment) niet de ingrediënten om echt door te breken. UFC had McGregor nodig om echt door te breken, F1 had de strijd tussen Lauda en Hunt nodig, de NBA had Bird en Magic nodig en ga zo maar door. Ik zie op dit moment niet ontwikkelingen of personen in FE die daar voor gaan zorgen. Het is ook niet een klasse waar jonge rijders voor in de rij staan om in te stappen. Het is eerder een klasse waar rijders naartoe gaan als ze niet of niet meer in F1 mee kunnen komen.
Men probeert het wel spannend te maken door futuristisch ogende auto’s in te zetten en door fans er bij te betrekken met een fanboost, maar dat is allemaal artificieel.
Ik denk overigens dat de autosport al een tijdje over z’n hoogtepunt heen is. Het hoogtepunt waren de late jaren ’80 en jaren ’90. Toen zelfs toerwagenraces razend populair waren denk maar aan het DTM en BTCC of Group C prototype racen, maar ook rally racen denk aan Group B racen. Het waren mooie tijden die de romantiek van racen nog heel erg in zich hadden. Het is tegenwoordig allemaal te klinisch en commercieel. F1 heeft weer een beetje een opleving door Verstappen maar dat is ook maar beperkt. Als Lewis stopt dan zal er ook steeds minder interesse zijn uit Engeland zoals dat ook in Duitsland is gebeurd na het stoppen van Schumacher. Nieuwe generaties zijn ook niet meer zo geïnteresseerd in autosport. Het is wat het is maar ik denk dat mijn generatie nog wel het einde van de autosport of in ieder geval F1 mee zullen maken.
jaapiyo zegt
@rick-dos: helaas volledig eensch.
vaakbenjetebang zegt
@rick-dos: Ik ben bang dat je voor een groot deel gelijk hebt. Ook F1 is al deels artificieel geworden en als ik niet al tig jaar zou kijken, denk ik niet dat het me nu als ‘nieuwe kijker’ zou grijpen. Er mist drama, echte rivaliteit, de sensatie van het gevaar dat meerijdt en dat het mannetje in de auto zijn stinkende best moet doen om niet achterstevoren in de grindbak te eindigen, iets ongrijpbaars. De autosport zal vast blijven bestaan, maar F1 lijkt in een flinke identiteitscrisis te zitten – en FE draagt daar aan bij. Anders zou Marko er ook niet over beginnen.
jajeroenja zegt
@vaakbenjetebang: Ben je vaak bang?
hotze zegt
@jajeroenja: te bang zelfs.
jack_abarth zegt
@Rick-dos:
Je bent je # vergeten ?
chills zegt
@jack_abarth: Hekkie!? https://youtu.be/JHKZgzNXkq4
tjorque zegt
@rick-dos: elke sport waar de miljoenen omzet de belangrijkste drijfveer geworden is, heeft zijn ziel verloren…
De fans worden dan gewoon de zoveelste melkkoe van de rijke elite.
Erg jammer allemaal.
lithiumion zegt
@tjorque: niks meer en minder dan dat
mashell zegt
@tjorque: zoiets zal met volkssport nummer 1, voetbal, nooit gebeuren…
Ik ben bang dat voetbal juist het bewijs is dat het de fans niets kan schelen dat ze slechts sponsors van het grote geld zijn.
momo zegt
@tjorque: Zeker waar! Er was een tijd dat teams elkaar beconcurreerden en het als vanzelfsprekendheid zagen om flink verlies te draaien. Waar draait het nu om?
Stefje zegt
@momo: en wie betaalde die verliezen dan?
momo zegt
@stefje: in ieder geval niet de kijkers…
tttijn zegt
@Rick-dos: nou als er iets samengaat met drama is het die zgn energie-transitie.
harrie zegt
Misschien moet de Formule 1 eens aan deelauto’s gaan denken om ook te vergroenen.
Met een app kunnen de coureurs er dan 1 reserveren, dan mag Lewis bijvoorbeeld van 10.00 tot 11.00 racen, Max van 11.00 tot 12.00, etc.
bernoulli zegt
Helmut is er maar druk mee in de vakantie.
pablo1971 zegt
De helft van de F1 races zijn al niet aan te zien zo saai. Wat kijkers willen zijn helden, ploffende motoren, crashes en ander drama. Zodat we het maandag bij de koffieautomaat kunnen lullen van ‘zag je dat gisteren’.
FE is saai x4, nog los van het afschuwelijke Carrera racebaan gezoem en de kunstmatige boost achtige zaken en fan favoriete beïnvloeding van vermogens.
skinny058 zegt
@pablo1971: Hoe lang kijkt u al F1? Ik zie dat u in 1971 geboren bent? Dan weet u ook, net als ik, dat saaie races in de F1 er ook gewoon bij horen. Net als saaie voetbalwedstrijden etc. Toch zijn de spannende ontknopingen, races, acties etc. debet aan de grootheid v.d. sport. Al decennia lang.
pablo1971 zegt
@skinny058: ik ben inderdaad van 1971, dus de tijd van Niki Lauda etc ken ik nog wel. Ook in de jaren van Jos Verstappen ben ik er een aantal keren geweest. Maar wat mij van toen bjjbleef was het geweld van de V10 motoren die je op kilometers afstand al kippenvel bezorgden. Een haast buitenaardse ervaring. En natuurlijk, zeker niet alle races waren spannend, zeker niet toen Schumacher oppermachtig was. Wat mij toen trok, was het feit dat fabrikanten het uiterste uit de motoren peurden, met minimale levensduur. Nu moet alles een aantal races meegaan, is er een maximum aan de brandstof, is banden keuze niet meer vrij. Allemaal kunstmatige zaken die geweld aandoen aan het rechttoe rechtaan racen. En met FE is de beleving helemaal weg
skinny058 zegt
@pablo1971: Daar ben ik op al de punten die u op noemt volkomen met u eens. Eigenlijk is deze trend ingezet na de dood van Senna. Voor Imola 1994 was alles nog frank en vrij, rookten de coureurs sjekkies en zopen bier en hadden borsthaar en snorren. Na het tijdperk Senna (dus ook Schumachers tijd) werden er al kunstmatige ingrepen gedaan. Groeven in de banden, traction en launch control etc. etc.). Maar saaie races is van alle tijden.
boriske zegt
@pablo1971: Ik kijk al F1 sinds 1989 en ik begrijp wat hij zegt. Ontploffende motoren zien we bijna niet meer. Vroeger waren de motoren gemaakt voor 1 race te rijden, volledig op de limiet en dan kan er al eens iets misgaan. Vroeger maakte een piloot een foutje en eindigde die in de grindbak, nu rijdt die wat zigzaggend over een stuk asfalt en kan lekker weer meedoen. Vroeger was er bij een herstart de mogelijkheid om in je reservewagen te springen.
nissanfairladyz zegt
Dan maar Formule H (Hydrogen), met het gegeven dat 98% van alle waterstof op aarde gemaakt is uit Olie doormiddel van stoomreforming. (Hier komt Koolstofmonoxide bij vrij)
Voordeel is echter wel dat je bij de productie ervan de stoffen goed kunt afvangen!! Dus als SHELL dat dan correct doet zou je opzich wel heel schone manier van OLIE gebruik krijgen. Alleen zal het duurder zijn als Diesel en Benzine ben ik bang. Groene waterstof is verschrikkelijk duur, zonder accijns al duurder als diesel en benzine MET accijns.
kempenaer zegt
Er is nog voldoende olie op de wereld om nog voor heel veel jaren lekker F1 te blijven rijden.
Ik hou van die broembroem. lol