Nederlanders denken wel een tweede keer na voordat ze in auto stappen. De benzine staat op een recordprijs.
Het is vandaag officieel. Er is een nieuw record bereikt. De accijnsverlaging op de brandstoffen was een doekje voor het bloeden. Inmiddels betaal je voor een litertje benzine meer dan het vorige record mét accijns.
Brandstofprijzen
Het vorige record werd een aantal maanden geleden in maart bereikt. Toen werden Nederlanders geconfronteerd met een adviesprijs van 2,502 euro voor een liter E10. Het record is vandaag gesneuveld met een nieuwe prijs van 2,504 euro. Bij een lokale pomp kun je nog wel tanken voor onder de 2,50 euro per liter. Voor E5 (Euro98) zie je bij sommige premium merken al gerust 2,75 euro per liter op de borden staan.
De dieselprijs lag gisteren nog op 2,189 euro per liter. Ook deze prijs is verder gestegen naar 2,221 vandaag.
Auto blijft vaker staan
De stijgende prijzen heeft ervoor gezorgd dat Nederlanders bewuster nadenken over het wel of niet pakken van de auto. Sowieso speelt dat de afgelopen jaren al een rol. Meer dan de helft van de landgenoten denkt in de afgelopen drie jaar na over het bewust kiezen van een vervoersmiddel, aldus RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck in de Telegraaf op basis van een onderzoek.
Pakten we voorheen nog de auto voor een kleine boodschap, nu zul je sneller de fiets overwegen. Zeker als het gaat om een ritje met een korte afstand. Het grote probleem is dat op de langere afstanden de auto nog altijd koning is.
Gebrek aan goede alternatieven
Zeker voor inwoners van kleinere dorpen is er een gebrek aan een goed alternatief. Kiezen tussen twee keer overstappen op de bus voordat je in de trein zit óf gewoon met de auto gaan. Hoe duur de benzine ook is, de keuze is dan snel gemaakt.
moosepower zegt
Beter te duur als niet te koop, straks gaat het nog lonen om in Polen te tanken.
rikus zegt
Daar tankte ik voor €1,44 per liter vorige week. En in Litouwen was het ook rond die prijs.
petroldrinker zegt
Blijft raar dat de prijs zo hoog is, want een vat olie is momenteel helemaal niet duur, de oorlog word mooi als excuus gebruikt door de bedrijven de prijzen hoog te houden….
Stefje zegt
Is dan ook precies de reden waarom de accijnzen weer terug mogen. Nu profiteren er bedenkelijke partijen van. Dan zie ik liever dat dit geld de Nederlandse schatkist weet instroomt als het toch links of rechtsom zo duur moet zijn.
6speed zegt
Vat olie is inderdaad niet heel duur nou, maar dollars zijn wel een stuk duurder geworden. Laat je die nou net nodig hebben om je olie af te rekenen.
ryser zegt
Dit wist ik niet, maar heb t ff gecheckt, zover ik een snelle zoektocht mij leid is de huidige olieprijs ong 119 dollar. Hoogste prijs voor een vat was in 2008 voor 149 dollar. De benzine prijs in juli 2008 was 1.55. Tuurlijk is daar een beurscrash geweest etc. Maar de prijs van een vat olie en de benzine prijs zouden toch met elkaar moeten verhouden?
Kan iemand dat uitleggen?
bassrt zegt
Dat komt omdat de euro tegen over de dollar in 2008 op de top van zijn kunnen stond. Toen was 1 euro nog 1,55-1,60 dollar waard. Dat is nu 1,07 dollar. Dus een vat olie in euro’s was in 2008 maximaal €96,- en nu €111,- Dat de prijs duurder is dan toen is daarin logisch. Echter het verschil had volgens mij niet zo absurt groot moeten zijn.
Een vat olie 159 liter. Het verschil van €15 op 159 liter is €0,094 per liter, dus dat is het enige wat ik logisch kan verklaren.
Dus als europa het beter voor elkaar zou hebben dan Amerika en de euro meer waard word gaat de prijs naar beneden. Echter dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.
karhengst zegt
Wat dat betreft is het nogal luie berichtgeving om altijd de prijs van olie enkel in dollars te vermelden. We betalen in Euro’s, zelfs al is het indirect. Bij deze dus dank voor de extra stap.
Een ander punt is natuurlijk ook dat sinds 2008 vele zaken flink duurder zijn geworden, onder andere al loonkosten. Dergelijke zaken worden natuurlijk ook gewoon doorberekend.
launchcontrol zegt
First quarter of 2022
Shell earnings rise to $9.1 billion
BP records $6.2 billion profit
Exxon doubles profits from last year to $5.48 billion
(source: USATODAY)
maotje zegt
De koers van de usd tov eur is op dit moment gewoon ruk. Dat gecombineerd met een hoge olieprijs is een kneiterdure benzine prijs.
fanboy zegt
Hopelijk niet nog meer van die btw/accijns kortingen, want dat is gewoon een sigaar uit eigendoos. Prijsverschil die de korting oplevert wordt gewoon er bovenop gegooid, want ze kunnen het blijkbaar vragen.
We willen vrije markt, maar toch ook niet?
Ik zie liever wat ondersteuning voor de echt arme mensen. Maar liever nog de alternatieven. Zoals Duitsland de trein ineens spotgoedkoop maakt enzo.
Ik zou zeggen, maak delen van het OV veel goedkoper of delen zelfs gratis. Heeft overheid meteen nog een kans wat klimaatdoelen te halen want dat is anders ook een kansloze missie.
En iedereen moet, zeker met de zomer voor de deur, gewoon even kijken dat je afstanden van 20km of minder gewoon lekker met een elektrische scooter of (zeker voor 10km en minder) een goede elektrische fiets.
Scheelt inmiddels dus bakken met geld en je wordt er gezonder van.
En natuurlijk de elektrische auto, al is het maar een oudje als 2e auto voor de kortere stukjes. Maar dat kan natuurlijk niet uit voor iedereen.
por100 zegt
Voorlopig auto laten staan en hopen dat er een markt komt voor een prijsstunter. Maar het enige dat wij kunnen doen is op de juiste politieke partij/persoon stemmen …
fanboy zegt
@por100: Wat gaat die partij of persoon doen dan?
Feit is dat wij geen olie land zijn, en het wel nodig hebben. Dan heb je dus oliebedrijven die dat hier verkopen voor zoveel als ze er maar voor kunnen vragen.
Er zit enorm veel belasting op, maar haal je die belasting weg, dan zal de prijs verder omhoog gaan. (en zal de belasting vermoedelijk elders gehaald moeten worden)
Dus die partij of persoon waar je op stemt moet hier in Nederland zelf olie uit de grond gaan halen (succes) of de vrije markt onderuit halen, soort van gereguleerde brandstofprijzen.
Verhuis naar Iran, daar tank je, gesubsidieerd eigen olie, voor 10 cent de liter :D
Edge zegt
@fanboy: Ik wil niet vervelend zijn, maar als iemand nu al moeite heeft om een volle tank brandstof te betalen, kan ik mij niet voorstellen dat die mensen het geld hebben om een goede elektrische fiets of elektrische scooter aan te schaffen. Als die er al is — zeker meer gebruik van maken, maar de aanschaf is zeker in deze tijd ook geen kattenpis voor mensen die het nu al niet breed hebben.
berlinetta zegt
Een elektrische scooter of e-bike is ook niet goedkoop. Veel mensen kunnen dat niet betalen. Ondertussen moeten ze wel naar hun werk, wat ze ook al bakken met geld kosten. Een hoop mensen zitten dus gewoon klem. Ze kunnen niks anders doen dan maar betalen om nog naar hun werk te kunnen en zo het hoofd net boven water te kunnen houden.
fanboy zegt
@Edge: @berlinetta:
Zeker, voor de minima, die zitten inderdaad klem. En hebben geen 500 euro of 1000 euro liggen. Die zitten al in overlevingsstand.
Zoals gezegd bedoelde ik iedereen die daar boven staat, Jan modaal etc. Er zijn genoeg mogelijkheden voor de meeste mensen.
Maar goed, ik heb het altijd al vreemd gevonden dat mensen voor 5km woon-werk altijd de auto pakten, ook met mooi weer, en dan nog overgewicht hebben ook.
berlinetta zegt
Dat laatste heb je wel gelijk in. De westerse mens is ook gewoon lui geworden. Liever 5 minuten in de auto dan 15 minuten fietsen.
degrotemuis zegt
Helemaal eens dat voor korte ritjes de fiets vaak echt prima werkt hoor, maar volop kansen voor iedereen behalve de laagste inkomensklasse?
De afgelopen jaren heeft Jan Modaal ook het nodige in mogen leveren. Kosten stijgen aan alle kanten harder dan het loon. Dus als Janneke Modaal niet ook een baan heeft, is de kans dat het gezin Modaal goede ebikes of escooters kan betalen ook niet gigantisch.
En een electrische scooter of een goede electrische fiets waar je ook nog eens onderdelen voor kan krijgen als er eens iets stuk gaat voor 500-1000 euro? Klinkt minimaal 1000 euro te laag.
karhengst zegt
Ik denk dat de staat (of eigenlijk de EU) zich er beter op kan richten om bedrijven als Shell gewoon de belasting te laten betalen die ze verplicht zijn. Dan haal je die sigaar uit eigen doos via de andere weg gewoon weer binnen. Maar zolang de multinationals de landen tegen elkaar uit kunnen spelen en de winst middels complexe, doch bekende constructies structureel wegsluizen en zo miljarden aan belastinggeld in eigen zak weten te houden, zijn die accijnzen op een litertje benzine kleintje pils.
fanboy zegt
@karhengst: Sowieso goed om multinationals beter te belasten.
Maar volgens mij is jouw uitleg een beetje een broekzak vestzak verhaal, dus zou de prijs er niet veel lager van zijn.
Accijns eraf, maar multinationals betalen dan eerlijk belasting, dus prijs weer omhoog. Tenzij multinationals genoeg nemen met minder winst :P
potjak zegt
Goed, ik heb géén elektrische fiets. Die zou ik eerst aan moeten schaffen. Voor dat geld kan ik 3000 keer die 10 km ritjes maken. Ik maak dit soort ritjes ongeveer 6 keer per maand. Die fiets gaat het niet worden. En als ik zou fietsen staat mijn auto ongebruikt terwijl de verzekeringskosten, wegenbelasting en afschrijving wel betaald dienen te worden. Dat is ook zonde van je centen.
quincy zegt
Toen bij de accijns verlaging kon je dit al zien aan komen. En ook hier zie je weer de korte termijn visie van onze regering, die soms dan ook nog als gevolg heeft dat bedrijven er juist nog rijker van worden.
Ze hadden dat geld terug moeten doorrekenen in de belastingaangifte, met een mogelijkheid tot voorlopige aangifte om hen te helpen die het echt direct nodig hebben. Weliswaar waarschijnlijk complexer om door te voeren, maar nuttiger op de lange termijn (naast dat het voor alle energie is toe te passen en niet alleen brandstof).
Dutchdriftking zegt
Zolang we olie in dollars kopen ipv roebels zal dit wel zo blijven.
dree16v zegt
Als de EU tegenwoordig toch wat meer eensgezind is laten ze dan ook eens gelijke accijnzen afspreken. Verschillen binnen de EU zijn veelste groot.
Op dit moment pak ik de auto nog steeds voor de lol en rijden we het hele land door als we daar zin in hebben, het zou jammer zijn als je hier over na moet gaan denken.
Michel-GR zegt
Hopelijk laten de meeste hem dit weekend staan dan kan ik tenminste eens lekker doorrijden!