Red Bull tekende bezwaar aan tegen DAS, een gimmick van Mercedes. Laatstgenoemde komt er het beste mee weg.
We zitten officieel nog maar een dag van het langverwachte F1-seizoen 2020 af. Eindelijk mogen de coureurs weer de baan op en eindelijk mag Red Bull weer eens aan de stok krijgen met Mercedes. Het liefst tijdens de race in een mooi gevecht om positie, maar Red Bull doet het alvast vóór de race.
De zaak
Gisteren werd de casus in kwestie erbij gehaald, toen legden we ook uit wat het probleem is. Even in het kort: Mercedes gebruikt voor hun nieuwste F1-auto een stuursysteem genaamd DAS (Dual Axis Steering). Lewis Hamilton kon het stuur van de auto naar voren en achter trekken om de stand van de banden, het toespoor zo je wilt, te wijzigen. In Jip-en-Janneketaal betekent het zoveel als de stand van de banden aanpassen: kunnen kiezen tussen de ideale stand op het rechte stuk en de ideale stand voor bochten. Red Bull vond deze perikelen van Mercedes maar niks. Ze tekenden dan ook bezwaar aan tegen het systeem. Wat de zaak iets lastiger maakt is dat de FIA het systeem en het gebruik ervan al heeft erkend, en heeft verboden voor 2021. Voor 2020 is het dus nog gewoon toegestaan.
Stewards’ room
Zoals elk dispuut in de Formule 1 wordt ook deze zaak naar de stewards gestuurd, die hun oordeel erover konden vellen. Dat gebeurde gister rond middernacht. In het oordeel kun je alle belangrijke info lezen waarmee Red Bull volgens hen sterk in hun schoenen staat, maar de belangrijkste tekst staat bijna bovenaan: The Protest is rejected as it is not founded.
Mercedes heeft wat dat betreft of enorm veel geluk gehad, of hun advocaten enorm veel voorwerk laten doen. DAS valt namelijk precies tussen een aantal regels in. Ook dat kun je allemaal uitgebreid lezen in het oordeel, maar het komt erop neer dat veel regels geen uitzonderingen kennen voor het stuursysteem. Neem bijvoorbeeld artikel 3.8 (aerodynamica), waar wordt gezegd dat het niet verboden is om aerodynamica aan te passen tijdens het sturen. Zou je dit verbieden, dan zou je letterlijk gezien kunnen stellen dat je niet mag sturen. Ook zou DAS voornamelijk verboden zijn als het onderdeel was van de vering. Dat is het niet: het wordt gezien als een hulpje voor het stuur, vanwege de bediening.
Even geduld
Red Bull krijgt ongelijk en Mercedes ‘komt weg’ met DAS. Zoals gezegd, in ieder geval voor de lengte van dit seizoen. Vanaf 2021 is dit stukje techniek officieel verboden.
outlook zegt
Ik ben benieuwd of RB vanmiddag ook met een DAS gaat rijden.
boriske zegt
Ik ben eerder beniewd met hoeveel voorsprong Mercedes gaat winnen.
awesome zegt
@outlook: dat was nog niet zeker las ik net. Wellicht volgend weekend.
Eerlijk gezegd verwacht ik dat ze hem in VT3 wel kunnen testen.
hiostu zegt
Ik ben heel benieuwd hoe de coureurs hier mee omgaan in een race, zeker op het moment dat de druk erop staat. Is het systeem intuïtief genoeg dat ze het ook goed instellen tijdens een achtervolging met druk van achter. Of gaat dit kleine foutjes opleveren doordat de wielen nét verkeerd staan voor een bocht?
awesome zegt
@hiostu: als je niet aan het stuur trekt gebeurt er ook niets volgens mij.
hiostu zegt
Ik had begrepen dat ze moeten duwen en trekken voor juiste instelling. Want het systeem mag het niet weer zelf terug zetten naar de juiste instelling, want dat is illegaal. Dat betekent dat ze dus het zelf op de sub optimale instelling kunnen zetten als ze vergeten aan te passen bij het ingaan of uitkomen van de bocht.
Ram-G-maN zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Boomer zegt
Ik ben blij dat innovatie toch nog groter is dan bureaucratie in de F1. Ik verwacht van Red Bull nou ook niet dat ze met hun eigen systeem gaan rijden, volgens hen is het illegaal toch???!!!
Stefje zegt
@airc: ze hebben nu dus duidelijkheid dat het dit seizoen niet illegaal is dus nu kunnen ze prima besluiten het ook in te zetten. Jammer voor je.
harrie zegt
Dit lijkt me juist een typisch bureaucratische uitvinding.
Waarschijnlijk heeft elk engineering team wel eens een dergelijk systeem intern onderzocht, alleen Mercedes heeft blijkbaar de beste/meeste juristen en lobbyisten in huis.
rickthestig zegt
@harrie: Dat is de kunst nou juist. De regels goed lezen en weten te interpreteren. Na de uitleg tijdens de wintertests was al duidelijk dat dit systeem legaal zou zijn.
Richmond zegt
@airc: dit is politiek op en top. Heeft niks te maken met innovatie, dan zou het volgend seizoen ook toegestaan zijn.
Richmond zegt
@airc: dit jaar toegestaan, volgend jaar niet. Geen reglement wijziging. Is 100% politiek gemotiveerd. Heeft niks te maken met het belonen van innovatie.
boriske zegt
2022 dan maar zeker? Dit wordt weer een saai jaar met de vraag wie 3e gaat worden.
Toen Ferrari dominant was in het Schumacher tijdperk werden de regels aangepast om die dominantie de das om te doen. Ze zouden dat beter nu ook eens doen.
Ik kijk all F1 sinds 1989 (geen enkele race gemist) maar ik begin de Mercedes dominantie nu toch stilaan zat te worden. Aan de ene kant moet de beste winnen maar aan de andere kant moet het ook nog leuk zijn om te kijken.
kenner zegt
@boriske: Ferrari wordt 3e
awesome zegt
@kenner: Ferrari gaat het gevecht aan met Renault de komende races.
Racing Point het 3e team, daarna McLaren en de rest van de meute
Richmond zegt
@awesome: Oostenrijk is niet bepaald representatief voor de rest van het seizoen. Ferrari is niet zo slecht dat ze het ,5e team zijn.
boriske zegt
Euh nee, Ferrari wordt 2e. Albon is niet goed genoeg om RB naar de 2e plek te sturen.
KEV9 zegt
Geef gewoon Mercedes morgen direct maar de beker die bij het WK hoort en Hamilton het WK bij de rijders.. klaar met het seizoen. Volgend jaar weer normaal racen zonder poespas..
chrisvis zegt
@Soulmaster: die ‘poespas’ bestaat al jaren en word in de F1 innovatie genoemd… Nog niet zo lang geleden reed Red Bull met een flexibele voorvleugel. Iedereen zag die doorbuigen tot tegen het asfalt maar ze kwamen keer op keer door de technische keuring omdat ze wisten aan welke voorwaarden ze tijdens die keuring moesten voldoen. Brawn gp had hun dubbeldeksdiffusor, williams actieve ophanging en zo is er altijd wel eentje de slimste leerling van de klas.
bcbraems zegt
Is niet “camber” maar de toe-in of -out… Hoe je dit als autojournalist niet kan snappen…
heartofsteel zegt
goh
HZW zegt
Laat RBR eerst maar zorgen dat ze beter presteren, 8ste tijd Max in 2de training is ronduit slecht.
993carrera4s zegt
Helemaal terecht. Mercedes is hier al jaren mee bezig, en altijd in overleg en volgens de regels. Beetje flauw van RB dat ze dit proberen.
Kate zegt
Ik verwacht van Red Bull nou ook niet dat ze met hun eigen systeem gaan rijden, volgens hen is het illegaal toch?