Red Bull accepteert een belangrijke deal voor de cost cap-overtredingen.
In 2021 heeft Red Bull te veel geld uitgegeven. 2021 is het eerste jaar dat er gebruik is gemaakt can de Cost Cap-regulaties. Dat was al bekend. Enerzijds was Red Bull zich nergens van bewust, anderzijds hebben ze wel nét het rijderskampioenschap weten te weten. De andere teams (die zich wel aan het plafond hebben gehouden) zijn furieus, want Red Bull is de enige die de regels heeft overtreden.
Witte rook
Na weken getouwtrek tussen Red Bull en de FIA is er dan eindelijk witte rook! En het is niet al te best. Red Bull accepteert namelijk schuld. Dat meldt De Telegraaf (die geruchten omtrent Red Bull bijna altijd juist voorspellen). Volgens de krant heeft Red Bull een ABA getekent, een Accepted Breach Agreement. Hiermee geeft Red Bull toe dat ze zich niet aan de regels hebben gehouden. Belangrijk detail is dat de zaak niet voor de rechter komt. Red Bull accepteert dat ze verkeerd gehandeld hebben en de consequenties die eraan vastzitten. Iets zegt ons dat ze die opties hebben kunnen afwegen.
Naar verluidt zal Red Bull niet één, maar twee straffen ontvangen hiervoor. Ten eerste zal er een flinke boete aan vast zitten. De hoogte van het bedrag is niet bekend, maar in principe gaat dat geen zoden aan de dijk zetten. Het is duidelijk dat Red Bull voldoende geld heeft. Sterker nog, als teams erachter komen dat je met een boete van (pak ‘m beet) 10 miljoen euro 1 miljoen extra aan de auto kan ontwikkelen, dan zullen die dat gewoon incalculeren. Alleen de rijke teams kunnen zich dat dan veroorloven. Dat zou juist tegen het gedachtegoed van de cost cap ingaan.
Red Bull accepteert straf: maar welke?
Er moet dus nog een straf komen. Dat zal vermindering worden van het aantal uren in de windtunnel. Die straf circuleerde al een tijdje. Daarmee raak je Red Bull behoorlijk voor volgend jaar, is de gedachte. Red Bull is net kampioen geworden bij de constructeurs, en mag dus volgend jaar maar 70% van de ‘standaardtijd’ in de windtunnel gebruiken. Daar gaat dus nog wat van af. Sommige bronnen spraken van een vermindering van 25%, maar het zal een aanzienlijk kleiner percentage zijn.
Vandaag wordt een spannende dag, want alle details worden vrijgegeven. De overtredingen betreffen te veel uitgaven aan catering, ziekteverzuim en vooral een fictieve belastingteruggave die Red Bull niet eens had hoeven vermelden in de boeken. Haal je die belastingteruggave eraf, kom je uit op een half miljoen, aldus Erik van Haaren van De Telegraaf. Een half miljoen voor zo’n bedrijf valt met gemak onder een ‘minor breach’. Het gaat in elk geval nog vuurwerk worden bij de persconferenties.
Meer lezen? Dit is de stand na de GP Amerika 2022!
UPDATE: er is een straf genoemd voor Red Bull en het gaat zoals eerder gezegd om twee zaken:
- een boete van 7 miljoen dollar;
- een vermindering van 10 procent van het aantal uren dat Red Bull mag doorbrengen in het ontwikkelen van de auto, denk zoals gezegd aan tijd in de windtunnel maar ook op het aantal uren dat er achter de simulator gezeten mag worden.
Die laatste straf geldt voor de aankomende 12 maanden en zal dus vooral impact hebben op de auto en het seizoen in 2023. Deze beslissing is genomen nadat bekend werd dat het kostenplafond is doorbroken met 2,2 miljoen dollar, maar dankzij een onjuiste berekening van een belastingregeling bleef daar nog 500.000 dollar van over. Een hele soap en dus iets meer dan een geldboete. Het heeft Red Bull echter geen punten gekost in zowel 2021 als 2022.
KEV9 zegt
Het al oude Nederlandsch spreekwoord zegt: ‘Wie de billen verbrand, moet op de blaren zitten’
rollingstoned zegt
As the British would say: “If you can’t stand the heat, get out of the kitchen.”
Robert zegt
Da’s ongeveer net zo’n kromme vertaling als ‘survival of the fittest’ vertalen naar ‘het recht van de sterkste’.
On topic: wat mij vooral heel vies tegen valt is die fictieve belastingaangifte, die in de boekhouding is opgevoerd. Dat kan alleen maar betekenen dat iemand bewust bezig is geweest de zaken financieel anders voor te stellen dan dat deze daadwerkelijk is. Het kan natuurlijk ook een zgn. pro forma (voorlopige) aangifte zijn geweest (gevolgd door een verkeerde vertaling naar het Nederlands), maar tot dat dit duidelijk wordt, heeft Red Bull de schijn wel tegen.
rollingstoned zegt
Het is dan ook geen vertaling maar een uitdrukking. Gezegdes e.d. zijn doorgaans sowieso lastig om figuurlijk te vertalen ;-P
Roadster1976 zegt
Of zoals de Duitsers zouden zeggen; Leben ist kein Ponyhof.
sportabgasanlage zegt
En dat spreekwoord komt uit het Surinaamse volksverhaal Akoeba en Afiba en luidt: “je hebt gezocht, je hebt gevonden, je moet het dus dragen.”
flyerbunch zegt
Naar het schijnt kloppen de cijfers van de geruchten (25% minder windtunnel en CFD tijd) dus niet, maar men zal het wel degelijk gaan voelen volgend jaar. Men zou blijkbaar 500k over budget zijn gegaan. Men wilde niet buigen bij de FIA naar enkel een procedure fout. Zou Toto aan Rao (ex assistent Toto nu in de top bij de FIA) dan toch nog om een extra gunst hebben gevraagd nadat ze de geruchtenstroom startte? Haters van Max zullen teleurgesteld zijn dat ze zijn kampioenschap niet afpakken. Gelukkig, maar Max liet gisteren horen het dus allemaal niet fair te vinden en de criticasters gewoon in hun eigen soep laat koken. Ze kunnen wel eindelijk gewoon weer verder met racen op deze manier. We zullen het vanavond allemaal weten want de persconferentie is om 11:30 lokale tijd, 18:30 NL tijd..
Richmond zegt
Helaas voer voor de TWITTER brigade, die vindt dat de FIA niks meer kan en Red Bul het hand boven het hoofd houdt en de grootste valspeler is sinds de eerste mens op aarde kwam.
Richmond zegt
@redactie https://www.motorsport.com/f1/news/alonso-penalty-overturned-alpine-haas/10391312/
De penalty op Alpine is teruggedraaid vanwege een vormfout. Haas had gemakkelijk op tijd het protest kunnen indienen en dat hebben ze niet gedaan, waardoor het onterecht geaccepteerd is en daardoor de straf onterecht.
Dus Alonso is weer 7e.
flyerbunch zegt
Als we dan toch over straffen bezig zijn.. Alonso krijgt zevende plek in VS GP terug want FIA-official bemoeide zich met de straf!
HZW zegt
Er is ook een gevalletje FIA – Ferrari geweest, en dat heeft ook zijn effect gehad op de prestatie van het rode merk.
Red Bull zal nu maximale efficiëntie moeten halen uit de beperkte ontwikkeling mogelijkheden die ze overhouden, om volgend jaar om de titels mee te kunnen doen.
En als ze volgend seizoen weer met 2 vingers in de neus kampioen worden, begint het gezeur opnieuw, en zal de concurrentie vinden dat ze niet hard genoeg gestraft zijn geworden.
Richmond zegt
Als ze niet kansloos zijn volgend jaar, dus zoals mercedes een beetje dit seizoen is, zal de internet brigade dat blijven roepen.
antoonniels zegt
Erover is erover, maar ik ben wel benieuwd of in de duiding dan ook duidelijk wordt gemaakt waar de overspend zit en of/hoe dit zich vertaald naar prestaties. Als het alleen catering en salaris t.a.v. ziekteverlof is vind ik dat nog een ander verhaal dan dat er daadwerkelijk meer geld is gespendeerd aan de auto. Is in de budgetduiding overigens voor dergelijke deelposten ook een grens opgenomen? Overigens was de ABA te verwachten. De meest eenvoudige manier om ervoor te zorgen dat er geen punten in mindering zouden worden gebracht. Dat het overigens in dergelijk detail naar buiten is gekomen is nog wel een intern onderzoekje waard. De FIA is zo lek als een mandje als het op vertrouwelijke informatie aankomt. Behalve als het op Ferrari aankomt. Dan krijg je blijkbaar een paardenkop in je bed.
harrie zegt
Inderdaad, de FIA is nog de grootste verliezer.
Dat onderzoek zal Red Bull ook wel geeist hebben, en vervolgens laten vallen in ruil voor wat strafvermindering.
Richmond zegt
Klopt ik las het gisterenavond al op twitter via Tiff Needel. Gaat nergens over. Vooral ook dat zo’n Tiff hen ook al cheaters noemt. De nuance is totaal weg,
Het probleem is, zoals Horner zelf al aangeeft, is dat er 750.000 datasets blijkbaar mbt de boekhouding. Dus binnen die 750.000 kun je gemakkelijk schuiven met je fondsen en verstoppen dat je wel winst hebt behaald, ook al lijkt het niet zo. Dus je gooit het op catering voor de boeken. Terwijl het wel gewoon aero kan zijn. Of je geeft meer uit aan aero, maar dat valt binnen het budget en heeft de catering het buiten het budget gegooid omdat die kosten gemaakt zijn nadat de budgetcap al gehaald was. Het idee van de cap is goed, de uitwerking laat teveel ruimte over voor discussie en creatief boekhouden. Het verbaast mij eigenlijk dat er niet meer teams over de cap heen zijn gegaan.
Bram750 zegt
Als de boete binnen de budet cap valt van het komende jaar, dan hebben ze er wel degelijk last van. Aan de andere kant; de uren die je niet in de windtunnel mag besteden, hoef je ook niet te betalen.
Edge zegt
@Bram750: De boete valt niet binnen de budgetcap van volgend jaar. In het financieel reglement staat dat expliciet vermeld als kostenpost die je niet hoeft mee te rekenen. Het budget voor het komende jaar verminderen is een aparte straf, maar die kan alleen door de rechters van het Cost Cap Adjudication Panel worden uitgesproken en kan daardoor (net als het afpakken van punten) geen onderdeel uitmaken van zo’n Accepted Breach Agreement.
okdoei zegt
Geldt dit voor alle boetes die teams kunnen krijgen of alleen de boete die voortkomt uit een eventuele budgetoverschrijding?
heckblende zegt
ach, wordt t weer spannender volgend jaar
pomoek zegt
Wat ik jammer vind is dat met het bereiken van deze overeenkomst we nu nooit precies te weten zullen komen wat er nu precies aan de hand was met de costcap breach, in hoeverre het invloed heeft gehad op het vorige en het huidige kampioenschap en of RB nu wel of niet bewust de regels heeft overtreden.
Nu kun je alleen speculeren. In het voordeel van RB: als het uiteindelijk gaat om een bedrag van 5 ton waarover wordt gesproken dan heb je het dus over 1/3 procent van het budget. Uitgesmeerd over het hele seizoen is dat verwaarloosbaar, en valt financieel in het niet bij het steken van een “gratis” motor van 10 miljoen zoals MB heeft gedaan.
Ten negatieve van RB: die 5 ton kan het bedrag zijn dat is gebruikt voor een cruciale update die vervolgens is weggemoffeld in het budget door in de overige kosten creatief te gaan schaven en schuiven.
De angst die door veel critici geuit wordt dat, doordat RB niet het kampioenschap is afgenomen, de teams vanaf nu ingecalculeerd de regels gaan overtreden deel ik niet. Ik denk dat weinig teams zin hebben in het gedoe waar RB de afgelopen weken mee te maken heeft gehad.
harrie zegt
Andersom werkt het wel.
Je weet nu niet alleen wat niet mag, maar ook waar andere teams met creatief boekhouden wel mee weg zijn gekomen.
Richmond zegt
Vergeet niet dat dit het eerste jaar is en de FIA gezegd heeft nog soepel te zijn. Dus een zelfde overtreding in het tweede jaar kan zwaarder uitpakken.
sportevo zegt
Jammer dat je het voorbeeld van die motor van Mercedes erbij haalt want Red Bull had dit ook kunnen doen. Maas in het reglement waar door een fabrieksteam/ team met fabrieks ondersteuning makkelijk gebruikt gemaakt van kan worden. Alleen omdat Red Bull het niet heeft gedaan, is het geen goedprater dat Red Bull de budgetcap heeft overschreden.
pomoek zegt
@sportevo: MB had in 2021 motoren die enorm krachtig waren maar, blijkbaar, enorm snel sleten waardoor ze te maken hadden met een relatief hoog vermogensverlies. Op een zeker moment hebben ze weten uit te dokteren dat een extra motor steken een paar plekken straf zouden opleveren maar dat het voordeel dit nadeel ruimschoots wist te overtreffen. De Honda motoren hadden destijds niet te maken met zo’n sterk verval. Een nieuwe motor steken had voor hen geen zin. Het nadeel woog zwaarder dan het voordeel. In principe is dit natuurlijk gewoon geoorloofd. Motoren vallen buiten de budgetcap. Hier heeft naar ik begrijp MB hard voor moeten lobbyen. Wat wel en wat niet onder de budgetcap valt is natuurlijk ook geen natuurwet. Het wordt opgesteld op basis van meningen van mensen binnen de FIA die natuurlijk hard worden beïnvloed door de diverse stakeholders. Waarom de 3 best betaalde medewerkers buiten de budgetcap houden en niet de beste 2? Of 4? Waarom zijn de voor het personeel vrijgestelde bonussen gemaximaliseerd tot 20% en niet 25%? En waarom vallen de motoren buiten de budgetcap?
en de FIA is het met dat laatste eens. Vanaf volgend jaar is er een budgetcap van 95 miljoen voor F1 motoren. Als de FIA dit in in 2021 al hadden gedaan dan was de raketmotor van Hamilton waarschijnlijk niet geïnstalleerd in Brazilië en had hij die race ook niet gewonnen.
Dit alles gezegd hebbende: Je hebt zeker een punt dat regels gewoon regels zijn en dat dit het doorbreken van de budgetcap door RBR niet vergoelijkt.
sportevo zegt
Dat dus met name, natuurlijk is de lobby van de diverse teams sterk in het bepalen van de reglementen.
Het is uiteindelijk ook zo dat met voortschrijdend inzicht reglementen worden aangepast en loopholes worden gedicht. Het mooiste verhaal is daarbij dat van Maud Gatsonides.
Edge zegt
Ik moet eerlijk zeggen dat ik om meerdere reden wel verbaasd ben dat Red Bull nu toch akkoord lijkt te gaan met een accepted breach agreement (ABA). Het team heeft de afgelopen weken bij monde van meerdere personen heel duidelijk laten weten dat zij het niet eens zijn met de beschuldiging, waardoor ik eigenlijk meer rekening hield met een gang naar het Cost Cap Adjudication Panel (CCAP) dan een ABA.
Er kleven namelijk meerdere nadelen aan die ABA. Als eerste wordt met zo’n ABA vastgesteld dat je schuldig bent, en wordt dat ook geaccepteerd door Red Bull. Dat wordt dan nu enkele dagen voor november 2022 gedaan, waardoor eventuele aanpassingen in het boekhoudproces die moeten volgen niet of nauwelijks meer effect zullen hebben op het budget van 2022 en ze volgend jaar wellicht weer in dit schuitje zitten. Dat is problematisch, want recidive wordt expliciet genoemd als een factor voor strafverzwaring.
Een ander nadeel is dat waarschijnlijke korten op windtunnel- en CFD tijd. De regels voor windtunnel- en CFD tijd zijn vrij recent aangepast, waardoor er een succesbelasting is voor de teams die goed presteren en een soort zieligheidscompensatie voor de mindere broeders. Red Bull krijgt als nieuwbakken constructeurskampioenschap daardoor de minste windtunnel- en CFD-tijd. Het team gaat naar 28 windtunnel runs per week, terwijl de nummers twee en drie in het kampioenschap respectievelijk 30 en 32 runs mogen doen. Nog een straf daarbovenop kan wel eens heel negatief uitpakken
Om die twee redenen had ik persoonlijk toch echt verwacht dat Red Bull het voor het CCAP zou laten komen en daar zou inzetten op volledige vrijspraak.
pomoek zegt
@edge: ik deel je frustratie, maar zoals ik weet als trouwe law & order kijker is dat een schuldbekentenis soms ook gewoon strategisch een slimme zet is, zelfs als er géén sprake is van schuldig handelen. Wellicht heeft RB buiten de ABA om wel bij de FIA bepaalde zaken weten af te dwingen. aanvullende eisen omtrent de engine freeze? Geen grote veranderingen aan de auto’s komend jaar buiten wat er eerder is afgesproken?
drtim zegt
Misschien heeft de FIA Red Bull ervan overtuigd dat ze onmogelijk kunnen winnen bij het CCAP en dat deze ABA uiteindelijk de minste pijn geeft.
berlinetta zegt
De details zullen we nooit weten, maar RB zal wel een inschatting hebben gemaakt van hun kansen en dit de beste optie hebben gevonden. Zie het als risico’s afkopen zondat je weet waar je aan toe bent.
Als ik de vergelijking trek met procedures bij de rechtbank, is vooraf een schikking treffen en een beetje verlies nemen soms ook de betere optie in plaats van alles of niets.
Richmond zegt
Volgens Horner doen ze het omdat ze niet verwachten dat ze daar een vrijspraak zouden Krijgen. Waarom zouden die anders naar het bewijs kijken? En zij kunnen hogere straffen opleggen en daar hadden ze geen zin in. Daarnaast zou dit circus dan potentieel nog een jaar duren, voordat dan een uitslag bekend is. En ze hadden geen zin in nog langer het gedoe van de paddock en pers te horen over dit thema. Het is ook niet goed voor de sport zeggen ze, om het te blijven doen.
okdoei zegt
Waarom maken ze dit soort regels altijd, mijn optiek, nodeloos ingewikkeld?
Budget is X.
Alles wat je uitgeeft valt onder X.
Zit je boven X dan zijn A, B en C de straffen op basis van overschrijding.
Alles wat men verzint van “ja maar dit kan er niet onder vallen want blabla”, nee, valt gewoon onder het budget. Heel simpel, zorg maar dat je er onder blijft.
Jeroen zegt
Probleem is dat je niet volledig zwart wit kunt zeggen wat onder het budget moet vallen en wat niet. Elk team werkt anders, elk team heeft andere kostenposten en dus een hoop grijs gebied. En dan kom je dus precies op waar Red Bull zich bevindt… een discussie of iets wel of niet onder het budget valt.
flow82 zegt
Dus wat men vooraf had moeten doen is de regels zo opstellen dat er geen interpretatie en daarmee discussie mogelijk is. Dat dit niet of niet voldoende is gebeurd ligt bij de FIA en de teams. Derhalve vind ik de strafmaat voor een overtreding van 500k, ofwel 1/3% van het totale budget, buitenproportioneel. RB moet wel heel erg overtuigd zijn van hun eigen kunnen voor komend jaar om vooral de straf mbt tot de windtunnel zonder slag of stoot te accepteren.
mashell zegt
Aan de ene kant heb je natuurlijk gelijk, het is volstrekt belachelijk dat motoren en coureurs salarissen uitgezonderd. Aan de andere kant het is nooit zo simpel. Hier bij Red Bull was ziekteverzuim een probleem. Als een medewerker lange tijd ziek is en je moet vervanging inhuren kun je zomaar met drievoudige kosten te maken krijgen, daar kun je gewoon niet op anticiperen.
sportevo zegt
Ik weet niet hoeveel mensen er bij Red Bull werken maar we zoveel, dat er statistisch gezien altijd wel iemand langdurig ziek is. Dat ze daar in hun budget verwachting geen rekening mee hebben gehouden noem ik eerder naïef.
Maar datzelfde geldt ook voor de andere (grote) teams. Die hebben over het algemeen dezelfde HRM problemen en die krijgen het wel binnen budget.
mashell zegt
Op een budget van 145 miljoen gingen ze er een half miljoen overheen. Ook voor de boekhouder is het tegenwoordig topsport om zo dicht langs het randje te gaan.
Richmond zegt
Rb dacht dat hrt doorbetalen bij langdurige ziekte kosten waren die niet in het budget vielen, FIA zegt van wel. Was de mdw overleden dan waren die kosten niet binnen het budget.
Blijft natuurlijk de vraag waarom zij het anders interpreteren.
audirs3 zegt
Die boete gaat af van hun budget voor komend jaar. Dus de opmerking dat je straffeloos een miljoen extra kan uitgeven gaat niet op, die kosten moet je 10x zo hard het jaar erna terug betalen.
Edge zegt
@audirs3: Nee, zo werkt het niet. Boetes voor het overschrijden van de budget cap tellen niet mee voor de budgetcap van het huidige of volgende jaar. De FIA heeft wel de mogelijkheid om het budgetplafond te verlagen voor overtreders, maar dat is een aparte straf die niet toegepast kan worden als de FIA en het team in kwestie zo’n Accepted Breach Agreement aangaan.
sportevo zegt
Wat ik jammer vind is dat Red Bull blijft beweren dat er geen geld naar de ontwikkeling van de auto is gegaan maar dat de overschrijding puur op niet auto-gerelateerde posten ligt zoals de catering.
Moet ik mij dan voorstellen dat als ze het wel goed geïnterpreteerd hadden, ze hun mensen minder te eten hadden gegeven? Ze zullen ze ook niet vetmesten en ik verwacht ook geen kreeft en kaviaar op het menu van de bedrijfskantine dus heel veel besparen zou niet makkelijk gaan zonder dat je aan de secundaire arbeidsvoorwaarden van je personeel gaat zitten (bijv. maar 1 maaltijd per dag ipv 2 en koffie zelf betalen). Met andere woorden: als je die catering bedragen dus wel gewoon binnen je budget had laten vallen, dan was er automatisch minder geld beschikbaar geweest voor andere zaken.
Simpel voorbeeld: als je maandelijks € 2000,- salaris krijgt en daarvan 1500,- uitgeeft aan levensonderhoud en maandelijkse vaste lasten en de overige 500,- gaat naar je hobby dan heb je aan het einde van de maand niets over. Prima, het valt binnen budget.
Omdat nu de prijzen stijgen, ben je maandelijks € 100,- meer kwijt aan de vaste lasten en levensonderhoud en de rest van je uitgaven (je hobby) blijven hetzelfde dan zul je rood staan aan het einde van de maand. Dan kun je nog steeds beweren dat je hobby niet meer geld is gaan kosten maar om niet rood te staan zul je toch ergens in je hobby moeten gaan minderen.
Richmond zegt
RBR zegt dat de volledige catering binnen her team, fabriek en race, maar ook bij de hospitality unit waar iedereen kan komen eten en drinken. Dus ook de pers en andere teams, dat dat gratis eh bij andere teams niet. Dat is een verschil.
kniesoor zegt
– edit: dank u, is inmiddels gefixt –
stoffels70 zegt
haha, goed gespeeld bij redbull, valsspelen en toch winnen, moet je kunnen.
We weten nu wat er volgend jaar zal gebeuren.
Alpha tauri krijgt de complete auto van max en levert in ruil daarvoor de nodige winduren om newey aan de top te houden.
goed gespeeld.
Zeer sneu voor max, dat er een reukje blijft hangen aan zijn beide wdc’s.
flyerbunch zegt
Straks om 18:30 meer tekst en uitleg van Horner. PS: de straf van Aston Martin is ook bekend. Een 450k boete!
flyerbunch zegt
https://www.formula1.com/en/latest/article.horner-on-why-he-feels-red-bulls-cost-cap-breach-penalties-were-draconian.nKSHAWUlivKZ4iANOKgSP.html
vbarchetta zegt
Budgetcap was 145 miljoen dollar in 2021. Een overschrijding van 500.000 dollar is een overschrijding van 0,1%
Tuurlijk elke cent is er 1 teveel, maar hier is wel van een mug een olifant gemaakt.
Maargoed wellicht kan die huilebalk door de 10% minder ontwikkelingstijd nu wel z’n 8e wereldtitel binnen harken. Ergens hoop ik het voor Lewis, maar dan wel daarna gelijk met pensioen aub….
harrie zegt
5 ton, dat levert 3 sec per ronde op volgens Toto.
okdoei zegt
Dus als ze 20 miljoen reserveren voor de doorontwikkeling van de 2022 auto voor 2023 dan gaan ze 120 seconden sneller.
Netjes. Worden korte races zo. Snap nu wel dat de kalender naar meer races gaat volgend jaar.
Ditoxx zegt
@vbarchetta Die Hamilton zit wel diep he bij jullie Verstappen groupies? Zelfs als Rb de regels overtreed moet je hem nog er bij halen :’)
vbarchetta zegt
Haha, beetje krabbelen aan de korst. Maar blijkbaar heb ik een gevoelig Lewis snaartje geraakt. Hap, hap…..
Ditoxx zegt
@vbarchetta: Als dat je dag beter maakt moet je dat lekker denken groupie :’)
flow82 zegt
Zoals ik het lees, een overschrijding van 500k. De straf vind ik echt bizar hoog in verhouding tot de overtreding. En van die 500k kun je dus ook nog afvragen wat te herleiden is op crashes buiten eigen schuld. Zoals al eerder genoemd, de regels zijn te ingewikkeld voor de simpele zaken en te simpel voor de ingewikkelde zaken.
mashell zegt
Dit is nou typisch zo’n straf die anderen moet afschrikken hetzelfde te doen.
flow82 zegt
Ik ben het met je eens over het afschrikkende effect. Echter blijf ik er bij dat de regels blijkbaar te ingewikkeld zijn, anders komt men daar niet een maand voor de einddatum pas achter, en zijn de regels toch op meerdere manieren te interpreteren. Er is daarbij ook aantoonbaar geen cent gegaan naar de ontwikkeling van de auto. Daarom vind ik met name de 10% reductie op windtunnel faciliteiten echt buitenproportioneel. En ik vind dit niet omdat het nu toevallig RB betreft, maar in het algemeen. RB wordt nu gebruikt als zondebok.
Het lijkt mij nu meer dat de FIA hiermee ook de potentiele dominantie van RB voor de komende jaren wil tegengaan. Voor de sport/entertainment is dat natuurlijk prima, maar waar was eenzelfde krachtige straf van de FIA toen Ferrari met een foute motor opereerde? En wanneer andere teams ergens de fout in gingen?
Het was beter en eerlijker geweest om die 7mio boete te laten staan, en de 10% reductie als voorwaardelijke straf op te leggen. De overschrijding is minimaal, niet gerelateerd aan de ontwikkeling en het is het eerste jaar van de cap. De straf is in de geest van de budgetcap en we scherpen hierbij de regels aan om de discussie voor de toekomst te vermijden. Hierna volgen geen voorwaardelijke straffen meer. Redelijk en billijk.
Richmond zegt
Nee de overschrijding is 1,8 miljoen. Maar als ze een bepaald deel anders ingevuld hadden op papier dan hadden ze 1,3 miljoen bespaart. Iets met belasting ofzo.
Johanneke zegt
Overschrijding is overschrijding, en ik heb geen half miljoen, maar een half miljoen is niet veel toch. De schade die Bottas en Hamilton aan Red Bulls heeft toegebracht is een stuk duurder.
Overigens wel grappig dat er steeds over een straf voor Max werd gesproken, niemand boeide Perez iets schijnbaar.
chrisvis zegt
Wederom maakt de Fia zich onsterfelijk belachelijk…na het terugdraaien van Alonso zijn straf nu een straf voor red bull die er eigenlijk geen is. 7 miljoen boete welke niet binnen de budgetcap valt en een vermindering van 10% die er eigenlijk maar 1 van 7% is aangezien red bull als winnaar vh constructeurskampioenschap zoizo al maar 70% in de windtunnel mocht tov de andere teams…
w0ut zegt
Heel dit incident maakt 1 ding duidelijk. Ze moesten Redbull gewoon naaien. Die mannen kunnen heus wel een boekhouding in orde krijgen, Denk dat dat het minst complexe is van heel hun onderneming.
En zoals reeds aangehaald met boekhouding kan je ook heel creatief zijn.
Iemand is uit op wraak en heeft de macht/connecties binnen F1 om dat ook te doen. We weten allemaal in welke richting te kijken.
Ditoxx zegt
@w0ut: Of ze zijn gewoon over het Budget heen gegaan? Oh wacht bij Autoblog kan RB en VER natuurlijk nooit iets fouts doen.
flow82 zegt
Er is ook zoiets als redelijkheid en billijkheid. Een straf moet altijd proportioneel zijn in verhouding tot de overtreding. Wat w0ut stelt is dat dit niet het geval is. Of dit nu RB betreft, MB, Ferrari of Williams.
Wat w0ut verder benoemt is het onderbuik gevoel van onrecht. Men (RB) liep jaren braaf in de pas, is jaren de underdog en doet niet mee voor de overwinningen of kampioenschap waar de concurrentie aantoonbaar technische fraude pleegde. Toen eerder Ferrari en MB in de fout gingen was de straf of niet openbaar, of relatief mild. Dat RB nu zeer hard wordt gestraft voor een relatief kleine overtreding die geen technisch voordeel had of heeft gegeven geeft een dubbel gevoel.
En nu er een periode van suprematie dreigt wijst de FIA ineens met het beschuldigende vingertje en komt met een straf die niet in verhouding staat. Vervang RB voor Ferrari of MB, voor mij persoonlijk maakt het niet uit welk team het betreft. De strafmaat is verkeerd ongeacht het team.
Oh wacht, bij Autoblog zijn er natuurlijk altijd mensen die soms wat kort door de bocht reageren.
Mathy zegt
if you no longer go for a cap that exists,…
Richmond zegt
Wat duidelijk is, is dat je geen drive to survive nodig hebt om er een Hollywood achtige film/ serie soap van te maken. Drama alom. Dat is enerzijds wel de Sport, maar het is treurig. De andere teams die voordat het bekend was al aan het speculeren waren en al voor jury en rechter speelden. Dan de , met name Mercedes & Lewis fans en daarmee anti red bull fans, die daar ook volop in meegingen. Corrupte FIA die niks goed doet en onder een hoedje speelt met red bull om een soepele straf te krijgen. Zij volgen bijna 1 op 1 de retoriek van Wolff. Dat is erg sneu. Maar ook pundits zoals Benson, crofty, tiff needel, en genoeg anderen die het vuur blijven opstoken. En dat is erg sneu want op social media heerst geen moreel kompas, geen gezond verstand, geen ratio. Men bleert in de rondte en met het toetsenbord in handen zijn ze soort van Putin. Ze voeren verbale oorlog met iedereen. Het is een grote “see I told you so” geworden. En een Horner die op werelds kleinste viool speelt, geeft ze alleen maar extra voer. Ze geven toe dat ze volgens de interpretatie van de regels van de fia over het budget heen zijn gegaan. Maar dit komt doordat er na het indienen updates over de regels zijn geweest, die als ze het toen opnieuw hadden kunnen indienen dan onder het budget waren gebleven. En natuurlijk zeggen ze geen sorry, dat moeten de andere doen die hen aangevallen hebben. En denk eraan, zegt Horner, dat het hele paddock bij ons komt eten en drinken en het bij ons gratis is. Dus ook julle gevreet en gezuip heeft ons geld gekost. En die 7% minder windtunnel tijd is enorm zwaar, gaat zeker 0,5 sec per ronde kosten.
Dus die maakt er ook een groot drama van. Ik denk dat een Mexicaanse soap geloofwaardiger overkomt dan alles wat er in de paddock speelt. En Horner denk dat er nu een streep onder gezet kan worden en iedereen verder kan gaan. Dat denk ik niet. Dit gaat ze nog heel lang achtervolgen.
En in de luwte heeft Aston Martin ook een boete gekregen, maar daar geeft niemand iets om, omdat zij natuurlijk geen max hebben en geen Horner hebben, maar ook omdat ze geen kampioen zijn geworden.
Hoezo met twee maten meten.
flyerbunch zegt
Update: Hier kan men de persconferentie van Red Bull en Horner gisterenavond nog ff bekijken: https://www.formula1.com/en/latest/article.horner-on-why-he-feels-red-bulls-cost-cap-breach-penalties-were-draconian.nKSHAWUlivKZ4iANOKgSP.html
mustang750supersnake zegt
juist dat ze gestraft worden maar die geldboete stelt geen drol voor…de rest wel…..
maar ik heb zo t idee dat dr meer teams volgens jaar ‘per ongeluk’ over het budget heengaan…..als t toch ‘maar’ 7 miljoen kost…..
verder vindt ik het wel n beetje ‘drama maken om weinig’…
5 ton in de f1 is nie zoveel…….