Haha! De overheid krijgt hier even het lid op de neus van een rechter uit Arnhem.
Heeft u in de afgelopen jaren een verkeersboete ontvangen? Goed/slecht nieuws! U heeft te veel betaald, zo luidt het oordeel van een kantonrechter in Arnhem. Die deed vandaag uitspraak in de zaak van een automobilist die in 2014 een verkeersboete van 32 euro kreeg voor een snelheidsovertreding van 5 km/u. Hij was het niet met de boete eens en vocht het uit bij de rechter.
De kantonrechter heeft de man zojuist in het gelijk gesteld en bepaald dat in de jaren 2008, 2011 en 2012 in Nederland onacceptabele boeteverhogingen zijn doorgevoerd voor verkeersovertredingen. Gebruikelijk is dat de boetebedragen worden aangepast met een inflatiecorrectie. Maar in 2008, 2011 en 2012 zijn de boetebedragen met een hoger percentage verhoogd dan nodig was om de inflatiecorrectie door te voeren. Quote du jour van de rechtbank: “De overheid wilde met het extra geld de inkomsten vergroten.”
JOH.
De overheid moet de man een bedrag van 9 euro terugbetalen. Gerechtigheid!
Maar de angel van deze uitspraak zit hem in het precedent. Dit kan namelijk grote gevolgen hebben. Hoogleraar strafrecht Henny Sackers zegt daarover tegen RTL Nieuws:
“Principieel zegt de kantonrechter dat de verhogingen van de laatste jaren in strijd zijn met de wet. Prijsindexeren is wel toegestaan, maar wat heeft de minister gedaan? Hij deed het om de staatskas te vullen, zegt de rechter nu met zoveel woorden. En dat mag dus niet. Effecten kunnen aanzienlijk zijn. Dit kun je zien als een tik op de vingers van de minister.”
Nou, laat het met terugwerkende kracht corrigeren van verkeersboetes, en dat zijn er nogal wat, maar beginnen.
lincoln zegt
Als nou iedereen zijn kentekenplaten van zijn kar trekt ..
Dan heeft niemand toch nog last van die ongein ..
bigbrabo zegt
@lincoln: geen wegenbelasting , verzekering en tankbeurten hoeven te betalen.
Nederlandse overheid maakt autorijden bereikbaarder dan ooit door afschaffen van de nummerplaat, ik stem voor je plan
mashell zegt
@bigbrabo: maar de nummerplaat is net als de flitspaal een echte Nederlandse uitvinding. We zelfs een een land wiens grootste internationale muzikale bijdrage een lied is met de titel “Radar love”. Kentekenplaten en flitspalen zijn gewoon Nederland cultureel erfgoed net als bitterballen, klompen en molens (maar niet van die moderne, vooral niet die moderne).
RickS zegt
En laat dat nou juist het gene zijn wat ik het minst graag bewaar in mijn archief: boetes…
fconderkantlat zegt
@RickS: internetbankieren afschrijvingen terugzoeken inclusief betalingskenmerk :)
csx3000 zegt
Ze zijn ook belachelijk hoog hier in NL in vergelijk met de andere EU landen.
ko3n zegt
@csx3000: idd slaat echt nergens op wat je in Nederland moet betalen voor bepaalde landen in vergelijk met bijvoorbeeld Duitsland
jrcornelisse zegt
@csx3000: dan moet jij maar heen auto huren als je naar Scandinavië op vakantie gaat..
ej20g zegt
@jrcornelisse: daar zijn de lonen ook een stuk hoger, niet zo vreemd dus.
w211bonestock zegt
Ik ben benieuwd
jurdespotter zegt
32 euro boete en vervolgens naar de rechter gaan? Lijkt mij wat overdreven
csx3000 zegt
@jurdespotter: Een boete voor 5km/u te hard van 32 euro is ook overdreven.
acizane80 zegt
@csx3000: bij ons in België beginnen de snelheidsovertredingen vanaf 50€+ 5€/km te snel. Ze flitsen vanaf 6km/u te snel dus minimum dat je mag verwachten is 55€. Stuur die rechter maar naar België aub.
davidw zegt
@acizane80: kleine snelheidsovertredingen zijn in België duurder als in Nederland, maar de zware snelheidsovertredingen bega je toch echt wel liever in België. Qua rijverboden voor overdreven snelheid zijn wij in België ook beter af.
dragspert zegt
@davidw: Ik ben eens 3x achter elkaar geflitst tussen Antwerpen en Brussel waarbij de cruise control op 190km/h stond (doordeweekse dag 3:30 s’nachts). Kostte me 490 euro en 2 maanden rijontzegging (alleen voor België) 1x in Nederland aangehouden met gecorrigeerd 49km/h te hard en dat kostte me 390 euro. Kun je beter België hebben! En nee, ik rijd nooit te hard, maar als ik het doe is het echt nodig en ben ik altijd de lul:(
Design_Driven zegt
@dragspert: echt nodig? Zit je bij de bom ontmantelingsdienst? 3x 70 km te hard en in NL 50 km te hard en dan zeggen dat je nooit te hard tijdt, en dat is alleen die keren dat je gepakt bent. Dus, Ja sure. Ik ben geen moraal ridder al vind ik dit extreem (70km per uur te hard achterop komend verkeer kun je niet op anticiperen, tenzij je het kunt verwachten zoals in Duitsland) maar lieg dan niet tegen je zelf.
davidw zegt
@sketcher: in België kan je je daar enigszins nog op verwachten, zo traag rijden we hier lang niet altijd.
dragspert zegt
@sketcher: Na een lange stilstaande file tussen Breda en Antwerpen wilden mijn ouders graag nog hun vlucht naar New York halen. Dus dan ga je gas geven, en we waren dan ook nét op tijd. En geloof me, nadat ik een horde auto’s gewoon normaal gepasseerd had en er reed niemand meer ging het pedaal onderin. Ook geen auto die het eigenlijk niet kan want ik reed toen nog met mijn X5 3.0d. De keer daarna was ik thuis bij mijn verbouwing beton aan het storten. Ik kwam om 8:45 net ff 3 zakken tekort. Dus dan maar ff gas geven op de snelweg naar de bouwmarkt.
Dit zijn dan ook de enige bekeuringen die ik heb gehad voor snelheidsovertredingen. Dus nee, ik ben echt geen harde rijder. Omdat ik juist altijd pech heb met dit soort dingen.
davidw zegt
@dragspert: 3x aan 190km/u geflitst en telkens 490€ boete of wat wil je nu eigenlijk zeggen? Je moet natuurlijk ook heel veel geluk hebben met de rechter die je treft, ik vermoed dat je geflitst bent in Mechelen en daar zitten enkele zeer strenge rechters..
dragspert zegt
@davidw: Nee, dat was alles in totaal. Besloten door de rechtbank te Antwerpen.
davidw zegt
@dragspert: dus 3x geflitst waarbij 1x aan 190, en dan in totaal 490€ kwijt? Best nog ok, toch?
dragspert zegt
@davidw: Ja, het blijft veel geld maar ik kon er wel mee leven ja. Had veel gekker gekund. Het zal wel gescheeld hebben dat ik gewoon mijn verhaal netjes heb gedaan bij de rechter en ik kon bewijzen dat de omstandigheden optimaal waren (Heldere nacht met veel maanlicht, ver zicht, +- 20 graden, een serieuze auto en een grotendeels lege snelweg) Ik trof gelukkig een rechter die logisch na kon denken:)
davidw zegt
@dragspert: van die 490€ doe je inderdaad liever andere zaken, zeker als je geen beroepshardrijder bent kan je flink balen van dat bedrag.
Wel goed dat je het zelf bent gaan uitleggen bij de rechter, veel mensen sturen enkel hun advocaat of komen zelfs niet opdagen.
Los daarvan vind ik twee maanden rijverbod voor een eerste overtreding best zwaar naar Belgische normen. Als je de rechtspraak er bij betrekt zal je zien dat dat veeleer uitzonderlijk is, wat dat betreft heb je dus pech gehad.
super zegt
past wel in de denkwijze van nl rechters; ze vinden straffen voor doodslag, moord, geweldpleging etc. blijkbaar ook meestal veeeeel te hoog
csx3000 zegt
@super: Nee joh, dat bepaalt de wet, niet de rechters.
csx3000 zegt
@super: Omdat de gemiddelde medewerker van het OM het niveau niet haalt van de gemiddelde advocaat, gaat het maar al te vaak mis met de uitspraak.
De wet is er, je moer er alleen wel goed VOORBEREID mee omgaan en daar laat het OM vaak grote steken vallen, helaas.
ko3n zegt
@super: lesje maatschappijleer. De macht in Nederland is verdeeld in drie stukken (trias politica). 2 van de stukjes zijn de wetgevende en rechterlijke macht. Die zijn gescheiden dat betekend dat een rechter niet bepaald welke straffen er op een bepaalde overtreding (kunnen) staan
escort77 zegt
@ko3n: Klopt, en daarom slaat deze uitspraak nergens op. Rechter gaat niet over de hoogte van een boete of het doel van een verhoging, alleen over de vraag of een boete al dan niet terecht is gegeven.
ko3n zegt
@escort77: de rechter mag wel concluderen dat de verhogingen van de boetes in strijd zijn met de wet
escort77 zegt
@ko3n: Kennelijk, maar op basis waarvan dan? Ik zou zeggen dat de wetgever gewoon boetes mag verhogen en dat de reden van die verhoging er niet toe doet.
jaimeeus zegt
@escort77: dan moet daar wel een grondslag voor te vinden zijn in de wet, en die blijkt er dus niet te zijn. De wetgever kan net zo hard door de rechter op zijn/haar vingers getikt worden, dat is het hele principe van een rechtsstaat. Iedereen is gehouden aan de wet, ook de staat en de formele wetgever zelf.
moveyourmind zegt
Hoop voor de beste man dat hij niet zo eigenwijs is geweest om de oorspronkelijke boete van 32 euro niet te betalen…
Anders kan hij nog bijbetalen, € 32,- plus aanmaningskosten plus boete over boete plus aanmaningskosten over de boete over de boete over de aanmaningskosten over de oorspronkelijke boete plus de boete zelf, vermeerderd met extra administratiekosten plus rente plus rente over rente…
Minus 9 euro. Blijft een schuld bij het CJIB die groot genoeg is om per direkt de schuldsanering in te gaan.
csx3000 zegt
@moveyourmind: Nee, hij is in het gelijk gesteld, daarmee komen alle eerdere vorderingen te vervallen.
Robert zegt
Damn it, m’n laatste prent kreeg ik via een autoverhuurder. Dat wordt lastig…
HIM zegt
Yeah welcome to Holland. Hier naaien ze burgers door gewoon een wet te maken of klaarblijkelijk boetes te verhogen….. ZE KUNNEN HET GEWOON !!! Geen enkele Nederlandse haan die er naar kraait… Dit is toch geniaal?? Ze kunnen het gewoon:) dus stel dat de boetes omlaag gaan (utopia) dan halen ze het wel elders wel uit je zak. De burger / consument trekt altijd aan het kortste eind. Wat is nu echt het verschil tussen de overheid en de maffia??
postzegel zegt
@him: De overheid kiezen we zelf??
eltee zegt
@postzegel: de overheid die jij zou kiezen, zou dit niet doen?! Wat je ook kiest… Dit zal altijd zo blijven.
HIM zegt
@eltee: word up. Thx
ceesjan zegt
@him: vergeet niet dat jij nogsteeds in controle bent van je gaspedaal, je zeurt om een straf (ongeacht de hoogte) die je verdient hebt.
HIM zegt
@ceesjan: ik begrijp je even niet? Wat heb ik verdiend? Een straf ? Hoe hoog of wat moet die straf zijn? En wat is het doel van een straf? Zolang een regelgeving aangepast of ingevoerd wordt zonder enig doel dan heeft het een andere reden….
Rob zegt
Absoluut niet verlagen die verkeersboetes. Zo hoog mogelijk maken juist.
Want zonder de stabiele stroom verkeersboete inkomsten moet de overheid het geld ergens anders vandaan halen. Moeten ze de BTW verhogen of zoiets dergelijks. Dan heb ik er ook last van, als netjes-aan-de-verkeersregels-houdende brave borst…..
Vind het wel prima eigenlijk dat allerlei simpel volk, die het verdommen om naar hun snelheidsmeter te kijken, onze verzorgingsstaatje deels in stand houden. Graag zelfs.
vroaaar zegt
@Rob: gelukkig krijgt de overheid nog een aardige duit van VW wegens misgelopen belastingen op CO2 uitstoot…
timmers522 zegt
@Rob: want jij rijd nooit ongemerkt een keer te hard? Dat gebeurt iedereen een keer, en jij vind dus dat je dan maar meteen zwaarder moet worden gestraft?
Snap je punt wel, dat de mensen die zich niks aantrekken van de verkeersregels gestraft moeten worden, maar dan zou ik eerder voorstellen bij herhaaldelijk in de fout gaan de boete verhogen, zodat mensen die een keer een foutje maken niet meteen de hoofdprijs betalen
Rob zegt
@timmers522:
Ja, ik ben namelijk ook ontzettend simpel. Gelukkig weet ik dat betreft boetes te beperken tot maximaal 1x in jaar. En als die ene boete dan onevenredig duur is; ik maak me er niet druk over.
En ja, 30 km/u is poepsloom, 50 op sommige stukken ook. Idem voor 80 of 100. Maar ik kan gelukkig nog wel borden lezen, dus is er totaal geen reden voor mij om toch harder te gaan rijden. Borden betreffende parkeren snap ik gelukkig ook. Hoe mensen het dan nog voor elkaar krijgen om meer dan 4 verkeersboetes in het jaar te krijgen…, ik snap het echt niet…… Je doet het dan toch echt zelf….
clarkson zegt
Kan ik dit verrekenen met mijn toekomstige boetes?
Rick-dos zegt
Meneer komt bij het CJIB loket aan en roept: “Kijk. Ik krijg €9 van jullie!”
Meneer achter het loket drukt op twee knoppen op z’n toetsenbord en zegt: “Zo. Geregeld.”
Meneer zegt: “Mooi. Waar is mijn €9?”
Meneer achter het loket: “Die krijgt u niet.”
Meneer: “Hoezo niet?”
Waarop meneer achter het loket vraagt: “Zag je me net die twee knoppen indrukken?”
“Ja?”: zegt meneer.
“Das €9 administratiekosten. Tot ziens!”
eklasse zegt
Ze ze ze ze ze zucht
ThomasBol zegt
Tsja, zou top zijn als het “goedkoper” wordt maar dan mag niet iedereen gaan zeuren dat de belasting omhoog gaat wegens het niet meer kunnen dichten van het begrotingstekort. Ik scoor zelden bekeuringen dus vind de hoogte nu wel prima!
toniominestrone zegt
Je gewoon normaal gedragen in het verkeer, hoef jij je ook niet druk te maken over hoge boetes, okay, er valt er bij mij ook wel eens een op de mat, it’s all in the game.
tijntje2 zegt
407 euro boete gekregen, 117 gereden op een uitgestorven dubbelbaans N weg waar je 80 bleek te mogen. Ja ik weet het.. ik zit fout maar dit slaat alles, ondertussen lees je dat iemand met 40 te hard mag doorrijden ivm politie acties. heb bezwaar al geschreven. Nu wachte wanneer ik voor mag komen.
davidw zegt
@tijntje2: bij zulke bedragen te lezen ben ik toch gewoon blij in België te wonen. Die overtreding had je hier 185€ gekost.
mashell zegt
@tijntje2: Dus behalve een hoge boete wil je ook nog een donderpreek van de rechter?
Dutchdriftking zegt
Ja, en gaat deze ene rechter dit er door drukken? natuurlijk niet.
potver7 zegt
@dutchdriftking: Deze ene rechter heeft uitspraak gedaan, en die staat. De uitspraak geldt dus in feite voor alle soortgelijke gevallen. Jurisprudentie heet dat.
Wat niet wil zeggen dat de boetebedragen omlaag moeten, de macht om dat te bepalen heeft een rechter niet. Wel kan iedereen die vanaf nu een boete ontvangt, met deze uitspraak in de hand het boetebedrag aanvechten.
Hetzelfde is een aantal jaar geleden gebeurd, toen iemand met succes de in rekening gebrachte administratiekosten van het CJIB aanvocht. Die zijn gewoon gebleven, en zelfs verhoogd, en de wet is erop aangepast.
Ben wel benieuwd hoe dit verder gaat, of het CJIB (namens de regering) hiertegen in beroep gaat.
oxymoron zegt
@potver7: Nee, die staat niet. Er is al eerder een soortgelijke uitspraak geweest van het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden (hoger dan een kantonrechter), en in dat geval was de uitspraak dat weliswaar die ene klacht terecht was omdat een te hoge boete was opgelegd maar dat dit oordeel geen rechtskracht kon hebben op andere gevallen. De hoogte van boetes wordt bepaald door de minister van Justitie, niet de rechterlijke macht. De kantonrechter waar het hier om gaat vindt dat de verhoging van een paar jaar geleden relatief te hoog is en niet strookt met de Wet Mulder, maar als hij dat gewijzigd wil hebben moet hij bij de wetgever zijn. Ik lees overigens net vanavond dat het OM van het vonnis van de kantonrecht in cassatie wil gaan bij de Hoge Raad; dan weet voortaan iedereen waar hij aan toe is.
vondudenstein zegt
Laat ze nou gewoon eens een strafsysteem doorvoeren waardoor mensen die constant boetes rijden steeds meer gaan betalen.
Kan dikke koning willem lekker zn schatkist vullen om leuke spulletjes te kopen en zn volk te naaien en hebben mensen die zich gedragen in het verkeer er minder last van. Einde discussie.
Owja. En dronkenrijders en kinder doodrijders. Rest van hun leven direct alles de schatkist en laat hen die shitlast van ons stelsel maar oplossen. Geneuzel altijd dat de verkrachters van de wet er makkelijk vanaf komen en wij de rekening mogen betalen….
Zo. Lekker ongenuanceerd en bot.
Hupke zegt
Leuke rechter, die gaat geen carrière maken vrees ik.
desjonnies zegt
Ik doe zelf VOLOP mee aan de Angstcultuur : Rijd 40 per uur in de stad – zoals iedereen-
En heb nooit bekeuringen bij traject controles. Ik kan de A2 49095478 per dag doen, ik blijf rustig rijden !
It’s all in the mind : Ik gun ze gewoon de poen niet omdat ik de hoogte van de boetes niet in verhouding vind staan tot de gepleegde overtredingen.
Maar ik rijd best wel vaak te hard op de snelweg, alleen houd ik het altijd binnen de perken.
Overigens, ik kwam gisteren uit Frankrijk terug en heb uren 110 op de cruise control gereden. vanuit Duinkerken door België heen.
Dat beviel eigenlijk best wel, het scheelt minuten en de file op de Antwerpse Ring was praktisch opgelost toen ik daar aankwam.
We laten onszelf vaak gek maken door het gevoel van snelheid terwijl je tijdswinst overdag in het drukke overbevolkte industriële deel van Noord Europa waar wij wonen, gewoon te verwaarlozen is !
’s nachts om 03.00 is dan weer een heel ander verhaal !
mashell zegt
@desjonnies: s’nachts om 3.00 moet je eigenlijk nog wat langzamer rijden. Het zicht is immers minder (donker duh), er zijn werkzaamheden overal, je hebt met (slaap)dronken medeweggebruikers te maken.
dedon zegt
@desjonnies: Dat van geen tijdswinst, hoor ik de laatste tijd zo vaak, maar naar mijn idee is dat meer indoctrinatie dan dat het gebaseerd is op de waarheid. Ik merk toch echt dat ik over het algemeen overal 25% sneller ben dan mijn schoonouders….
remcott zegt
@dedon: dat is waarschijnlijk niet alleen de snelheid op de ‘lange baan’ maar ook vlotter reageren bij kruisingen, stoplichtje nog net wel redden e.d.
Daar is vaak ook veel tijd mee te winnen