De populariteit van de gemotoriseerde tweewieler lijkt toe te nemen. Met name onder ouderen..
Afgelopen jaar slaagden 27.000 mensen voor hun motorrijbewijs. Sinds 2003 is het niet meer voorgekomen dat zoveel mensen hun motorrijbewijs haalden. Het betekent ook dat ongeveer één op de negen mensen in Nederland een geldig motorrijbewijs heeft. In totaal zijn er zo’n 1,4 miljoen mensen met de notering “A” op hun roze kaartje. Ruim de helft (800.000+) van de mensen met een motorrijbewijs is ouder dan 50 jaar.
In dertig jaar tijd zijn er bijna een half miljoen mensen met een motorrijbewijs bijgekomen, want in 1987 hadden ‘slechts’ 916.000 mensen de bevoegdheid om op zo’n apparaat rond te tuffen. Maar zoals gezegd, de motorrijder wordt gemiddeld ook steeds ouder: in 2017 stonden een kleine 656.000 motorfietsen geregistreerd, waarvan er 328.000 (bijna de helft dus) op naam stonden van iemand boven de vijftig jaar oud. Opmerkelijk genoeg zijn er in grote steden (waar je gevoelsmatig toch de meeste motoren en motorscooters ziet) relatief weinig mensen met een motorrijbewijs, terwijl in Drenthe en Zeeland het aantal mensen met een motorrijbewijs procentueel gezien het hoogst is. Daar heb je in ieder geval nog ruimte om een beetje door te knallen.
Heb jij ook een motorrijbewijs? En heb je al een foto op Autojunk.nl geplaatst van je tweewieler? Zoals deze mensen deden.
Fotocredit: @mynameisjeroen Ducati 748
Gulli zegt
In December mijn rijbewijs gehaald, ik heb nog een vraag bij de redactie open staan over een Motor-advies :)
Ga waarschijnlijk voor een Yamaha MT-07/09 of een XSR700. Suzuki SV650n staat ook op de wishlist. Komend weekend eerst maar eens naar de Motorbeurs in Utrecht!
shadowbroker zegt
@Gulli: Gewoon ktm superduke 1290 kopen..
jasperh zegt
@shadowbroker: Als eerste motor gewoon zeker niet een superduke 1290 kopen. Ik rij een MT09 en ben er zeer tevreden mee. Heeft genoeg power om te zorgen dat je je de komende jaren er nog niet mee verveelt. Dat is iets waar je bij een motor met minder vermogen wel rekening mee moet houden. Als je rijervaring opdoet wordt een 35kw motor op den duur wat tam (mt07).
shadowbroker zegt
@jasperh: Was ook geen serieus advies. Maar je bent er zelf bij hoeveel je aan het gas hangt
rnej zegt
@shadowbroker: Nu heeft een superduke traction control, maar een motor met veel koppel is voor een onervaren rijder ook gewoon gevaarlijk.
Gulli zegt
@jasperh: MT07 heeft ook gewoon 55kw, ik heb iig een volledig A-rijbewijs dus ik mag onbeperkt. Maar het lijkt me idd verstandig om niet meteen té zwaar te beginnen.
Dizono zegt
@Gulli: gewoon niet meteen een nieuwe kopen, je legt hem toch wel een keertje op zn kant. Daarnaast is het ook fijn als iemand anders het inrijden al voor je gedaan heeft.
Gulli zegt
@dizono: ja idd, zit sowieso naar een Duitse met weinig kilometers te kijken. Iets boven de 2 jAar en 6000km anders ziet de belastingdienst hem alsnog als een nieuwe motor ?
leaper035t zegt
@gulli: vorig jaar mn 1e moto gekocht, BMW F800 GSA. Ideaal om mee te starten. Meer dan voldoende power maar ook niet te zwaar zodat je vlot door verkeer kan en vlot kan manoeuvreren. Anyway: Make life a ride! :)
mar10us zegt
@leaper035t: en vergeet de Triumph Tiger 800 niet. Ik ben geen fanboy (al heb ik zelf een Tiger 1050), maar de Triumph schijnt allround beter te zijn dan de F800.
Gulli zegt
@mar10us: ik ga binnenkort samen met de vriend waarmee ik mijn rijbewijs heb gehaald een offroad cursusje doen bij Triumph. Je kunt daar ook een Tiger 800 of 1100 huren, of een Scrambler. Ik denk dat ik voor die laatste ga omdat die toch minder pittig is denk ik. We doen het sowieso om er beter van te leren rijden, ze geven de cursus voor beginners of voor gevorderden dus dat moet lukken.
Gulli zegt
@leaper035t: ik vind het jammer dat BMW niet echt een sport/naked maakt onder de R nine T. Die stijl zoek ik een beetje, als het dan ook nog een BMW zou kunnen zijn ben ik helemaal rond. De supermoto/adventure range ben ik nooit zo’n fan van, bij geen enkel merk trouwens.
leaper035t zegt
@Gulli: BMW F800R !
Gulli zegt
@leaper035t: warempel je hebt gelijk. Echt nog nooit gezien dat ding!
slisse zegt
@leaper035t: insgelijks, zalige motor om mee te starten!! Neemt heel goed op, snel genoeg, zo soepel als een fiets en niet elke 300km aan de pomp. Dan nog een heel belangrijke, behoud zijn waarde!
mar10us zegt
@gulli: dit valt allemaal erg mee. Ik heb een motor met 1900 km en wat jaar oud geïmporteerd. Geen elk probleem dat ik de volledige BPM zou moeten betalen. Btw: ik zou de XSR lekker links laten staan en voor een MT variant gaan. XSR is een hele tamme, bijna saaie, fiets. Als je echt functie wilt rijden is een KTM 690 ook erg leuk. 1 cilinder motor voor het betere gooi- en smijtwerk. Kijk ook eens met een schuin oog naar een Belg. Die zijn meestal met meer opties en Belgen kunnen niet onderhandelen…
Gulli zegt
@mar10us: De XSR is naar mijn mening wel mooier (ben fan van retro-look met moderne techniek) maar als ik naar de prijzen kijk zal het idd eerder een MT worden.
deolivier zegt
Je heb ook meer dan genoeg japanse om mee te beginnen. Vaak ook beter geprijst en in onderhoud dan Duitse motoren@gulli:
dragspert zegt
@Gulli: Mijn eerste motor was ook gewoon een Fireblade. Ding kan en durft nog altijd meer dan ik kan en wil. Hij blijft me verbazen met z’n vermogen en sublieme bochtgedrag.
Je bent er zelf bij hoe ver je je gas opentrekt. Met een 250cc rij je altijd volgas en zoekend naar vermogen en proberen snelheid te houden creëer je gevaarlijker weggedrag. Gewoon een beul kopen waar je na 5 jaar nog steeds veel plezier van hebt en af en toe stiekem nog bang van kan worden.
trustmeiamanengineer zegt
@Gulli: MT-07! Topding, en meer dan voldoende snel. En bovendien niet al te duur. En met een SC-project uitlaat ook nog krankzinnig luid, mocht je dat willen ;)
Henk_he zegt
@gulli: je moet natuurlijk zelf weten wat je doet, maar mijn advies (10 jaar mijn A-rijbewijs) is het eerste jaar gewoon op een oude 500cc of zo wat ervaring opdoen. Als je dan je fiets laat vallen (reken maar dat dat gebeurt), dan doet het niet zo’n pijn in de portemonnee (en ego!), en een lichte fiets is wat vergevingsgezinder als je een keer een foutje maakt (reken maar dat dat ook gebeurt). Daarna rustig opbouwen naar meer vermogen en een jongere fiets als je dat graag wil.
notyourmom zegt
@Gulli: zelf sinds een jaar in het bezit van een MT-07. Naar mijn mening de perfecte beginnersmotor. Lekker veel koppel onderin, magistraal geluid met een Akrapovic systeem en zeer comfortabel. Ben er afgelopen jaar een lang weekend mee naar de Eifel geweest, helemaal top!
cossiekiller zegt
Owning a motorcycle is a great way to get a girls interest.
Owning a car is a great way to actually date them.
breakingpoint zegt
@cossiekiller: cager
crashingduke zegt
@cossiekiller: Echte mannen rijden motor. ?
desjonnies zegt
@cossiekiller:
But owning an old racefiets you will f**k them like there is no tomorrow !
shadowbroker zegt
@desjonnies: No munnie? Suck a cock
Henk_he zegt
@cossiekiller: that’s why I own both :)
notyourmom zegt
@cossiekiller: zodra je een auto/motor koopt om indruk te maken gaat het al mis…..
shadowbroker zegt
Heb nog steeds sinds mn 18de mn a1 rijbewijs. Nu ben ik 22 en heb nog steeds a1 rijbewijs. Supermoto for the win. Vaak 11kw op kenteken?
timberleek zegt
@shadowbroker:
Maar heb je dan ook een 125cc? Anders rij je nog steeds zonder geldig rijbewijs
shadowbroker zegt
@timberleek: Nee ktm 530. Had ik gewoon bij knmv verzekerd
timberleek zegt
@shadowbroker:
Verzekeren kan ook altijd wel. Ook zonder rijbewijs.
Alleen oom agent zal nog steeds moeilijk gaan doen. En als je een keer wat hebt de verzekering waarschijnlijk ook.
shadowbroker zegt
@timberleek: Waarom zou de verzekering moeilijk doen? Ze hebben mn leeftijd toch. Dun konden ze zien dat ik niet op die motor mocht rijden
Henk_he zegt
@shadowbroker: omdat niet de verzekering, maar jij zelf verantwoordelijk bent voor het nakomen van wetgeving en verzekeringsvoorwaarden. Kortom: je rijdt (al jaren) onverzekerd rond.
shadowbroker zegt
En als ik een a3 1.8t wil verzekeren bellen ze me op, omdat dat niet mogelijk is…
shadowbroker zegt
@Henk_he: Over de ktm nog, uiteindelijk is de verzekering toch akkoord? Ze hebben de gegevens toch gezien? Ze gaan toch niet zomaar iedereen verzekeren? Beetje raar dat alleen ik daar verantwoordelijk voor ben. Zij zijn uiteindelijk de laatst beslissende partij
timberleek zegt
@shadowbroker:
Ze gaan niet tot in detail kijken wat iedereen allemaal wil verzekeren. Je kan in principe een ferrari verzekeren op naam van een peuter, maar daar gaan ze over het algemeen niet mee akkoord omdat dat niet logisch is.
In jouw polisvoorwaarden staat dat je een geldig rijbewijs moet hebben. Die heb je niet. Niet voor dat voertuig
Henk_he zegt
@shadowbroker: je snapt het niet. Ik mag als ik wil een 50-persoonsbus verzekeren, ook al heb ik daar geen rijbewijs voor. Ik mag er alleen niet in rijden, omdat in de polisvoorwaarden staat dat ik een geldig rijbewijs moet hebben. Als ik toch de weg op ga ben ik gewoon niet verzekerd, want dat staat in de polisvoorwaarden. Dat ze jou bellen als je een A3 1.8T wil verzekeren is omdat er waarschijnlijk ergens automatisch een belletje gaat rinkelen als iemand <25 jaar een auto met wat pk's wil verzekeren.
Ik ben het met je eens dat het raar is dat je in het ene geval wel en het andere geval niet wordt geweigerd, maar uiteindelijk ben jij zelf verantwoordelijk voor een geldig rijbewijs om verzekerd te kunnen worden, niet de verzekeringsmaatschappij.
shadowbroker zegt
@Henk_he: Jullie hebben inderdaad wel gelijk, maar ik vind het gewoon behoorlijk raar eigenlijk..
timberleek zegt
@shadowbroker:
Denk dat de hoofdreden is dat het voor een verzekeraar amper te controleren valt.
Al die verschillende rijbewijsregels bij al die verschillende voertuigsoorten maakt het voor hun gewoon een hoop werk. En dan zit je nog met begrenzingen, foute registraties en dergelijke.
Nu vangen ze het gewoon af door een geldig rijbewijs te eisen. Dan is het jouw verantwoordelijkheid om de boel op orde te hebben. Dan zijn rijontzeggingen en dergelijke ook meteen gedekt
flevocarspotter zegt
Ik ben benieuwd hoe ze in dit onderzoek hebben gekeken naar a1 en a2
Gulli zegt
@flevocarspotter: ik denk niet dat ze de file-statistieken erbij hebben gepakt. Aan de andere kant, kan juist wel de reden zijn waarom een hoop mensen hun motorrijbewijs halen :P
Henk_he zegt
@flevocarspotter: want?
berlinetta zegt
Ik heb nog geen motorrijbewijs, maar ben wel van plan om het ooit te behalen. En als motor heb ik het liefst een dikke, vette chopper. Lekker herrie maken terwijl je onderuit gezakt zit.
lekbak zegt
@berlinetta: Choppers zijn oncomfortabele dingen. Bovendien wil je graag een beetje voorover hangen. Niet teveel, maar een beetje voorover is veel lekkerder tegen de wind.
berlinetta zegt
@lekbak: heb je ook wel gelijk in, maar ik kan choppers heel erg waarderen. Ik weet dat het veel minder fijn is dan een tourmotor, maar dat wil ik wel voor lief nemen.
lekbak zegt
@berlinetta: Dan moet je lekker op een chopper gaan zitten. Dan heb ik ook wat leuks om naar te kijken op de weg ;-)
shogun zegt
Het is ook een hartstikke fijne manier van verplaatsen, je zit hoger dus hebt wat meer overzicht, minder last van files en ik ben er in de 5 jaar dat ik met de motor naar het werk ging er achter gekomen dat het nederlandse weer zo slecht nog niet is. Helaas voel ik me door het toenemende mobiele telefoongebruik in het verkeer en de ongevallen die ik daardoor heb gehad niet veilig genoeg meer om me zo kwetsbaar door het verkeer te bewegen.
bitteeinbit zegt
@shogun: heel herkenbaar dit. Echt onbegrijpelijk dat daar niet veel harder tegenop wordt getreden.
Henk_he zegt
@bitteeinbit: omdat daar geen prioriteit aan wordt gegeven en er dus geen capaciteit voor is. Als die er wel zou zijn (dus meer blauw op de weg), dan ligt heel Nederland in een stuip, want oom agent is alleen maar bezig met boetes innen, in plaats van echte crimimelen vangen. Kortom: de politie doet het nooit goed, en we willen ook geen dicatoriale politiestaat waar alles wat je doet, zegt en vindt bestraft wordt, dus zal het ook niet veranderen.
smoked zegt
@Henk_he: Ben ik gelukkig niet de enige. Mijn vader en mijn schoonvader rijden sinds vorig jaar motor, alleen laat het me nog steeds koud.
shogun zegt
@henk_he: heb je gelijk in, maar ondertussen zijn we niet sterk genoeg om ons voor onze eigen en andermans veiligheid even een uurtje los te maken van dat kleine zwarte schermpje. ik denk ook dat het een maatschappelijk probleem is. het is te zielig voor woorden dat we er een pakkans voor nodig hebben om er vanaf te kunnen blijven.
timberleek zegt
@shogun: Is met alcohol niet anders geweest. Nu is het een redelijk sociaal taboe, voor de smartphone moet dat nog gebeuren.
shogun zegt
@timberleek: Goeie! ik hoop dat je gelijk hebt.
Henk_he zegt
@shogun: helemaal met je eens. Zo lang ouders meer aandacht voor hun telefoon hebben, dan voor hun kroost, gaat dat niet veranderen. Kinderen groeien nu op met het beeld dat de hele dag naar je telefoon staren de normaalste zaak van de wereld is. Als ik mijn neefje van 10 vertel dat in 2005 Youtube en Facebook nog bestonden, kijkt hij me glazig aan (want toen bestond hij ook nog niet, dus voor hem is dat een eeuwigheid geleden). Hij weet niet beter dan dat al die sociale media integraal onderdeel zijn van onze samenleving. En zijn ouders doen maar wat graag mee, dus die zitten ook de hele dag naar dat schermpje te staren, helaas ook in de auto (als ik er wat van zeg hoor ik: “ohja, je hebt gelijk, maar even dit berichtje aftypen en dan leg ik ‘m weg” …zucht…). Zoals onze generatie roken in het openbaar en rijden met een slok op heeft veroordeeld tot iets asociaals zal de nieuwe generatie het smartphonegebruik in het verkeer moeten veroordelen voordat er wat gebeurt. Ik ben benieuwd of ik dat nog ga meemaken… ik ben er bang voor.
shogun zegt
@henk_he: Ik krijg commentaar van de kids als ik in de auto ook maar kijk naar het ding, dus er is hoop ;)
viezefreddyw zegt
Ik ben denk ik een van de weinigen die er vrijwel niets mee heeft. Ik vind het best mooi om een motor te aanschouwen of te horen, maar ik heb nooit de drang gehad om er iets mee te doen.
Ik hou het maar al te graag bij auto’s.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Als je er niet mee in aanraking komt, heb je er volgens mij ook minder mee. Mijn halve familie rijdt motor. Als klein jochie zat ik altijd achterop bij mijn pa door Belgie, Luxemburg en Duitsland. Dat vond ik zo mooi dat ik er ooit ook aan wil beginnen.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Daar kan ik inkomen. In mijn directe omgeving rijden best veel mensen motor, maar toch doet het mij niet veel.
Henk_he zegt
@berlinetta: nee hoor. In mijn familie en vriendenkring rijdt niemand motor. Ik wilde het al zo lang als ik me kan herinneren. Inmiddels ook al 10 jaar mijn A-rijbewijs.
Dutchdriftking zegt
Staat al veel te lang op het to-do lijstje.
Gulli zegt
@dutchdriftking: Gewoon doen! Ik ben er in totaal (lessen, theorie, 2x praktijk, kosten cbr) zo’n 1500,- aan kwijt geweest. En dat waren 30 lessen van 50 min (steeds 2x 50 achter elkaar). Ik had het sneller kunnen doen maar wilde zelf een paar zwakke puntjes bijwerken voordat ik zou afrijden.
Voor de ervaring alleen al kan ik je een proeflesje aanbevelen, kost een paar tientjes en je weet meteen waarom het zo leuk is!
Dutchdriftking zegt
@Gulli: Dan heb je veel te veel betaald. Ik had voor een tientje een proefles van 1,5u (speciale actie) en een pakket zou mij inclusief theorie en beide examens een kleine 1000 euro kosten. Probleem is dat de lestijden altijd overdag zijn. Wie heeft daar tijd voor?
postzegel zegt
@dutchdriftking: Te veel? Hoe kun je teveel les nemen? Ik begrijp ’t wel hoor: een paar extra lessen. Want ná je examen leer je alleen uit de praktijk en niet van de instructeur. Als je van jezelf weet dat je wat zwakke plekken hebt, pak je toch liefst een lesje of wat extra? Deed ik zelf ook. Liever duur dan dood.
Dutchdriftking zegt
@postzegel: Jawel, maar als je al een B rijbewijs + verkeerservaring hebt, dan heb je toch niet zoveel lesuren nodig?
baardmijt zegt
@dutchdriftking: Een goede instructeur kan je echt nog wel het eea bijbrengen hoor. Ook na jaren woon-werkverkeer, vakanties, motogymkhana etc. valt er nog bij te schaven en aan te scherpen. En dat is nog leuk ook.
Gulli zegt
@dutchdriftking: ja dat pakket ken ik, je komt er altijd bovenuit. Die boden ze bij ons ook aan idd
shadowbroker zegt
@dutchdriftking: mijn totale motorrrijbewijs was maar 800 euro..
Dutchdriftking zegt
@shadowbroker: ook een beetje wat ik in gedachten had..
B00G1E zegt
@dutchdriftking: je hebt nog steeds teveel betaald;)
Mijn theorie+praktijklessen, 1 weekend, hebben mij $150 gekost.
Alles op het parkeerterrein en daarna mag je naar DMV/CBR om je rijbewijs aan te laten passen, kost nog eens $20 oid voor 10jaar geldigheid.
Zodra dat gedaan waren er geen beperkingen qua motoren.
Henk_he zegt
@gulli: 30 lessen??? Ik heb 10 jaar geleden 8 lessen gehad. Na 6 lessen examen bijzondere verrichtingen en 2 lessen later praktijk. Maar goed, ik had toen al 15 jaar mijn B-rijbewijs en altijd op brommers gereden, dus de techniek en het verkeersinzicht zat er al behoorlijk in.
Gulli zegt
@henk_he: Ik denk dat het hem voornamelijk in dat laatste zat. Plus de examens zijn nu wel wat anders dan vroeger he, alleen al voor de AVB hadden we 12x50min (dus 6 blokuren) nodig. Daarna ongeveer hetzelfde voor verkeersinzicht en dan ben je er wel. Zoals ik zei, ik heb er zelf nog wat lesjes achteraan geplakt voor de zekerheid.
Henk_he zegt
@gulli: ja, tijden veranderen. Niet altijd ten goede vind ik.
Ik probeer eens in de 2 jaar een VRO (voortgezette rij-opleiding) te volgen via de KNMV, en ik leer iedere keer weer bij. En het is ook leuk, want meestal zit er ook altijd wel een uurtje rondjes rijden op het circuit bij :)
ikleesookoverautos zegt
@Gulli: 30 lessen nodig gehad? Dat is echt veel. Zelfs als je je auto rijbewijs nog niet had.
trustmeiamanengineer zegt
Top, hoe meer hoe beter! Ik heb inmiddels alweer bijna 10 jaar een motorrijbewijs én een motor. M’n auto kwam pas later. Moet wel weer eens meer gaan rijden, vakantie met de motor is er nog steeds niet van gekomen…
papkar zegt
Mag dat echt wel, je motor plaatsen op autojunk? Word je dan niet compleet afgefikt door pubers “die niks met tweewielers hebben”?
dwersbongel zegt
@papkar: Zeker mag dat! uiteraard geeft dat gezeik, maar veel auto’s krijgen dat ook. Die van mij staat er ook op en kwa reacties viel dat reuze mee.
papkar zegt
@dwersbongel @berlinetta @viezefreddyw: Jullie hebben gelijk, heb hem geupload! Volgens mij moet ‘ie nog even door de commissie, maar zal er zo wel op staan.
berlinetta zegt
@papkar: Liever een mooie motor dan de zoveelste RS6.
viezefreddyw zegt
@papkar: Uiteraard mag dat. Trek je je toch niks van aan?
mynameisjeroen zegt
Hey die foto: dat ben ik :-)
shogun zegt
@mynameisjeroen: mooie fiets!
shogun zegt
@mynameisjeroen: https://www.youtube.com/watch?v=BV-4hT3BS4E
zijn dan welliswaar 2 916’s, maar toch.
pomoek zegt
Nog een manier om het tekort aan orgaandonoren op ter lossen.
Henk_he zegt
@pomoek: jij wint de prijs voor meest originele reactie van de dag!
pomoek zegt
@henk_he: en @baardmijt: Excuses voor de late reactie, en excuses voor het lage humor gehalte. Het kan niet altijd prijs zijn. Ik ben hier echter ook alleen voor mijn eigen vermaak. Maar on topic: is dit niet een kwestie van een stukje fine art of stating the obvious?
baardmijt zegt
@pomoek: Serieus? Ik ben je scherper en origineler gewend.
Henk_he zegt
@baardmijt: moet ik het concept “sarcasme” weer uitleggen? ;-)
baardmijt zegt
@baardmijt: Niet nodig hoor, ben de Nederlandse taal redelijk machtig. Maar je mag uiteraard een poging doen, als je je geroepen voelt. Mijn reactie was overigens aan pomoek gericht. ;-)
baardmijt zegt
@Henk_he: en die aan baardmijt (wat een belachelijke nick name trouwens) aan jou.
Henk_he zegt
@baardmijt: DOH! my bad, niet goed gekeken.. Mea maxima culpa.
baardmijt zegt
@Henk_he: Al goed, al goed… :D
jurgen80 zegt
Gewoon een tweedehands 650cc kopen en geen domme dingen doen en proberen dagelijks te rijden. Nu ik zelf motor rij begrijp ik waarom er zoveel ongelukken gebeuren. Als je alleen in de zomer of op zondag rijd mis je de reflexen en hang je waarschijnlijk te veel aan het gas. Lekker veel rijden en genieten!
jorden zegt
Wat promotie vanuit de overheid voor de motor/motor-scooter om de file druk te verlagen zou prima zijn! Ik twijfel alleen wat veilig verkeer Nederland hiervan zou vinden. Want motorrijden is nu een groeiende hobby.
Gulli zegt
@jorden: zakelijke aanschaf van motorfiets wordt 0% BPM over geheven :)
ghost zegt
Motorrijders hebben ook als enige weggebruikers op de Nederlandse wegen nog volop voordelen. Snap dit bericht dan ook volledig.
Henk_he zegt
@ghost: nou, ik kijk altijd met veel jaloezie hoe de lijnbuschauffeur over de vluchtstrook langs de file rijdt hoor ;-)
Maar om nou buschauffeur te worden om files te vermijden…
torsen zegt
Vorig jaar Juni m’n motorrijbewijs gehaald. Vlak daarvoor een Yamaha R6 uit 2008 gekocht en ondertussen alweer 7000+ plezier Km’s mee gemaakt.
5000 daarvan op de originele banden tot ik op de indicators zat. Eigenlijk spijt van dat ik zo lang doorgereden heb want met nieuwe banden rijdt het zoveel lekkerder.
shadowbroker zegt
@torsen: Licht eraan of ze vierkant zijn
torsen zegt
@shadowbroker: Vooral gewoon uitgedroogd vermoed ik. Banden waren ook nog uit 2008.
shadowbroker zegt
@torsen: Ja dat is inderdaad behoorlijk te merken. Banden nooit op gaan besparen of denken “kan nog wel even”
torsen zegt
@shadowbroker: Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Ben nu voor een set Bridgestone S21’s gegaan.
Gaf gelijk 10x meer vertrouwen.
heat59 zegt
@torsen: lol ik heb vorig jaar augustus een R6 uit 2008 gekocht!
Welke kleuren heb je? Ik bezit de Rood/wit.
torsen zegt
@heat59: De ‘graphite’ mat en metallic grijs combi. Alleen dan met gouden velgen en stickers.
Wit staat ‘m ook wel erg goed overigens.
Hoe bevalt hij je?
heat59 zegt
@torsen: ja prima. Ik moet wel nodig mijn banden vervangen want de mijne zijn ook al járen oud. Zit bijna geen profiel meer op en mijn achterband is helemaal vierkant. Dus ik moet nog even 2 bandjes regelen, ketting en tandwielen. Verder heb ik bij Pajic een uitlaat op maat laten maken zonder kat met Akrapovic einddemper. (Incl db killer). Qua sound vind ik hem nu wel mooiste klinken van de 4cilinder racers.
maxidyne zegt
Op m’n twintigste mijn motorrijbewijs gehaald, tien jaar redelijk veel gereden. 6 jaar geleden door een bellende vrouw over het hoofd gezien en 8 dagen in het ziekenhuis gelegen daardoor. Daarna nooit weer gereden, vooral omdat mijn vrouw het niet meer wil. En ik zelf eigenlijk ook niet meer, best wel een tik van over gehouden…
O plaat zegt
Een rijbewijs halen, een speciaal pak kopen, een motor aanschaffen voor die 3 dagen op een jaar dat het mooi weer is.. Er zijn goedkopere manieren om zelfmoord te plegen.
Henk_he zegt
@shiva: 3 dagen mooi weer? Woon jij boven de Poolcirkel dan?
2016 bijv kende:
– 226 dagen met minder dan 1mm neerslag (dan kun je sowieso motor rijden)
– 139 dagen met meer dan 1mm. Hier kon je eigenlijk ook gewoon rijden, maar op een gegeven moment is de lol er wel vanaf als zelfs je onderbroek natgeregend is. Met een goed pak kom je overigens een stuk verder.
– 60 vorstdagen. met goede banden en goed opletten kun je gewoon motorrijden. Moet je wel een goed pak en handvatverwarming hebben, maar het kan!
– 19 sneeuwdagen, eigenlijk de enige dagen dat motorrijden onverantwoord is.
mashell zegt
Tja. Vergrijzing hè. Zal me niks verbazen als het aantal verkeersslachtoffers met hetzelfde percentage toeneemt. Ik zie hierboven al dat de motorfanaten de bui zien hangen en de mobiele telefoon gebruikers alvast de zwarte piet toe schuiven.
divided zegt
Een rode hayabusa
ikleesookoverautos zegt
Verschillende motoren gehad maar nooit een motor rijbewijs gehaald. Slaat ook nergens op vind ik.