
Zo te lezen kan Mateschitz wel een blikkie van z’n eigen brouwsel (Red Bull dus, geen misverstanden) gebruiken.
De Oostenrijker windt zich andermaal op over de dominante positie van Ferrari en Mercedes in de Formule 1, wat vooral te maken heeft met de krachtbronnen. Ergo: de steenrijke baas van Red Bull kan het gewoon niet verkroppen dat zijn kindjes niet over dergelijke potente motoren mochten beschikken, al heeft Toro Rosso het nog aardig bekeken met een 2015-spec Ferrari-motor.
Over die Ferrari-motor: hij zal gedurende het seizoen niet van upgrades en dergelijke worden voorzien. Da’s aan de ene kan jammer, maar Toro Rosso beschikt van meet af aan in elk geval over genoeg pk’s om mee te kunnen draaien in de subtop. Bovendien blijft de boel heel, ook niet verkeerd.
Mateschitz pleit dat ook voor invoering van een standaardmotor die door alle teams moet worden gebruikt, zoals eerder al is voorgesteld door opperhoofd Bernie. Kan wel wezen, maar de geschiedenis leert dat de F1 nu eenmaal periodes of zelfs hele tijdperken kent waarin één motorenbouwer of constructeur de touwtjes in handen had. Zoals van 2010 tot en met 2013, toen Red Bull met een Renault-motor alles en iedereen het snot voor de ogen reed.
Verder dreigt de drankjesfabrikant wederom met vertrek als er binnen korte tijd niks gebeurt, maar dat dreigement kennen we intussen wel. Misschien tijd om je wat vriendelijker op te steller richting Renault/TAG Heuer en anders toch eens te overwegen of je de boel niet gewoon moet verkopen, Didi? (Via: Autosport.com)
Dan vertrek.
Huil huil huil, ik win niet dus het is stom
@lambo4all:
Hij heeft nog een groter probleem.
Het is niet alleen dat hij niet wint, het is zo dat hij zonder sterke motor niet [b]kan[/b] winnen.
Bij racen is het gewoon heel belangrijk dat je ook je partner goed uitzoekt.
En als schijnbaar zowel Honda, Mercedes Ferrari als stiekem ook Renault niet van harte zaken met je willen doen. Moet je je afvragen of dat aan al die andere ligt, of aan jezelf.
Zeurkous, maar ik vind wel dat elke motor in de F1 ook als klanten motor beschikbaar moet zijn..
@norge:
Inderdaad.
Langs de andere kant snap ik RB ook wel. Toen ze kampioen werden met Renault, waren die V8’s van Renault ook niet de krachtigste, maar de verschillen waren kleiner en hierdoor maakte hun chassis de doorslag. Nu zijn de verschillen gewoon veel groter tussen de motoren. En als klantenteam kan dit serieus pijn doen..
Hij moet niet huilen. Het hele idee van f1 is dat je zelf gewoon het snelste pakket ontwikkeld. Dit kan met eigen of andere spullen zijn, dat maakt niet uit.
@mrrallycross: dat hebben ze ook jarenlang gedaan, deels met Renault motoren, en deels met technische aanpassingen. Deze aanpassingen werden echter steeds verboden omdat ze te goed zouden werken. Denk dat daar de pijn vooral vandaan komt.
@debunker: daar heb je wel een goed punt. Maar aan een motor die qua specs binnen de reglementen valt is, indien deze zo veel beter is dan die van de concurrentie, niet zo veel te verbieden, denk ik zo.
@mrrallycross: …en dat is precies zijn punt: hij wil graag zelf de motor ontwikkelen, maar dat mag niet.
Opzich is een standaardmotor om mee te beginnen wel veel toffer maar meedoen met F1 is voor motorfabrikanten ook vooral een marketing ding. Dan wil je dus laten zien hoe goed jouw motor is. Ik vind ‘m beetje een zuurpruim worden of AB maakt het erger dan het is natuurlijk. Renault/Red Bull heeft ook jarenlang gedomineerd…
@stfu: als er 1 ding niet tof is dan is het wel de standaard motor. Dat heeft DTM wel bewezen. Dat is maar een schicht van wat het ooit was in de jaren 90.
De stap van uniforme motor naar gewoon alles elektrisch/afstandsbediening/zonder coureur en lekker milieuvriendgeilmakend is dan heel dichtbij..
@stfu: verschillende motoren zorgen juist voor meer spanning, mooi toch dat een RB sneller is op het korte werk maar een Williams er op het rechte stuk weer voorbij vliegt. Verschillen in koppel/pk/bakverhoudingen/ERS tactieken zorgen voor verschil in snelheid en dus kansen om in te halen.
Mateshitz loopt nu om uniformiteit te schreeuwen in de enige raceklasse die geen uniformiteit heeft, f1 heeft juist charme omdat iedereen vanalles mag proberen.
@stfu: Hij wil helemaal geen standaard motor. Dat zuigt de auteur van dit artikel uit zn duim.
Dat TR een 2015 Ferrari unit gebruikt, zonder enige update gedurende het gehele seizoen, is natuurlijk best een probleem.
In de basis is dit blok vast nog beter dan de 2016 Renault unit, maar die zullen niet stil zitten.
@poes: Klopt, de Renault motor zal bij de start van het seizoen niet sneller zijn dan de 2015-Ferrari van Toro Rosso, maar zo rond de Spaanse GP in mei komen ze volgens Horner met een flinke update die een vergelijkbare stap vooruit zou moeten zijn als die van Ferrari van vorig jaar.
F#ck Mercedes/REdBull, oprotten stelletje spelbedervers. Racen en niet ouwehoeren. kleine tenen mannetjes, bah,bah. en dat drankje smaakt ook verrot zonder een liter Wodka toe te voegen.
@sracert: Wat heeft Mercedes ermee te maken als ik vragen mag?
@Edge: red bull bederft door te janken, Mercedes door alles te winnen. Als in: gewoon geen reet aan.
@sracert: Na het lezen van dit artikel kom je met deze reactie, en dan durf je daarin ook nog over, en daarbij corrigeer ik je gemakshalve maar even, lange tenen te spreken? Heel apart!
Huilebalk is het, deze vent. Wanneer alles en iedereen voorbij werd gereden door een Red Bull bolide en 4 keer het wereldkampioenschap wordt binnengehaald, is er niks aan de hand en is alles koek en ei. Maar oh wee als het een beetje slecht gaat, dan is het huillie huillie en dreigen met vertrek uit de Formule 1. Ga dan ook, zou ik zeggen. Maar ja, wie ben ik dan he..
@viezefreddyw: ho ho! Red Bull was dominant, maar alles dat zij ontwikkelden om de auto nog sneller te maken werd vrijwel direct verboden door aanpassing van de reglementen.
Dat hoor je nu niet vaak meer, nu Mercedes wint.
Dat merk heeft simpelweg een hele dikke vinger in de pap gekregen.
@viezefreddyw: Ook jij weet gewoon niet waar je over praat. Toen ze alles wonnen hadden ze ook kritiek op de motorregels.
Die Didi Natteshit
Denkt dat hij met geld alles kopen kan. In Oostenrijk is hij best populair omdat hij oostenrijk nternationaal op de kaart zet zonder kitschige Swarovski steentjes
De Voetbalfans vinden hem onuitstaanbaar omdat hij met onmengen geld voor Red Bullshit probeert de titel te kopen…
Vind het dus wel mooi da hij een keer leert dat met geld niet alles te koop is… En dan die Stank voor dank naar Renault
Ik wens renault veel succes in 2016… Mooilogo voor op de zijkant:
Rode letters op blauwe achtergrond:. FickTiDidi :-)
@riendevag: Je zal wel een enorme hekel aan Mercedes hebben, die 500 miljoen in de ontwikkeling van hun V6 turbo hybrid hebben gestoken.
@john4545: hekel aan mercedes???
hoe kom je daarbij…. Ik had altijd al veel respect voor Mercedes en ze worden de laatste ijd ook steeds mooier..
Maardie Natte Shitz blijft een ondankbaar sujet
@riendevag: Je geeft de indruk dat je afgeeft op Mateschitz omdat hij zou denken alles met geld te kunnen kopen. Dat is nou net het verschil tussen Mercedes en Renault.
– Mercedes heeft een half miljard euro gestoken in de ontwikkeling van de V6 hybride.
– De kritiek van Mateschitz en Red Bull op Renault is dat zij niet zulke bedragen willen investeren.
Dus of je bent tegen mensen die denken met geld alles te kunnen kopen, zoals Mercedes. Of niet. Mateschitz ‘natte sjits’ noemen is kinderachtig geleuter.
Het zou Red Bull veel geld gekost hebben als ze vorig jaar waren uitgestapt.
Dus hebben ze water bij de wijn gedaan, en zijn ze ook nog dit jaar van de partij.
Ik kijk niet gek op als het lopende F1 contract afloopt, dat Red Bull het voor gezien houd in de F1.
Het motor verhaal is zeker iets waar je zorgen over moet maken.
Het feit dat Mercedes en Ferrari wel up to date 2016 klant motoren willen leveren aan de minder teams maar niet aan de topteams is zeer kwalijk.
Op die manier zorg je er zelf voor hoe sterk je concurrenten worden of zijn.
STR met een 2016 Ferrari motor was daarom geen mogelijkheid, omdat dan het risico aanwezig zou kunnen zijn dat ze de strijd zouden kunnen verliezen van STR.
@HZW: welkom in de wereld van formule 1, gaat al deccenia zo.
@HZW:
Maar wat verwacht je anders? Steek je als fabrieksteam (inclusief eigen motor) enorme bedragen in de F1, wordt je voorbij gereden door een ander team met jouw motor. Dat valt binnen zo’n concern aan niemand uit te leggen.
Het probleem zit hem in de complexe techniek. Hierdoor is de kans erg klein dat er een externe motor leverancier op zat staan. Momenteel is Honda de enige en dat is niet bepaald een succes te noemen. Dat terwijl dat vroeger véél meer voor kwam.
Feit blijft dat de leukste tijd van de formule 1 zich afspeelde in de jaren ’70, laat dat nu net de periode zijn geweest waarbij 80% van het startveld met dezelfde Ford Cosworth krachtbron rond reed.
@toniominestrone: niet te vergelijken, er was toen zoveel vrijheid met de regels omtrent de rest van de wagen.
@lambo4all: Dat is een misvatting, ook toen waren regels omtrent vleugels, hoogte, breedre,wel of geen airbox etc.
@toniominestrone: lees mijn reactie nog een keer. Je leest niet goed.
Volgens mij lag het met die standaardmotor net even anders. Het is niet zo dat die motor door alle teams gebruikt moet worden, zoals ze in de GP2 bijvoorbeeld allemaal verplicht een Mecachrome V8 moeten gebruiken. Dat zou de sport voor privéteams wel interessant maken, maar voor fabrieksteams (Renault, Mercedes, Ferrari en in mindere mate McLaren-Honda) zou er geen lol meer aan de F1 zijn als ze verplicht met andermans motoren moeten rijden.
Het idee achter de standaardmotor is dan ook dat er een onafhankelijke motorbouwer is (dus zonder eigen F1 team) die elk team indien nodig van motoren kan voorzien. Neem Ferrari en Red Bull als voorbeeld. Ferrari was bereid Red Bull van motoren te zien, maar vanwege de angst dat Red Bull hen zou verslaan met hun eigen motoren waren ze alleen bereid zwakkere motoren te leveren. Red Bull wilde, begrijpelijk, gewoon het beste van het beste en dus dezelfde motoren als in de Ferrari’s van Seb en Kimi liggen. Los van hoe Red Bull met Renault omging, valt voor beide kanten wat te zeggen. Doordat een leverancier van standaardmotoren geen eigen team heeft, heeft een team als Red Bull altijd een partij om op terug te vallen die niet dat soort politieke spelletjes speelt.
Wat die Renault-dominantie van 2010 t/m 2013 betreft: Dat valt eigenlijk reuze mee. In het V8-tijdperk waren de motoren veel meer aan elkaar gewaagd. Enkel de Cosworth-motor waarmee de nieuwe teams en Williams gereden hebben waren niet bijster snel, maar de Ferrari, Renault en Mercedes krachtbronnen waren zeer aan elkaar gewaagd. Red Bull’s dominantie kwam dan ook niet zozeer door de Renault motor, maar door het fantastische aerodynamische pakket en het fantastische chassis dat Adrian Newey wist te ontwerpen. Een beter voorbeeld is de periode 1968-1982, waar in 15 seizoenen tijd 12 coureurstitels en 10 constructeurstitels werden gewonnen door 7 verschillende teams en 9 verschillende coureurs die allemaal de standaardmotor uit die tijd gebruikten: de legendarische Cosworth’s DFV8. Dát is dominantie.
@Edge: Goed onderbouwd verhaal
Maar zonder een goede motor die aan de concurrentie gewaagd is wordt men geen kammpioen…
Daar mag die Alpeneikel Natteshitz wel ff aan denken
Triest figuur
(dan bedoel ik Didi natuurlijk en niet u Edge ;-) )
@riendevag: het enige trieste zijn die ad homienms aan het adres van ‘Didi’ van u.
Als je niet over de topmotoren beschikt hoe moet je dan de aandacht op je vestigen? Juist door te klagen…
@potjak: ALs je 30 miljoen euro per jaar betaalt voor motoren die steeds slechter worden mag je dan niet klagen?
@potjak: hij klaagt maar een eind weg. Al het klagen van vorig jaar heeft hem ook lekker verder gebracht…
Het oorspronkelijke artikel is in ieder geval van een hoger niveau dan de suggestieve en hits scorende titel en beschrijving van dit autoblog item. Hopelijk zet deze trend zich niet voort.
Rare man, ik krijg de indruk dat deze man Te snel Te rijk is geworden en het zijn sterke benen die de weelde kunnen dragen luidt het aloude oer-Hollandse spreekwoord.
En het lijkt me een engerd, verleden jaar afgeven oop Renault maar gemakshalve vergeten hoeveel keer RedBull EN Renault wereld kampioen zijn geworden en nu weer zeuren dat de anderen te sterk zijn!
BAH, vond hij RedBull Renault ook te sterk toen ze de F1 domineerden ?
Juist.
Enge nare man me mag hopen dat deze man zijn val ook voor zijn hoogmoed komt !
Zulke mensen gun ik dat !
@desjonnies: Nee, hij heeft ook toen kritiek geuit op het bevriezen van de motoren. En als zijn uiterlijk je niet aanstaat..tja. Niet echt een sterk argument.
Hij kan niet vallen, hij heeft vleugels!
Blaaskaak. Hij heeft daar niks over te zeggen.
@clarkson: niks blaaskaak. Hij heeft een punt, is 1 van de grootste sponsors van F1 en heeft daar wel wat over te zeggen.
Wat een ongeinformeerd flutartikel.
– Red Bull was dominant 10-13, maar aero was niet ‘frozen’. Dat zijn de motoren wel.
– Renault heeft zelf meerdere malen gezegd te overwegen uit F1 terug te trekken. Het was kantjeboord vorig jaar.
– Ferrari heeft dat ook talloze malen gedreigd.
– Mercedes dreigt weg te gaan als de motorenregels veranderen.
– Red Bull verkoopt drankjes, so what? Alle andere teams zitten in F1 om geld te verdienen. Heel veel geld.
– Thans is die drankjesfabrikant de belangrijkste sponsor van F1, en 1 van de oudste. Ze hebben MInardi gered en een heel goed jonge rijders programma, met als beste voorbeeld Vettel maar nu ook Verstappen en Sainz. Die Verstappen die jullie nu veel kliks bezorgd.
Dus een beetje respectvoller tegen Mateschitz aub, of in ieder geval een veel beter feitelijk onderbouwd stuk. Dit is riooljournalistiek.
@john4545: nee dit is geen riool journalistiek. Dit is geen grappig doen over een slechte verliezer. Want waarom nou zeuren over een standaard motor? Zeurden de andere teams om standaard aerodynamica toen Red Bull toen de RB om die reden won? Zeurden de andere teams om standaard sponsoring? Als dat geld van die mierzoete drankjes gaat maar naar 2 teams, waarom niet naar allemaal?
Dat Dieter een slecht verliezer is blijkt ook wel uit dat hij 2 teams heeft (waarom eigenlijk en is dat wel fair?) waarvoor zelfs regels zijn aangepast zodat er meer tussen die teams gedeeld mag worden. Sorry maar meneer Red Bull moet echt leren zich als een goede verliezer te gedragen want alleen als je dat kunt kun je ook een goede winnaar zijn.
@mashell:
Ook dat verhaal over de standaard motor is geleuter. Er is nooit gezegd dat ‘alle’ teams dan ook maar die standaard motor moeten gebruiken. In de link die de auteur gebruikt wordt daar met geen woord over gerept.
Het voorstel is om naast de huidige V6 turbo hybrids, een goedkopere variant aan te bieden, die teams zelf kunnen ontwikkelen. De huidige ‘power units’ kosten 30 miljoen per jaar, zelfs voor klanten, en die krijgen daarvoor een 2e rangs product dat nooit met fabrikantmotoren kunnen wedijveren.
– Toen Red Bull won was aerodynamica niet bevroren: alle teams konden zelf tijdens het seizoen ontwikkelen. Nu worden motoren bevroren voor een seizoen, moeten ze het met 5 blokken doen, en is elk voordeel van Mercedes niet in te halen.
– Al dat geld van die mierzoete drankjes gaat naar: BMX, vliegen, skieen, skateboarden, mountain biken, MotoGP, Rally, NASCAR, GP2, STock Car, talloze circuits en inderdaad hebben ze Minardi gered van de ondergang en dat heet nu Torro Rosso. Zonder Red Bull zat Max Verstappen niet nu in F1. Red Bull heeft ook als 1 van de weinigen een echt jonge rijdersprogramma. Teams als Ferrari, WIliams, McLaren doen daar eigenlijk bijna niets aan.
Dus zorg dat je een beetje geinformeerd bent voordat je onzin gaat verkopen. Mateschitz is geen slechte verliezer.
Formule 1 is een sport voor autofabrikanten, niet van drankjesfabrikanten
@rotterdam: Ah, maar hoe komt het dat Red Bull jaar in en jaar uit een betere auto bouwt dan de autofabrikanten zelf? Waarom had de drankjesfabrikant betere motorsoftware dan de autofabrikanten in de V8 periode?
Ik zou als team niet eens mee willen doen aan de F1 als ik geen top motor ter beschikking hebt met kans op overwinningen.
Of je moet het leuk vinden om miljoenen uit te geven om als veldvulling voor spek en bonen mee te doen.
Moet zijn: Met “GEEN” kans op overwinningen”.
Ach die blijft toch wel joh.
Moet dat drankje niet onderhand verboden worden vanwege de vele cafeine en suiker die er in zitten?
Wat een ontzettende jankerd.
Het is precies zoals het artikel zegt, er zijn periodes dat het ene team z’n zaakjes beter voor elkaar heeft en dan weer periodes dat het andere team zijn zaakjes beter voor elkaar heeft. En dat zijn niet alleen de motoren, dat gaat ook over chassis, coureurs, strategie etc.
Toen Red Bull z’n zaakjes een aantal jaar terug goed op een rij had hoorde je hem ook niet zeuren. En gegarandeerd (als hij blijft) over een jaar of 2 zijn de rollen weer omgedraaid en maken zij de dienst weer uit, ook dan zal hij zich niet hard maken voor meer gelijkheid.
Als je gelijkheid wilt moet je anar een andere raceklasse… de Formule 1 is de Formule 1 omdat hier constructeurs hun eigen motoren en eigen chassis kunnen bouwen om zo te laten zien wat zij als merk in huis hebben… en dat is voor Ferrari, Mercedes etc heel logisch, zij verkopen in het echt ook auto´s. Red Bull daarentegen snapt dat niet want zij verkopen drankjes, de auto´s en de techniek is voor hun niet belangrijk.
@Ikke_ferrari:
– Toen Red Bull ‘zn zaakjes goed op een rij had’ hoorde je hem ook: ook toen was de Renault minder dan de Mercedes en de Ferrari V8. Maar toen konden ze zelf ontwikkelen. Dat kan nu niet meer.
– Hij klaagt helemaal niet over gelijkheid. Hij klaagt over het feit dat ongelijkheid bevroren wordt en is.
– Mercedes en Ferrari zitten niet in F1 om te laten zien wat zij in huis hebben. Er is niets op hun autos wat je bij de dealer kan kopen. Sterker, als Mercedes en Ferrari in F1 zitten om te laten zien wat ze in huis hebben…waarom wordt de Red Bull-auto dan jaar in en jaar uit als de beste auto van het veld gezien? Kunnen ze niet eens een drankjesfabrikant verslaan? Zelfs in de V8-jaren ontwikkelde Red Bull motorensoftware waar Mercedes en ferrari niet aan konden tippen:ze snapten niets van de blown diffuser.
Dat jankerd slaat meer op jezelf.
@john4545: hahahaha ze konden zelf ontwikkelen zegt deze pannekoek. De v8’s waren al vanaf 2008 bevroren en er mocht NIKS aan gedaan worden. Die turbomotoren hebben weer een nieuwe era van motorontwikkeling in gang gezet, red bull heeft gegokt op het verkeerde paardje en geeft nu iedereen behalve zichzelf daarvan de schuld.
@lambo4all: Aan de hardware mocht niks veranderen dat klopt, maar de software wel. Zij hebben de blown diffuser ontdekt, ontwikkeld en zo goed gemaakt dat Ferrari en Mercedes dat niet konden kopiëren.
Ze wilden overigens wel een Ferrari of een Mercedes motor maar die wilden dat niet leveren. Geen kwestie van op een verkeerd paard gokken dus.
De turbomotoren hebben als kenmerk dat ze juist niet ontwikkeld mogen worden, alleen met een ingewikkeld token-systeem, en ze zijn 3 keer zo duur als de V8 motoren. Zou jij 30 miljoen per jaar blijven betalen voor motoren die ondermaats zijn en blijven?
Het Toro Rosso team heeft toch laten verstaan een nieuwe bolide voor Max te willen ontwikkelen, maar er geen geld voor heeft ?
Als de steenrijke Oostenrijker Dietrich Mateschitz dan toch zoveel geld verdient met zijn Red Bull firma, waarom investeert hij dan zelf niet in een nieuwe bolide als hij niet tevreden is met de door Max geleverde prestaties ?
Bij deze is mijn conclusie dan ook dat Mateschitz toch niet voldoende inkomen heeft voor de ontwikkeling van een nieuwe bolide voor Max.