Het is nog niet te laat voor de Nederlander.
Een dikke maand geleden was er veel te doen over de toekomst van Max Verstappen bij Red Bull Racing. We stonden aan de vooravond van de Grand Prix in Oostenrijk en Max’ team leek ondanks Max’ eigen heldendaden achter het stuur niet meer dan de derde macht te zijn dit seizoen. In de eerste acht races van het jaar had Max Emilian ‘slechts’ twee keer het podium gehaald en dan ook nog op het laagste treetje. Juist nou MV33 amper fouten meer leek te maken, ging dat voorzichtig aan toch een beetje wringen. In 2020 toch naar een ander team dan maar? Het zou eventueel mogelijk zijn, via een zogeheten ontsnappingsclausule in Max’ contract.
Inmiddels zijn we drie races verder en is de hele kwestie in feite een moot point. Max won de race in Oostenrijk en de race afgelopen weekend in Duitsland. Tussendoor had hij in Engeland ook nog een tweede plek gescoord, ware het niet dat Vettel hem van de baan torpedeerde. Dankzij deze purple patch én het feit dat de RB15 ook qua pure snelheid wat dichterbij lijkt te komen aan de W10 EQ Power+ en SF90, is er opeens niet meer zoveel noodzaak meer om naar een ander team te hoppen. Echter, het kán nog wel!
Het enige wat Max hoeft te doen is dit weekend zelf maximaal negende worden en hopen dat Vettel de race wint. Helmut Marko heeft namelijk alsnog details van Max’ ontsnappingclausule losgelaten tegenover Sky Sports F1. Max mag (onder andere?) het team verlaten als hij op het moment dat de zomerstop ingaat na de race van dit weekend niet minimaal derde staat in het kampioenschap.
Momenteel neemt onze Max precies de derde plaats in, achter de twee coureurs van Mercedes. Zijn voorsprong op vierde man Vettel is 21 punten. De Duitser zou dus nog haasje over kunnen gaan op zondag, hoewel een van de Hazen Max daarvoor uit de race moet rammen of iets dergelijks. Zodoende heeft Marko dan ook vertrouwen in een goede afloop voor zijn team. De hoteluitbater denkt dat de kans ’99 procent’ is dat Max ook volgend jaar weer ‘gewoon’ voor Red Bull Racing aan de start verschijnt. Bij deze geregistreerd.
VeniVidiVici zegt
Waarvan akte… Max blijft gewoon bij RBR!!
fmgarcia zegt
En Gasly zit na de zomerstop achter de balie van de nachtreceptie.
ger_dekker zegt
@fmgarcia: ja idd, maar wel met behoud van zijn salaris a 15mio, doe mij zo,n job!
iannuzi zegt
@ger_dekker: 15mio? Hoe kom je daar nu bij? Basissalaris €1,4mio. En gezien het feit dat het niet zo lekker gaat denk ik niet dat het verschil zit in sponsorcontracten en bonussen.
thestino zegt
@iannuzi: zelfs in dollars volgens gpfans.com
rikus zegt
@iannuzi: nog steeds een prima salaris voor een baliemedewerker.
okdoei zegt
Zucht.
Dit is een ontwikkelingsjaar met Honda.
Hij kan nergens heen.
Het gaat nu gewoon beter dan ze zelf verwachtte.
Hou op met deze nutteloze discussie.
Klaar dit.
zwepp zegt
@okdoei: Precies dit. De enige valide optie zou Mercedes zijn, maar 1) ik denk niet dat ze nog lang genoeg het dominerende team zullen zijn en 2) als Mad Max met Mercedes wereldkampioen zou worden dan roept zuur Nederland weer dat iedereen met een Mercedes wereldkampioen had kunnen worden. Zo wil je gewoon niet winnen.
vonklausenburg zegt
En dit met de opmerking van Lewis “best crowd” Hamilton dat RBR qua vermogen vrijwel gelijk staat met Mercedes en – ik parafraseer – ‘op sommige plekken meer vermogen heeft’.
RBR zit in ontwikkeling en het lijkt de goede kant op te gaan. We zien alleen niet hoeveel risico ze nemen en hoeveel veranderingen achter de schermen er plaatsvinden. Voor alsnog lijkt het hoopgevend, de vraag is dan ook niet of Max weggaat bij RBR maar hoe hij het team weet op te bouwen richting dominantie. Wat dat is waar elke coureur van droomt.
gtveej zegt
Gewoon bij RBR blijven. Leukste team van de hele grid.
En zo heel ver zit men niet meer van Mercedes vandaan.
VeniVidiVici zegt
@gtveej: Kijk maar naar VT3 van zojuist (Max bijna track record te pakken)
willeme zegt
Hij gaat nu zijn eerste pole pakke . Wordt nog wel een feestje met Honda. Komt goed.
VeniVidiVici zegt
@willeme: Gaat hij niet, Hamilton is weer beter
fejjie zegt
@venividivici: *heeft een betere auto.
VeniVidiVici zegt
@fejjie: Bedoel hij is niet meer ziek
willeme zegt
@venividivici: Precies dit dus. Oh, nee ;-)
VeniVidiVici zegt
@willeme: Ik heb mijn glazen bol zojuist in de afvalbak gegooid. Max pakt pole en Lewis toch weer goed ziek!
suzikubelona zegt
@willeme: Ik duim met je mee!
willeme zegt
@suzikubelona: Best goed gelukt, thanks ;-)
suzikubelona zegt
@willeme: YESSSSS!
harrie zegt
Gaat best lekker met Honda toch? En spec 4 komt eraan.
iphonistvongates zegt
Ik maak me best wel zorgen om de vele auto/sportjournalisten nu de F1 pauze er aan zit te komen. Ik hoop dat ze een groot support-team om zich heen hebben, lid zijn van praatgroepen, toegang hebben tot de beste kalmerende middelen en slaapmedicatie, effectief tijdslot op alle social media platforms vooral FakeNewsBook en InstaLies. Oh nog wat…het enorme datalek bij het Honda concern openbaarde een Engine Mode 12 voor GP België en Engine Mode 14 voor GP Italie….Forza!
cabriohater zegt
Ja en wat dan? Net of je met Mercedes of Ferrari gegarandeerd beter zit. Met de voortgang die RBR&Honda maken kan het net zo goed zijn dat dit volgend jaar, of het jaar daarna het top team is.
Ook lijkt het mij dat Max en het team inmiddels wel een soort band hebben. Om dan nu zonder goede reden aan stoeltje wisselen te beginnen lijkt mij gewoon niet logisch. Stoeltje wisselen is nooit risico vrij.
marinepower zegt
@cabriohater: vraag maar aan Riciardo.
oliejunk zegt
Clausule ontsnapping is 5 races nr 1 positie niet behaald is.
rikus zegt
Wie word nu helemaal wild van dit “nieuws”? Zeg op!! Want dit is al zo vaak aangehaald en besproken.
mark997gt3 zegt
De sleutel van de rijderscarrousel ligt bij Mercedes. Nog een jaar Bottas? Dan kan Max in 2021 naar Mercedes. Ocon zal dan in 2020 naar Renault gaan en Hulk vervangen. Kies Mercedes in 2020 voor Ocon dan zal dit wrs geen jaarcontract zijn. Dan Mercedes geen mogelijkheid voor Max. Ferrari lijkt ook dicht te zitten komende 2 jaar. Vettel wel wat op zijn retour……