De rechtszaak omtrent het sjoemelschandaal van VW wordt nu in Amsterdam behandeld.
Ah, Dieselgate! Daar hebben we al een tijdje niets meer over gehoord. Voor wie het even gemist heeft, hebben we een piepkleine samenvatting. Komt ie: Volkswagen jokte over de uitstoot van de auto’s. Dat niet alleen, ze hadden software die kon herkennen wanneer een test werd uitgevoerd. Dus de software schakelde dan over op een heel ander ‘programma’. Daar kwam men achter en iedereen werd boos. Sindsdien is VW overigens ‘ineens’ fan van elektrische auto’s bouwen.
Enfin, de rechtszaken omtrent het sjoemelschandaal lopen nog. Uiteraard begonnen de Amerikanen eerst en met succes. Een groot aantal Volkswagens werd per direct geretourneerd aan VW (met teruggave van het aankoopbedrag). In Nederland duren zulke dingen vaak iets langer. Maar nu buigt de rechtbank in Amsterdam zich over deze zaak.
Rechtszaak Sjoemelschandaal
De aanklager is niet het Openbaar Ministerie, maar Stichting Car Claim. Volgens deze stichting zijn er maar liefst 180.000 gedupeerden aangesloten. Ondanks dat het gaat om het ‘Volkswagen dieselschandaal’, zijn de merken Audi, Seat en Skoda er ook bij betrokken. Daarnaast wordt de zaak ook tegen Pon (de importeur van deze merken), de Nederlandse dealers en Bosch (de leverancier van de software) aangespannen.
Uitspraak?
Het Europese Hof van Justitie heeft na een hele lange periode van procederen eindelijk bepaald dat VW niet gehandeld heeft volgens de regelgeving. De verwachte uitkomst van de rechtszaak is nog niet duidelijk. Vandaag, morgen en overmorgen zal de rechtbank zich buigen over de zaak. Een bestuurslid laat het volgende weten:
Na lang procederen zal duidelijk worden waar gedupeerde autobezitters in Nederland recht op hebben. it kan variëren van het recht op schadevergoeding tot het recht om de sjoemeldiesel terug te geven aan de dealer, tegen terugbetaling van de koopprijs.
Guido van Woerkom, bestuurslid Stichting Car Claim.
Wanneer de uitspraak volgt, is niet exact bekend. Men verwacht dat aan het einde van dit jaar. Uiteraard houden we je op de hoogte!
sonnybonds zegt
Dit is toch wel het einde van de Diesel
raoufff zegt
Heeft iemand een VW sjoemeldiesel te koop? Zo ja, wat is je laagste prijs? Hebbon!
MarcoM zegt
Gewoon de gedupeerden uitbetalen, tenslotte hebben ze iets gekocht wat willens en wetens niet klopte. Gevolg, hoger verbruik, milieu extra vervuild, auto minder waard. Beter idee misschien: goed inruil voorstel op een ID3 of 4, of alsnog auto terugkopen waarbij normale afschrijving in mindering wordt gebracht en niet de VW prijzen, maar een onafhankelijke instantie. Dus, ik heb de oplossing in 3 minuten bedacht.
mashell zegt
Of, VW heeft boetes en schadevergoedingen betaald aan allerlei landen (Nederland incluis), deze mensen dienen daar hun hand op te houden.
vacano zegt
Het is niet omdat VW de boetes van de Overheid heeft betaald dat ze de gedupeerden niet meer moeten vergoeden.
mashell zegt
VW heeft boetes betaald terwijl er nooit bewezen is dat ze in Europa gesjoemeld hebben, ze hebben auto’s aangepast, boetes betaalt. Deze deelnemers zijn wat mij betreft ook geen gedupeerden. Ze hadden een VW diesel, ze hebben die nog steeds, die doet het ook nog steeds. Meer dan gebruikelijke afschrijving hebben ze ook niet gehad. Als er schade is dan is die er bij alle mensen in de samenleving die niet zo schone lucht hebben ingeademd. Daarvoor is er een boete betaald aan de overheid. Daarmee is het gewoon klaar. Een aanklaag- en strafcultuur zoals in de VS moeten we niet willen.
monsieurleloure zegt
@mashell
Niet meer dan de gebruikelijke afschrijving hebben ze niet gehad?!
Een diesel is tegenwoordig nog een habbekrats waard, juist door het sjoemelgebeuren die VW veroorzaakt heeft….
mashell zegt
Dat is niet wat de cijfers laten zien. Een Passat diesel en benzine uit 2016 kosten ongeveer evenveel.
MarcoM zegt
@mashell: nou nou, hun auto is door de aanpassing duidelijk meer gaan verbruiken, wie draait er voor de extra kosten op?
rumour zegt
@marcomanta:
Huur of lease auto ‘eigenaren’ hebben jarenlang profijt gehad middels lagere leaseprijs.
Dat vele geld, zou juist terug moeten naar De Staat en belastingbetaler.
Ook concurrentie dus andere merken, werden zo ‘op afstand’ gehouden
Deze firma van begin tot eind, door en door… verrot ;-)
mashell zegt
De meeste fabrikanten zijn beschuldigd, hebben boetes betaald. VW is de enige fabrikant die het heeft toegegeven, de enige waar topmanagers ontslagen zijn, waarvan enkele strafrechtelijk vervolgd worden. Die door en door verrotte fabrikant is eigenlijk de eerlijkste van allemaal.
sonnybonds zegt
Yeah waar. Alle autofabrikanten deden het zelfde als VW onbeschoft gewoon.
zesinlijn zegt
@sonnybonds: kun je érgens aantonen dat BMW ook gesjoemeld heeft? Dat zou ik graag zien.
Variomatic zegt
@rumour: je baalt dat je zelf niet voor een leaseauto in aanmerking komt? Leasert wist bij aangaan lease niet dat uitstoot op papier niet klopte dus handelde te goeder trouw. Kun je niet plukken dus.
rumour zegt
@variomatic: welnee, nooit gebaald geen enkele reden voor.
MarcoM zegt
@rumour: het draait om binnenharken van subsidies en vooral de mazen in de wet opzoeken. Ik vind het knap dat men het destijds zo heeft weten te omzeilen en wie weet welke foefjes er momenteel worden toegepast om aan de CO2 norm te voldoen.
Variomatic zegt
Dit is toch wel zo’n poppenkast om niks.. EU komt met onmogelijk haalbare emissienormen, fabrikanten als VW, Fiat, Renault komen met slimme oplossingen (want geef toe: hoe o.a. Volkswagen het sjoemelen toepaste is een knap staaltje engineering die een prijs verdient..). Berijder blij, want lage bijtelling en veel vermogen (daar keek iedereen toen naar, hoeveel pk zo’n dieseldampfer had). EU ook blij, want in Brussel worden ze altijd blij van dingen die op papier goed lijken te zijn. Niks aan de hand dus. Diesels verbruikten in de praktijk gewoon wat een zuinige diesel hoorde te verbruiken. Die hele hetze is zo overtrokken en al helemaal absurd dat het zich zo op één fabrikant richtte.
Variomatic zegt
@variomatic: en dan nog dit: die sjoemeldiesels zijn al 100 keer schoner dan al die oude diesels zonder roetfilter, zonder EGR klep etc. Als alle energie nou eens werd gestoken in de hele EU op rigoreuze wijze verlossen van die miljoenen oude stinkdiesels, dan zou iedereen daar écht profijt van hebben. Maar nee, we gaan ons alleen maar richten op diesels die al superschoon zijn en de fabrikanten (die ook hele grote werkgelegenheid creeëren) tot op het bot toe uitkleden omdat ze een ietsjepietsje liepen te sjoemelen met de uitstoot.. absurd!!
jeroentje2 zegt
@variomatic: exact en ook de gebruiker aanpakken. Oh u zaagt uw roetfilter er onderuit omdat u te gierig bent een nieuwe te plaatsen. Nee tuurlijk krijgt die auto gewoon een APK. Idem voor alle huurbusjes etc. Zoals altijd matige wetgeving leidt tot gebruik van ruimte in de marge en totaal gebrek aan enige vorm van handhaving maakt het af met een dikke saus on top. Wellicht moeten de overheden idd eens gaan nadenken en de horizon iets verder zetten dan 2-4 jaar en dan God behoede komen we als samenleving echt verder. En ja deel daarvan is dat het voor sommigen slecht uitpakt. Zo is het nu eenmaal. Zelfs bij de mini playbackshow was niet iedereen een winnaar.
Ot92 zegt
Is dit gezeik nog steeds gaande? Hier in Europa mogen ze niet eens zeiken. Na de update is er qua prestaties en verbruik niks veranderd. Ook zijn ze niet ineens in waarde verminderd. Sommigen rijden met een gechipte TDI of een TDI die niet meer beschikt over een roetfilter en/of een EGR klep, daar hoor je ze ineens weer niks over roepen, terwijl ze toch meer uitstoten. Het enige wat dat volk wil is centjes zien te pakken. Je hebt zelfs types ertussen zitten die zich hebben aangemeld bij die claim voor een winst van 50 euro ofzo al. Walgelijk volk.
willeme zegt
@Ot92:
Dat ben ik niet met je eens. Toevallig had het bedrijf van mijn ouders twee Polo Bluemotions destijds. De nieuwe software was bijna gevaarlijk. De auto hield nog meer dan dat hij al deed en viel geregeld stil. Gewoon omdat er nog minder vermogen en koppel voorhanden was. Normaal rijden was bijna niet mogelijk, terwijl het verbruik juist toenam! Volgens de dealer lag het aan mijn moeder en haar ‘perceptie’. Ze hebben het hele koekwaus-verhaal ook aan mij verteld totdat ik melde dat ik van Autoblog was :-D. Toen gingen ze er nog een paar keer naar kijken. De VW’s gingen er zo spoedig mogelijk uit, want ze reden niet meer zoals ze daarvoor reden.
Met een simpele ECU-tune kun je die auto’s tegenwoordig prima goed laten lopen, maar destijds was de computer nauwelijks te kraken. Dan moest je met externe powerboxen werken, iets dat altijd ‘knaak’ is. Al die voorbeelden die je noemt zijn heel specifiek, bijna niemand doet dat.
De meeste eigenaren zijn mensen die een auto hebben gekocht en gewoon bedonderd zijn. Dus op zich logisch dat ze compensatie vragen, toch?
Ot92 zegt
@willeme In dat geval heb ik er begrip voor. Bij de 1.2 TDI hoorde ik dat de EGR klep vaker stuk begon te gaan na de software update. Alleen, ik had het meer over de 1.6/2,0 TDI’s. Ik zit in een community waar er velen van rijden en die merkten geen verschil na de software update.
Zijn die mannen van de VW dealer wel even ermee wezen rijden? Bij de VW dealer roepen ze wel vaker dingen en als ze het opeens zelf ervaren, dan veranderd het verhaaltje heel snel. Zelf vaker mogen ervaren.
willeme zegt
@ot92: ja, met de werkplaatschef en mijn moeder een rondje gereden. Bleef lang beweren ‘dat het zo hoorde’. Die auto’s waren écht niet goed na de update. Prima autootjes, verder.