Je gelooft het niet, maar de occasionprijzen hebben weer een recordhoogte bereikt.
Het houdt niet op, niet vanzelf. Occasions blijven maar duurder worden. Al anderhalf jaar is er een stijgende lijn te zien in de occasionprijzen, met slechts twee kleine dipjes. Ook de afgelopen maand zijn tweedehands auto’s weer duurder geworden.
Er is deze keer sprake van een mijlpaal, want de gemiddelde prijs van een occasion in Nederland ligt voor het eerst boven de €25.000. Dit blijkt uit de laatste cijfers van Autoscout24. Op het moment kost een occasion gemiddeld €25.215. Vorige maand was dit nog €24.772.
Het verschil is vooral groot als je kijkt naar voorgaande jaren. In december 2020 kostte een occasion gemiddeld nog €19.013. Dit steeg naar €21.735 in 2021 en inmiddels zitten we dus boven de 25 mille. Dat is een stijging van 16% in een jaar tijd. Volgens Autoscout heeft Nederland daarmee de grootste stijging van alle Europese landen.
Nederland is overigens niet het duurste land qua occasions. In Frankrijk, Oostenrijk, Duitsland en België ligt de gemiddelde occasionprijs hoger. Maar dat is waarschijnlijk gewoon omdat daar meer dikke bakken te koop staan. In Frankrijk zijn occasions het duurste, met een gemiddelde prijs van €30.322.
Enfin, occasions zijn dus duurder dan ooit. Gelukkig snijdt het mes aan twee kanten. Als nu je auto van de hand doet kun je er als het goed is ook meer voor vangen.
Foto: @Row1, via Autoblog Spots
Robert zegt
Als ik op zoek ga naar een tweedehands auto, maak ik dankbaar gebruik van de zgn. uitgebreide rapportages die je via bijv. Finnik of Autoweek kunt kopen. Ik kocht 7 maanden terug voor het laatst een occasion, en toen viel het me al op dat de gecalculeerde restwaarde maar krap de helft was wat de actuele (vraag)prijzen in de markt waren/zijn.
Het enige voordeel was, dat ik na bijna drieënhalf jaar sinds de aanschaf van de vorige auto, er ook duizend euro méér aan inruil terug kreeg dan dat ik er destijds zelf voor had bijgelegd. Negatieve afschrijving, hoe gaaf is dat.
alcantara zegt
Dat is alleen gaaf als dat specifiek voor jouw auto geldt, maar niet als alles duurder wordt door gigantische inflatie. De auto die je ervoor teruggekocht hebt zal ook flink duurder zijn geworden vergeleken met 3,5 jaar geleden.
Richmond zegt
Je gebruikt de rapportage dan om te onderhandelen? En dat werkt?
Robert zegt
In het laatste specifieke geval wel, ja. De eigenaren historie liet zien dat de auto al dik 5 maanden in de handelsvoorraad van de dealer zat. Ik heb hem verteld dat ik er van uitging dat hij er dan zo langzamerhand wel eens vanaf zou willen, of de auto op termijn zou zijn afstoten richting ‘de handel’. En dat werkte in dit geval wel in mijn voordeel.
Paul58 zegt
Goed terug te zien op marktplaats dit.
Waren er maar meer occasions van de Giulia. Hoeveel mensen azen hier wel niet op?? Elke keer ben ik weer te laat als er een examplaar voorbij komt met de juiste opties.
Dutchdriftking zegt
@kevin1989: Dat geloof ik direct. Leuk feitje trouwens waar ik laatst achter kwam, een Brera met 1750tbi motor kost op marktplaats net als de Giulia tussen de 20 en 30k. In dat perspectief is de Giulia eigenlijk een koopje.
PunicaOase zegt
Hier in de buurt zitten een stuk of 10 handelaars.. hun showrooms staan nokvol.. dat geldt ook voor veel dealers in de omgeving.. aan aantallen lijkt dus geen gebrek, althans niet in mijn dorp en eromheen, of het zijn allemaal diesels die niemand wil..
Robert zegt
Mijn eigen garage had in het verleden altijd zo’n 50-60 auto’s staan, sinds een jaar of twee is dat nog maar hooguit de helft. En dat is niet uit vrije wil. Daarom zijn ze geleidelijk aan zich ook op jongere, duurdere occasions aan het richten, waarop de marges wat groter zijn, zodat ze hun omzet in ieder geval wat op peil kunnen houden.