Verstappen haalt veel meer uit de Red Bulls van de afgelopen jaren dan zijn teammaten. Toch is zeker de RB19 van dit jaar, niet speciaal voor hem gemaakt, aldus Red Bull.
Het is moeilijk om het ons op dit moment te beseffen. Maar tenzij de F1 komende jaren erg verandert en we dit vaker gaan zien, is het eigenlijk ongekend wat er gebeurt. Het is in ieder geval vrijwel zonder precedent. Verstappen heeft in de eerste twaalf races, tien keer gewonnen. In de andere twee races, werd hij tweede. Alleen de grote Michael Schumacher heeft ooit een vergelijkbare reeks neergezet. Hij won in 2004 twaalf van de eerste dertien races. Alleen een uitvalbeurt in Monaco, waar Jarno Trulli zijn enige F1 zege pakte, onderbrak de zegetocht destijds.
De neutrale fan zal hopen dat Max’ tweede helft van het seizoen hetzelfde verloopt als die van MSC destijds. Kennelijk was de spanningsboog ook bij de robotische Duitser even gebroken. Niet dat de staart van zijn seizoen belabberd was. Maar nog één zege, twee tweede plaatsen en een zevende plus twaalfde plaats na twee rommelige races in respectievelijk Brazilië en China luidden met terugwerkende kracht het einde van peak-Schumacher in. Na een belabberd 2005 had de Duitser nog wel een goed jaar (met 7 zeges) in 2006. Maar zo goed als 2004 werd het nooit meer. Kon ook bijna niet natuurlijk.
Bij Max Verstappen is er echter eigenlijk helemaal geen reden om te denken dat het vanaf nu minder gaat. Anders dan ‘het kán toch niet zo door blijven gaan?’. De Nederlander is met een gigantische purple patch bezig. Zozeer dat critici speculeren dat Red Bull de auto speciaal voor hem heeft ontwikkeld. Of zelfs dat hij -net als Schumacher bij Benetton- een wat snellere RB19 heeft dan Perez.
Nu verwijzen we het laatste meteen naar het rijk der fabelen. Zoiets kon nog in 1994, maar nu zijn de belangen veel te groot. Red Bull heeft er niks aan om Perez moedwillig te beperken qua snelheid. Het is wel zo dat noch de twee auto’s, noch de twee teams in de garage, ooit letterlijk ‘hetzelfde’ zijn.
Wat weinigen herinneren is dat Nico Rosberg bijvoorbeeld voor het seizoen van 2016 wat engineers kreeg van de auto van Lewis Hamilton en vice versa. Toto Wolff vond dat een goed idee voor de gemeenschappelijke teamgeest. Prompt kon Rosberg Hamilton net dat kleine beetje beter partij bieden om uiteindelijk de titel weg te kapen. Toeval? Wie het weet mag het zeggen…Maar als er een dergelijk verschil zou zijn bij Red Bull, met net wat mindere mensen op de auto van Perez, dan kan dat nooit het enorme verschil verklaren dat er regelmatig is.
Wat wel zou kunnen is dat Red Bull de auto met name ontwikkelt naar wat Max prettig vindt (bakken overstuur). Hij is de man die inmiddels heeft aangetoond dat als het team hem een auto geeft die snel genoeg gaat, hij de zeges binnensleept. Dus is het alleen maar logisch dat het team luistert naar wat Max zegt. Echter, volgens de onnavolgbare Helmut Marko, valt dit in geval van de RB19 erg mee:
Nee, aan het begin van 2022 had de auto wel last van onderstuur. Dit vanwege het overgewicht waarmee we kampten. Op de lange termijn kan je niet succesvol zijn met een te zware auto. Naarmate deze lichter werd, ging de auto terug naar een neutrale balans. Of zelfs wat overstuur.
Helmut Marko, houdt meer van een goed diëet dan een forse crash
Dus, ja de auto is ‘meer naar Max toegegroeid’. Maar dit was niet zozeer een bewuste keuze van het team, als wel een bijwerking van het feit dat de auto lichter gemaakt moest worden. Wat in alle gevallen logisch was geweest. Geloof jij de lezing van Marko? Of denk je dat Red Bull al dan niet bewust Verstappen een beetje voortrekt? Laat het weten, in de comments!
Flutterbear zegt
Lijkt mij eerder logisch dat ze beste engineers aan Perez geven. Hij kan alle hulp gebruiken voor dat tweede plekje.
drdre1 zegt
Ik neem aan dat RB graag wil dat Perez ook 2e wordt. Dan is het wel handig dat niet alleen Max ermee kan rijden.
rollingstoned zegt
Probleem met Perez is dat ie zelf niet zo goed is met de setup van de auto. Daardoor rijdt hij vaak met de setup van Verstappen. Trouwens, aan het begin van het seizoen, toen de auto Perez beter lag, werd ie alsnog om de oren gereden door Verstappen.
drdre1 zegt
Ik geloof je zo, maar hoe weet je dit? Oprechte vraag? Kan je dit tijdens of na de race ergens checken?
rollingstoned zegt
Oh, dat is al zo sinds hij bij Red Bell zit, en komt regelmatig in de media voorbij, zie bijvoorbeeld:
https://www.crash.net/f1/news/977213/1/perez-still-relying-verstappen-red-bull-f1-setup-guidance
Richmond zegt
Wanneer wordt Perez niet om de oren gereden? Al zijn winsten zijn wanneer Verstappen technische problemen heeft met de auto.
rollingstoned zegt
Inderdaad, daarbij hij is gewoon veel te wisselvallig. Hij is gewoon niet van het kaliber Alonso, Hamilton of Verstappen.
brent zegt
maar dat is toch altijd logisch? de snelste in het team werd en word altijd dat beetje voorgetrokken. altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. ergens ook de hele reden waarom perez/hamilton fans niet zo moeten zeuren als ze zeggen dat perez de enige reden was dat max kampioen was in 21, als je ziet hoe vaak bottas voor perez reed, en dan heb ik het nog niet eens over menig ander die vaak voor perez finishte, is het te verwachten dat je niet voor getrokken gaat worden, en je dus voor de nummer 1 van het team rijd. maar dan is er nog geen reden waarom redbull perez expres zo ver laat zakken dat ie minder dan p2 hooguit p3 finisht, dat doet ie zelf
mashell zegt
Klopt wel. Het team ontwikkeld een auto die neutraal en zo snel mogelijk is. Sommige coureurs hebben fijnafstenming nodig om de auto naar hun smaak te maken en er dan snel mee te durven. Verstappen niet, die springt er in, voelt de wagen aan en kan daarmee omgaan. Dat is zijn bijzondere talent.
Frankypanky zegt
Oneens,
Tot aan de eerste updates deed Perez aardig mee, na de updates kon de Mexicaan soms niet eens Q2 behalen? Geen enkele coureur rijdt zomaar 1 seconde langzamer in dezelfde auto. Tenzij het niet dezelfde auto (meer) is!
Red Bull heeft de RB19 verder ontwikkeld, maar naar wie luisteren ze dan? Juist, Verstappen. Dus Helmut Marko praat weer eens domme onzin, met zijn bewering dat de auto niet richting Max is ontwikkeld.
pomoek zegt
Ik vind het niet meer dan logisch dat je een auto ontwikkeld naar de wensen van je snelste rijder. En laten we nu niet doen dat als de auto naar de wensen van Perez zou zijn ontwikkeld hij nu op de eerste plaats in het kampioenschap zou staan. Perez is altijd een beetje een wisselvallige coureur geweest. Zijn topjaar was 2020. Fantastisch gereden. Dat leverde hem het stoeltje bij Red Bull op. Maar de glans is er nu wel van af.