Red Bull laat niet los, maar bijt zich juist vast in de krachtige motor van Mercedes.
Sinds het begin van het tweede turbotijdperk in de F1, heeft Mercedes een enorm voordeel in handen gehad. De turbotor die Mercedes in de voormalige fabriek van Ilmor bouwt, bleek in 2014 overduidelijk veel beter dan die van Renault en Ferrari. Velen dachten dat Honda in 2015 met de overtreffende trap zou komen met een jaar extra ontwikkelingstijd. Doch de Japanners sloegen de plank op onnavolgbare wijze mis. In plaats van een VTEC-bom, bouwden ze een GP2 engine.
Inmiddels weten we wat echte fans al jaren bevroedden: de motor van Mercedes was zó goed, dat Mercedes ‘m zelfs een beetje kon terugschroeven. Dan nog konden ze de kampioenschappen makkelijk aan elkaar rijgen. Pas in 2019 veranderde de zaak een beetje. De regels omtrent hoeveel olie je mocht verbranden, werden gewijzigd. Tevens werd de partymode uiteindelijk verboden. Die dingen werden als nadelen gezien voor Das Haus. Maar daarnaast had Ferrari vooral ook een handige loophole in het reglement gevonden. Het Italiaanse raspaard ging opeens als een kogel op rechte stukken.
Toen het peerd teruggefloten werd, was Mercedes echter weer gewoon oppermachtig. Dit jaar heeft Honda echter de zaakjes eindelijk op orde. Tot de race in Silverstone, meenden velen zelfs dat de Honda-tor zes jaar later dan verwacht eindelijk de beste van het veld was. Waar of niet, sinds Silverstone is alles weer anders, aldus Red Bull.
Het vermogensvoordeel lijkt nu namelijk weer bij Mercedes te liggen. Dit zie je niet alleen door betere prestaties van Mercedes zelf, maar ook aan de opleving van met name McLaren en Williams. De Oostenrijkers zijn er niet helemaal van overtuigd dat dat allemaal kosjer is. Ze zijn overigens niet de enigen. Ook bij Ferrari heeft men bepaalde verdenkingen. Mercedes zou rommelen met de temperatuurmeting bij de inlaat van de cilinders. Opvallend genoeg is dit geen geheel nieuwe gedachte.
De sensors in kwestie, zitten er namelijk pas sinds 2018. Toen is in het reglement opgenomen dat de temperatuur bij de inlaat van de motor 10 graden warmer moet zijn dan de omgevingstemperatuur. Koelere lucht betekent meer zuurstofmoleculen per volume-eenheid lucht, daarmee meer peut die je per slag van de cilinder kan verbranden en dus meer potentiële power. Het koelen van de lucht levert zodoende dus ook potentiële vermogenswinst op.
De bulten op de motorkap van de teams met Mercedes-motor, hebben de verdenking bij complotdenkers verhoogd dat Mercedes een trucje uitvoert met de plenumkamer om de temperatuur en/of de temperatuursensor te manipuleren. Maar ja, die bulten zitten er bij Mercedes, Aston Martin, McLaren en Williams al vanaf het begin van het jaar op. En de FIA heeft onlangs geoordeeld dat de motor van Mercedes ‘gewoon’ legaal is.
Voor Red Bull is de kous desalniettemin nog niet af. Bij Auto-Motor-und-Sport laat teambaas Christian Horner optekenen dat men verder op zoek gat naar wat Mercedes precies uitvoert. Horner is er namelijk van geschrokken dat Mercedes in Turkije op het rechte stuk sneller was zonder DRS dan Red Bull mét DRS.
Mercedes heeft al aangegeven dat het niks veranderd heeft aan de motor sinds het begin van het jaar. Het team heeft daarbij villein aangegeven dat men het fijn vindt dat Red Bull aandacht en energie aan dit issue besteedt. Die energie kan het namelijk niet aan andere dingen besteden. Wat denk jij, moet Red Bull zich focussen op zichzelf? Of kunnen ze de titel sowieso vergeten als Mercedes niet afgeremd wordt? Laat het weten, in de comments!
Johanneke zegt
Ik heb meer het idee dat ze in Monza bij Bottas gewoon even gekeken hebben hoe hard ze het ding kunnen laten lopen. Iets te hard gegaan, race erop weer een nieuwe motor. Nu weten ze het wel.
Flutterbi zegt
Data liegt niet en Red Bull is niet achterlijk. Die zien zo’n grote onverklaarbare stap. Dan is het heel normaal dat je daar vragen over stelt. Helemaal als Mercedes net doet alsof er niets gewijzigd is.
Bella Macchina zegt
Even samenvatten hoe we de reacties van F1-teams interpreteren:
Redbull over Mercedes: scherpzinnig
Mercedes over Redbull: jankers
Bernadette zegt
Nee, Mercedes was ook scherpzinnig toen ze de 2sec regel voor pitstops aan de kaak stelden. Jankers.
mashell zegt
Maar de vraag is niet: waarom is Mercedes nu opeens sneller? De vraag is: waarom was Mercedes niet heel het seizoen tot nu toe zo snel? Want dat is de normale situatie: Mercedes is een stuk sneller dan de anderen. Ik denk dat Mercedes een klein probleem gehad heeft, daar nu een oplossing voor heeft en nu op hun normale prestatieniveau zit. En tja, dat is vervelend voor Red Bull. Overigens is met alle gemarchandeer met de regels (vooral op het gebied van aerodynamica) door Red Bull in het verleden uitermate ongepast dat zij de suggestie durven te wekken dat Mercedes iets illegaals doet.
retetikker zegt
Yup.
Meer tractie door tweaks aan de motor voor een soepelere vermogensafgifte.
Minder luchtweerstand/meer downforce achter door aanpassingen aan de vloer.
En verder nog wat veranderingen aan de koeling van de remmen om de banden beter op temperatuur te houden, en naar het schijnt kan de Mercedes beter overweg met de nieuwe verstevigde banden.
Robert zegt
YouTube kanaal Driver61 heeft hier toevallig twee dagen geleden een interessante video over geüpload:
https://youtu.be/gzdV5lfMl7E
brammetjedeb zegt
@RRRobert: die is goed, hè!
flyerbunch zegt
@RRRobert: had ik ook al gezien toevallig.. Mercedes lijkt in dit geval gewoon meer ‘out of the box’ te hebben gedacht zo lijkt het.
basman147 zegt
Variabele inlaatkelken op een turbomotor kende ik nog niet, maar het maakt wel duidelijk waar die extreem gekoelde lucht dan vandaan komt. Waarschijnlijk verzamelt die zich onder in de plenum, en door de inlaatkelken extreem te laten zakken kan je daar dan eventjes gebruik ban maken tijdens een inhaalmanoeuvre oid.
406_v6 zegt
@basman147: Toyota gebruikte in 1995 al een illegale voorziening op de luchtinlaat van de Celica ST205; was een zeer ingenieus systeem wat de diameter van de inlaatlucht restictor kon aanpassen zodat er méér verbrandingslucht maar de cylinders kon… ze werden na de rally van Catalonië geschrapt uit de lijsten en verbannen uit de rallysport, waar ze in 1997in terugkeerden.
basman147 zegt
Klopt, maar die zat voor de Turbo (schijnbaar was het zo mooi gemaakt dat de inspecteurs er eigenlijk diep ontzag voor hadden) en was heel duidelijk illegaal omdat het de verplichte restrictor omzeilde.
Wat ik toch nu toe van de Mercedes motor lees is dat ze dit jaar variabele inlaatkelken na de turbo gebruiken, in de eerste plaats om de resonanties in het inlaatspruitstuk optimaal te gebruiken. Op zich niets bijzonders voor een atmosferische motor, maar voor een turbo is het nieuw.
chrism zegt
Kan iemand me uitleggen waar deze regel überhaupt vandaan komt? Oftewel wat de reden voor deze regel is?
basman147 zegt
Waarschijnlijk om te voorkomen dat Teams met bijvoorbeeld droogijs of andere middelen gaan proberen om de inkomende lucht af te koelen, wat F1 kennende, weleens heel prijzig kan worden.
HZW zegt
Ik ben toch bang als Red Bull/Honda geen konijn uit de hoge hoed toveren, of Mercedes niet terug gefloten wordt met hun motor trucjes, dat Mercedes gewoon het WK gaat winnen bij de rijders en constructeurs.
Het enorme snelheid voordeel zal niet zomaar verdwijnen.
ouwedibbes83 zegt
@HZW: nou, je vergeet dat er strategische foutjes gemaakt kunnen worden met bandenwissels die best wat punten kunnen kosten. Ik hoop dat t weer gaat regenen ;)
basman147 zegt
Op Auto Motor und Sport wordt gespeculeerd dat Hamilton, net als Bottas, nog een 5e motor nodig heeft dit seizoen…
https://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/red-bull-mercedes-schachstellen-wm-kampf-2021/
Uiteraard heeft Red Bull zo ook zijn issues…
flyerbunch zegt
Vrees er ook een beetje voor dat Red Bull de laatste 6 races achter de feiten gaat aanhollen. Lijkt net of de FIA en Liberty Media in het begin van het seizoen hebben gezegd: Toto ff kalm aan doen.. kijkcijfers leveren geld op weet je wel!?
Bernadette zegt
Eens. F1 draait maar om 1 ding: geld. We weten al langer dat diegene met ’t meeste geld wint, dus ’t is eigenlijk meer een sport voor boekhouders geworden dan iets anders. F1 kijkrechten worden verkocht aan de hoogste bieder, dus moet er wel iets anders uitkomen dan de afgelopen jaren qua strijd. Dat gaat prima met de huidge FIA regelementen en de inconsistentie van straffen. Liberty Media en diens aandeelhouders zal de sport zelf namelijk geen drol interesseren, maar wil het nog voldoende kijkers krijgen achter de betaalmuur, dan moeten ze wel ’n beloofd aantal potentiële kijkers kunnen meegeven aan ’t nieuwe platform.
stefan00 zegt
Kunnen ze niet gewoon dit soort regels schrappen? Waar gaat het over. Gewoon zoveel cylinders, zoveel liter, zo’n grote turbo en je krijgt zoveel brandstof. Dan krijg je toch pas innovatie?
mark_mulder zegt
Wat mij betreft zou het veel leuker zijn als de teams puur gelimiteerd worden op budget, en binnen dat budget mogen ze doen wat ze willen. Desnoods zetten ze er 12 wielen onder en laten ze de motor rijden op appelstroop, zolang je binnen je budget blijft is het allemaal best.
Bella Macchina zegt
Wees er maar zeker van dat teams een achterpoortje vinden op budget caps. Hun toeleveranciers zullen wel een lage faktuur maken maar de eigenlijke kost laten betalen door de teamsponsor.
sportevo zegt
Jammer weer dat als de FIA stelt dat de motor van Mercedes legaal is, het ‘gewoon’ toch nog tussen aanhalingstekens moet worden gezet.
En typerende reactie voor Red Bull weer. Laat ze maar lekker zo doorgaan.
JeeBee zegt
Waarschijnlijk een rare gedachte, maar stel je voor: Mercedes is al jaren oppermachtig en zijn dit nog steeds. Niet goed voor de sport en niet goed voor de sponsors want bang dat er steeds minder kijkers zijn… Deal tussen Mercedes en RB, we maken er een spannend seizoen van, Mercedes doet in eerste instantie rustig aan, de strijd is superspannend. Kijkers zijn er genoeg, sponsors zien kansen, de kassa rinkelt. Voorwaarde van deze afspraak is dat Mercedes + Hamilton kampioen worden, zouden ze anders ook worden dus geen probleem voor RB; ze weten dat ze toch wel 2e worden. Nu is het moment voor Mercedes om deze deal veilig te stellen. Beetje protesteren, beetje klagen (allebei), hoort erbij…maakt het “net echt”: Iedereen blij, volgend jaar weer verder en staat iedereen weer op 0. Misschien ben ik gek, vast wel, maar dit denk ik al maanden….
sportevo zegt
De belangen lijken mij iets te groot dat Red Bull en Mercedes op top niveau dit soort afspraken maakt (al dan niet met medeweten van Liberty Media). Denk niet dat Verstappen (Max, Jos en management) ermee akkoord zou gaan als ze dit zouden weten. Dus zou het echt heel erg geheim moeten zijn totdat het een keer naar buiten komt en dan ben je aan de beurt als organisatie.
metalmike zegt
@sportevo: Zij hoeven het niet eens te weten. Een paar sleutelfiguren binnen Mercedes heb je nodig, meer niet.
senwedural zegt
Jij hebt je zeker ook niet laten vaccineren;)
johanw zegt
toch grappig dat hier wordt gezegd honda een extra ontwikkelingsjaar had, juist was honda de partij die pas later instapte en dus een achterstand had tov de andere fabrikanten qua ontwikkelingstijd.
en mercedes juist al twee jaar extra bezig is geweest mbt de ontwikkeling tov renault en ferrari waardoor zij een enorme voorsprong hadden en altijd hebben gehad.
Joris24 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-