Ferrari heeft de boekhouding voor 2011 rond, en mag terugkijken op een geslaagd jaar. Er werden 9,5% meer auto’s verkocht. De nettowinst bedroeg 209 miljoen euro.
Ferrari deed het vooral goed in China (+62,6 %), de VS, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Nu de verkopen tot boven de 7.000 zijn gestegen vraag je je wellicht af hoe hard dit de komende jaren door zal stijgen. Niet ongebreideld in ieder geval, Ferrari heeft al aangegeven niet zomaar naar de 5 cijfers door te willen stoten, om de exclusiviteit te bewaken.
In totaal werd er een omzet van 2,251 mld euro (+17.3%) geboekt, en een trading profit van 312,4 mln euro (+3.2%). Inkomsten kwamen niet alleen van de autoverkoop, maar ook van de Ferrari-merchandise, en natuurlijk het pretpark in Abu Dhabi. Vanaf dit jaar komen daar ook nog Tailor Made-centjes bij.
In Genève is het merk aanwezig, daar zal de 599-opvolger gepresenteerd worden. Vermoedelijk krijgt deze de naam F620 en volgens de geruchten gaat hij over de 700 pk heen. Daarnaast is natuurlijk ook de aangescherpte California van de partij.
dennisr zegt
Dit is natuurlijk wel te danken aan hun geweldige klassiekers..
norge zegt
@dennisr: Het is goedkoper om nieuw te kopen ,das nou echt premium.
pininfarina zegt
@dennisr: Het mooiste vind ik nog dat je denkt heel slim en “gelikt” over te komen. Helaas sla je de plank wederom mis. Zelfs nu je het sarcastisch bedoeld want het raakt kant noch wal.
pexiges zegt
@dennisr: Je punt is wel duidelijk nu
dennisr zegt
@pexiges: mooi.
loloo zegt
@dennisr: dumbass
stanny zegt
:D mijn favoriete Ferrari topman: Lapo Elkann
Wel benieuwd naar de F620
ytrewq zegt
Is Ferrari nog steeds het meest winstgevende bedrijf van fiat?
norge zegt
@ytrewq Chrysler denk ik.
stanny zegt
@norge: betwijfel ik. Chrysler maakte in 2011 183 miljoen dollar winst, naar euro’s omgerekend is dit dus nog altijd veel minder dan ferrari.
bigcar zegt
*mld-> mlj
dennisr zegt
@bigcar: miljard kan toch wel?
bigcar zegt
@dennisr: ik had die komma niet gezien, d8 dat het een punt was :$
pininfarina zegt
@bigcar: Dus jij zegt eigenlijk dat miljard miljoen moet zijn. Dus ze hebben een omzet van 2,2(51) miljoen maar tergelijkertijd een winst van 209 miljoen euro. Ga vooral niet de zakenwereld in…
bozewolf zegt
@pininfarina: lol :D
bigcar zegt
@pininfarina: sodemieter op eikel, ik begin je nu zo langzamerhand zat te worden met al je negatieve commentaren.
Btw, Kom je vriendentekort?
bozewolf zegt
@bigcar: Niet piepen, je wilde iets corrigeren sloeg de plank hopeloos mis.
Laat de ridiculiteit U ten deel vallen.
pininfarina zegt
@bigcar: Negatief? Ik wijs jou op een fout zodat je er in de toekomst wat aan hebt en ik geef je zelfs nog carriere advies. Maargoed elkaar helpen is zó 1946 blijkbaar…
Tja dan ben je mij zat. Nou en?
bigcar zegt
*zucht* ( je bent het reageren niet eens waard)…
Houd je commentaar voor je, ik probeerde hier gwn AB mee te helpen, kleine foutjes kunnen er altijd inzitten, op de redactie zitten immers ook mensen. [probeer hoe iets goeds te doen, is het weer niet goed]
Houd gwn je (klote) commentaar voor je, hekemaal he carriere advies. ik ben er niet in geïnterresseerd, bij deze.
pininfarina zegt
@bigcar: Wellicht een studie Nederlands een interessante optie? En verander gelijk je nickname even in bigcock, dat past je beter. Kusjes.
raphael zegt
-edit: nutteloze bijdrage, speeluurtje is over-
bigcar zegt
@raphael: *facepalm*
W115 zegt
geweldig om te zien hoe ferrari zijn naam zo zuiver kan houden.
bozewolf zegt
Ik vraag me dan toch wel es af wat de oude Enzo nou had gevonden van zo’n Ferrari pretpark.
pininfarina zegt
@bozewolf: Die was er nooit gekomen!
raphael zegt
@bozewolf: Vrij weinig. Het levert geld op, thats it. Mensen denken altijd dat hij zo een heilige was maar dat valt reuze mee. Ik bedoel, hij heeft bijna de hele toko aan Ford verkocht, wat nou heilig? Alleen de raceafdeling stond hem echt dicht aan het hart, de rest was er alleen voor het geld. Wat dat betreft is Ferrari in de loop der jaren helemaal niet veranderd.
kaasboerin zegt
@raphael: Wat versta jij eigenlijk onder heilig? Ik had dezelfde keuzes gemaakt waarschijnlijk????
lincoln zegt
@kaasboerin:
straat auto,s waren een noodzakelijk kwaad en een goeie bijvangst voor die ouwe Enzo ..
althans .. zo doen de geruchten ..
heb me er niet in verdiept ..
raphael zegt
@kaasboerin: Heilig als in dat vele Ferrari fans zijn woorden als wet beschouwen. Hoewel die veelal achterhaald zijn. Met name op het gebied van aerodynamica. Men ziet hem als een soort purist die enkel V12’s wil in straatlegale racers. Niets is minder waar.
ytrewq zegt
@norge
Doordat Chrysler erbij kwam twijfelde ik.
MAB zegt
goed bezig ferrari maar zou toch altijd voor een lamborghini kiezen
jordy14 zegt
De helft van de winst komt van Ferrari petjes! Ik ben kan niet wachten op de nieuwe ENZO!
kaasboerin zegt
Hoezo kredietcrisis?.. Ferrari ‘wilt niet zomaar naar de 5 cijfers om exclusiviteit te behouden’?? Hahaha, dus om bestaande klantjes tevreden te houden (en een zooitje fans op autoblog)? Kom op, niet zo schijnheilig.. Wat was bijvoorbeeld die FF dan? Juist, om een nieuwe doelgroep aan te boren. No bullshitting me sir.
raphael zegt
@kaasboerin: De FF een nieuwe doelgroep? Welke doelgroep dan?
kaasboerin zegt
@raphael: Mensen met kinders? Of die regelmatig boodschapjes plegen? Zelfs op de AutoRai zag ik succesvolle vadertjes in de rij staan om de ruimte in dat apparaat te beoordelen.
raphael zegt
@kaasboerin: Ok misschien dat er nu een wereld voor je opengaat maar je weet dat dit verre van de eerste Ferrari is met 4 goede zitplaatsen?
E34M5Touring zegt
@raphael: 166 Inter (1948)
212 Inter (1951)
250 GT 2+2
330 GT 2+2 (1964)
365 GT 2+2 (1967)
365 GT4 2+2 (1972)
412 (1985)
456 GT (1992)
456M GTA (1998)
612 Scaglietti (2004)
Dat zijn ze allemaal volgens Galleria Ferrari.
Er zitten wel een groot aantal 2+2’s tussen, of je die als echte vierzitters mag bestempelen…
Daar komt bij dat de 412 in mijn ogen echt de allerlelijkste Ferrari ooit is en niet echt een goed voorbeeld van een ‘goede 4 seater Ferrari’
raphael zegt
@E34M5Touring: Een 612 zit prima achterin kan ik je vertellen. Niets mis mee. Maar inderdaad het zijn er aardig wat. Ik begrijp het punt van Kaasboerin dan ook niet. Het is absoluut geen nieuw segment voor Ferrari.
E34M5Touring zegt
@raphael: Oh ik weet toevallig dat de 456 ook geen slechte zit heeft achterin. Verder heb ik alleen ervaring met de 412 en dat vind ik eerlijk gezegd een schande voor het merk.
Ik dacht dat een 550/575 ook niet zo erg waren achterin, blijkbaar denk Ferrari er anders over.
luuktb zegt
@E34M5Touring: 456 GT Venice http://www.autoblog.gr/2011/11/18/ferrari-456-venice/
E34M5Touring zegt
@luuktb: Was dat geen coachbuilt auto door derden. Wel een fraai model overigens.
norge zegt
@raphael: Ferrari eigenaren met hond.
maferick74 zegt
@kaasboerin: misschien bedoelde ze wel te zeggen dat Ferrari nog nooit een 4×4 op de markt hebben gebracht en dat dit wel een nieuwe markt kan zijn.
E34M5Touring zegt
@maferick74: Waar @kaasboerin: gelijk in heeft is dat het een nieuwe groep mensen aanboort, maar ik denk niet om de 4 zits mogelijkheid. Ik denk dat ie dankzij 4×4 in meer gevallen (lees gebieden rond de wereld) te gebruiken is. En dat daardoor meer mensen er mee uit de voeten kunnen.
raphael zegt
@E34M5Touring: Maar dat kun je geen nieuwe markt of segment noemen.
E34M5Touring zegt
@raphael: Geografisch wellicht maar still i get the point.
lincoln zegt
da,s knap ..
ondanks de reputatie van de toko lijkt het me lastig om die dingen constant aan de man te brengen ..
vooral in dit segment waar de concurrentie moordend is ..
en de klanten niet voor het oprapen ..
pretender666 zegt
de nieuw 599 is een FF met meer coupe lijn meer niet !!!
Tonnie zegt
Lekker voor Ferrari, gaat wel goed dan. Had wel eerder verwacht dat de meeste winst ergens in de Emiraten zou zitten, daar schijnt de recessie weer zo ongeveer voorbij te zijn…
lambo4all zegt
@Thijsj: volgens mij is daar de recessie nog nieteens begonnen=)
raphael zegt
@lambo4all: Say whattt? Half Dubai staat leeg, huizenprijzen zijn gekelderd, een woning die in 2008 nog een miljoen opbracht is nu letterlijk waardeloos. Het hele ‘wereld’ eiland zakt langzaam de zee in. Het water in het palmeiland zit vol met algen is groen en stinkt vreselijk. Niemand komt op die stranden meer. Half gebouwde gebouwen worden weer afgebroken. Dubai is failliet. Nergens heeft de crisis zo hard toegeslagen als daar.
dennisr zegt
word ook wel tijd dat ze daar eens realistisch leren omgaan met geld..
jolig zegt
Wow, die middelste is wel de koning van de revers. Waarom vinden Italianen dat toch zo mooi?
midasracer zegt
Niet echt exclusief meer he, zo’n Ferrari? Meer de VW onder de supercars. Waarschijnlijk staan Monaco en Abu Dhabi er helemaal vol mee. Gelukkig dat China zo groot is. Verdwijnen die dingen nog een beetje in het landschap.
rechercheur zegt
Met modelletjes zoals de California, wordt het natuurlijk wel een wijvenmerk bij uitstek …
ferrari458italia zegt
Ben echt benieuwd naar die F620.
umadbrah zegt
@sir_smokalot wat heb je weer een mooie voorpagina foto uitgezocht. Wat een stekketje mooie jongens.
maarteniey zegt
En dat komt allemaal door de Ferrari 458 Italia