Moet Hamilton vrezen voor zijn titel van 2008…?
Dat de Formule 1 één grote slangenkuil is wordt dit jaar weer eens een pijnlijk duidelijk. Er is de afgelopen tijd meer te doen over zaken die zich achter de schermen afspelen dan over het daadwerkelijke racen. Nu is het op de baan ook vrij saai, maar toch…
Alsof er nog niet genoeg drama is in de Formule 1, komt Felipe Massa nu ook met zijn rechtszaak tegen de Formule 1. Deze was al ruim van te voren aangekondigd, maar nu heeft de verongelijkte Braziliaan daadwerkelijk een rechtszaak aangespannen. Dit doet hij tegen de FOM, de FIA én Bernie Ecclestone.
We zullen de aanleiding nog één keer kort samenvatten. In 2008 liep Massa op 1 punt de titel mis, die naar Hamilton ging. Achteraf bleek dat er tijdens de GP van Singapore was valsgespeeld door Piquet Jr., die was gecrasht. Zijn teamgenoot Alonso won hierdoor de race, terwijl Massa kostbare punten misliep. En uiteindelijk dus de wereldtitel.
Massa is hier 16 jaar later nog steeds niet overheen en spant nu dus een rechtszaak aan tegen de partijen die hierbij betrokken waren. Het pijnpunt is dat de Ecclestone en co op de hoogte waren van crashgate, maar dit in de doofpot gestopt hadden. Bernie had dit vorig jaar toegegeven in een interview, en daarom ziet Massa nu zijn kans schoon.
Wat wil Felipe Massa met deze rechtszaak bereiken? Gerechtigheid! Hij wil dat de FIA erkent dat ze incorrect gehandeld hebben en dat hij eigenlijk tot kampioen gekroond had moeten worden. En oh ja… hij wil ook nog geld zien.
Massa is naar eigen zeggen een hoop inkomsten misgelopen vanwege het feit dat hij zichzelf geen Formule 1-wereldkampioen kan noemen. Hij eist daarom ook financiële compensatie. Zijn advocaten spraken eerder over tientallen miljoenen. Wordt vervolgd…
kniesoor zegt
Dat is uiteindelijk waar het bij alle verongelijkten om gaat : geld. De rest is slechts franje.
rollingstoned zegt
Money
Get away
You get a good job with more pay and you’re okay
Money
It’s a gas
Grab that cash with both hands and make a stash
New car, caviar, four star, daydream
Think I’ll buy me a football team
Money
Get back
I’m alright, Jack, keep your hands off of my stack
Money
It’s a hit
Don’t give me that do goody good bullshit
I’m in the high-fidelity first-class traveling section
And I think I need a Lear jet
Money
It’s a crime
Share it fairly, but don’t take a slice of my pie
Money
So they say
Is the root of all evil today
But if you ask for a rise
It’s no surprise that they’re giving none away
Away, away, away
Away, away, away
I was in the right
Yes, absolutely in the right
I certainly was in the right
Yeah, I was definitely in the right, that geezer was cruisin’ for a bruisin’
Yeah!
Why does anyone do anything?
I don’t know, I was really drunk at the time
Just telling him it was in, he could get it in number two
He was asking why it wasn’t coming up on freight 11
And after, I was yelling and screaming and telling him why
It wasn’t coming up on freight eleven
Robert zegt
Ik mis alleen het kassa geluid nog wat ritmisch meerinkelde met het basloopje.
schuimbekje3 zegt
al was het alleen maar om van dat hamilton gemiep af te komen, ‘he stole my championship’… hamiltons eerste was dus bewezen gestolen… koning miep (alhoewel russel steeds beter wordt in miepen) mag 1 kroontje inleveren…
a_buis zegt
Idd. Russel: tell race control that Norris made jumpstart
Edge zegt
@a_buis: Niks mis mee. Norris leek ook gewoon een jumpstart te maken. Norris had echter het geluk (de skills?) dat hij binnen de marges van het meetsysteem zat en het dus niet bestraft werd. Die marges zijn vaak zo klein dat je dat met het blote oog niet kunt zien, dus het is dikke prima dat Russell het naar Race Control doorverwijst.
Richmond zegt
de fia kent haar eigen reglement niet. Het zegt o.a. dat een valse start uit 3 elementen kan bestaan en deze zijn of/of/of. Of hij staat niet goed in het vak (niet binnen de lijnen), of via de transponder of via visuele weergave. Met nadruk op de OF. Dus als ze op de camera zien dat hij te snel weg was, ook dan mogen ze hem bestraffen.
sportevo zegt
Maar hij was niet te snel weg want hij stond weer stil voordat het licht groen werd. En blijkbaar stond hij op een dusdanige manier stil dat hij nog binnen het bereik van de sensoren zat.
sportevo zegt
Als je alleen maar je focus op Russell en Hamilton legt dan zul je inderdaad van mening zijn dat zij alleen maar ‘klikken’ richting de wedstrijdleiding. Kijk je iets verder dan je neus lang is, dan zul je zien dat ook andere rijders hetzelfde doen.
basman147 zegt
Maar Hamilton heeft niets gestolen, die was niet betrokken bij Crashgate. Hij kwam hierdoor alleen in een positie om het WK te pakken.
Robert zegt
En alleen om die reden zal de titel ook niet worden afgepakt.
Maar goed, dat is ook helemaal niet de kwestie. Massa wil z’n titel niet toe-eigenen, die wil gewoon financiële compensatie voor het mislopen van de titel.
Ik geef hem overigens weinig tot geen kans.
sportevo zegt
Hamilton heeft die titel in de gegeven omstandigheden fair and square gewonnen.
Je kunt alleen Alonso, Briatore, Piquet en Symonds verantwoordelijk houden voor die crash en daarna de FIA en Ecclestone voor het achterhouden van relevante informatie.
pomoek zegt
Zo vreselijk kansloos dit. Hier al vaker besproken. Kampioenschap hangt niet af van een race. Maximaal haalbare: Alonso/Renault worden uit de uitslag geschrapt. Thats it. Is Hamilton nog iets dikker kampioen.
De race schrappen? Nog nooit gebeurd. En zou ook oneerlijk zijn. De 18 andere coureurs deden niets verkeerd. Die zouden echter wel “straf” krijgen. Inclusief Massa overigens.
Anyway. Ik denk dat de Hamiltons zich geen seconde druk maken om deze flauwekul.
thearchitect zegt
Ik denk dat niemand zich een seconde druk maakt om deze flauwekul… behalve Massa dan.
jaapiyo zegt
De Hamiltons niet. De F1 wellicht wel. Hoewel ik je lezing deel over wat de logische consequentie was geweest, heeft de F1 naar het schijnt dingen bewust verzwegen. Daardoor zullen we nooit weten wat de consequentie was geweest. Ze hebben zichzelf daarmee in de voet geschoten. Ik snap Flip op zich wel. Zonder die crash had ‘ie gewonnen en had zijn leven er anders uitgezien. Als dan ook nog blijkt dat men het wist en niks gedaan heeft…Beste uitkomst nu is een nette schadevergoeding en mea culpa door de F1. Die titel kan je natuurlijk niet meer aan Massa geven. En de boosdoeners zijn al weg.
sportevo zegt
Ik neem dat je bedoelt dat Massa in Singapore had gewonnen zonder die crash van Piquet?
Dat is een aanname die op niets gebaseerd is. Het raceverloop was anders geweest maar aannemen dat hij die race had gewonnen zonder die crash is onzin.
Richmond zegt
tsja daar beroept iedereen in Masi gate zich ook op in de “als”. Maar er kan altijd iets gebeuren waardoor ook Hamilton niet had kunnen winnen. Of het waarschijnlijk is of niet, is niet relevant.
pomoek zegt
As is verbrande turf. Niets is zeker in de Formule 1. En al helemaal niet rechtvaardig. Ik kan hier wel een lijstje gaan opsommen met dingen “die niet hadden mogen gebeuren” in de F1. Maar ik denk dat iedereen die deze sport kijkt wel zo’n lijstje in zijn hoofd heeft. Als je aan deze sport mee doet zal je dit tot op zekere hoogte moeten accepteren. Dat doen de meeste coureurs dan denk ik ook wel.
Concreet verloor Massa hier de race omdat zijn pitcrew de pitstop compleet verknalde en Massa met de brandstofleiding er nog aan weg reed. Later in de race reed hij nog even de baan af en tufte hij zijn Ferrari nog even in de bandenstapels. Ferrari en Massa kregen te maken met iets dat toen dikke pech leek, en waarvan we nu weten dat dit een door Briatore gekookt plan was (Dat deze man zijn gezicht überhaupt nog durft te laten zien in de paddock is voor mij een raadsel overigens, laat staan dat de F1 bobo’s nog met hem op de foto gaan, maar goed, zo zit de wereld blijkbaar in elkaar).
gregorius zegt
Das dus niet waar.
Crash gebeurde, pit was dicht. Daarna was de pit open en iedereen kwam binnen. ALLE teams (behalve Alonso, want die was door die truc al vroeg binnen geweest) deden de pitstop goed, behalve het team van Ferrari, dat onder de druk leek te bezwijken. Daardoor was Massa laatste. Daarna, toen er nog een klein kansje was dat Massa terug in de punten zou kunnen komen, wist hij ook nog te spinnen. Het is dus ook niet dat hij de punten op 1 plaatsje had gemist of dat hij punten had gemist doordat Alonso nu eerste was; hij zat gewoon totaal niet in de punten die race.
En als je Alonso dan DQ-t, dan schuift het veld op en krijg Hamilton meer punten. Nog steeds geen punten voor Massa.
dracae zegt
Sport, zeker als jury’s een belangrijke rol plegen, is niet altijd eerlijk. Heel vaak gewoon niet eerlijk. Soms bewust, expres, vaak ook ook omdat men niet alles op tijd ziet, snapt of juist waardeert.
Massa had dat jaar moeten winnen, ik weet dit nog heel goed. Het was niet alleen die race..
Een gedeelte van mijn niet bepaald objectieve negatieve gevoelens over Hamilton komen, als Ferrari-fan, daar vandaan. Uiteraard is het niet Hamiltons schuld, net als Verstappen onterecht vervloekt wordt over zijn eerste titel., maar ja.. we zijn niet altijd rationeel.
Op zich zouden ze kunnen kiezen om bij al die sporten, ijsdansen, dressuur, boksen, maar ook voetbal en autosport elke dubieuze beslissing tot in den treure kunnen uitpluizen en beoordelen, maar wat mij betreft is dat een heel slecht idee. Bij sport moet het na de wedstrijd bekend zijn, over zijn en vast staan. Zonder die duidelijkheid kan professionele sport niet bestaan, want dan wordt het in plaats van een echte krachtmeting een juridisch steekspel.
Dus.. hoop ik dat Massa de spreekwoordelijke deksel heel snel op zijn neus krijgt!