We hebben weer een nieuw record te pakken. Nog nooit was de brandstofprijs hoger dan op dit moment. Ain’t no time like the present!
Brandstofprijzen stijgen al enige tijd de pan uit. Daar zijn een aantal redenen voor aan te wijzen. In Nederland hebben wordt er natuurlijk sinds jaar en dag vrij heftige belasting geheven op peut. Daardoor voelen we net een beetje meer als de olieprijs stijgt. Aan de aanbodzijde zijn er ook de nodige issues, met de OPEC-naties die steeds minder controle lijken te hebben en Ruslân, dat gekke dingen doet in Oekraïne.
Monopoly-geld
Daarbij is er natuurlijk de inflatie. Toen de markten nu bijna twee jaar geleden op hun gat gingen door COVID-19, stond het pluche voor een moeilijke keuze. De markt zijn werkt laten doen en daarmee de status quo riskeren, of de markt kunstmatig omhoog stutten door Monopoly-geld te printen, waarmee de elites de kans zouden krijgen te hergroeperen en herpositioneren om de status quo te behouden.
Waardetransfer
Uiteraard zou dat laatste middels onvermijdelijke inflatie leiden tot pijn bij hedendaagse en toekomstige Jan Modalen die de rekening gepresenteerd krijgen. Desalniettemin werd daarvoor gekozen. Het had zelfs nog een extra voordeel voor de Uiiiiiirooooooooooopa adepten: door het minder waard maken van de Euro en de invoering van Eurobonds, krijg je de facto een waardetransfer van landen met veel vermogen en weinig schulden naar landen met minder vermogen en veel schulden. Zo konden er dus miljarden van Noord-Europa naar Oost- en Zuid-Europa vloeien, zonder dat Mark Rutte letterlijk op papier miljarden over hoeft te maken aan -bijvoorbeeld- de Grieken, daarmee publieke hoon riskerend. Dat gebeurt nu dus gewoon geruisloos. Never waste a good crisis.
Euro niks meer waard
Als gevolg daarvan, zijn onze Euro’s aan de pomp nu weinig meer waard. Pomphouders willen er alleen een liter benzine voor inruilen als je er echt veel van inlevert. De adviesprijs van een liter Euro 95 is nu in Nederland maar liefst 2,146 Euro, een nieuw record. Het einde is echter nog niet in zicht, zeker niet als Vladimir Vladimirovitsj door blijft etteren in Oekraïnie. Onze overlords willen dan Rusland pijn doen door geen gas meer van ze af te nemen. Maar omdat groene energie natuurlijk geen realistisch betaalbaar alternatief is, zit Jan Modaal dan te bibberen voor de ijskristallen op de ruiten.
Reserves
In ‘Murica heeft men overigens min of meer vergelijkbare problemen. Hoewel de Dollar ietsje sterker is geworden ten opzichte van de Euro, is de Diamondback stiekem ook bijna niks meer waard. Biden heeft daarom besloten voor het eerst in tien jaar een beroep te doen op de oliereserves die het land heeft opgebouwd. Daarvan komt nu een deel op de markt om voor verlichting te zorgen en de inflatie wellicht net een tikje terug te dringen.
Enfin, winter is coming. Gelukkig schijnt het zonnetje af en toe alweer.
marcomanta zegt
Ik heb het gevoel dat we compleet worden voorgelogen om ons versneld in een EV te krijgen, gek he.
fanboy zegt
@marcomanta: Ja dat is gek dat je dat denkt.
Het heeft vast niks te maken met het feit dat we vrijwel volledig afhankelijk zijn van anderen op het gebied van energie, zoals Rusland of Midden-oosten. In die landen of clubjes (OPEC) daar hebben ze gewoon een knop om aan te draaien. Die knop bepaald hoe hard ze ons naaien.
Tuurlijk, we betalen ook flink belasting, maar dat blijft nog in onze regio.
Maar jij denkt dat we naar een EV moeten? Ik WIL een EV en zoveel mogelijk op mijn eigen zonnestroom proberen te rijden.
Jij blijft liever afhankelijk en gaat dan naar andere wijzen?
marcomanta zegt
@fanboy: een EV is voor het gros van de mensen onbetaalbaar. Waarom zijn wij koploper met de brandstofprijs per liter.
maotje zegt
@marcomanta: onbetaalbaar in welke vorm?
kevertje zegt
En jij wordt afhankelijk van een zeer dubieuze electriciteitslobby. Die ook op rozen zit, wat elke dag komt er bij de KWh-prijs nog wat bij, dat was de grote droom die ze van dag 1 hadden: iedereen binnenslepen voor gigantische vermogens en dan de tarieven zeer ongunstig maken via wurg-contracten. In de marge laten naïeve politici zich op sleeptouw nemen met wat geblaat over groene energie, windmolens op zee en andere zonnepanelen die nog geen 10% van de totale behoefte dekt. Je maakt me totaal niet wijs – tenzij je een hanger of zo bezit die vol zonnepanelen ligt – dat je huishoudelijk verbruik, verwarming en auto volledig via zonnepanelen gesponsord wordt. En beste Fanboy, al ooit eens nagedacht over hoeveel jobs in alleen nog maar Nederland afhangen van die ‘verderfelijke’ olieleveranciers? Hoe je de honderdduizenden levensnoodzakelijke producten – haast gratis afgeleid uit raffinage – straks aan nog in realistische hoeveelheden en aan betaalbare prijzen op de markt beschikbaar gaat krijgen? Ik ben benieuwd. Niemand heeft me dat antwoord al kunnen geven.
mashell zegt
Ohh nee, we kunnen niet overleven zonder de afgeleide producten van raffinage. Niet alleen is natuurlijk onzin, die kunnen vervangen worden en zouden eigenlijk al vervangen moeten omdat ze smerige raffinage als vereiste hebben maar je laat om zo’n bijzaak toch geen geen enorme verbetering van de hoofdzaak schieten?
Het rendement van een EV is per kilometer ongeveer drie keer zo goed als dat van een verbrandingsmotor, dus zelfs stroom opwekken door benzine te verbranden levert al een enorm voordeel op. Dus ruim baan voor de EV en weg met de verbrandingsmotor.
kevertje zegt
Waar ga jij de plastics van die EV’s halen? Smeermiddelen? De verf waarmee je ook de muren schildert thuis? Complexe molecules voor farmacie? Precies dat is het onvoorstelbare simplisme waarmee de groene religie bezig is, voor maar een paar % van die honderdduizenden grondstoffen hebben we op dit moment een min of meer alternatieve oplossing. De prijzen zullen er heel anders uit zien, dat wel.
fanboy zegt
@kevertje: Wij hebben hier een huis gebouwd van natuurlijke materialen.
Er zit nog een heel klein beetje metaal in, een beetje kunststof voor het leidingwerk, dat is het. Ook binnen en buiten geen lak.
Je ontkomt alleen niet aan kitten. We hebben al voor meer alternatieven dan je denkt.
Waar het vooral om gaat is dat we de vraag en het gebruik van olie sterk reduceren. Naar 0 hoeft helemaal niet.
mashell zegt
Het komt op mij juist simplistisch over dat je ervanuit gaat dat raffinage compleet stilvalt als we allemaal elektrisch rijden, dat is natuurlijk niet zo; de bijproducten worden dan de hoofdproducten. We zullen veel minder olie hoeven raffineren, de prijzen van die bijproducten zullen stijgen, het zal interessant worden om alternatieven te ontwikkelen. Zo gaat het altijd. Maar als je bijproducten zo belangrijk vindt dan moet je toch juist voor elektrisch rijden zijn want wordt er geen enorme hoeveelheden olie zinloos verbrand als restwarmte in een vreselijk inefficiënte verbrandingsmotor.
fanboy zegt
@Kevertje: Ik ben al drie kwart van het jaar zelfvoorzienend dankzij mijn zonnepanelen en accu’s. Hierdoor ben ik al in een positie dat een prijsstijging mij minder raakt of zelfs meer geld oplevert. Ik ga er nog wat meer bij leggen zodat ik zoveel mogelijk mijn auto in kan duwen.
Qua banen, tja het werk in deze nieuwe groeiense sector (waarin ik ook werk) ligt overal voor het oprapen. Veel van de kosten worden uiteindelijk in de regio gemaakt. Dat is heel anders dan maar geld blijven over malen naar midden oosten of Rusland.
Figuren zoals jij willen alles hetzelfde houden. Maar dat gaat helaas niet. Want we zijn nou eenmaal zo afhankelijk van olie en gas, dat we ook als EU kwetsbaar zijn voor invloeden van buitenaf en dus ook invloed op energieprijzen. Die erg bepalend zijn voor de maatschappij.
Dus actie ondernemen.
r32t zegt
@fanboy: haha jij doet echt gigantisch aan zelf verheerlijking. Chapeau voor je duurzame lifestyle, wil je nu een sticker?
fanboy zegt
@r32t: Haha nee ik wil een internet koekje :P
Ik snap dat het zo overkomt. Maar ik bedoel meer, ik vind het een hoop gezeik allemaal, met het vingertje wijzen naar iedereen. Alles hetzelfde willen houden, maar afhankelijk van iedereen blijven.
Niet begrijpen dat we in een tijd leven waarin je veel meer eigen baas over energie kan zijn dan ooit. Voorheen was die optie er gewoon niet.
autogeak zegt
Denk jij nou serieus dat oliemaatschappijen de prijs omhoog drijven zodat iedereen switch naar een EV?
mashell zegt
Ik vind het anders wel een mooie complot theorie.
maotje zegt
@autogeak: daar zal het niet om te doen zijn. Het switchen naar een ev is niet meer een kwestie van willen. Het is een kwestie van moeten die keuzes zijn al lang gemaakt. Het is alleen nog maar een kwestie van tijd.
racemees1 zegt
Kaag en consorten via de achterdeur toch de belangrijkste posities weten af te dwingen, via all good rutte.
Dus hun beleid en hobby’s en anders niets.
Zo werkt democratie heden ten dage.
schreute01 zegt
@marcomanta: ik mis ff de logica. Leg uit.
marcomanta zegt
@schreute01: waarom is in NL de brandstofprijs extreem hoog.
schreute01 zegt
@marcomanta: dat is een vraag. Geen uitleg.
marcomanta zegt
@schreute01: de brandstof wordt in ons land verhoudingsgewijs duurder gemaakt, dus de BTW groeit mee. We worden overstelp met autoreclame en EV en hoe goed dat is, logisch dat steeds meer mensen gaan kijken naar EV, mild hybride etc.
schreute01 zegt
@marcomanta: en waar is dan de leugen waar je het in je allereerste post over hebt?
kevertje zegt
Ik heb dat gevoel ook nota bene. Wanneer je beseft dat in quasi alle Europese landen via accijnzen iets tussen de 0,75-1€ van elke liter terug naar onze overheden vloeit, kan het ook niet anders. De groene dames en heertjes staan te glimlachen aan de kant. De grote Corona-gaten in de begroting worden feilloos gedempt op de kap van de burger. Terwijl onrechtstreeks ook alle buitensporige transportkosten verrekend worden in producten, die ook nog eens hogere BTW-inkomsten genereren. Het is de ideale post-corona droom, de benzine- en dieselvoertuigen eraf rijden op deze manier, dwingen in richtingen die anders onverkoopbaar zijn en tegelijk de staatskas vullen!
mashell zegt
Fijn dat je dat door hebt. Wat ga je nu doen? Een boze column schrijven in het ANBO magazine of het spel meespelen en niet mee doen aan de dure brandstofprijzen en lekker een gesubsidieerde elektrische auto rijden?
993carrera4s zegt
De ‘going direct reset’ zoek maar eens op, Catharine Austin Fitzz. Komt er op neer dat de EU, en de US failliet zijn, en we naar een nieuw digitaal geldsysteem overgaan.
Richmond zegt
Van de week mijn mini vol gegooid bij de Shell. Meer dan 100 voor een volle tank 98
fanboy zegt
@benja01: Ja nu 98 moeten tanken is extra pijnlijk…
Richmond zegt
belgie is hier redelijk dichtbij, maar komt niet altijd uit om daarheen te gaan.
rikus zegt
Wat een gezeik. Allerlei redenen waardoor de brandstof zo duur is. Maar de echte reden dat de brandstof bij ons zo duur us, is toch gewoon ons belastingstelsel?!
hippopotamus zegt
Ff op een neer naar Oostenrijk was geen feestje; ook Duitsland was stervensduur aan de pomp. Daarbovenop nog met m’n stomme kop vlak voor de Oostenrijkse grens volgetankt, terwijl je daarna min €0,50ct/l betaalt voor RON98.
waterisnat zegt
Deugrovende bureaucraten zijn best duur bedoel je? Klopt!
str8six zegt
Wellicht een idee om Den Haag de accijns wat omlaag te schroeven?
p993 zegt
@str8six: er zat nog een kwartje van kock in, meen ik…nooit teruggezien
Gratis tips: Tanken over de grens en spaarsaldo omlaag brengen (vul maar in hoe)
RiKe zegt
@str8six: het is nog wat vroeg voor 1 april grappen
albertjan zegt
Goh..bij mij kost’ie €1,70..maar woon dan ook niet in NL.
p993 zegt
@albertjan: tank jij vast wel eens over de grens in Luxemburg?
anthwan zegt
Het ligt aan ons landje, want hier in oosten rijk kost een litertje 98 1,76€
rfocus zegt
Je mag niet terug kijken in het verleden zegt men. Maarrr het kwartje van Voormalig minister Kok
( god hebben zijn ziel.) Zouden er in deze tijd wel vanaf gehaald mogen worden. En nog wat accijns van het huidige kabinet. Ik kijk er naar uit.
mashell zegt
Terwijl Rutte je portomonee leeg rooft om miljarden aan coronasteun aan bedrijven uit te delen vanwege een overbodige kerst lockdown zeur jij dat je nog een keer het kwartje van Kok terug wilt? Het lijkt me dat je bij de verkeerde klaagt.
kniesoor zegt
Waarom heeft die mevrouw een bekPamper over haar bouwvakkersdecolleté ? Geen erg charmant gezicht, als je ‘t mij vraagt . . . 🤨
noodlesoup zegt
Graag nog even een inflatiecorrectie toepassen.. Want brandstof volgt keurig de inflatie en die gaat met horten en stoten, maar is over de afgelopen 10 jaar gewoon 2% per jaar. Niets bijzonders dus.
jarnobakker zegt
Gooi maar eens een 70 liter tank vol met 98 bij een auto die 1 op 10 amper haalt. Dan weet je wat pijn is.😥
fanboy zegt
@jarnobakker: Ja dan kun je net zo goed een gat in je portomonnee maken.
ukbob zegt
Kijk, als je meer dan 2,- per liter betaald wil ik er ook elke keer wel zo’n dansje bij van die dame..
Service!
Zal thuis even navragen wat de jongedame graag zou willen zien als haar voiture wordt volgetankt, moeten immers wel geëmancipeerd bezig zijn in 2022 hè!
neeszz zegt
Vorige week op Lanzarote 95 getankt voor 1.239 eurootjes per liter.