Beetje regen erbij, en die Max pakt straks meteen de overwinning.
Vanochtend is het Formule 1-seizoen dan eindelijk begonnen. We kunnen bij deze dan ook een einde brengen aan de speculaties over de rangorde van de verschillende teams. Nu de eerste twee vrije trainingen erop zitten, hebben we een redelijk beeld van de situatie.
Vrije Training 1
Hoewel je de eerste vrije training veelal met een flinke schep zout mag nemen, was het tamelijk deprimerend om te zien dat het Mercedes-duo fier aan kop ging. Met name Hamilton begon de allereerste sessie van het jaar bijzonder sterk, door zijn teamgenoot met ruim een halve seconde te verslaan. De tijd van de Brit, een 1m24.026s, was voldoende om hem ver boven de rest van het veld uit te laten steken.
De depressie groeide verder dankzij het feit dat er na Bottas, die een 1m24.577s reed, nog ruim twee tienden tussen de Fin en P3 zaten. We kunnen onszelf gelukkig verblijden met de wetenschap dat de rest van de grote teams de snelste band, in tegenstelling tot Mercedes, links lieten liggen. Desondanks lijkt de tijd van Verstappen, die tot een 1m24.771s kwam, wel héél ver van Hamilton verwijderd. De Ferrari’s wisten een vierde en vijfde tijd te claimen, terwijl Ricciardo (P6) ruim een seconde op de Britse viervoudig wereldkampioen moest toegeven.
In de strijd om het middenveld liggen er nog genoeg kansen voor het grijpen. Het is dan ook nog niet te zeggen welk team er dit jaar best of the rest zal zijn. Dat gezegd hebbende begon Romain Grosjean het jaar goed, door een zevende tijd voor Haas te pakken, op 1,7 seconden achterstand van de leider. McLaren en het fabrieksteam van Renault lijken er eveneens goed voor te staan, al kende de Britten de nodige technische problemen. De Spanjaarden Alonso en Sainz kwamen respectievelijk tot een 8ste en 9e positie. Force India lijkt de weg ietwat kwijt te zijn. Het team, dat de naam toch niet veranderen zal, kwam niet verder dan een 14e positie. De beide Alfa Romeo’s stonden stug onderaan.
Vrije Training 2
Enkele uren later ging de tweede vrije training van start. Mercedes was wederom bijzonder sterk, maar kon ditmaal op meer tegenstand rekenen. Met name Max Verstappen wist dicht in de buurt van Hamilton te komen. Na een hoop over en weer, en verschillende bandencompounds te hebben geprobeerd, eindigde Verstappen op slechts 0.127s van de wereldkampioen. Max wist Hamilton echter niet in de 1m23’ers te volgen. De Brit was met zijn tijd van 1m23.931s de enige die de grens wist te doorbreken. Opvallend is wel dat Hamilton’s tijd drie tienden langzamer was dan hij vorig jaar in VT2 wist te presteren.
Achter Hamilton en Max vinden we Bottas, die slechts 0.228s toegaf op het duo. Raikkonen deed het met een achterstand van 0.283s niet veel slechter, al zette hij deze tijd, in tegenstelling tot de coureurs boven hem, op de ultrasoft. Vettel en Ricciardo hielden zich wederom gedeisd, en volgen respectievelijk op een vijfde en zevende positie.
Wie schaart zich dan gedurfd tussen de verwachte verdachten, hoor ik je vragen? Wel, dat zal wederom de Haas van Romain Grosjean zijn. Jazeker, de koek is nog lang niet op, zo blijkt. De Fransman gaf slechts 0.717s toe op Hamilton, waarmee de Amerikanen wel degelijk daad bij woord voegen. Het ware gevecht om het middenveld begint bij P8, waar de 1m25.200s van Alonso een krap gebied van een seconde opent naar P18. Mocht het nog niet duidelijk zijn, het zit dus wel degelijk dicht op elkaar.
Binnen die seconde zijn het wederom McLaren, Renault en Haas die de beste papieren in handen lijken te hebben. Force India, Williams en Toro Rosso lijken er iets minder goed voor te staan. De beste posities van deze teams waren, in volgorde, 12e, 14e en 16e. Alfa Romeo sluit wederom de hekken, op acht tiende van het middenveld. Pijnlijk.
meneer zegt
Dit is gewoon de timetable uitgetypt..?
daihatsucuore zegt
@meneer: Wat een schavuiten he. Een beetje verslag doen van de eerste vrije trainingen. En dan kiezen ze er ook nog voor om dat aan de hand van tijden te doen?! Ze hadden beter kunnen kijken naar wie de mooiste kleur op de wagen had zitten.
meneer zegt
@daihatsucuore: er is duidelijk niet gekeken, een beetje inhoud mag best. In de samenvatting van 1 minuut van f1 zelf zie ik technische problemen voor alonso, een bijna-raak incident tussen bot en rai en sirotkin die hem bijna in de vangrail parkeert. Tijden lees ik dan wel in het lijstje, dat niet voor niets in een overzichtelijk schema wordt gezet.
Breinstein zegt
Voor de één deprimerend, voor de ander motiverend. Persoonlijk ben ik blij dat Hamilton nog steeds aan de top staat. Uiteraard hoop je op spannende races, maar laat Mercedes maar (weer) kampioen worden.
gasskaas zegt
@Breinstein: is dit een soort afwerings mechanisme? Zoals vrouwen die zeggen nee er is niks ik ben niet boos?
Breinstein zegt
@gasskaas: Nope, geen afweermechanisme. Ik keek al naar Formule 1 toen ‘onze’ Max in de luiers zat. En ondanks dat ik de beste man het beste gun is mijn voorkeur voor merk reeds eerder bepaalt.
TimoBac zegt
@Breinstein: Kijk, gewoon eerlijk zeggen dat je Mercedes fanboy bent: daar is jammergenoeg lef voor nodig in NL. Ik herken het een beetje. Max is een genot om naar te kijken maar Mercedes is wel ijzersterk. Wat is F1 toch heerlijk!
Breinstein zegt
@timobac: Ik zie zelf niet zo in waarvoor daar lef voor nodig is? Omdat ik niet mee ga in de Max mania?
TimoBac zegt
@breinstein: Exact dat! Zeker onder auto liefhebbers in NL is het Max voor en Max na.
Breinstein zegt
@timobac: Iedereen heeft recht op zijn/haar eigen mening en meelopen met de meute zit niet in mijn aard. Laten we voorop stellen dat Max een exceptioneel talent is en ik zeker van zijn prestaties kan genieten. Echter heeft zijn afkomst geen invloed op mijn voorkeuren. Ik kan me ook niet voorstellen dat een Ferrari fan ineens op de banken gaat voor Max, tenzij hij een rode bolide bestuurt.
pa045 zegt
@Breinstein: tuurlijk wel. Al Ferrari fan sinds jij nog in de luiers zat. Maar nu vooral Max fan. Dat heet bij mij: nationalisme!
Missen veel medelanders. Weet ik. Dus er wordt raar tegenop gekeken.
Ik vond de periode van Jos in the F1 ook geweldig.
Breinstein zegt
@pa045: volgens mij moet je dan je nickname aanpassen naar Opa045 ? Maar als ik jou goed begrijp stel je een winst van Verstappen boven die van Ferrari? Wat is dan al die jaren je ‘fanschap’ dan waard?
berlinetta zegt
@breinstein: Voor de Mercedes-fans is dat inderdaad het beste scenario. Voor de F1-fans niet.
Breinstein zegt
@berlinetta: Mee eens. Dat zorgt er ook voor dat ik in dubio zit of ik echt wil dat ze weer kampioen worden of niet. Mijn Mercedes-hart zegt van wel, mijn Formule1-liefhebbershart zegt van niet.
berlinetta zegt
@breinstein: Ik zie liever weer eens een ander team kampioen worden, maar ik moet Mercedes wel nageven dat ze hun huiswerk goed doen. Ze zijn de afgelopen jaren ook verdiend kampioen geworden.
dunhozzie zegt
Forza Ferrari!
r32t zegt
‘Beetje regen erbij, en die Max pakt straks meteen de overwinning’
Oja.. want een Hamilton kan ineens niet meer sturen bij een beetje regen.
87sandyd zegt
@r32t: ja, Max stal de show in Brazilië 2016. Er wordt wel even vergeten dat Hamilton sneller was dan Max in de regen. En dat had weinig met spray of iets dergelijks te maken, Max zat ver achter Hamilton.
Maar ik denk ook dat we de opmerking met een knipoog moeten bekijken ;)
kilum zegt
Nou ik ben benieuwd zondag. Eerst Zaterdag even de Kwali kijken. Maar over het algemeen is Redbull vaak juist sterker in de races dan in de kwalificatie.
dijan zegt
Word Max weer wereldkampioen??
jeroen20vt zegt
@dijan: Ja hij wordt nu al voor het tweede jaar op rij kampioen, vorig jaar met overmacht kampioen geworden!! Maar niemand heeft dat gezien denk ik…
rhellema zegt
@jeroen20vt: wie zei er vorig jaar dan dat hij kampioen zou worden?
ikleesookoverautos zegt
@dijan: als we Tom Coronel mogen geloven wel.
dijan zegt
@ikleesookoverautos: Geloof je hem ook als hij all secure als beste autoverzekering aanprijst?
caraddict7 zegt
En Ricciardo krijgt 3 plaatsen grid straf, nu al!!!!
soundgarden zegt
@caraddict7: wtf?? Why so
okdoei zegt
Positief dat Red Bull er dichterbij zit maar lijkt toch weer een Mercedes jaar te worden.
Off topic: heeft iemand dat afgrijselijke geluid gehoord voor en na replays? Wat de f is dat?!
Zat gisteravond VT1 te kijken. Word je knettergek van…
peterv zegt
Schandalig partijdige tekst in dit artikel.
ikleesookoverautos zegt
Een goed begin is het halve werk.
barry355gtb zegt
Max is al wereldkampioen en dan hebben we de rapen gaar als dat niet lukt.
rob5nismo zegt
En auto.nummer 3 heeft 3 grid plaatsen straf vanwege het negeren van een rode vlag in fp 2