Stiekem hopen we allemaal een beetje op het schudden van de kaarten, toch? Red Bull bevestigt nu details van een exit clausule voor Max Verstappen.
Winnen wordt voor sportmensen natuurlijk nooit oud. Maar eigenlijk voelt het dit jaar alsof de hoogtijdagen van Verstappen en Red Bull achter ons liggen. Vorig jaar was wat dat betreft natuurlijk ook een dermate belachelijk succes dat het niet vol te houden is. De batterij van het team, van Max én die van de fans, moest dit jaar wel bijna wat leger zijn.
Toch leek dit in het begin van het seizoen aanvankelijk niet zo te zijn. De beslommeringen rondom Christian Horner ten spijt, won het team opnieuw bijna alles. Maar goed ook achteraf gezien. Verstappen bouwde namelijk daar de buffer op die hij nu hard nodig heeft. Sinds Spanje heeft Max niet meer gewonnen.
Gevoelsmatig voelt het dan ook alsof Red Bull Racing op zijn retour is. De teambaas heeft wat glans ingeleverd. Intern zijn er wonden opgelopen die littekens acherlaten. Adrian Newey is na bijna twintig jaar vertrokken en ook andere belangrijke werknemers nemen afscheid. Vraagtekens bestaan over hoe goed de Ford Motor zal zijn…Misschien is het allemaal een tijdelijke dip voor opnieuw een periode van bloei. Het is de F1, dus je weet het nooit. Ferrari was in 2003 ook wat minder dan in 2002, om vervolgens in 2004 opnieuw keihard te domineren. Maar zo voelt het in dit geval gevoelsmatig niet.
Uiteraard wordt zodoende de beste coureur op de grid in verband gebracht met andere teams. Mercedes maakt er geen geheim van dat het Verstappen eigenlijk ziet als de gewenste echte opvolger van Hamilton. Bij Aston Martin zitten straks Honda én Newey, twee partijen waarmee Max altijd graag heeft samengewerkt. En Ferrari is natuurlijk de echt logische fit van Max als opvolger van Michael Schumacher.
Nu heeft Max in de honeymoon-fase bij Red Bull echter een superdeal getekend, die hem in principe tot en met 2028 verbindt aan het team. Zoals Helmut Marko echter ook toegeeft: een contract in de F1 betekent niks als de prestaties uitblijven. Hooguit hoeveel compensatie je krijgt bij het ontbinden van het contract. Dat geldt voor de coureurs, maar vice versa ook voor de teams.
Christian Horner heeft nu uit de doeken gedaan dat Max inderdaad zo’n clausule heeft, doch dat wisten we al. Hij is echter nu ook verrassend eerlijk over wat daar (onder andere) in staat. Tegen The Times verklapt Horner dat als Maxsj gedurende een langere periode niet in de top-3 staat, hij op een gegeven moment weg mag bij zijn team. Sebastian Vettel had ooit dezelfde clausule in zijn contract staan.
Max zelf heeft echter ook wat gezegd over deze situatie. Hij heeft afgelopen week helder de intentie uitgesproken om zijn contract bij Red Bull uit te dienen. Op zich mooi natuurlijk…Maar wat doet het stukje Jos in Max als het allemaal misloopt? Max in 2027 naar Ferrari dus? Laat het weten, in de comments!
GJZ zegt
Max zal naar mijn mening naar Aston Martin zal gaan, alle puzzelstukjes vallen dan opnieuw op zijn plek
PunicaOase zegt
Max verandert denk ik niet te snel. Volgend jaar veel hetzelfde. 2026 even goed kijken wie zijn huiswerk het beste gedaan heeft en dan in 2027 overstappen indien nodig. Of helemaal stoppen omdat het tijd wordt voor iets anders leuks..
HZW zegt
Ik zie Ferrari ook niet genoeg dominant gaan worden om voor een kampioenschap te gaan bij rijders of constructeurs.
Verder denk ik dat het rijders duo minder wordt met het vertrek van Sainz.
Hamilton verliest al het hele seizoen tegen Russell, moet nog zien of hij gaat winnen van Leclerc.
En Leclerc maakt ook nog regelmatig stomme fouten.
Aston Martin komt pas vermoedelijk in 2026 verder naar voren, en als Mercedes de zaken op orde krijgt, kan het misschien wel wat worden met de juiste rijders.
En bij Red Bull zie ik de aandrijving niet als het grootste probleem, want op dit moment is het puur de auto die niet presteert.
Je ziet aan McLaren dat als de auto heel goed is, dat je al een heel eind op weg bent, de rest met Mercedes motoren presteren ook niet geweldig.
Richmond zegt
AM in 26? Dat moet een wonder zijn. Ook red bull won niet meteen met Newey. Denk niet dat Verstappen daarop gaat gokken
Edge zegt
Exit clausule of niet, als zo’n grote coureur écht weg wil gaat hij toch wel. In feite zegt dit dus helemaal niet zoveel, het is enkel fijn voor Red Bull om te weten dat Verstappen wel gewoon in de top 3 staat omdat het ze in dit geval nog een leuke zakcent kan opleveren.
lekkerlinksrijden zegt
Ik denk nog steeds dat hij naar MB gaat in 2026, MB heeft ook veel ervaring in de Formule E en dat helpt ook wel met de veranderingen in 26.
str8six zegt
Max naar Ferrari zou voor mij, als diehard Schumi-fan, wel de kers op de taart zijn. Echter denk ik dat ie eerder naar Mercedes zal gaan. AM is leuk, maar zolang die Sjaak Troost Lance Stroll daar rijdt wordt het geen team die mee gaan doen om het WK.
Mocht Max naar Ferrari gaan, ter vervanging van Lewis, zal Lec serieus door de mand vallen vermo
Allison Burgers zegt
Max zit zijn contract uit en gaat dan lekker sinracen en Le Mans Series rijden.
outlook zegt
Eerst die 20 seconden straf uitzitten
tommycooker zegt
Zucht. Speculaas. En door.
mashell zegt
Ik zie allemaal speculaties over waar hij heen zou gaan maar de clausule zegt niet in de top 3 staan, daar staat hij voorlopig nog wel. Hij kan op z’n vroegst 2026 ergens heen mits 2025 een rampjaar wordt.
gallardogt zegt
Met moeite en tegenzin hoopt Max de komende 1 á 2 jaar de titel te pakken om vervolgens naar het heilige Ferrari te verkassen. Ook dat is natuurlijk een droom waar hij zich tot nu toe niet over heeft uitgelaten. Max is helemaal klaar met alle andere teams, RB incluis. Stelletje klojo’s.