In de eerste vijf maanden van 2021 zijn er in ons land meer occasions verkocht dan ooit.
Veel mensen die dachten geen auto nodig te hebben zijn door de coronacrisis toch van gedachten veranderd. Daarom werden er vorig jaar massaal occasions aangeschaft. Sterker nog: er werden meer occasions verkocht dan ooit tevoren. Zet deze lijn door in 2021?
Daar lijkt het tot op heden heel sterk op. Bovag heeft namelijk nieuwe cijfertjes en daaruit blijkt dat er maar liefst 561.100 occasions een nieuw baasje hebben gevonden in de eerste vijf maanden van 2021. Om dat in perspectief te plaatsen: dat is 11% meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Weliswaar werden er in de eerste vijf maanden van 2020 ook al veel occasions verkocht, maar het was door lockdowns en dergelijke geen recordperiode. De eerste vijf maanden van 2019 stonden nog steeds als de beste te boek voor occasionverkopers. Daar is nu echter verandering in gekomen. De eerste vijf maanden van 2021 staan nu fier bovenaan het lijstje. Het lijkt er dus op dat 2021 in zijn totaliteit ook een recordjaar gaat worden.
Uiteraard is het gros van de verkochte occasions een benzineauto. Die waren goed voor 80% van het totaal. Desondanks is er een duidelijke stijging te zien qua EV’s. Daarvan werden namelijk 11.143 stuks verkocht, 140% meer dan in 2020. Diesels zaten, niet verrassend, in de min. Er werden 6% minder occasions verkocht met een dieselmotor onder de kap.
Het is in ieder geval duidelijk dat occasions enorm in trek zijn. Dat is leuk voor de occasionboeren, maar voor de occasionkoper is dit niet per se gunstig. Occasions, en dan met name compacte occasions, worden op deze manier namelijk duurder. Natuurlijk, het mes snijdt aan twee kanten, maar als je nu je eerste auto koopt is het dus niet het meest gunstige moment.
Bron: Bovag
Foto: @remi_quak
techniekmeneer zegt
Nieuwe auto’s zijn voor steeds meer mensen niet meer te betalen, dankzij onze idiote wetgeving en milieu eisen. Resultaat; men koopt gebruikte auto’s, waardoor het wagenpark verouderd. Het draait allemaal om geld.
Richmond zegt
Nee dat is niet per definitie zo. Ja er worden minder nieuwe auto’s verkocht (geleased) Maar het is niet alsof mensen langer doorrijden met hun oude auto’s. Ze kopen juist meer gebruikte auto’s en dan gaan ze niet een auto kopen die ouder is dan degene waar ze in zitten.
sjeemsbond zegt
of mensen worden eindelijk wijzer. Het kopen van een nieuwe auto is een van de stomste dingen die je kunt doen met je geld.
frank2b zegt
Sloepen, caravans, campers en compacte tweedehands autootjes, ze zijn niet aan te slepen.
Ik voorzie een bubble….
RiKe zegt
Wat Techniekmeneer zegt is volledig correct. De prijzen zijn hier zo krankzinnig gemaakt dat een nieuwe auto volstrekt onbetaalbaar is geworden. En nee die A segment dingen zijn geen auto’s, dat zijn grasmaaiers met een dak
Richmond zegt
@rike: je krijgt er ook meer auto voor. Ze zijn groter, veiliger, zuiniger, meer standaard uitrusting.. dat moet allemaal betaald worden
techniekmeneer zegt
@benja01: Je betaald hoofdzakelijk voor verplichte veiligheidssystemen zoals automatische remsystemen, maar hoofdzakelijk voor de idiote milieu eisen.
Richmond zegt
Je betaald ook voor meer ruimte, dat metaal kost ook meer dan vroeger. Steeds lichtere en toch sterkere materialen. De polo van nu is net zo groot als de eerste golf. Daarnaast heb je gewoon te maken met de koerswisseling van gulden naar euro dat alles duurder heeft gemaakt, inflatie etc. Zijn nieuwe auto’s duur? Dat is subjectief. Je moet naar hele plaatje krijgen wat je ervoor terug krijgt.
RiKe zegt
@benja01: verklaart dat ook een prijsverschil van 6500 euro op de basis golf? Dat is pure belasting. Dus hogere kosten voor de fabrikant is kul in jouw verhaal.
techniekmeneer zegt
@benja01: De prijzen van auto’s zijn procentueel gezien veel harder gestegen dan de inkomens. Dus ja, auto’s zijn duurder geworden, flink duurder.
Johanneke zegt
Ohnee weer zo iemand die zich te goed voelt voor een goed ontworpen a segment auto.
petroldrinker zegt
@Johanneke: dat zijn ook geen autos, maar trapautos ala flinstones joh
Johanneke zegt
Laatst zat ik in een gechipte Picanto tgdi. Rap hoor. Leuker rijden dan een c segment mild hybrid met automaat.
RiKe zegt
@Johanneke: ga er maar eens langere stukken in rijden (oncomfortabel), of een noodstop in maken (heb ik gehad, ding ging alle kanten op, erg blij met m’n antislip cursus).
Johanneke zegt
Waarom zou je lange stukken rijden in een auto welke bedoeld is voor vervoer op korte afstand?
RiKe zegt
@Johanneke: Omdat men vaak niet anders kan, doordat de auto’s die voor grotere afstanden veel te duur zijn in Nederland. Een Golf in de absolute basis uitvoering is in Nederland alleen al 6500 euro duurder dan in Duitsland
meetsysteem zegt
Je moet ook niet met zachte banden en versleten schokbrekers gaan rijden kerel
faalhaas zegt
@rike: Maar als niemand een grasmaaier met een dak wil…. dan koop je een duurdere auto…?
RiKe zegt
@faalhaas: Moet die wel te betalen zijn, of accepteert de dealer tegenwoordig ook een glimlach als betaling?
faalhaas zegt
@rike: Ik zal hem eens op tafel leggen, en kijken of ik die Mercedes mee kan nemen.
RiKe zegt
@faalhaas: als het je lukt wil ik weten welke dealer je heen bent geweest
singapore zegt
Een andere reden om voor een occasie te kiezen is dat de wachttijden voor een nieuwe auto hard aan het oplopen zijn vanwege het wereldwijde chiptekort. Als je nú aan iets nieuws toe bent, maar je moet 8-10 maanden wachten dan wordt een jonge gebruikte toch in eens wel interessant.
Michel-GR zegt
Ik heb anders ook 10 maanden moeten wachten op een auto waar geen proefrit mee mogelijk was.. gelukkig is hij alles wat de fabrikant beloofd heeft.
En heb toevallig onlangs ook nog een 2e auto van een paar jaar oud gekocht.
HZW zegt
Record aantal files als we allemaal weer naar kantoor mogen.
ri_ck zegt
Toevallig ook begin dit jaar een nieuwe 2e hands gekocht, toch een beetje bijgedragen aan deze cijfers 😝. Laatste 8 jaar altijd een auto gekocht waar de kop af is (3/4 jaar oud) scheelt toch al snel de helft! Enige nadeel is dat het bijna niet te doen is om hem exact in jou configuratie te krijgen, maar voor zo’n verschil maar op de koop toe nemen.
remi_quak zegt
Leuk om te zien dat mijn foto is gebruikt voor dit artikel! Vervolgens de Punto vervangen voor een Giulietta, en de Giulietta weer ingeruild op een comfortabele F30 320D.
petroldrinker zegt
Tja logisch, als ik naar mezelf kijk zou ik dus ook echt niks nieues kopen, te veel millieu onzin, ik blijf wel lekker mn oude V8-en etc rijden, veel leuker! (En als er iets gebeurt niet meteen zo duur als al het nieuwe spul met al.die onzinveiligheidsystemen waar niemand ooit om gevraagd heeft