Gelukkig is het niet alleen maar kommer en kwel voor de fabrikanten. Audi en BMW deden het goed in 2012, maar ook Volkswagen mocht extra veel (5,74 miljoen) personenauto’s bij hun nieuwe baasjes afleveren.
In 2011 waren dit er nog “maar” 5,09 miljoen. Vooral in december werden er veel auto’s verkocht, en dat is voornamelijk te danken aan de nieuwe Golf. 2013 zal een uitdagend jaar worden, maar ze hebben zich goed voorbereid met de overige Golf 7 varianten, Beetle cabrio en Jetta Hybrid.
Het succes heeft Volkswagen niet te danken aan Europa. Hier zakten de verkopen met 1,2 procent naar 1,7 miljoen auto’s. West-Europa (exclusief Duitsland) had een daling van maar liefst 6,9%, uitkomend op 844,500 stuks. Duitsland zelf verkocht er 586,100 (593,300; -1,2%). Toch, als je naar Centraal- en Oost-Europa kijkt, zie je dat er hier nog wel hoop is voor deze markt. Hier namen de verkopen juist toe met 22,4% (267,100). Rusland is de grootste markt in de regio met een afzet van 164,700 (118,000; +39.6%) units.
Gaan we naar Azië, dan zien we een toename van 23,2 procent voor het hele jaar. 2,37 miljoen auto’s, waarvan er 2,15 miljoen (+24,8%) voor China bestemd waren. Het Noord-Amerikaanse continent telde een groei van 25,5% (623,300), waarvan de Verenigde Staten het overgrote deel (438,100; +35,1%) toe-eigende. Zuid-Amerika kreeg 8,3% meer auto’s (836,600), met 661,000 (+11,7%) voor Brazilië.
Al deze cijfers laten zich vertalen naar de conclusie dat het overal best goed gaat met de verkopen, behalve in West-Europa. Wat kan Volkswagen hieraan doen? Meer reclame maken, stoerdere auto’s bouwen, nog minder bijtelling regelen, goedkoper worden, of de hele markt maar laten vallen?
Freewarefreak zegt
Wanneer komt eigenlijk de Jetta 7.. Als we het dan toch over stoerdere auto’s bouwen hebben.. Vind de golf 7 ook veel mooier als de 6..
luuktb zegt
@Freewarefreak: Die is toch “gefacelift” samen met de passat ?
betonstaal zegt
Wat een goede productiecijfers uit Duitsland, BMW, AUDI, VAG allemaal in de plus.
En onze industrie? O, ja verplaatst naar China. En in China, allemaal in de plus.
En wij?
Fabrieksarbeiders moeten worden omgeschoold tot kontenwassers. Om te huilen.
dheep zegt
@betonstaal: Nederland, het nieuwe Polen.
autoblogger zegt
@betonstaal: vergeet Frankrijk niet!
http://www.autoblog.nl/peugeot-en-citroen-17-minder-autoverkopen-in-2012
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@betonstaal: Bij VW werken alleen maar Polen voor 500,- per maand… Bullshit verhaal dus, want dankzij onze goede voorzieningen komen wij daar ons bed niet voor uit!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: fact check: klopt niet helemaal: de arbeiders kosten VW 500,- per maand, de rest wordt aangevuld tot minimumloon door de overheid. Dit is overigens staatssteun dus verboden!! Maarja, Duitsland kan het maken…
FelixF zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Goh, ik werk in Wolfsburg bij VW, en de mensen die ik ken die aan de band staan krijgen echt niet slecht betaald.
norge zegt
Laatste optie graag!
camber24 zegt
Kwaliteit verloochent zich niet…
gerjan zegt
In Azië kopen ze Europese auto’s en wij halen ze steeds meer uit Azië. Omgekeerde wereld?
sir_smokalot zegt
@gerjan: Tegenwoordig is het niet meer zo relevant om in werelddelen te denken. Het gros van de ‘Aziaten’ wordt gewoon in Europa gemaakt.
ropbp zegt
Toch knap dat zoveel mensen in sprookjes blijven geloven #tisenblijftonbetrouwbaresaaierommel
Hupke zegt
@ropbp:
Onbetrouwbaar?
ferryr zegt
@ropbp: yeah right….
schellekens006 zegt
@ropbp: onzin gewoon goed Duits degelijk spul.
bmwe46csl zegt
Tis degelijk, maar daar is dan ook meteen alles mee gezegd.
jrk68 zegt
@bmwe46csl:
Het ziet er degelijk uit…. en daar is alles mee gezegd.
Sla de ADAC pechstatistieken er maar eens op na….
luuktb zegt
@jrk68: procentueel of aantallen ?
tweede_woning zegt
Een ware revolutie in DLD , de autobild , de laatste 15 jaar . VW wordt daar anders gezien ( afwerkingskwaliteit wordt daar geschreven als afleidingskwaliteit). 5.5 miljoen lezers hebben daar de bakens verzet.
In nederland niet ,geen autoindustrie van betekenis en het autojournaille is te afhankelijk van VW gerelateerde zaken ( en indirect dus hun lezers).
Ondertussen praten we gewoon verder.
FelixF zegt
@Tweede Woning: Goh, bij mij kwam laatst een mail binnen van Winterkorn waarin alle medewerkers bedankt werden voor hun inzet voor de Golf 7. Afsluitend met quotes uit alle grote autobladen die stuk voor stuk de Golf 7 de hemel in prezen.
jrk68 zegt
@FelixF:
Zoals al vaker hierboven gememoreerd…, de tijd dat autobladen objectief en onafhankelijk waren ligt al een decenium of 2 achter ons.
Ze zijn te sterk afhankelijk van bedrijven als VAG om hun hoofd boven water te houden. Van lidmaatschappen alleen kunnen ze allang niet meer leven….
kingdecay zegt
De dalende verkopen in West-Europa hebben niks met de fabrikanten zelf te maken, maar alles met de regeringen alhier die er een missie van gemaakt hebben om het leven van de (modale) automobilist zuur te maken middels allerhande uitzuigtaksen en dito regelgeving. Ze zijn totaal onbekwaam en ontberen de moed om met echte oplossingen te komen voor oa. het mobiliteitsprobleem en proberen het dan maar op te lossen door de mensen hun mobiliteit te ontnemen. En dat geldt niet alleen voor de mobiliteit. Ook zaken als sociale zekerheid en van die dingen. Het wordt met de dag duidelijker dat ze allerhande goocheltrucjes zitten uit te vinden om toch maar met een ietwat in balans zijnde begroting voor de dag te kunnen komen. Ik ben allesbehalve racist maar ik zit jammer maar helaas momenteel op de eerste rij in de sociale zorgverlening en het is ronduit hallucinant om te moeten vaststellen hoeveel migranten wij eigenlijk wel niet financieel onderhouden zonder dat er ook maar het minste vooruitzicht is op enige terugbetaling van die gelden van hun kant. Maar Belgen die dan wel al -tig jaren belastingen hebben afgedragen worden ondertussen doodleuk de deur gewezen met de boodschap “trek je plan”. Het is gewoon absurd. En ik ben er vrij zeker van dat de meeste politici dat zelf ook heus wel weten hoor, maar het gewoon nog maar durven benoemen staat in het huidige politieke klimaat gelijk aan zelfmoord, en daar is natuurlijk niemand voor te vinden. Europa heeft jarenlang de exit van tal van bedrijven gefaciliteerd door halsstarrig te blijven weigeren de economische realiteit onder ogen te willen komen, en daarmee ook meteen hun hele economie onderkelderd, terwijl tegelijkertijd een totaal falend migratiebeleid voor een immense toestroom van mensen heeft gezorgd waarvan we volgens één of ander misplaatst schuldgevoel verplicht zouden moeten zijn om ze te helpen.
Ik praat best wel veel met veel van die migranten en zogenaamde vluchtelingen, en meer en meer begin ik velen van hen ervan te verdenken niets meer te zijn dan een stelletje gemakzuchtige lafaards. Het gaat niet goed in hun land, dus hoppa, laten we naar een ander land trekken waar we zomaar geheel gratis een stapeltje geld in ons handen gedrukt krijgen (en ook al is dat naar onze normen peanuts, naar hun normen is zelfs de armoede waarin ze hier terechtkomen een verbetering voor hun) en verder vooral geen moeite doen om iets toe te voegen aan het land aldaar of ‘ns ooit iets terug te geven. Maar goed, ze hadden al niet eens de ballen of de ambitie om er in hun eigen land iets van te bakken, wat zouden ze dat hier dan doen. En natuurlijk zijn ze niet allemaal zo, ik ben heus niet zo dom om ze allemaal over dezelfde kam te scheren, maar je kan er niet omheen dat een zeer groot deel van de migranten die hier zitten gewoon een stelletje aan alcohol-en-wat-nog-allemaal-verslaafde, ordinaire profiteurs zijn.
En wat m’n eigen situatie betreft : I gambled, I lost. Jammer, maar helaas. Ik geraak er wel terug uit, en als het echt moet ook zonder hulpverlening, daar lig ik niet wakker van, ik ben altijd al een plantrekker geweest. Maar ik vind het vooral heel triestig voor die vele andere mensen die dat misschien niet zo hard zijn, en die nu in de kou wandelen worden gestuurd omdat de regering liever geld langs ramen en deuren buitengooit om een hoop mensen te onderhouden die mijns inziens heel wat minder recht hebben op die steun.
tweede_woning zegt
”De dalende verkopen in West-Europa hebben niks met de fabrikanten zelf te maken”
kom op zeg , ondernemerschap en visie ! Als je je als PSA enkel in de Europeesche markt begeeft heb je een fout gemaakt , buiten de 300 miljoen verlies per maand nu .
Dat is geen visie en dan noem ik er nog maar 1 .
alfamail zegt
Fijn, ALLEMAAL mensen met smaak, althans; dezelfde “smaak”
Hoe origineel met je VW
Vroeger hadden we allemaal een Kadett, nu een VW
Ja, we hebben ons eneurm ontwikkeld hoor!
sulobb zegt
Dit jaar zullen de cijfers fors dalen hoor…Ik zou sparen en bezuinigen als ik VW was…