Nog nooit waren er zoveel caravans en campers in ons land. Het aantal verkochte campers en caravans stijgt naar record hoogte.
Nederlanders staan natuurlijk bekend als een kampeervolk. Als de Nederlandse zomer weer eens in het water valt, haalt iedereen zijn caravan uit de stalling, worden de zakken aardappelen ingeladen en vertrekken we naar de zon.
Eerder deze week wisten we al te melden dat Insta en TikTok er al voor zorgen dat we allemaal een camper willen en gaan leven als digital nomads. Nu komen daar de verkoopcijfers bij van de eerste zeven maanden van 2024 en maakt brancheorganisatie KCI (Kampeer en Caravan Industrie) bekend dat alle records worden gebroken.
Populairder dan ooit tevoren
Eerder deze week lag het accent nog op de steeds populairder wordende campers, nu moeten we het ook even over caravans hebben. In de eerste zeven maanden van 2024 werden er namelijk in totaal ruim 5.000 nieuwe caravans afgeleverd! Nieuwe! Een stijging van bijna 8,5 procent ten opzichte van de eerste zeven maanden van 2023. In totaal zijn er nu zo’n 620 duizend caravans en campers in ons land, een record!
Dan hebben we het nog niet eens over de tweedehands markt waar onze eigen hoofdredacteur @michaelras bijvoorbeeld dit jaar zwichtte voor de roep van een heuse Kip caravan. Zie de foto bovenaan het artikel. Wat het aantal caravans op de Autoblog redactie al op drie stuks brengt. Tenminste, de redacteuren die er voor uit durven komen…
Camper occasions in trek
Nou zijn nieuwe caravans al niet goedkoop, maar een nieuwe camper is nog duurder. Je koopt dan immers een caravan en een auto in één. De tweedehands markt voor campers is daarom booming.
De eerste zeven maanden van dit jaar verwisselde zo’n 12.000 campers van eigenaar. Via de vakhandel dan welteverstaan. Particuliere verkopen zijn in deze cijfers nog niet meegenomen. Laat staan alle handige Harry’s die een tweedehands bus kopen en die zelf tot een camper vertimmeren.
Hele jaar door
Een andere interessant gegeven wat opvalt is dat de verkopen zich allang niet meer alleen concentreren in het voorjaar. De verkopen gaan inmiddels het hele jaar door. Midden in het hoogseizoen wordt er nog afgeleverd en ook in het najaar gaan de leveringen gewoon nog door. Record na record voor de campers en caravans verkoop.
Kleine tip wel nog van dezelfde branchevereniging: zorg voor een stalling. Niet eerst de sleurhut kopen en dan de stalling zoeken. Er is namelijk een groot gebrek aan plekken in de stalling meldt de NOS. In de meeste gemeentes mag een caravan slechts drie dagen voor de deur staan en dan moet ie de stalling in. Een camper mag alleen langer staan als je die als dagelijks vervoermiddel gebruikt.
Benieuwd of de gemiddelde Autoblog lezer ook al lekker aan de camper of caravan is. Of zijn jullie meer van het zelf bouwen? Let dan wel op cowboys in de branche die aanbieden om je te helpen bij de ombouw.
lpgbarrel zegt
Het is toch ook heerlijk om samen met je geliefde plus kids in een rijdende dixie te slapen!
ghost zegt
Snap het wel, vaak toch de voordeligste optie, en dat is nou eenmaal vrij Nederlands om op de centen te letten
timdawg zegt
Ik dus totaal niet. Collega was in Toscane (in een stacaravan) en die vertelde dat een kampeerplaats voor een caravan €1700 voor 2 weken was. Tel daar nog bij:
– extra brandstofverbruik
– extra tolkosten
– extra overnachting heen én terug
– extra reistijd
– stalling
– onderhoud
– verzekering
– afschrijving
– inventaris die je nodig hebt
– meestal geen airco in de caravan
– zaken die ik nog vergeten ben
Dan moet je zo’n ding écht een keer of 5 per jaar gebruiken anders ben je zeker duurder uit.
lpgbarrel zegt
Tja wat is voordeliger, ik ken mensen die een caravan hebben van 2000kg en 4 kinderen. Wat moet je dan voor auto rijden?!
Peerke zegt
Check, alleen 3 kinderen, gaat prima met een X3. Met 4 kinderen zit je vast aan X5/Q7 oid.
Heb ook gekeken naar een mpv (S-max) maar t trekgewicht van mpv’s valt vies tegen.
Zou liever een 5 touring willen, maar die mag de sleurhut dus niet trekken.
Een A6 of Superb zou evt wel kunnen, maar een 6 in lijn klink toch wel lekker en is bij t normale dagelijkse gebruik verrassend zuinig.
seatleon zegt
Qua kosten kan het zeker uit. Op “mijn” camping kost 21 dagen verblijf €700 en een huisje/tent meer dan €180 per nacht. Dat kan behoorlijk uit. Uiteraard zijn er ook dure campings, maar daar zijn de voorzieningen vaak ook naar.
Jurgen zegt
En wat kost de caravan dan? Afschrijving, onderhoud, verzekering, stalling, ongeveer 30%? Meer verbruik?
406_v6 zegt
Al sinds 1995 camperaar, nu bezig met de aanschaf van een nieuwe camper. Levertijd na opdracht: 9-12 maanden 😬
John zegt
Door de totale waanzin die is ontstaan hebben wij onze camper weggedaan. Waanzin mbt prijzen campers (gekocht 6 jaar geleden en met WINST verkocht). Strijd om plekjes, respect voor elkaar, maar betrouwbaarheid van de opbouw laat toch wel te wensen over etc.) Nu gave Audi A5 cabrio gekocht en lekker touren, Ennuhhhhhhhhhhh we blijken onder de streep goedkoper uit te zijn (2 personen)
werf76 zegt
Niet gek toch met de huidige prijzen van de hotels in het buitenland?
Ken er een aantal die naar hotels in Turkije gaan. 5000 á 7000 euro voor een gezin voor 12dgn/14dgn is niet vreemd.
Dan is het niet vreemd dat kamperen populair is (wordt).
Voor 14dgn gestaan in Domburg op een comfort XL plek (grote plek ivm opblaastent) (eigen sanitair/douhce/toilet) voor 1200 euro oid. Ja reiskosten komen er bij. Eigen eten aanschaffen ook.
Dan nog ben ik VEEL goedkoper uit dan 5000/7000 euro. Zelfs inclusief tent (bardani 470 RSC)
MarcoM zegt
Wij hebben de caravan weggedaan, wat een volle campings tegenwoordig en gekte. Nee, het was een leuke tijd, maar de luxe van huisjes cq B&B geeft meer vakantiegevoel. Oja en en als je de kosten vergelijkt, dan maakt het niets uit.
kniesoor zegt
Neem aan, dat hoofdredacteur Ras zich met deze caravan Kiplekker voelt ! 😃
Aan mij niet besteed, ik vind ‘t behelpen. Met jonge kinders doe je dat misschien, zonder beslist niet.
AstonMartinDriver zegt
Het is een plaag: sleurhutten EN campers, die vaak ook nog op de middelste baan rijden😵💫