En da’s een wereldrecord voor een middenklasse-sedan met benzinemotor.
Ford zette een paar kundige bestuurders, waaronder NASCAR-coureur Carl Edwards en bekend hypermiler Wayne Gerdes, achter het stuur van een standaard Ford Fusion Hybrid met de opdracht om minstens 1.000 mijl te rijden op één tank. Uiteindelijk kwam het team na 69 uur sturen 1.445,7 mijl ver, een dikke 2.326 km, voordat de auto stilviel. Dat is meer dan twee keer de fabrieksopgegeven actieradius.
Het gemiddelde verbruik tijdens de rit bedroeg 81,5 mijl per gallon, oftewel een liter benzine per 34,5 km. Dit werd bereikt door verschillende technieken toe te passen, zoals het zoveel mogelijk gelijkhouden van de gaspedaaldruk, rustig optrekken en vroeg remmen, afstand houden, uitrollen voor rode stoplichten, airco en verwarming uitzetten en ramen sluiten.
Volgens uitgebreid onderzoek van Autoblog.nl heeft het Fusion Hybrid-team maar liefst 1.793 andere automobilisten gehinderd tijdens dit zweterige ritje, waarvan ze er 476 een gevaarlijk hoge bloeddruk bezorgden en 231 tot moordneigingen brachten. Maar het was gelukkig allemaal voor een goed doel – met deze prestatie heeft Ford ruim $8.000 opgehaald voor de Juvenile Diabetes Research Foundation.
* Drivers trained in mileage-maximizing techniques achieve 1,445 miles on a single tank of gas in a 2010 Ford Fusion Hybrid – averaging 81.5 mpg in Washington, D.C. – and set world record for gasoline-powered, midsize sedan
* The Fusion Hybrid 1,000-Mile Challenge proves that fuel-efficient driving techniques can nearly double a vehicle’s EPA-rated fuel economy
* The demonstration of the Fusion Hybrid’s ultra high-mileage potential also raised more than $8,000 for the Juvenile Diabetes Research Foundation
WASHINGTON, April 28, 2009 – Drivers trained in mileage-maximizing techniques such as smooth acceleration and coasting to red lights were able to get an extraordinary 1,445.7 miles out of a single tank of gas during a fund-raising effort in Washington, D.C. that concluded today. They did it by averaging 81.5 miles per gallon in an off-the-showroom floor, non-modified 2010 Ford Fusion Hybrid, the most fuel-efficient midsize car in North America – nearly doubling its U.S. certified mileage.
The Fusion Hybrid 1,000-Mile Challenge started at 8:15 a.m. EDT on Saturday, April 25, from Mount Vernon, Va., and ended this morning at 5:37 a.m. on George Washington Parkway in Washington, D.C. After more than 69 continuous hours of driving, the Fusion Hybrid finally depleted its tank and came to a stop with an odometer reading of 1,445.7 miles – setting a world record for gasoline-powered, midsize sedan.
The challenge team, which included NASCAR star Carl Edwards, high mileage trailblazer Wayne Gerdes and several Ford Motor Company engineers, raised more than $8,000 for the Juvenile Diabetes Research Foundation (JDRF) by exceeding the goal of 1,000 miles on a single tank of gas. The Fusion Hybrid’s official estimated range is approximately 700 miles per tank.
“Not only does this demonstrate the Fusion Hybrid’s fuel efficiency, it also shows that driving technique is one of the keys to maximizing its potential,” said Nancy Gioia, director, Ford Sustainable Mobility Technologies and Hybrid Vehicle Programs. “The fact that we were able raise much needed funds for JDRF while raising the bar on fuel efficient driving performance made the effort doubly worthwhile.”
Maximizing mileage
A team of seven drivers prepared for the challenge by learning a few mileage-maximizing techniques, most of which can be used in any vehicle to improve fuel economy, but are especially useful in the Fusion Hybrid where the driver can take advantage of pure electric energy at speeds below 47 mph.CleanMPG.com founder Wayne Gerdes, an engineer from Illinois who coined the term “hypermiling” to describe the mileage-maximizing techniques, provided the pointers. They include:
Slowing down and maintaining even throttle pressure;
Gradually accelerating and smoothly braking;
Maintaining a safe distance between vehicles and anticipating traffic conditions;
Coasting up to red lights and stop signs to avoid fuel waste and brake wear;
Minimize use of heater and air conditioning to reduce the load on the engine;
Close windows at high speeds to reduce aerodynamic drag;
Applying the “Pulse and Glide” technique while maintaining the flow of traffic;
Minimize excessive engine workload by using the vehicle’s kinetic forward motion to climb hills, and use downhill momentum to build speed; and
Avoiding bumps and potholes that can reduce momentum
“You become very aware of your driving because you’re constantly looking for opportunities to maximize mileage, and a more aware driver is a safer driver, too,” said Gil Portalatin, Ford hybrid applications manager.In addition, it is important for Fusion Hybrid drivers to manage the battery system’s state of charge through the use of regenerative braking and coasting, and balancing the use of the electric motor and gas engine in city driving to avoid wasting fuel.
Fusion Hybrid drivers also can stay more connected to the hybrid driving experience with Ford’s SmartGaugeTM with EcoGuide, a unique instrument cluster that helps coach drivers on how to optimize performance of their hybrid.
The Challenge
The Fusion Hybrid 1,000-Mile Challenge team took turns driving several routes in and around the national capital over the course of approximately three days and nights. The route involved elevation changes, and ranged from the relatively open George Washington Parkway to a 3-mile stretch in the heart of the city that is clogged with roughly 30 traffic signals.“The Fusion Hybrid works brilliantly,” Gerdes said. “When you don’t need acceleration power while driving around town, the gas engine shuts down seamlessly. There’s not another hybrid drivetrain in the world that does that as effectively. The Fusion engineering team really knocked it out of the park.”
Ford NASCAR star Carl Edwards took time away from the high speed world of professional car racing to contribute to the Fusion Hybrid team’s success in D.C.
“It was exciting to be an active part in this challenge. The fact that it will help spread the word about the Fusion Hybrid’s great mileage, and help out a great charity, makes it even more special,” said Edwards, whose ‘99’ team has used fuel-saving techniques to win races. “There’s no question that the Fusion Hybrid will help consumers save fuel when they drive it. Having driven the car, I feel strongly about how great it is – so strong that I’ve purchased one myself.”
jorn_v_v zegt
en dit moet ford gaan redden? ;)
-niels- zegt
1 op 34,5 is wel heel erg zuinig, jammer dat als je er zelf mee rijd je heel blij mag zijn met 1 op 20
CSL zegt
Nette prestatie voor een sedan.
Ik geloof dat een VW Lupo ook zoiets deed met zijn TDI motor.
Citrofiel zegt
Lol @ autoblog-onderzoek! :D
@ jorn; Nou, als dit verbruik daadwerkelijk haalbaar was zonder extreme aanpassingen aan de rijstijl, dan zou het zeker weten een redding zijn. Maar goed, dat is het niet, dus Ford is going down. ;)
V8 zegt
En hoe lang deden ze erover? Niet geheel onbelangrijk natuurlijk.
V8 zegt
Sorry, staat er gewoon in, gemiddeld zeker wel 33,7 kilometer per uur, kan je dus ook halen met je sparta-met.
RubenBaeten zegt
@V8: 69 uur. Heb het er even bij gezet.
Ikwesley zegt
Dat is niet moeilijk 2200KM op een tank want gooi er maar is een tank is van 1000liter:P
Wedden dat je het langer uithoudt
Bart_V zegt
Whaa lol @ AB onderzoek.
Maar dat doen ze wel goed, weer een marketing truuk erbij.
markieanta zegt
Hee Jorn,
humorist, volgens mij gaat het nog niet echt dramatisch slecht met Ford.
Beetje op de hoogte blijven mag ook wel.
Scheelt je heel wat domme praat ;)
Niet gek trouwens, alleen die snelheid lol.
@V8, een sparta met loopt rond de 25 ;)
markieanta zegt
@Ikwesley, en wat is het nut ervan?
Laurens zegt
Ford overleeft als enige van de big 3 :-)
Zelf had ik de spiegels ingeklapt gelaten, dat komt eerlijker over :lol:
Het ding heeft trouwens wel een hele grote tank voor een auto die bij normaal gebruik iets van een op 17 zal lopen. Wat nog netjes is, maar de dure hybride techniek niet terug doet verdienen, tenzij gesubsidieerd (en dat is broekzak/vestzak)?
V8 zegt
Heb eigenlijk nog nooit 69 uur achter elkaar 34km/u gereden, misschien rijd mijn auto ook wel zo zuinig….
Iemand die dit wil testen, misschien met een m3, zoals top gear?
Arno zegt
goed hoor. ford is op de goede weg.
vergelijking met vw lupo gaat niet op omdat de fusion veel groter en zwaarder is.
het gaat niet goed met ford, maar zij zijn wel de enige van de big3 die geen handje hebben opgehouden bij de regering.
AMGJunk zegt
Hele goede prestatie´s!
Maar aangezien we het zo toch wel gaan redden, kunnen de leuke auto´s ook blijven bestaan?
damster zegt
Het ziet er uit als en doet me denken aan een nieuwe gilette variant.
M. Schopman zegt
Voor zover mij bekend is het alleen de Amerikaanse tak van Ford die het moeilijk heeft. De mondeo heeft de europese tak echter geen windeieren gelegd.
VivelaFRANCE zegt
@ Citrofiel, Ford doet het wel het beste van de ‘big 3’, o.a. door dit soort prestaties: 2.326 km op één tank :shock:
Laue zegt
@ arno,
ja maar ford is als enigste een europeese bedrijf wat makkelijk kleine en zuinige modellen kan maken door simpelweg ff bij europa aan te kloppen..
en ford USA is niet zo groot als chrysler / GM
frank zegt
33,7km/u is gemiddeld niet zo heel traag
mijn boordcomputer wijst uit dat ik ongeveer 45km/u gemiddeld haal over alles wat ik met mijn auto rijd
je haalt alleen 100km/u gemiddeld als je in een ruk naar zuid frankrijk rijdt
StormRAM zegt
LOL! @ Autoblog.nl-onderzoek! :D
Enfin, de marketingmachine van Ford doet weer keurig zijn werk. Mooi ook dat ze wat doen voor het goede doel. :)
Sjoske zegt
@V8
Die snelheid is nog niet zo gek hoor als ze ook veel stadsverkeer hebben gemaakt… als ik woon werk verkeer (stad-snelweg-stad) rij en vrij baan heb en me aan de snelheid hou (50 tot 120) kom ik ook maar aan een gemiddelde van 50 omdat die tijd dat je langzamer rijd langer duurt….
@Laurens
Een tank van +- 67 liter is niet zo heel groot voor een auto van dit formaat hoor…
P.s. ik vind het zeker netjes…. laat je zonder die aanpassing in rijstijl nog met een auto van formaat 1 op 20 lopen
Peter zegt
2326 km met een tank van 70 l is een puike prestatie aan gelijk welke snelheid. Of het dure hybridesysteem rendeert hangt af van de benzineprijs. Bovendien is het sowieso beter voor het milieu al geven sommigen hier daar blijkbaar weing om.
Catch22 zegt
De benodigde rijstijl kan alleen door bejaarden en hippies worden gebezigd
Peushovel zegt
Rijden op zo een manier mag dan wel erg zuinig zijn, maar waar is het plezier van het rijden gebleven??
Het voelt toch gewoon goed om effe dat gas helemaal ingedrukt te houden en een omaatje, die zuinig rijdt, voorbij te blazen!!
Als ik zo moet gaan rijden, dan pak ik de bus wel, is nog zuiniger :)
York zegt
Fietsen!!!! Of met zen allen in de camper!!!
Peace Homie!
Citrofiel zegt
@ VivelaFRANCE; Ja, ik weet het. Maar ik ga er voor het gemak vanuit dat ze allemaal overlijden. Of hoop ik dat alleen? :twisted:
Simpson zegt
hypermilen zou onder het internationale strafhof moeten vallen.
six-trey zegt
Citrofiel your just evil…
maar als dat zou gebeuren zou het slecht zijn voor de europeese wagen industrie, want dan zouden de Amerikanen aziatische V8’s kopen en dan zouden aziatische bedrijven veel meer uitgroeien wat dan weer slecht zou zijn voor de europeese bedrijven als azie een monopolie heeft
Project America zegt
@ Citrofiel
Wil je zo graag dat Ford ten onder gaat? the big 3 hebben anders wel leuke modellen in hun gamma (GT500, ZR1, CTS-V etc.)
Maarja het is maar dat PSA een flinke winst heeft geboekt de laatste tijd, het hele franse gebeuren had helemaal niet hoeven bestaan wat mij betreft, maargoed dat is maar mijn mening. :twisted:
Project America zegt
@ Mezelf
Oh nee PSA doet het toch niett goed met 343 miljoen verlies, my mistake ;)
tripple zegt
denk niet weet zeker ,dat eerder citroen eraan gaat, en daarmee dus ook citrofiel verleden tijd zal worden(of het is het al)
Citrofiel zegt
@ Project America; Nou, zo heeft iedereen zijn/haar mening. Laat ik even relativeren: Natuurlijk, er zit genoeg leuks tussen. Daarbij, willekeurig welke Amerikaan komt nog altijd boven de meeste Aziaten en een deel van de Duitsers in mijn persoonlijke ranking. Dus voel je niet beledigd. ;)
@ six trey; Zie ook mijn reactie op Project America. In combinatie met jouw reactie neem ik mijn eerdere reactie terug. Ik had daar nog niet bij stilgestaan. Als de Amerikanen failliet gaan, worden de Aziaten de leidende machten. De Aziaten een (bijna-)monopolie, dat is een regelrechte nachtmerrie… :|
Citrofiel zegt
@ tripple; Als een merk eraan gaat, betekent dat nog niet dat de fanclubs ophouden te bestaan. Sterker nog, een groot deel van de merkenliefde slaat juist op de oudere modellen (bij veel merken). Dus Citrofiel verleden tijd? Dat nooit!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Kan ik ook, 2.326 km op een tank rijden!!
Heb ik alleen een tank van 300 liter nodig…
;)
HUMMFREAK zegt
Na Ford heeft nu wel een paar Miljard gewonnen hoor.
Redline zegt
waaw ik kan 400 km ver rijden met een volle tank :p
six-trey zegt
Lol er word wel veel gezegt van amerikaanse wagens dat ze veel verbuiken enzo maar ik rij toch 500km met een volle tank met de 63er en 700km met een volle tank op mijn ram :P sorry maar ik win Redline ;)
S2000 zegt
Beste CSL
De Lupo 3L/TDI was een diesel en reed erg beroerd !!
De Honda Insight was een benzine en reed sportief door bochten en haalde
dit verbruik 10 jaar geleden (is echter niet in NL geleverd).
Laurens zegt
@six-trey
gooi er nog een stuk of wat auto’s bij en je hoeft je hele leven niet te tanken. Ongelofelijk (tell sell toon).
Vertel maar gewoon wat ze per liter gebruiken, ook al is dat LPG :lol:
Bij mij tussen de 7 en 13 liter (95 en 98).
Cantago zegt
Leuk, maar niet meer doen;)
BananaFlip zegt
Errug netjes hoor.
Dat doen de heren van Top Gear ze niet na in hun zelfgekozen waggels.
http://www.youtube.com/watch?v=Hxkj1PmrFHI
http://www.youtube.com/watch?v=4PmkGkaZKAI
http://www.youtube.com/watch?v=SKG8bA4I9JU
six-trey zegt
@Laurens
de Impala gemiddeld zo’n 14L/100km gewone benziene (98 );)
De Ram 14-16L maar dat hangt af als ik op LPG rij of op benziene en hoeveel gewicht in mijn laadbak of hoeveel ik trek/sleep.
F1Ferrari zegt
deze test zal Carl Edwards leuk gevonden hebben:
rustig op trekken
vroeg remmen,
afstand houden,
uitrollen voor rode stoplichten,
airco en verwarming uitzetten en ramen sluiten.
bmw zegt
Ik rijd volgens mijn boordcomputer gemiddeld 58 km/h, maar ik geef toe dat ik zeer veel autosnelweg bol…
Een puike prestatie van die testrijders, maar je mag niet verwachten dat iedereen zo gaat rijden. Al zou het veel aangenamer worden op de weg, want in tegenstelling tot het AB-onderzoek, lijdt de “nieuwe” rijder ook aan verhoogde adrenaline en hartkloppingen, door alle patsers die in zijn kont hangen, claxonneren, met de lichten flikkeren en hem de pas afsnijden (omdat ze gehaast zijn, of zo…). Het nieuwe rijden werkt voor de meeste mensen niet, bij gebrek aan hersencapaciteit en goodwill.
AMG Powerrr zegt
Stukken mooier als een Europese Ford Fusion!
Blijft een mooie prestatie voor een midsizer.
Esprit_de_Flandre zegt
@six-trey: 14 liter naft is toch verschrikkelijk veel! Ik zou het niet willen met de kilometers die ik doe. Ik verdoe 5l diesel/100km. Is dan ook een klein bakske, en binnenkort ga ik waarschijnlijk ook vergroten, maar meer dan 8l/100 zou ik toch willen vermijden.
Mijn Pontiac Trans Sport van vroeger deed 25l LPG/100. Nooit meer. Honda Accord 12l naft. Ook nooit meer.
O ja, en ik denk niet dat de Amerikanen ooit Aziatische V8’s zullen kopen. Zoals het er nu voorstaat is de V8 aan het uitsterven vrees ik. Overal maar zeker in de US.
six-trey zegt
@Esprit_de_Flandre
Ik doe ook een 30.000km per jaar hoor (met alle 2 de auto’s te samen dan wel) tja kleinere motor… De Ram.. ik heb een pickup nodig voor mijn werk, en ik moet andere auto’s kunne slepen ook dan is een Ram niet zo overdreven en dan is een 5.7L V8 zo wat de enige optie en geef toe zo’n Ram ge’pimpt’ met wat chroom details en velgen is toch ook een streling voo rhet oog ;)
En de Impala tja dat is gewoon een passie voor mij al van als ik 12 was droomde ik van een Lowrider, en als ik dan toch een heb vind ik het ook normaal dat ik hem ook veel gebruik wat moet ik anders doen? hem stellen doen roesten in de garage? :P ik rij er zelfs mee naar Berlijn, Marseille voor de lowrider shows daar… en die 14L tja, als je zo gewoon nog maar naast een muscle car staat ben je al onder de indruk en dan in die dikke zetels met die V8 rijden dat is toch zalig? geen enkele auto geeft dat gevoel dus die 14l its the price for riding clean ;)
En de V8 is (nog) niet aan het uitsterven hoor als je de verkoop cijfers ziet van de F150, Mustang,…. een V8 geeft gewoon dat gevoel tja… je moet het voelen om het te verstaan :D
GANGSTANERD zegt
1 april is al een maand geleden
Rick dos zegt
Auto’s en de marketing praatjes ervan beginnen steeds meer op die van wasmachines te lijken.
Waar je vroeger reclames over auto’s had waarin ze het dan hadden over de wegligging, motor, comfort etc. hebben ze het nu over A, B of C labels…. I mean, come on people…
Roger zegt
@bmw:
Die laatste zin van je, briljant!
Alwood zegt
*ahum* das zeker heel knap! :|
Zelfs met 2.5 viercilinder, en dus fatsoenlijke prestaties, weten ze bij ford een dergelijk zuinig benzinemodel neer te zetten. Als BMW en Audi nu eens wat beter hun best gaan doen…
Volvo745Esate zegt
ziet er goed uit. om zoveel miles te halen op 1 volle tank.
mijn oude volvo 740 estate 2.3 carburateur haalt dit never….ik mag blij zijn als ik op 60 liter met 90 km/h 450 kilometer ver kom….. en dan is écht de laatste druppel uit de tank.
maarja. die oude redblock rijd lekker. auto is 23 jaar. en heeft sinds gisteren 755.xxx met de éérste motor op de teller zitten…..
en dat voor een benzine model.
zolang er geen fatsoenlijke grote auto’s meer bestaan die héél lang mee kunnen gaan…. zal ik ook een slurper blijven rijden…
heel die milieuhype word nog eens onze dood!!!