Het Japanse Nissan mag trots zijn op de Nissan Qashqai. Binnen zijn eigen doelgroep, vind ik de auto er helemaal niet verkeerd uitzien en bovendien, zo blijkt nu, is hij ontzettend veilig voor de inzittenden. Bij “botsautogigant” Euro NCAP heeft de Nissan Qashqai in zijn klasse namelijk de hoogste score ooit gehaald.
De Qashqai haalde een score van 37 punten en dat is in de klasse van de “small family car” nog niet eerder voorgekomen in de ruim 10 jaar dat Euro NCAP bestaat. De volledige test kun je hier bekijken. (bron: Euro NCAP)
Met dank aan Jorn voor de tip.
Greg zegt
Ik denk dat hier ook de kracht van de Renault-Nissan alliantie naar voren komt.
Je kan zeggen wat je wil over Renault, maar vergeleken met de andere spelers in autoland bouwen ze zo’n beetje de veiligste auto’s wat botsingen betreft. Blijkbaar kan Nissan ook putten uit de ervaringen en data van Renault
floryn zegt
ja dat heeft waarschijnlijk ook wel een beetje met de partner Renault te maken die hen misschien wat tips & trucs heeft gegeven om te slagen voor deze test. Geloof dat de veiligheid van de euroncap een beetje eenzijdig is ,want volgens mij wordt niks gedaan met ectieve veiligheid zoals: Heeft deze auto een stabiele wegligging?
Jan zegt
Deze Nissan toont wat mij betreft aan dat Nissan het niet heeft kunnen bolwerken in de compacte middenklasse; de Almera bleek geen succes en dus probeerde Nissan wat anders. Inderdaad zou ik ook stellen dat hier de alliantie met Renault naar voren komt.
Rossi zegt
Of ie velig is of niet IK VIND HEM ZO LELIJK dat ik er nooit in zou rijden!
Def Tovertor zegt
@Rossi
Ja, op getoonde foto is hij ook niet in z’n mooiste vorm! ;-)
Rossi zegt
rossi… je capslock stond aan…
Xavier zegt
Ik sluit me ook aan bij Floryn, ik ben van de mening dat die test serieus moet herzien worden en er een veel groter gamma aan veiligheidsmaatregelen moet getest worden zoals ABS, ESP, enz.
Driving Under Age zegt
Idd, het is fijn dat je de crash overleeft, maar het is even beter als je die crasht helemaal niet zou hebben! (is ook een stuk beter voor het lakwerk)
Arie Nap zegt
@ floryn
Die veiligheid is inderdaad ook heel belangrijk maar die is veel lastiger om te testen, zeker zonder mensen in gevaar te brengen
Wim zegt
Florijn, Xavier,
Klopt inderdaad. EuroNCAP test alleen maar de zogeheten secundaire (=passieve) veiligheid. De reden is simpel. Er nog nooit, waar dan ook, aangetoond dat auto’s met bijvoorbeeld een goede wegligging (dus met een goede primaire veiligheid) veiliger zijn dan die met een mindere ligging. Sterker: volgens het Amerikaanse verzekeringsinstituut HLDI is de auto die in de VS het meest betrokken is bij dodelijk omgevallen (gerelateerd aan de kilometers) één van de best liggende auto’s die er is: de Subaru WRX…. Belangrijkste reden daarvoor is natuurlijk wel dat het een bepaald soort mensen is dat dit soort auto’s koopt. Die willen ook gebruik maken van die wegligging. Dus blijkt ook uit die cijfers ook dat sportieve varianten van auto’s (vaak met een betere wegligging) vaker bij ongevallen betrokken zijn.
ABS testen? Leidt aantoonbaar alleen maar tot andere (en veelal ernstigere ongevallen), althans bij personenauto’s.
Het enige primaire veiligheidsmiddel op dit moment dat wel werkt is ESC (vaak foutief als ESP = merknaam van Bosch aangeduid). Vooral bij die kantelgevoelige SUV’s. En dat is ook de reden dat EuroNCAP dit propageert, voorlopig als enig primair middel (dus Xavier: ESC wordt wel degelijk aangeraden door EuroNCAP…. Punt is echter wel dat de fabrikanten er altijd nog waanzinnige prijzen voor vragen – de hele infrastructuur is eigenlijk al aanwezig in ABS – en vaak alleen maar op duurdere modellen toepassen).
Probleem voor EuroNCAP is wel dat ESC alleen maar aan te raden is op basis van ongevallenonderzoek. Testprocedures zijn wat moeilijker uit te vogelen. Maar geloof maar dat dit direct zal worden gedaan als daar een oplossing voor is. Hetzelfde gold lange tijd voor de botsing van achteren: die wordt binnenkort toegevoegd aan de EuroNCAP-score en daar is enorm over gesteggeld.
EuroNCAP herzien? Dat doen ze voortdurend zelf al. Ze houden de ontwikkelingen echt heel goed bij. En voorlopig blijkt uit stevig praktijkonderzoek dat iedere ster de kans op zware of fatale verwondingen bij botsingen met 12% vermindert.
EuroNCAP heeft auto’s aanzienlijk veiliger gemaakt.
O ja: ik werk niet voor EuroNCAP voor, maar wel voor organisaties die de veiligheid van auto’s hoog in het vaandel hebben staan…
Wim
LPJ zegt
@floryn EuroNCAP test inderdaad alleen de passieve veiligheid van voertuigen. De test op zich is niet bedoeld om actieve veiligheid te testen, maar is daarom nog geen slechte of eenzeidige test. Als je de actieve veiligheid wilt meten moet je inderdaad naar tests zoals de elandtest gaan.
666 zegt
gelukkig is hij veilig, want dood wil je daar echt niet in gevonden worden hoor
ml zegt
@666
LOL….
Eerlijk gezegt wacht ik ook op de facelift.. dat front staat me niet aan,… waarom geen Murano neus?
Casey zegt
@ ml
Omdat je dan het gezeur krijgt dat ie teveel op een Murano lijkt..
Peter zegt
Netjes! Maar toch zou ik graag zien dat er wat verder gekeken wordt dan alleen Euro NCAP. O.a. Renault staat er om bekend dat het zijn automobielen zo ontwerpt dat ze goed scoren bij deze test. Maar of deze wagens nu echt veiliger zijn dan een Saab of Volvo… dat durf ik te betwijfelen.
Peter zegt
Dat ze veiliger zijn dan saab en volvo durf ik met gerust hart te zeggen . Ze hebben niet voor niks de hoogste scoren in small family auto’s . En zowiezo de toyota nissan etc zijn altijd nooit mooie auto’s geweest . Mischien dat ze daar beter met fiat samen kunnen werken
Bramzel zegt
En waar baseer je dat op Peter? Alleen op de NCAP test? Renault richt gewoon al z’n pijlen daarop, scoort daarom hoog, omdat ze de puntjes waar ze bij de NCAP test op letten voor elkaar hebben. Ik zit bij een ongeluk altijd nog liever in een Volvo of een Saab dan in een Renault, hoe hoog die ook mag scoren in de NCAP.
Wim zegt
Peter,
Auto’s van verschillende klassen mag je ook niet met elkaar vergelijken bij EuroNCAP. Daar waarschuwen ze nadrukkelijk tegen. In algemene zin wint massa het altijd van minder massa. Maar als je dat zou gaan propageren rijden we binnenkort allemaal in Hummers… Lijkt me om allerlei redenen (en vooral om esthetische) niet nastrevenswaardig.
EuroNCAP gaat uit van de bestedingsmogelijkheden van de gemiddelde automobilist: wat is de optimaal veilige auto die ik voor een bepaald bedrag kan kopen. Daarbij blijkt in ‘ongelijkwaardige’ tests dat de kleintjes het wel erg goed beginnen te doen: ze kunnen heel wat hebben. Alhoewel tegen een SUV met een star chassis (en die zijn er nog veel) brengt je met je Kia Picanto natuurlijk niet veel in. Maar het zou toch wel eens tijd worden om die groter bakken een beetje te laten krimpen, dacht ik zo.
Wim
floryn zegt
t liefste zit je natuurlijk in een bepantserde maybach ofzo haha :) daar kan geen smart tegenop
Wim zegt
Peter,
Auto’s van verschillende klassen mag je ook niet met elkaar vergelijken bij EuroNCAP. Daar waarschuwen ze nadrukkelijk tegen. In algemene zin wint massa het altijd van minder massa. Maar als je dat zou gaan propageren rijden we binnenkort allemaal in Hummers… Lijkt me om allerlei redenen (en vooral om esthetische) niet nastrevenswaardig.
EuroNCAP gaat uit van de bestedingsmogelijkheden van de gemiddelde automobilist: wat is de optimaal veilige auto die ik voor een bepaald bedrag kan kopen. Daarbij blijkt in ‘ongelijkwaardige’ tests dat de kleintjes het wel erg goed beginnen te doen: ze kunnen heel wat hebben. Alhoewel tegen een SUV met een star chassis (en die zijn er nog veel) brengt je met je Kia Picanto natuurlijk niet veel in. Maar het zou toch wel eens tijd worden om die groter bakken een beetje te laten krimpen, dacht ik zo.
W!d zegt
@Peter altijd nooit?
Het is natuurlijk gewoon goed dat auto’s steeds veiliger worden.. toch wel de belangrijkste reden van minder verkeersdoden.
daarnaast gaat deze auto’s als warme broodjes over de toonbank en ik denk dat degene die in dit segment gaan shoppen veiligheid belangrijk vinden.
Goede marketing voor een goede auto.
Peter zegt
En wie zegt dan wel dat saab en volvo veiliger zijn gebasseerd op eigen ervaring/mening ? Want ik heb er namelijk nog nooit van gehoort
Wim zegt
Peter,
Het blijkt uit ongevallenonderzoek dat auto’s met meer massa wat meer overlevingskansen geven (kijk maar eens op de http://www.swov.nl). Dat is echter niet naar merken op te splitsen. Maar nogmaals, de verschillen lijken wel steeds kleiner te worden.
Wim
W!d zegt
@Peter ik denk het imago.. een nuchtere scandinavische auto.. of een jap
Wim zegt
Peter,
Sorry, wat niet echt duidelijk. Je moet op de SWOV-site even zoeken naar de publikatie ‘Auto’s om veilig mee thuis te komen’, vanaf blz. 34!
Wim
MurcieBoy zegt
lang leve renault… uh ik bedoel nissan ;)
Philip zegt
Ik vraag me af wanneer ze die EuroNCAP eens wat strenger gaan maken, praktisch elke constructeur haal er het maximum van 5 sterren op.
Wim zegt
Philip,
Mag ik even uit de school klappen? Ze gaan over een tijdje naar zes sterren! Eeen tijd geleden zijn ze al van vier naar vijf gegaan. Simpelweg een gevolg van het feit dat de fabrikanten de auto’s steeds botsveiliger maken.
Trouwens, dat sommige fabrikanten geprobeerd hebben zoveel mogelijk te voldoen aan de EuroNCAP is waar. Punt is echter wel dat die eigenlijk stuk voor stuk door de mand zijn gevallen. Daar zorgen ze bij die club wel voor.
speedlimit zegt
@ Peter
Ik weet wel zeker dat ’n volvo veiliger is dan ’n renault.
Renault is franse troep die zichzelf ’t veilige merk noemt…en waarom,omdat ze vaker in de garage staan voor reparatie dan dat je ze rijdend op de weg tegenkomt.
En dat jij ’n toyota of nissan niet mooi vindt maakt ze nog niet onveiliger.
Ieder zijn eigen smaak ;)
N!SS@N zegt
Sinds de introductie van de NOTE is Nissan niet meer verbonden met Renault…
Enkel de NOTE is in sammenwerking gemaakt…
Ach ja, beter goed afgekeken dan slecht bedacht…
En hij ziet er in het egt Véél en Vééél beter uit zien….
Echt zo’n model wat je in het echt prachtig is, maar zo op foto niet overkomt…
Freddy Willaert zegt
Men vergeet hierbij te vermelden dat de pap en andere zaken hun door renault werden voorgeschoteld en ingelepeld
Citrofiel zegt
Wat was ook al weer de maximale score die je kon halen bij EuroNCAP? (voor deze volwassenenveiligheid, dus niet incl. kinder- en voetgangersveiligheid)
Wim zegt
Citrofiel,
Hoogste score is vijf sterren verdeeld over 37 punten. Als ze daar overheen gaan (en de Nissan haalt er 37!) dan moeten ze wel naar de zes sterren! Als je er alles van wilt weten: http://www.euroncap.com.
Citrofiel zegt
@ Wim; Wauw… Oke, dat is zeer mooi van Nissan (Renault).
mashell zegt
“ESC (vaak foutief als ESP = merknaam van Bosch aangeduid).”
Right, maar omdat Bosch verreweg de meeste van die doosjes levert mag je met gewoon ESP blijven noemen. Als je een 7up besteld en je krijgt een Sprite dan zeur je ook niet.
Maar eigenlijk het is een drama dat Euroncap zo succesvol is. Nu alle nieuwe auto’s op hun sloffen 5 sterren halen (ik duim voor de nieuwe Twingo) is er niks meer aan. Eigenlijk moeten we een herwaardering van de sterren doen en de crashsnelheid omhoog.
Het kan nog veiliger dan de QQ want ook die heeft nog steeds niet een volledig groen poppetje.
mashell zegt
“Sinds de introductie van de NOTE is Nissan niet meer verbonden met Renault…”
Huh, Renault heeft Nissan niet verkocht (ze zouden wel gek zijn) en die diesels in de QQ zijn gewoon Renault motoren. Je hebt grote kans dat de volgende Megane op het QQ platform staat.
christian zegt
@Xavier: alle Nissans hebben standaard ESP … en ABS weet ik niet precies, maar dat zullen zeook wel hebben
Wim zegt
Christian,
Als auto’s ESC hebben, zit er ook ABS in. Het is tot op grote hoogte hetzelfde systeem (wielen onafhankelijk van elkaar laten remmen). Zet er een sliphoekmeter in en een ander stuk software en voila: ESC. Daarom is het zo gek dat ze er al snel 6 tot 700 euro extra voor vragen. Het moet er gewoon standaard in: het helpt echt en de kosten in serie zijn te verwaarlozen.
(Sorry Mashell, dat gezeur van mij over ESC/ESP. Maar je zou Apple-adepten eens moeten horen als besturingssystemen voortaan alleen als ‘Windows’ zouden worden aangeduid…. Enne: ESP staat voor ‘program’ en dat is de software. ESC staat voor control, waar het gehele systeem voor staat. Dus het is ook taaltechnisch juister. Vandaar waarschijnlijk dat EuroNCAP en onderzoeksinstituten ESC gebruiken)
slk zegt
Dit is heel mooi.DE veiligheid van REnault en de betrouwbaarheid van nissan.Een geweldige combinatie
ACE zegt
Goed gedaan voor Renault. Kunnen ze eigenlijk is wat betere auto’s bouwen dan de afgelopen decenia. Ik ben bijna een keer persoonlijk failliet gegaan aan die franse troep. Ik rij al een paar jaar Nissan waarvan de laatste (die ik nu heb) de invloeden van Renault merkbaar zijn. Alles gaat rammelen na een poosje. Dus de volgende auto wordt een Toyota ofzo. Mijn hele familie rijdt “frans”, en goed dat ze zijn op verjaardagen, maar al die problemen die hun hebben heb ik gelukkig niet. Maaarrr als ze rijden doen rijden ze wel lekker.
Harrie zegt
Beter de QASHQAI van NISSAN dan de Renault problemen die ik overal hoor ,deze hebben wij nooit gekent ,dit is onze ACHSTE NISSAN en zeer zeker niet de laatste.