Steek de vlag uit, want een elektrische auto heeft meer dan 1000 km op één “tank” (batterijlading) gehaald. Jeuh! Het was een Japanse elektrische auto die maar liefst 1.003 kilometer wist af te leggen, zonder bij te laden.
Dat klinkt niet onaardig, totdat je leest hoe lang de Japanners over deze afstand deden. Totaal waren ze 27 uur onderweg, waarmee de gemiddelde snelheid nog geen 40 km/u was. Hiermee wordt dan toch weer eens duidelijk dat elektrische auto’s nou niet direct een ster is in lange afstandsvervoer. Wel heeft de Japan Electric Vehicle Club hun vorige record van 555,6 kilometer dik verbroken, dus de groei zit er wel in. De Japanners hopen op een plaatsje in het Guinness Recordboek.
bartinspace zegt
Beetje shell-economy-race achtige taferelen, zorgt voor leuke feitjes (zo van: ‘ja, het kan echt’).
Maar in het dagelijks leven kun je natuurlijk weinig met zulke auto’s.
RSX zegt
@bartinspace, alsof jij meer dan 1000km per dag rond rijd.
oftewel je kan sneller dan 40km/h rondscheuren.
dagelijks leven = voor jou zeker op de autobahn de 300km/h aantikken juist …
Ferdinand1 zegt
@RSX: alsof dat autootje harder kan dan uberhaupt 80 km/h… Nog steeds nutteloos dus.
Jurrian zegt
Wat een stom onderzoek. dat kan iedereen wel bedenken dat als je op zijn allerzuinigst rijd je ook met zo’n electrisch ding een grotere afstand kan rijden.
Chuck Norris zegt
electrische auto’s zowieso -1 (mét straalmotor natuurlijk +1)
bartinspace zegt
@RSX, ‘jij rijd’ is met ‘dt,’ maar ik snap je punt niet echt…
Henk Daalder Dutch EV zegt
Verstokte fossielen mogen nog wel even in hun sputterbak blijven rijden, als ze maar betalen voor de milieuschade.
EV’s hebben straks korting op de km prijs. En voorrang in de stad.
En verdienen geld als ze parkeren.
http://www.dutch-ev.nl/grid-cloud
Laurens zegt
@Henk Daalder Dutch EV: goh, de auto als melkkoe, klinkt je bekend in de oren? Betaalt jouw inkomen…
Tony_Casa zegt
40km/u gemiddeld is nog niet zo slecht als jullie zouden beseffen hoe snel jullie gemiddeld gereden snelheid is.
Dimglor zegt
Mja ze willen eens aantonen dat het inderdaad mogelijk is, maar voor het moment hebben de commerciële voertuigen bij normaal weggebruik een veel lagere actieradius… Dus ze zijn er nog niet….
Peter zegt
Op één jaar het bereik verbeterd van 555 naar 1000 km is toch een hoopgevende prestatie. Als hun nu nog iets gelijkaardig lukt met de snelheid wordt een EV stilaan een realistische keuze. Ik ben benieuwd naar de commentaren van de oliestokende gemeenschap eens het zo ver is. Zullen zij vasthouden aan hun traditionele ideeën of eindelijk hun platendraaier en kolenkachel vervangen?
RDS zegt
*vrachtwaggel laad met 40 ton acu’s en rijden gaat*
die 1000 km moet ik dan ook wel halen.
Raptor zegt
Stroom wordt nog steeds gemaakt door het stoken van steenkool. Nog steeds nutteloze auto dus. Ik ben ook benieuwd of je 300.000km kan doen zonder de accu’s ooit te vervangen. Wat een diesel namelijk wel kan.
@Henk Daalder: dan ben ik maar een verstokt fossiel, mijn auto is sneller, beter, mooier, lichter en waarschijnlijk goedkoper dan al die elektrische rommel en de rest kan me niet schelen.
Peter zegt
@Raptor: nog nooit van groene stroom of kerncentrales gehoord? Misschien is het heden nog niet realistisch maar er komt een dag dat het echt niet meer anders kan. Gelukkig zijn er mensen zoals deze japanners die daar rekening mee houden en daar dan ook aan werken.
autobandventieldopje zegt
Ach..als de wet van Moore uit de IT wereld (elke 2 jaar verdubbeling v.d snelheid en capaciteit) ook van toepassing zal zijn op electrische voertuigen kun je binnen afzienbare tijd leuke dingen verwachten…
EFB zegt
@Peter:
van groene stroom heb ik idd nog nooit van gehoord, want dat bestaat namenlijk niet. Het kost meer energie om een windmolen te maken, dan dat hij in zijn hele leven produceerd. zelfde geldt voor zonnepanelen. Waterkracht weet ik niet….. Kerncentrales zijn ook niet echt groen….
kortom, EV’s blijven nutteloos, behalve voor de fijnstof in de stad…
Ramshoek zegt
1003 km is een mooi resultaat. En een resultaat dat hoop geeft voor de toekomst.
Als over enige tijd echte (gezins- / zaken-) auto’s puur elektrisch 500 á 600 km kunnen rijden, worden ze voor een groter publiek interressant. Zeker als er een stukje financieel / fiscaal voordeel geboden wordt.
Maar ja, hoe meer we ons bewust worden van het milieu en de belasting daarvan door ons persoonlijk vervoer, hoe meer we ook bewust worden van de nadelen van verschillende energie systemen.
Nederland is bijvoorbeeld te klein om genoeg biobrandstof (E85 of bio-diesel) voor zichzelf te produceren. Laat staan dat we tussen het autorijden door ook nog wel eens iets zillen eten (…).
Een kilowatt windenergie is duurder dan ee kW stroom uit een kolencentrale. Daarbij moet je een groot deel van ons land of de noordzee volbouwen met die dingen om volledig op groene stroom te kunnen draaien (en wat nu op windstille dagen…). Veel groene stroom komt uit centrales waar ze ipv kolen of aardgas de ketel opstoken met biomassa. CO2 neutraal wellicht, maar is het ook groen?
Kerncentrale’s hebben voor-, maar ook nadelen.
Een grote energie centrale is een stuk efficienter dan de aggregaatjes waar we onze auto’s mee voortbewegen. Maar wat kost het transport van elektriciteit en hoe efficient zijn de elektromotor en accu systemen van een EV?
De bouw van een auto met verbrandingsmotor zorgt voor milieubelasting en CO2 uitstoot, maar hetzelfde geld voor elektrische voertuigen. En dan hebben we het nog niet gehad over de recycling daarvan.
Kortom, volgens mij is er geen ideale oplossing en zullen we voorlopig nog een beetje moeten schipperen met de technologie die we beschuikbaar hebben…
baryy zegt
elektrische auto’s zijn klote.
Cantago zegt
40km/u? Dat schiet niet op! Nog altijd kansloos dus.
tvrspeedsix zegt
de laatste 900km reden ze 10km/h?