Je ziet drie lege rijstroken en je Mercedes smeekt je om gepijnigd te worden. Wat doe je dan? Juist: het gas intrappen. Behalve als je door een trajectcontrole rijdt natuurlijk.
Dat laatste was Smail B. even vergeten. De Belg vestigde namelijk een nieuw ’trajectcontrole-record’ op de E40 bij Wetteren. Hij tikte daar in zijn Mercedes AMG (model onbekend) 300 kilometer per uur aan en haalde een gemiddelde van 270 km/u. De vorige recordhouder/snelheidsduivel bleef steken op ‘slechts’ 240 km/u, dus B. heeft behoorlijk zijn best gedaan.
Helaas was politierechter Peter D’Hondt wat minder te spreken over de fratsen van de crimineel, zoals de rechter hem omschreef. B. gaat negen maanden de cel in, krijgt een boete van 12.000 euro én mag 10 (!) jaar niet rijden. Dat de Mercedes niet verzekerd was, zal daarbij waarschijnlijk ook niet geholpen hebben… (via: Nieuwsblad.be)
KEV9 zegt
In nederland 4 tuintjes schoffelen en een streng vingertje van de rechter… Foei!!!!
tupperware zegt
@Soulmaster:
Van dit soort uitspraken word ik nou vrolijk.
Kunnen die prutsers hier nog wat van leren.
breakingpoint zegt
@Soulmaster: Peter D’Hondt is zowat de strengste rechter van België. Al wie in Dendermonde of omstreken een boete rijdt zal het geweten hebben…
donvincenzo zegt
@breakingpoint: En iedereen die in hoger beroep gaat krijgt een veel lagere (‘normale’) straf, dus wat doet die vent daar?
FredT zegt
@breakingpoint: Heel begrijpelijk als je weet dat D’Hondt zijn dochter verloren is in het verkeer…
breakingpoint zegt
@FredT: lol, geloof je ook nog in Sinterklaas? Grote leugen, die hier en daar door de media nog eens herhaald wordt. D’Hondt is simpelweg gewoon een meedogenloze zak :)
humpyourdog zegt
@FredT: is mijns inziens dan ook niet meer bekwaam om zo’n functie uit te oefenen. Zijn uitspraken en oordelen zijn steevast gekleurd door zijn eigen verleden.
breakingpoint zegt
@humpyourdog: zal de staat worst wezen of hij geschikt is, D’Hondt is een wandelende goudmijn
hoonigan247 zegt
@soulmaster: oh nee hoor… hier hebben de flikkers liever geld voor
snelweg zegt
Wel een hele hoge straf..
VeniVidiVici zegt
@snelweg: Kan niet hoog genoeg zijn! Er zullen maar kinderen gespeeld hebben en eentje rent achter z’n bal aan!
Of wegwerkers die de wegen opnieuw aan het asfalteren zijn… O wacht dat kan niet… Wetteren ligt in België!
rufctr01 zegt
@venividivici: kinderen op een snelweg….
sjeppie156 zegt
@rufctr01: Dat vertelde de politie mij ook toen ik op een 100 op een 70 weg reed buiten de bebouwde kom reed met in geen velden of wegen een mens te bekennen (om 2:00 uur snachts)
marc94 zegt
@VeniVidiVici: ik speelde als kind ook altijd langs de snelweg…
timowouters zegt
@marc94: je bent toch ook nog een kind? ’94..
Fidenza zegt
@timowouters: 20 jaar, nog een kind?
drugsrunner zegt
@marc94: Die ouders van jouw, zijn het LVG’ers?
marc94 zegt
@drugsrunner: het gaat erom dat iemand bovenstaand zegt “wat als daar kinderen gespeeld hadden” of iets in die richting. Vandaar mijn sarcastische reactie.
9000cse zegt
@snelweg:
Meer dan twee keer zo hard rijden als is toegestaan, ja zelfs tot 2 en een half keer zo snel, vind ik ook wel een extreme (zelfs criminele) overtreding. Geen enkele weggebruiker houdt hier rekening mee; kàn er zelfs geen rekening mee houden.
Die chauffeur lapt gewoon alle (noodzakelijke) spelregels aan z’n laars en doet of die vrij te interpreteren zijn. Gewoon, omdat hij vindt dat het kan.
Ik geef die rechter volkomen gelijk, omdat voor zo iemand mag gelden, dat voorkomen beter is dan afwachten, totdat het een keer fout gaat.
Ga voor dit soort onbeschofte fratsen naar een circuit. Het kàn gewoonweg niet op een openbare weg.
shifo zegt
@9000cse: ik weet niet op welk circuit jij 300 km per uur haalt xD. En daarnaast is dit nou echt zo gevaarlijk, zo ja dan kan je beter nooit in duitsland de snelweg op. Daarnaast denk ik wel (hoop ik wel) dat deze bestuurder zelf rekening houdt met andere bestuurders en ook daarop reageert. Volgens dit artikel zijn er zelfs 3 lege rijstroken. Misschien deed de bestuurder dit ’s nachts toen het volkomen vrij was. Ik zie dit niet als een ‘slechte’ daad.
9000cse zegt
@shifo:
Beste Chifo. Ik rijd nergens 300 km/h. Kan ik niet en zou ik ook niet willen! En beter niet de Duitse Autobahn op? Ik rijd zo’n 120.000 tot 150.000 km per jaar, waarvan ca. 70% op die wegen. Overdag en ’s nachts. En dat al sinds vele jaren. De eerste idioot, die daar 300 km/h rijdt, moet ik nog zien.
Natuurlijk kun jij daarover een eigen mening hebben, maar ik denk er nou eenmaal anders over. Dat komt, omdat ik nogal eens “iets” heb gezien op de weg. Daardoor word je beslist wijzer en ga je anders met snelheid om. 1 keer heb ik zelf (lang geleden) 240 gereden, maar dat hoeft voor mij beslist niet meer.
Als je een paar keer uitkomt bij een pas gebeurd ongeluk, -waarbij de snelheid misschien half zo hoog was- en ziet wat de gevolgen zijn, dan ga je echt wel anders met snelheid om.
Héél hard (kunnen) rijden kan dan best wel leuk zijn en een kick geven, maar ik vind, dat je het op de openbare weg – zeker als er een maximale snelheid geldt – echt niet kunt maken, omdat anderen hierop niet kunnen anticiperen.
9000cse zegt
@9000cse:
Sorry! Moet natuurlijk “Shifo” zijn!
shifo zegt
@9000cse: never mind heb een soortgelijke spelfout gehad met mijn kerstkaart op werk xD.
Homer55 zegt
@9000cse: 120.000 tot 150.000 km per jaar ?? Woon jij in een auto ?
9000cse zegt
@Homer55:
Nee, haha! Nog net niet. Maar om het duidelijk te maken: Ik rijd met onderdelen voor medische apparatuur en computeronderdelen door half Europa. Altijd spoedopdrachten van meestal maar 1 klein pakje. Marseille, Genève, Wenen, Milaan of Kopenhagen zijn de leukste ritten. En een “ritje” Parijs is zelfs gewoon routine geworden.
shifo zegt
@9000cse: na jouw onderbouwing kan ik moeilijk zeggen dat je ongelijk hebt. Ik ben zelf van mening dat je alleen hard kan rijden als het niet ‘druk’ op de weg is en dat je zelf ten allen tijden vooraf moet kunnen reageren op retards die je baan opspringen anders is het een no go.
gregorius zegt
@9000cse: nou @Wouter: kom er maar in; je bent dus een idioot met je ‘hoe hard gaat ie nou’ testen op de autobahn.
PS. Ik heb ook uitgeprobeerd hoe hard mijne gaat op de autobahn; begrenst dus. Maar op sommige stukjes wanneer het goed rustig is, kan je er prima 250 rijden. Ik doe t zelf niet; het verbruikt zoveel meer dan 190-200 rijden, dat de tijdwinst bij de pomp al weg is; plus dat je veel meer concentratie nodig heb.
OT: Deze man probeert dus ook even uit hoe hart ie kan; ik ken de situatie niet, maar als je zo hard kan rijden, kan t nooit erg druk zijn geweest. Als je dan vervolgens gesnapt wordt, ja, rijbewijs inlever en dikke boete, snap ik. 10 jaar rijbewijs? Half jaar + een paar cursussen lijkt me zat. En gevangenis? Nee.
9000cse zegt
@gregorius:
Moet jij Wouter erbij halen om je mening te verdedigen? Ik geef niet meer dan mijn mening en daar hoef jij het niet mee eens te zijn.
Verder neem ik aan, dat jij die snelheden wel eens hebt kunnen aantikken op de A5 in Duitsland. Maar beslist niet lang. Ik ken die weg op m’n duimpje en ook ’s nachts, als het volkomen stil is, kan die weg heel gevaarlijk zijn. Maar ik denk, dat het dan wel eens even kan. Overdag echt niet!
Wat die Belg deed blijf ik echter inderdaad idioot vinden, omdat er een maximum snelheid geldt van 120 km/h en ook Wouter zal het wel nalaten om het daar uit te proberen.
Ik zou willen voorstellen, dat jij het zelf eens gaat uitproberen in je Zwitserland. Eens kijken, hoe een Zwitserse rechter daarover oordeelt.
gregorius zegt
@9000cse: maar Wouter is groot en sterk!
Maar nee, inderdaad, lang op topspeed doorrijden is niet relaxt!
erwh zegt
Het contrast met de straf van de recente Poolse doodrijder in NL kon niet groter zijn…
VeniVidiVici zegt
@erwh: Of die *piep*vent in Chaam die achterop die meisjes reed en vervolgens toch naar zijn terminaal zieke vrouw mag rijden… (OV is ook zooo slecht in NL)
whatisdis zegt
@erwh:
Hier was natuurlijk keihard onontkomelijk bewijs…
Wel vreemd dat de auto niet verzekerd was, zou je toch niet verwachten. Net opgehaald misschien?
awesome zegt
@erwh: hoi hart van Nederland..
dirkiii zegt
Haha wat een domme lul wahahaha
legion1349 zegt
Rij wat mensen dood en je krijgt dezelfde straf. Wanne lulkoek weer.
maseratizzzzzzzz zegt
Straf slaat nergens op, 10 jaar niet rijden, 1 jaar is al overdreven.
clarkson zegt
@maseratizzzzzzzz: Meer dan mee eens!
3246cm252kw zegt
@maseratizzzzzzzz: inderdaad als de snelweg leeg is lekker op eigen risico knallen :-)
desjonnies zegt
@3246cm252kw:
ONVERZEKERD….
3246cm252kw zegt
@desjonnies: ik heb de tekst wel gelezen hoor maar om over een verzekering te praten vind ik niet in frage want je bent sowieso een lul als je onverzekerd rond rijdt. Trouwens bij een ongeluk op hogere snelheid dan legaal dan ben je eigenlijk sowieso niet verzekerd.
desjonnies zegt
@3246cm252kw:
De rechter wordt geacht naar het hele plaatje te kijken en dan komt onverzekerd rijden snoeihard bovenop je snelheidsovertreding – die ik overigens al idioot vind- om zo hard te rijden dus.
Raak je iets, explodeert je wagen en kunnen ze je met een plamuurmes van de betonnen muur afschrappen.
Denk maar aan het geval van die knaap die begin dit jaar twee vrouwen de dood injoeg omdat hij zo idioot hard door Rotterdam heen scheurde en een zwaar ijzeren trampaal tegen kwam.
De trampaal won, de BMW kon bijeen geveegd worden…
3246cm252kw zegt
@desjonnies: ik geef je ook zeker geen ongelijk hoor maar een lege snelweg is wel wat anders dan in de stad. Op de stads of provinciale wegen is het inderdaad levens gevaarlijk.
supersim200 zegt
Die straf is wel een beetje overdreven
marussia zegt
Gaat hij zeker niet nog een keer doen….
sydney zegt
Een Zottegem is het zeker.
ghost zegt
Wie gaat er voor een nieuw record?
moveyourmind zegt
Wat is dit nou weer voor een straf?
Tegen een Mercedesrijder zeggen dat hij de komende tien jaar met de taxi mag.
tupperware zegt
@moveyourmind:
Heel scherp, daar kon deze Benz liefhebber hartelijk om lachen.
moveyourmind zegt
@tupperware: Gelukkig, het is ook niet negatief bedoeld, want het is zeker geen straf in een Mercedes te zitten. Of het nu voorin of als passagier is.
Lucb zegt
Ik denk dat die straf niet alleen gebaseerd is op dit voorval, maar dat er ook naar eerdere overtredingen is gekeken.
patab zegt
@Lucb: die rechter heeft zijn dochter verloren bij een auto ongeluk. Hij is niet mals, soms terecht en andere keer weeral onterecht.
Maar wat jij zegt kan ook waar zijn natuurlijk. Zijn verleden kennen wel niet.
escort77 zegt
Wat een geluk dat ze van de gemiddelde snelheid uit zijn gegaan en niet van die max snelheid, komt de beste man weer goed mee weg ;-)
deventernaar zegt
Damn die ging zeker hard, zo hard als zijn straf.. zonde
reactief zegt
Wat een droeftoeter reacties weer.
Zulke gestoorde straffen wil je hier ook zeker…
Jaa, want zelf houden we ons altijd aan de snelheid en filmpjes van Autoblog of andere Youtubbers waar te hard wordt gereden vinden we geweldig.
Maar als iemand anders het doet, dan moet het liefst zo hard mogelijk gestrafd worden. Want hard straffen, dat is natuurlijk de beste oplossing! In dit ‘kutland’ waar niemand meer fatsoen heeft, vooral de buitenlanders…
Echt hoor jongens, met hard straffen wordt de wereld veel mooier! Vooral als je zometeen uit onze onvrede veel te hard rijdt om ergens op tijd te zijn. Maar als jij dan straf krijgt is het niet eerlijk, want je had toch een goede reden…
drugsrunner zegt
@reactief: Eens!
tupperware zegt
@reactief:
Je award is onderweg, veel plezier ermee laat, je hebt hem verdient..
KEV9 zegt
@reactief: ik rij nooit te snel, ik vlieg te laag
stijnwille zegt
En hier in nederland krijg je 120 uur taakstraf en een boete omdat je met je dronkenkop iemand dood rijdt, dit is een rechtvaardige straf er hoefde maar een beste windvlaag te zijn en je kan de controle kwijt zijn kwestie eigen veiligheid en zeker die van anderen. Schande
siemi zegt
@stijnwille: zeker nog nooit harder dan 120 gereden. Met windvlaagje raak je echt niet de controle kwijt bij 270. Die wagon R die hem er met 100 voor zet is vervelender.
amg65 zegt
@stijnwille: Wat een onzin. Rijd je wel eens dergelijke auto’s? De situatie in dit geval weten we niet (wegdek, drukte etc), maar het kan niet voor niets in duitsland..
stijnwille zegt
@amg65: ja op eigen risico, in dit geval was het nat omdst het in het hele land regende en windvlagen van 110 km/u dat kan best snel fout gaan!
stijnwille zegt
@amg65: en er zal ook wel een reden voor zijn waarom het hier in nederland NIET mag
stanny zegt
@JordyS: Ik had gelezen dat de wagen ook verbeurd verklaard was.
w0ut zegt
kalm kalm, het is niet omdat in Belgie een straf wordt uitgesproken dat ‘em ook uitgevoerd wordt. Als ‘em in de bak komt is ‘em na 2 dagen waarschijnlijk terug vrij o.w.v. gebrek aan plaats. Met een beetje pech heeft ‘em dan een enkelband. Een systeem dat meer niet werkt dan wel (of er is geen personeel om te ‘controleren’)
tupperware zegt
@w0ut:
Dat gebrek aan plaats is opgelost.
Zowel België als Noorwegen huren cellen in Nederland, wij hebben er zat over..
Hier krijg je een taakstraf voor dergelijke vergrijpen.
Straks zitten er hier alleen nog Belgen, Noren, allochtonen en asielzoekers in de bak..
Fidenza zegt
Zal waarschijnlijk op hoger beroep gaan en deze keer met een goede advocaat….
fj272 zegt
Ik lees in ieder geval in het nieuwsblad niks van niet verzekerd.. Het enige wat er wel nog staat dat is dat de wagen verbeurd verklaart is.. En dat minimaal de begrenzer uitgeprogrammeerd is geworden.. In Belgische bewoordingen opgedreven..
benoxner zegt
Persoonlijk vind ik dat die man enkel veroordeeld moet worden voor het feit dat hij zich niet aan de toegelaten snelheid gehouden heeft. Alle bijkomende zaken die ik hier gelezen heb zoals spelende kinderen langs de weg en wegenwerken zijn irrelevant. In Duitsland, tussen haakjes het meest vooruitstrevende land in de EU, mag je zo hard rijden als je wil en spelen er wsl ook kinderen en wordt ook aan de wegen gewerkt. Dus laat aub die bijkomende morele preek voor wat ze is, beter nog, laat ze voor de rechter..
lekbak zegt
Beetje overdreven reacties hier. Ik hou ook van zware straffen maar dit is wel heel erg. 300 rijden opzich vind ik geen celstraf waard. De omstandigheden, die hier dus niet omschreven worden, bepalen hoe erg de overtreding is. Als het een brede goede (moeilijk want België) weg is en er was geen ander verkeer heeft die man alleen zichzelf in gevaar gebracht. Ok, de rommel opruimen kost ook geld en is vervelend. Maar dat alles is in mijn ogen prima af te doen met een fors geldbedrag en een rijontzegging.
Zeg nou zelf. Wie zou hier niet eens op de openbare weg 300 willen rijden in een auto waarmee dat goed kan en onder omstandigheden waarbij dat relatief ‘veilig’ is?
tupperware zegt
@lekbak:
Voor dergelijke snelheden hebben ze dragstrips uitgevonden.
Zeker in België is dit gekkenwerk, ik geloof niet dat je beseft dat als je 1 keer met je ogen knippert je 100 meter verder bent. Tel daar je remweg en het feit dat geen enkele andere automobilist rekening houdt met zo’n idioot en elk mens met een greintje verstand laat dat wel uit z’n hoofd.
Dat gezegd door iemand die in zijn wilde jaren regelmatig de 250 aantikte op de A20..
offroad zegt
@tupperware:
Een dragstrip is 400 meter lang.
reactief zegt
@tupperware: dus eerst zeg je dat de straf meer dan terecht is en dat je die hier ook graag zou zien, dat iemand met een greintje verstand dit nooit zou doen, om vervolgens (trots) te vermelden dat je ZELF in je jonge jaren regelmatig 250 reed.
Dus eigenlijk had jij ook 9 jaar in de bak gemoeten en daarmee de rest van je leven verkloot zien worden…
pudi zegt
9 maanden? Ik vind het een kutrechter dan hoor
jrk68 zegt
@pudi:
Ik geef je gelijk, dat hadden er best 12 mogen zijn….
offroad zegt
Deze d’Hondt was laatst op de Belgische televisie over een eventueel puntenrijbewijs. Ik citeer: “het puntenrijbewijs werkt, want in Duitsland is het in 1973 ingevoerd en nu zijn er veel minder verkeersslachtoffers in Duitsland dan in 1973”. Hij beweerde ook nog dat we in Nederland ook een puntenrijbewijs hebben. Zo’n man kun je toch niet serieus nemen.
xjs678qr zegt
@offroad: LOL
Luxemburg heeft ook een rijbewijs met punten. Aantal dodelijk verkeersslachtoffers in 2013 is +39% tov 2012…
jansuh87 zegt
Gebeurt in duitsland ieder minuut van de dag, hoor je niemand over. In ieder ander land krijg je zowat de hoogste straf die je kan krijgen
Hupke zegt
D’Hondt is een kruisvaarder, een religieuze gek op een geweldadigen misie en alles en iedreen zal er voor wijken.
In dit geval spoort het heerschap dat door hem bestraf is niet, maar als je de straf gaat vergelijken dan zijn er mensen die beter wegkomen met doodslag, dood door schuld en zelfs verkrachters en overval met geweld komt er beter vanaf. Dan is de straf nietmeer proportioneel.
Verder woorden effectieve straffen onder de 3 jaar in België toch niet uitgevoerd (bij mijn weten) want de cellen zitten te vol.
9000cse zegt
@Hupke:
Zo te zien ben jij het niet eens met de straf, die die rechter oplegt. Soite! Ieder zijn eigen mening! Maar wat die man privé denkt en doet zal beslist niet bepalend zijn voor de strafmaat. Ook in België zal een rechter zich aan het Wetboek van Strafrecht moeten houden en die regels moeten toepassen. Hij kan een oordeel beslist niet naar eigen goeddunken bepalen.
Bovendien loopt je vergelijking met doodslag, dood door schuld, verkrachters of overvallers geheel mank. Er is hier sprake van 9 maanden cel en verder een forse boete en een serieus rijverbod. Ik vind dat passend voor een uitgesproken wegpiraat die – ook nog eens onverzekerd – risico’s neemt, waarvan de mogelijke gevolgen niet te overzien zijn.
Zo iemand hoort niet deel te nemen aan het wegverkeer. Van mij zou hij nooit meer mogen rijden. Maar dat is een privé-oordeel en zal wel niet volgens de wetsregels zijn.
Hupke zegt
@9000cse:
Ik ben het idd niet eens, als je gaat vergelijken met andere rechters zijn die het er blijkbaar ook niet mee eens. De man is echt wel bekend voor dit soort zaken.
9000cse zegt
@Hupke:
Kom nou, Hupke! Even serieus blijven, ja? In België geven rechters openlijk (negatieve) kritiek op het vonnis van een andere rechter? Laat me nou niet gaan geloven, dat België echt een apenland is. Daarvoor neem ik jullie (nog) veel te serieus.
Hupke zegt
@9000cse:
Ik vind nu eigenlijk niet direct de krantenartikels waar ik m’n punt mee kan bewijzen.
Maar ja, het word hoog tijd dat Congo ons kolonialiseerd, we zouden erop vooruitgaan.
scorer zegt
Veel van deze rechters zijn gefrustreerd ! We hadden in België al de SM rechter… en deze rechter is waarschijnlijk gefrustreerd omdat hij niet uit de kast durft komen…
Gay’s komen en Gay’s gaan, maar ”the need for speed” blijft bestaan.
osmo zegt
@scorer: Dat zijn nu eens steekhoudende argumenten … je moet nog 7 jaar worden zeker?
BaRa zegt
Hoe dom kan je zijn? Dat stuk trajectcontrole is uitgebreid in het nieuws geweest, want het was het eerste ooit in Vlaanderen. Het wordt op voorhand aangekondigd. Je ziet de camera’s gewoon hangen boven de snelweg. Dan koop je een AMG, pruts je met de begrenzer waardoor hij legaal niet meer de weg op mag in België (want niet meer conform het inschrijvingsbewijs), sluit je geen autoverzekering af en ga je net op dat stuk wat knallen. Als die gast een petrolhead is, wil ik er zelf geen meer zijn. Die idioot is echt wel kanshebber voor de Darwin-award van 2014.
xjs678qr zegt
@BaRa: Ik vind de straf voor enkel te snel rijden ook overdreven hoog, er is uiteindelijk niets gebeurd (net als met die Aston Martin Vantage Carbon Black.
Daarentegen lijkt het mij eerder dat je wel gelijk hebt en dat we hier eerder met een crapuleus heerschap te maken hebben: onverzekerd + ongeldige inschrijving en dan nog eens risico’s nemen… Als er dan iets misgaat kunnen de slachtoffers nooit vergoed worden…
Hoe zijn ze eigenlijk aan de chauffeur geraakt? Die camera’s filmen de achterkant van de wagen, dus kan je nooit zeker weten wie de chauffeur was… In zo’n geval vul je toch in dat op dat moment je intussen overleden achterneef uit Kirgizië achter het stuur zat?
schellekens006 zegt
Ik haal daar altijd 300kmh gemiddeld, zal toch maar wat gas minderen dan.
morph zegt
Dit stuk weg is pijlrecht, en net het gedeelte waar geen op- en afritten zijn. Natuurlijk hebben ze net daar de trajectcontrole geplaatst.. Het onding moet geld opbrengen, dat is zijn enige bestaansrecht. Was veiligheid de beweegreden geweest, dan was er trajectcontrole geplaatst tussen Wetteren en Drongen.
Verder is het wel zo dat ze alle pipo’s zonder verzekering van de baan moeten halen. Dergelijk “misdrijf” doe je bewust en gedurende langere periode. Eens je auto testen op een lege autosnelweg lijkt me dan veel minder erg.
Maar goed, mediageile rechter Peter D’hondt staat weer bovenaan de lijst. Nu is het wachten tot concurrent Bart Van Damme er weer een schep bovenop doet. Doodstraf is gelukkig afgeschaft. ;)