Het zat eraan te komen.
Al sinds de introductie van de Bugatti Chiron verwachten we meer en betere varianten van de hypercar uit Molsheim. Door de jaren heen heeft Bugatti wel nieuwe versies gepresenteerd, maar tot op heden is er nog geen overduidelijk overtreffende trap te bekennen in het wild. Eindelijk wordt hier verandering in gebracht: Bugatti heeft dit weekend namelijk bekendgemaakt dat het recordbrekende prototype in productie gaat.
Het nieuwe, buitenaards snelle model van Bugatti zal, als we de aanwezigen van het besloten evenement moeten geloven, bekend komen te staan als de Chiron Super Sport 300+ – waarbij de ‘300+’ uiteraard een verwijzing is naar de behaalde snelheid van 490.484 km/u, ofwel 304.773 mph.
Hoewel Bugatti officieel nog geen persbericht naar buiten heeft gebracht, beweert Motor1 dat de auto in een oplage van slechts 30 stuks gebouwd zal worden. Eén van deze dertig exemplaren heeft Bugatti gisteren al bij een welvarende gast weten aan te smeren, dus er zijn nog maar 29 stuks over voor internationale klanten. De auto kost 3,5 miljoen euro, exclusief belastingen.
In tegenstelling tot wat wordt geroepen over de recordauto, beschikt hij niet over honderden extra pk’s. Nee, net als de Centodieci krijgt de Chiron Super Sport 300+ een 1.600 pk sterke W16 met vier turbo’s. De snelheidswinst is niet te danken aan rauwe kracht, maar vooral aan zijn nieuwe low-drag plaatwerk. Zo heeft de recordauto een langere kont en andere delen waarmee hij gemakkelijker door de lucht snijdt.
nicolasr zegt
Nou, die zien we dan wel weer terug in de collectie van meneer Peridon… cool!
rolov zegt
@nicolasr: of niet
shibby zegt
Ben er bang voor dat de meeste van deze auto’s in een garage zullen uitkomen en veel te weinig gebruikt worden.
jajeroenja zegt
Die 300+ gaan de klanten natuurlijk nooit halen omdat ze niet de testbaan van VW hebben waar dit mogelijk is. Dus waarom zou je dan die vermoedelijke 2000pk cadeau geven als dit toch niemand kan bevestigen. Maar wel een leuke USP.
HzR zegt
@jajeroenja: zou leuk zijn als een klant hem mee neemt naar Nevada en op de weg waar Koenigsegg z’n record heeft gezet. Bugatti beweert namelijk zelf dat ze daar nog 25Km/h zouden kunnen gaan door de eilere lucht.
HzR zegt
@hzr: 25 Km/h sneller…
911targa zegt
@hzr: waarom gaan auto’s sneller als de lucht veel eieren bevat?
hartman zegt
@jajeroenja: Het rechte stuk van Ehra-Lessien is nog geen 10 kilometer. Genoeg rechte stukken snelweg die langer zijn. Dus 490 kan ook gewoon op de openbare weg.
RiKe zegt
@hartman: Denk dat gemiddelde Henk en Ingrid dat niet zo tof vinden als ze weer eens een vrachtwagen met 5km/h verschil inhalen zonder in de spiegel te kijken. Brokstukken zullen verspreid liggen over 3 vierkante kilometer als je daar dan in klapt met 490
hartman zegt
@rike: Net als bij bijna alles in het leven draait het ook hier om timing. Kies je moment.
Olleh zegt
@rike: was het maar 5km/h…
Rick-dos zegt
Nooit fan geweest van VW Bugatti maar 490 km/u is toch wel indrukwekkend. Vraag mij af hoe lang je op z’n top kunt rijden en hoe snel je de benzine er doorheen jaagt.
gandini zegt
@rick-dos: Bij de laatste recordpoging (van de Veyron) was geloof ik na 12 minuten de tank leeg, omdat de banden het maar 13 minuten uit konden houden op die snelheid. Iets in die orde van grootte zal het nu ook wel zijn.
deuxchevaux zegt
Ik haal met wind mee en ramen dicht 130. Eigenlijk een grotere prestatie met 28pk.
jajeroenja zegt
@deuxchevaux: Het is al een prestatie om herkenbaar ermee op weg te gaan.
deuxchevaux zegt
@jajeroenja: een Eend is toch vrij herkenbaar..
theblazerunner zegt
@deuxchevaux: Hij bedoelt zonder papieren zak over uw hoofd denk ik
deuxchevaux zegt
@theblazerunner: laat mij maar in m’n Eend rijden, geen behoefte aan status, aanzien of dat soort gedoe.
Ben al wat ouder joh, dan groei je daar overheen. Als het goed is.
rikv99 zegt
@deuxchevaux: VW Käfertje?
deuxchevaux zegt
@rikv99: Ik denk oprecht dat 130 in een Eend spannender is dan 400 in een Chiron.
deuxchevaux zegt
@deuxchevaux: Griezelig gewoon, de deuren klapperen bekant uit de sponningen, en er moet met man en macht aan het stuur worden geslingerd, om die droge kruiwagen bandjes corrigerend rechtuit te laten gaan.
bierbuik zegt
@deuxchevaux: hier gaat ie iets over de 160 (op de teller dan) met 54pk, dan kan ik wiskundig gezien met 162pk ook 480km/h, dat is pas indrukwekkend!
911targa zegt
@bierbuik: nope, want de luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid (v, van velocity in de formules op internet). Duszzzz: bij een snelheid van 100 versus 400, heb je bij de snelheid van 400 16x meer energie nodig.
911targa zegt
@bierbuik: op jouw situatie toegepast: om 490 ipv 160 te rijden is 9,4x zoveel vermogen nodig, dus 9,4 x 162 pk is 1.523 pk. Hé……..das ongeveer wat de Veyron levert……….
bierbuik zegt
@911targa: hongerig? Je hapt lekker in elk geval!
bierbuik zegt
@911targa: plus dat je vergeet, 160 was haalbaar met 54pk, niet 162. Dus dan is 9,4x54pk is 507,6pk, grofweg één derde van wat de Duitsers nodig hebben en dat in een 20 jaar oude Nissan!
hollow zegt
@bierbuik: luchtweerstand en rolweerstand, aandrijf verlies,…
theblazerunner zegt
@hollow: Cw-waarde van de carosserie misschien nog? ;)
mark1055 zegt
Het is en blijft een ongekend stukje engineering bij Bugatti, mn absolute favoriet
Dutchdriftking zegt
Het neusje is fijn, de lange kont wat minder. Maar wel een enorme prestatie natuurlijk.