Persoonlijk vervoer is hot dezer dagen. Maar het is niet de verkoop van nieuwe auto’s die daarvan profiteert. De occasions gaan als zoete broodjes.
Er lijkt eindelijk licht te zijn aan het einde van de Corona-tunnel in de vorm van vaccins. Voordat we echter groespimmuniteit bereiken, mocht dat zover komen, hebben we waarschijnlijk nog wel enkele maanden zo niet meer voor de boeg. Dus is de verwachting dat treinen en bussen nog even net zo leeg blijven als nu. Nog meer dan normaal al het geval is, zit je immers liever niet de uitstoot van je buurman (m/v) te recirculeren.
Wij autoliefhebbers weten immers al langer dan vandaag dat eigenlijk niemand echt met het OV wil reizen. Zoals het oude adagium luidt: het OV brengt je van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet wil zijn op een tijd die niet ‘nu’ is. En dat dan ook nog niet zelden terwijl je met je knieën in je oren gevouwen op de grond in een gangpad van een NS-dubbeldekker zit waar gisteren nog een hooligan heeft staan te urineren. Nee dank u vriendelijk. Gedeelde auto’s zijn wat dit betreft ook niet veel beter. Ook daar kunnen namelijk -oh gruwel- andere mensen in plaatsnemen.
Dus moet het een eigen auto worden. Alleen ja, die zijn duur in Nederland om nieuw te kopen. Nou ja, dan maar een tweedehandsje kopen en even fabrieksnieuw laten maken voor gebruik. Precies dat (althans, het tweedehandsje kopen in ieder geval) deden in 2020 een record aantal Nederlanders. De occasionverkoop verbrak daarbij volgens dataleverancier RDC zelfs de magische grens van de twee miljoen units. Om precies te zijn 2.025.309 okkazies werden er verhandeld, 55.000 stuks meer dan in het Corona-vrije 2019.
81,5 procent van de occasions betreffen exemplaren op benzine. De populariteit van satansap daalt bij de tweedehands koper. In 2019 was nog veertien procent van de verkochte occasions een diesel, vorig jaar ging dat om twaalf procent. Maar goed, diesel is dan ook moord. Het aantal verkochte EV occasions verdubbelde, maar dat klinkt indrukwekkender dan dat het is. Uiteindelijk werden er alsnog maar 14.000 tweedehands EV’s verhandeld.
In maart, april en mei zagen de cijfers er nog heel slecht uit voor dealerbedrijven. Zij zagen daarin een teruggang van 26 procent in de occasionverkoop. In met name de zomermaanden is dat echter dus ruimschoots ingehaald. Het record op de tweedehandsmarkt staat wel in schril contrast tot de malaise in de markt voor nieuwe auto’s in Nederland. Die is namelijk zoals bekend compleet aan barrels belast door onze overheid. Waarvan akte.
sabrerator zegt
Joepie! Ik heb meegedaan!
Voor een diepte-investering van maar liefst €875,- heeft de S-Type een assistent gekregen in de vorm van een originele Citroën Xsara Break 1.6-16V. Iets wat iedere autoliefhebber wil: atmosferisch, handgeschakeld en licht van gewicht.
Ideaal voor de zaterdagse boodschapjes en ritjes in de buurt.
faalhaas zegt
@sabrerator: De lekkerste stoelen waar ik in gezeten heb, non-stop naar Italië is geen probleem.
sabrerator zegt
@faalhaas:
Nou, als ik heel eerlijk ben zijn die van de Jaguar wel wat beter.
Maar ze zijn zeker niet slecht!
En ik heb echt lol van het ding. Zo’n Xsara rijdt hardstikke leuk. En met 1:16,5 ook best zuinig.
deSjonnies zegt
Eigenlijk heb je gewoon gelijk, ik doe het niet want ik heb al meer dan auto’s genoeg, maar ik zit toch telkens te loeren voor een eerste serie Renault Laguna, gewoon een pretentieloze knettergoeie auto.
kniesoor zegt
Ook overwogen een bijdrage aan de statistieken te leveren. Maar het object van interesse is al verkocht.
techniekmeneer zegt
Tja, Nederland is nu al zo diep gezakt dat de normale man geen nieuwe auto meer kan betalen..
rikus zegt
@techniekmeneer: De normale man een nieuwe auto kopen? Dat is een fenomeen uit de guldentijd.
mashell zegt
@techniekmeneer: de rationele man loopt ook geen nieuwe auto. Auto’s schrijven sneller af dan ze slijten. We moeten de leasemaatschappijen dankbaar zijn dat zij nog voor een aanbod aan jong gebruikte goed onderhouden Tiguans (en dergelijke) zorgen.
tge2 zegt
@techniekmeneer: Ik wil eigenlijk geen nieuwe moderne auto, met uitzondering van een MX5 of de nieuwe GR Yaris. De rest is allemaal maar om te huilen wat er nieuw uitkomt voor een redelijke prijs.
BerlingoHdi zegt
@tge2: Als particulier kun je inderdaad qua kwaliteit meer niet als wel kopen, na 5 jaar/150 000KM
qoekje zegt
Alle thuis werkers over van lease of diesel over naar een klein benzine gebakje?
bischero zegt
@qoekje: tweede autootje erbij
fabian159 zegt
Tja met een lease en een diesel bmw voor de deur toch besloten om de bmw te verkopen en een paar maanden lekker de lasten te minderen.
mashell zegt
Tweedehands auto’s liepen dus letterlijk als een trein.
deSjonnies zegt
..en niemand die ziet dat de foto gemaakt is bij ons aller favoriete adres voor top-occasionnetjes….
Ergens in Rohohotterdam
Alfarobert zegt
Leuke foto boven het artikel.Zijn er maar 6 van verkocht in de benelux waarvan 2 met lederen bekleding.
racerx zegt
Ik heb er ook aan bijgedragen, snaarstrakke Alfa 159 SW 1750TBi gekocht, van eerste eigenaar met een kleine 90K op de klok. Heel wat anders na de E60 540i, maar ik ben er ontzettend tevreden over tot dusverre.
Wat inhoudelijker, echt schrijnend om te zien dat mensen dus blijkbaar heel graag een auto willen, maar een nieuwe gewoonweg veel te duur is. Dat hele belastingstelsel is in en in verrot. Natuurlijk is een nieuwe auto ook niet voor iedereen weggelegd, maar ze worden nu écht kapotbelast.