De dominantie van Red Bull is deels te wijten aan de zeer lichte straf voor overschrijding van het budgetplafond. Aldus Ferrari.
Red Bull heeft een lekkere start dit seizoen in de Formule 1. Elke Grand Prix die verreden is heeft een winnaar van Red Bull. Dat is lekker voor het team uit Oostenrijk, maar minder lekker voor de concurrentie.
Scuderia Ferrari
Eén van die concurrenten, Scuderia Ferrari, denkt dan ook dat het komt door de lichte straf die Red Bull opgelegd heeft gekregen voor de overschrijding van het budgetplafond vorig jaar. Ferrari teambaas Frederic Vasseur heeft tegenover verschillende media hierover gezegd dat hij de straf maar marginaal vindt.
Naar zijn mening zorgt de zwaarte (of het ontbreken daarvan) van de straf ervoor dat de auto slechts ongeveer een tiende van een seconde minder snel zal zijn in de loop van het jaar dan zonder straf.
Puik werk van Red Bull
Hij geeft wel toe dat Red Bull goed werk geleverd heeft, maar wijst er ook op dat de impact van de straf pas later in het jaar voelbaar zal zijn. Maar hij geeft ook aan dat het geld wat je niet mag uitgeven in de windtunnel en je toch beschikbaar hebt onder het budgetplafond aan andere zaken uit kunt geven. Bijvoorbeeld aan gewichtsbesparing.
Aan de andere kant zal het effect volgens Vasseur sowieso marginaal zijn, want Red Bull Racing gaf vorig seizoen teveel geld uit, dus daar hebben ze in het begin van het seizoen meer profijt van.
Hij haast zicht nog wel om er aan toe te voegen dat ze het natuurlijk erg goed hebben gedaan. En dat hij geen excuus probeert te verzinnen voor de eigen tegenvallende prestaties. Dat is het niet. Nee nee. Maar als je het hem vraagt (wat hij daarmee zelf doet), dan was de straf te licht. Staat genoteerd.
mc96 zegt
Misschien Kan Ferrari zich beter concentreren op de eigen prestaties
lpgbarrel zegt
Nou niet misschien ;-)!
Richmond zegt
Feit is, straf of geen straf, red bull heeft een beter auto dan de rest van het veld. En dat staat los van de budgetcap.
Dutchdriftking zegt
Redbull was toch in 2021 4 ton boven budget gegaan? Dat extra stukje ontwikkeling hebben ze hooguit vorig jaar nog voordeel van gehad, maar zeker niet dit jaar. Dit jaar hebben ze wel het nadeel van de windtunnel.
potver7 zegt
Dat voordeel kan best wat langer doorspelen natuurlijk, maar er is niemand die het weet omdat het niet valt te kwantificeren.
Maar ik durf de stelling wel aan dat Ferrari meer last heeft van z’n eigen strategische blunders, dan van het budgetvoordeel van RB. En laten we niet vergeten dat hetzelfde Ferrari meer dan eens ontzettend goed is weggekomen met reglementair wangedrag en illegale technieken. Om die reden vind ik dat juist Vasseur niet mag klagen over te lichte straffen.
soes750 zegt
Eerder slim mee om gegaan van RB toch. Minder windtunneltijd dus budget daarvoor maar anders ingezet. Misschien wel voor de catering, die kosten krijgen ze dan wel binnen budget.
Johanneke zegt
Als Hamilton en Bottas de RB auto’s niet van de baan hadden gekegeld hadden ze het plafond niet overschreden. Dan waren ze nog sneller geweest?
porker zegt
Exact dit ja! Sowieso is die paar ton marginaal te noemen op een budget van 150 mio (om en de nabij)
lekkerlinksrijden zegt
Als team rood nou gewoon stopt met zeiken en gaat werken. Opening seizoen vorig jaar was Ferrari dé nr1 vh veld, en daarna zakt het team volledig door de ondergrond, geen ontwikkeling, totale chaos in de pit, totale chaos aan de pitmuur enz enz. En daar borduren ze nu weer lekker op door.
mashell zegt
Red Bull dankt zijn succes aan de overname van Force India door Lawrence Stroll en dat hij zich inkocht bij Aston Martin. Nu er daarmee een echt Aston Martin formule 1 team is (ipv van een sticker op de RBR) wordt aerodynamisch supergenie Adrian Newey niet langer afgeleid om spuuglelijke Aston Martin Valkyrie achtige modellen te maken maar gaat al zijn genialiteit in de RBR F1 auto. En Max Verstappen natuurlijk, die kan best aardig sturen.
Edge zegt
Ja, leuk verhaal, maar Red Bull komt gewoon zelf met een eigen “Valkyrie” in de vorm van de RB17. Drie keer raden welke windtunnel-wizard dat ding gaat ontwerpen ;-)
mashell zegt
Dan weet je dat het bij drie wereldtitels voor Max gaat blijven…
Allison Burgers zegt
Vasseur is Fuel Flow Gate uit 2019 alweer vergeten. Met het achter de schermen handjeklap tussen FIA en Ferrari,
flyerbunch zegt
Fred heeft in elk geval een maatje gevonden in Toto zo lijkt want ze staan na elke race te kwebbelen..
Hawkeye72 zegt
Vasseur heeft uitgebreid met Toto en Huilie Huilie Hamilton gebeld voor tips en tricks om RB in een zo kwaad mogelijk daglicht te stellen en de publieke opinie af te leiden van hun eigen gefaal en gekluns? Vroeger was F1 een mannensport…..