Termen als “autonoom” en “zelfrijdend” zouden verboden moeten worden omdat ze de consument misleiden en een vals gevoel van veiligheid geven.
Dat is althans het oordeel van de DMV (de Amerikaanse RDW) in Californië, die een concept heeft opgesteld voor een verbod op het gebruik van de termen in reclames. De consument zou misleid worden door deze termen, omdat een bestuurder ook bij het gebruik van autonome functies zoals Tesla’s AutoPilot nog wel zelf moeten blijven opletten en moet kunnen ingrijpen in situaties die dat vereisen. Daarmee zijn de auto’s dus niet 100% zelfredzaam en zouden de termen misleidend zijn. Ook de Amerikaanse Consumentenbond bemoeit zich flink tegen deze termen aan.
In de VS zijn heftige discussies gaande over systemen als Tesla’s AutoPilot, waarmee een tijdje geleden een dodelijk ongeval heeft plaatsgevonden. De staat Californië loopt voorop met beperkende regelgeving. Zo werden er vorig jaar wetsvoorstellen aangenomen waarbij werd vastgesteld dat er altijd een stuur, pedalen en een persoon met een geldig rijbewijs aanwezig moeten zijn in een “zelfrijdende” auto.
Bron: The Hill
gitaarknul zegt
Ik ben helemaal voor. Auto’s hebben nog steeds geen echt verkeers inzicht. (Niet dat de gemiddelde bestuurder dat wel heeft, maar dat terzijde)
Dutchdriftking zegt
Die wet van een stuur en pedalen kan ik me voorstellen. Maar misleidende reclame…. De auto ís autonoom maar mag van die zelfde overheid nog niet autonoom zijn.
martinus zegt
@dutchdriftking: Nauwja… een stap in de goede richting zou al zijn als fabrikanten gewoon [b]zelf[/b] verantwoordelijkheid nemen als hun apparaat een stuur of remfout maakt.
hassani zegt
Een stuur, pedalen en een persoon met een geldig rijbewijs, that’s it? Hahaha het lijkt mij dat ze daar dan nog wel het een en ander aan toe kunnen voegen.
balboni zegt
Geen enkele autofabrikant gebruikt de term “zelfrijdend”. Dat doen autojournalisten.
pramm zegt
@balboni: toch wel, Mercedes heeft korte tijd een advertentie in de vs gehad waarin hun nieuwe 3 klasse als zelfrijdende werd aangekondigd. MB werd verplicht deze advertentie in te trekken omwille van misleidende reclame.
Overigens is het frapant dat ook hier weer direct aan Tesla wordt gerefereerd. Tesla heeft nog nooit 1 advertentie geplaatst.
E34M5Touring zegt
@pramm: Wellicht omdat AutoPilot het meest bekend is? Niet alles is een aanval op Tesla.
pramm zegt
@e34m5touring: eens dat dit de meest bekende is en eens dat dit hier als voorbeeld wordt benoemd. Maar een goed geïnformeerde journalist had wat meer uit het bericht kunnen halen dat waarschijnlijk de aanleiding, de misleidende reclame van Mercedes was, niet het ongeval van tesla, wat door de media steeds wel als aanval (of clickbait) wordt gebruikt, maar in dit kader volledig irrelevant is. Dus waarom worden ongevallen met tesla steeds volledig onzinnig wordt gehanteerd.
E34M5Touring zegt
@pramm: AutoPilot van Tesla wordt ook verkeerd gebruikt. Men verwacht dat het systeem van alles kan waar het nog niet klaar voor is. Dan moet je daar wel heel duidelijk in zijn. Ook in hoe je dit naar klanten communiceert. Dat men daar nog eens kritisch naar kijkt vind ik niet verkeerd. Dat Merc outright zei dat het zelfrijdend is mag natuurlijk nooit. Terecht ook dat men die campagne eruit haalt. Maar ook Tesla heeft in het begin wellicht het systeem beter doen voordoen dan het was op dat moment. En ook daar gaat het dan mis blijkbaar. Dat zo’n kerel een film gaat zitten kijken is natuurlijk nooit de bedoeling van het systeem. Maar door alle promo filmpjes etc is dat beeld wellicht wel ontstaan. Dan moet je dat anders communiceren. Goed dat men daar dan naar kijkt.
pramm zegt
@e34m5touring: Tesla zelf is altijd erg duidelijk geweest over de mogelijkheden en onmogelijkheden van haar systeem, zowel op haar website als in de communicatie van klanten. De media heeft regelmatig anders bericht en het groter gemaakt dan het is.
Tesla heeft altijd duidelijk aangegeven, autopilot is een geavanceerd adaptive cruise control systeem, dat een noodstop kan detecteren en uitvoeren, belijning kan volgen en een door de gebruiker gecontroleerde en geïnitieerde lane change kan doen.
E34M5Touring zegt
@pramm: Misschien op de website. Maar niet tegen klanten. Getuige de bijzondere situaties die zich soms voordoen bij gebruik van Autopilot. Heb die discussie al eerder gehad met stfu. Hij gaf nota bene zelf een voorbeeld van een kennis met zo’n ding die dacht dat de auto alles zelf wel zou regelen. Als klanten dat denken ben je niet duidelijk genoeg geweest. Of je moet dat systeem niet beschikbaar stellen. Want ik vind dat Tesla enorm veel verantwoordelijkheid bij de eindgebruiker legt. Zij pikken de data die ze nodig hebben om het systeem te verbeteren maar als het misgaat is de bestuurder fout. Want het systeem was er nog niet klaar voor en is dus verkeerd gebruikt. Als het systeem niet feilloos is kun je het niet implementeren vind ik. Zeker niet als dat systeem handelingen kan verrichten die het besturen van het voertuig overneemt.
Ruud256 zegt
@pramm: 3 klasse? Heb ik iets gemist?
pramm zegt
@looijschelder: oeps… E klasse.
super zegt
@balboni:
een piloot hoeft z’n handen ook niet de hele tijd op z’n roer/stick te houden als de autopilot aanstaat, de term “autopilot” suggereert dus nogal wat. Een autopilot waarbij je zelf nog op moet letten is dus geen autopilot.
berlinetta zegt
Ik denk dat ze dit ook doen om mogelijke problemen met toekomstige wetgeving te voorkomen. Als je in de wet zet dat iets autonoom is, moet het ook de lading dekken. Dat is nu nog niet helemaal het geval.
ff40 zegt
Heb ik altijd al gezegd.
Zelfrijdend zonder bestuurder kan nooit!
En zal ook nooit komen.
Vliegtuigen hebben ook nog steeds een piloot en die hoeven zich niet eens binnen smalle lijntjes te blijven zoals een auto wel moet.
Vliegtuigen hebben ook geen last van rotondes of elk moment mogelijk opdoemend onheil op straat.
ff40 zegt
Wie nog nooit in een Tesla of mercedes met hulpsystemen heeft gereden moet zijn mond houden als die maar iets beweerd van autonoom.
Het is een hulpmiddel in die autos en niet meer dan dat.
De Tesla rijdt een stukje snelweg zelf maar niet meer dan dat en andere weggebruikers gooien roet in het eten en mag je je stuurtje weer vastpakken.
Het systeem kan je hooguit soms behulpzaam zijn
Meer dan dat zal het noooooit worden
pomoek zegt
@ff40: Dat zijn argumenten die ook gebruikt werden door paard en wagen liefhebbers. De auto? Dat gaat nooit wat worden. De mobiele telefoon? Dat gaat nooit wat worden. Het koffiezetapparaat? Dat gaat nooit wat worden. Pas sinds een paar jaar wordt er serieus getest met auto’s die zaken van de bestuurder overnemen. Ik denk dat het nog wel een jaar of 15 gaat duren voordat auto’s daadwerkelijk autonoom zijn. Maar dat het gaat gebeuren is duidelijk.
pomoek zegt
Vraag me trouwens af of er daadwerkelijk mensen zijn die anno nu werkelijk denken dat een auto zonder chauffeur je door het dagelijks verkeer kan rijden.
stfu zegt
“Tesla’s AutoPilot” Het heet al vanaf dag 1 Autopilot, niet AutoPilot.