Nikola spande een rechtszaak aan tegen Tesla vanwege een te veel overeenkomend design op hun truck.
Nikola Tesla, onder de wetenschappers en ingenieurs toch wel een legendarische naam. De Zuidoost-Europese uitvinder leeft al een tijdje niet meer, maar zijn impact op de huidige wereld van elektriciteit en techniek is groot. Zo’n nalatenschap kun je eren: Tesla deed dat door zijn achternaam aan hun bedrijf te koppelen. Een andere startup die zich wilde richten op elektrische mobiliteit wilde iets soortgelijks, dus kozen zij voor de voornaam: Nikola. Vreedzame co-existentie zou je zeggen, maar dat is vaak gedoemd om te mislukken. En ja hoor: Nikola’s voornaam klaagt Nikola’s achternaam aan. Tesla draait zich om in zijn graf.
Kopiëren
Deze rechtszaak kennen we al sinds 2018. Het is simpel: Nikola, een kleine startup uit de VS, presenteerde in 2016 een elektrische vrachtwagen, de Nikola One. Deze hybride-elektro-waterstoftruck zou uitmonden in een capabele vrachtwagen voor lange afstanden, zonder uitstoot. Het design is bijzonder: we kennen Amerikaanse trucks vanwege de cabine achter de motor. Omdat de motor geen gigantische diesel hoeft te zijn, kon de Nikola One een bijzonder design met veel rondingen krijgen.
In 2018 presenteerde Tesla de Semi. Tesla, een steeds groter wordend bedrijf, presenteerde een elektrische vrachtwagen, capabel genoeg voor lange afstanden. Het design is bijzonder, met vele rondingen omdat de cabine niet achter de motor hoeft te liggen. Waar hebben we dat eerder gezien? Jij las het twee regels terug, Nikola twee jaar. De trucks leken te veel op elkaar. In de ideale wereld moest Tesla toegeven dat de voorruit die zich om de cabine vouwt, de vorm van de cabine en de deur te veel lijken op wat Nikola in 2016 presenteerde. Nikola spant een rechtszaak aan tegen Tesla wegens ordinair kopiëren: maar als je 2 miljard dollar onze kant op schuift hoor je ons nergens meer over.
Zoals elke rechtszaak
Natuurlijk gaat Tesla niet zo veel geld aan zijn voornaam schenken. Niet alleen omdat het extreem veel geld is, maar ook omdat Tesla durft te beweren dat Nikola niet als inspiratiebron diende voor hun ontwerp. En dan is er nog de deur: de bijzondere schuifdeur is zelfs gepatenteerd door Nikola. Tesla heeft het idee dat dit patent ook pure kolder is. Kortom: Nikola wil geld zien, Tesla wil geld houden.
Beide kanten
Een definitief resultaat van de rechtszaak is er nog niet, dus wat precies de schadevergoeding gaat worden is niet bekend. Wel bekend is dat beide partijen op een manier gelijk lijken te krijgen. Zoals het nu lijkt te gaan is het als volgt: de Tesla Semi lijkt niet te veel op de Nikola One, voorruit en cabinedesign incluis. Wel wordt Tesla’s argument over het patent onderuit geschopt. Die deur was toch echt wel van Nikola.
Voet bij stuk
En u dacht dat Elon Musk een bijtertje is? CEO van Nikola Trevor Milton houdt ook voet bij stuk. In een tweet (inmiddels verwijderd) laat hij weten dat Nikola doorgaat met Tesla in de rechtszaak tot ze die twee miljard hebben.
Tesla loses bid to invalidate @nikolamotor patents in USPTO dispute. USPTO not only upheld Nikola semi truck important patents but refused Tesla’s ask to modify our patents. Two billion dollar lawsuit moving forward. We will defend our company’s IP no matter who it is.
Nikola en zijn achternaam lijken dus niet zulke beste vrienden. De uitvinder had wat opvallende zaken in zijn persoonlijkheid maar schizofreen zijn op een manier dat hij ruzie had met zichzelf, dat is niet bekend. Wat een eerbetoon zou dat zijn.
flutterby zegt
Erm.. alle vrachtwagens lijken op elkaar. De Nikola One lijkt toch een stuk traditioneler (op de Amerikaanse markt).
brammetjedeb zegt
@flutterby: precies dit.
Esprit_de_Flandre zegt
Een patent op een schuifdeur… Voyager, 1007, etc… Vreemd.
Daarnaast, Nikola One heeft idd een schuifdeur, Tesla Semi heeft suicide doors. Dus wat heeft dat ermee te maken?
https://www.cgstudio.com/imgd/l/91/5c17b894700ae01c5d8b4567/nikola_one_electric_semi_truck_rigged_12.jpg
https://i.pinimg.com/originals/4f/22/87/4f228722e2beda26e7e71c789e5e40ec.jpg
none zegt
Gezeur over het kopieren van elkaar, tussen twee bedrijven die de naam van dezelfde ‘uitvinder’ misbruiken. Ik hoop dat ze elkaar het lekker moeilijk maken, ze verdienen elkaar.
flutterby zegt
@none: misbruiken? Het is een eerbetoon omdat Nikola Tesla als genie achter de wisselstroommotor dankzij zijn laatste levensjaren niet de aandacht kreeg die hij verdiend. Zonder de wisselstroom motor had de wereld er heel anders uit gezien. Denk aan treinen en niet te vergeten de wasmachine (bespaart 0,6 FTE per huishouden waardoor vrouwen aan ook het werk konden).
none zegt
We hoeven Einstein toch ook niet te eren met een een of ander bedrijfje dat zijn ideeën exploiteert? Sinds wanneer heb je uberhaupt een bedrijf nodig welke iemands naam en ideeen commericieel gebruikt, om iemand te eren? Wat een larie.
“Zonder de wisselstroom motor had de wereld er heel anders uit gezien.” Dat staat toch niet ter discussie? Die werden toch a lang voordat Tesla bestond gebruikt? Het gaat om het misbruik van iemands naam. Lijkt wel of je nog onder ‘invloed’ bent. Ik heb gelijk want er is in de zee veel water. En water is belangrijk.
Ik vind in ieder geval het niet van stijl getuigen om iemand anders naam te gebruiken en mee te liften op die naamsbekendheid om snel even wat centen te scoren.
flutterby zegt
@none: Einstein krijgt volgens mij al voldoende waardering voor zijn bijdrage en Thomas Edison teveel omdat het een Amerikaan is. Nikola Tesla echter voordat zijn naam gebruikt werd voor het bedrijf vrij onbekend en onpopulair onder de bevolking. Dus ja, een eerbetoon.
Het is dus niet dat het bedrijf lift op de reputatie van Nikola Tesla, maar andersom. In het geval van het bedrijf Nikola geef ik je gelijk. Zij voegen niet toe aan de legacy van Nikola Tesla en proberen enkel mee te liften op de “Tesla” brand.
flutterby zegt
@none: Tesla het bedrijf heeft de AC motor niet uitgevonden nee, maar Nikola Tesla wel. Als jij bronnen hebt dat hij niet de uitvinder is van de AC motor dan lees ik dat graag.
cossiekiller zegt
Mét de fluxcapacitor had de wereld er ook anders uitgezien… ;-)
pindakoning zegt
Tja blijkbaar een verdienmodel en manier om extra publiciteit te krijgen van Nikola. Ik hoop oprecht dat Tesla aan het langste eind trekt
barendbotje zegt
-edit: doe eens normaal-
dedude zegt
@barendbotje: jij bent echt behoorlijk gestoord. Hebben je ouders je laten vallen vroeger?
Gaat vrij ver om een Nieuwsartikel waarbij iemand overlijdt door toedoen van een ongeluk te gaan posten met “de fik erin”
flutterby zegt
@barendbotje: sterkte voor de nabestaanden die in deze tijd afscheid moeten nemen van een man die midden in ze leven staat. Helaas zien sommige dit als een kans om uit haat tegen een merk dit bericht verder te verspreiden.
Was het een Audi in Vught geweest dan was er vreemd genoeg meer respect geweest.
ericd zegt
Lijkt me een te generiek ontwerp waarbinnen de nodige ‘speelruimte’ is voor iets andere invulling. Kansloos m.i. maar niettemin interessant. Zo hebben Samsung en Apple jarenlang rechtszaken uitgevochten om het design van de smartphone, als een platte, rechthoekige tegel, met afgeronde hoeken.
jerudo zegt
Waarschijnlijk zal ik nog eens een afspraak moeten maken met de oogarts want ik zie geen gelijkenis tussen de Tesla en de Nikola. Duidelijk een publiciteitsstunt als je het mij vraagt.
vaakbenjetebang zegt
Overigens hebben Amerikaanse trucks vaak een ‘neus’ omdat de typische owner-driver dat wil. Net zoals hij een ongescynchroniseerde versnellingsbak wil. De motoren in Europa zijn niks kleiner en toch staat hier de cabine er in de regel bovenop. Heb je dus geen elektrische aandrijflijn voor nodig.
slowland zegt
Het klopt inderdaad dat het een ‘design’ dingetje is. Een amreikaanse truck heeft een neus. Maar er is nog een reden; In Europa mag de totale lengte van een vrachtwagen niet langer zijn dan 18 meter. Door een ‘cab-over’ te gebruiken, bespaar je veel lengte. Hier in Amerika/Canada geldt alleen de maximale lengte van de trailer; 53 feet. Of het moet een Super-A of Super-B zijn, dan mag je twee trailers trekken.
De lengte van de tractor doet er dus niet toe. Hierdoor zie je in Amerika vaak extreem lange tractors. Gewoon omdat het kan.
Dat van die ongesynchroniseerde bakken, (95% daarvan is Aeton Fuller) heeft een andere reden; Als je 63ton een helling moet optrekken van 8%, dan wil je dit niet met een slippende koppeling. Je wil direct torque. In de praktijk doet je het volgende:
– Je laat het toerental terugvallen naar 1300rpm
– Koppeling in, naar zijn neutraal, koppeling op
– Toerental naar 1800rpm en je schakelt naar een versnelling lager, zonder koppeling.
– Je kan ook ‘double clutching’ doen, maar de echte chauffeur doet dat zonder koppeling
Zo hou je maximaal koppel en is de neutraaltijd erg kort, anders val je veel te veel terug in snelheid