Een illegale straatrace in Antwerpen bleek gewoon hartstikke legaal te zijn.
Racen is heel leuk, daar zijn we het allemaal over eens. Het is alleen geen goed idee om dat op de openbare weg te doen. Je hoeft echt geen enorme moraalridder te zijn om een straatrace niet oké te vinden. We rijden allemaal wel eens te hard, maar echt gaan racen tegen een andere auto is nog even wat anders.
Een illegale straatrace is niet alleen onverstandig, het is ook illegaal. Vandaar dat het ook een illegale straatrace heet. Vorig jaar kregen een veertigtal Belgische jongeren dan ook aan de stok met de politie. Ze zouden zich namelijk schuldig gemaakt aan het deelnemen van een illegale straatrace in Antwerpen.
Dat is oud nieuws, maar inmiddels is er ook een vonnis geveld door de politierechter. En wat blijkt? De straatrace was helemaal niet illegaal. En het was eigenlijk ook geen straatrace. De veertig bestuurders gaan daarom allemaal vrijuit.
Hoe dat zit? Het is eigenlijk heel simpel: er werd geracet in een Decathlon-parkeergarage. En dat is geen openbare weg. De baldadige jongelui konden daarom niet vervolgd worden vanwege gevaarlijk rijgedrag op de openbare weg.
Je vraagt je misschien af hoe een ‘race’ in een parkeergarage eruit ziet. Het ging in feite gewoon om dragraces. Met als risico dat je op een betonnen pilaar klapt. Of een toeschouwer raakt, want die stonden er allemaal met hun neus bovenop.
De politie wil hier natuurlijk graag perk en paal aan stellen (zoals ze in Vlaanderen waarschijnlijk zeggen). Deze uitspraak helpt alleen niet mee. Dit geeft de parkeergarage-racers eigenlijk een vrijbrief om door te gaan. Of zou de lol eraf zijn als het legaal blijkt te zijn…?
kennone zegt
Als je een van die straatracers bent sta je toch even raar (met een glimlach) te kijken als hierdoor vrijgesproken word.
Brol zegt
Het staat nog altijd vrij aan de eigenaar de betrokken bestuurders via de rechtspraak een schade-vergoeding te laten betalen voor het illegaal gebruik van zijn eigendom.
Of anderzijds zijn eigendom voortaan mits vergoeding ter beschikking te stellen van deze activiteiten.
Bella Macchina zegt
“Of anderzijds zijn eigendom voortaan mits vergoeding ter beschikking te stellen van deze activiteiten.”
Ik vermoed dat ze dan ook enige verantwoordelijkheid krijgen en dus vergunningen en verzekeringen moeten hebben.
Bella Macchina zegt
Het is eigenlijk aan Decathlon om klacht in te dienen voor oneigenlijk gebruik van hun terrein, ik denk dat je racen na de openingsuren zo wel kunt noemen.
werf76 zegt
Beetje vreemde uitspraak. Rechter had gewoon gevaar of hinder ten laste kunnen leggen. Dat artikel beperkt zich niet tot de openbare weg alleen (tenminste, in NL)
ghengiskhan zegt
Ik weet niet hoe het in Belgie werkt maar in NL doen rechters niet aan tenlasteleggingen, dat is de taak van de officier van justitie. De rechter beoordeelt daar dan vervolgens over.
tortuga zegt
De vernoemde plaats wordt ook wel Deca meeting genoemd, en vele komen er met hun opgevoerde autos showen of racen, en de parking is al helemaal aangepast zodat ze al niet meer kunnen driften zoals ver hier voor. Maar sinds dit gebeurt is zijn er veel flikken die het gemunt hebben op uitgebouwde wagens. Waardoor zelfs tuning meetings jammer genoeg geviseerd worden… (georganiseerde meeting met regels betreffende overlast)
saxoke zegt
Worden sinds toen tuning meetings pas geviseerd? In de jaren 90 en vroege jaren 00 was dat al zo toen ik nog wekelijks op een meeting te vinden was
cossiekiller zegt
De pliesie zal nog wel in beroep gaan tegen deze uitspraak.
En het is paal en perk stellen Machiel 😉
ericc zegt
Misschien kan Decathlon race-kleding en helmen verkopen. Kinderen rijden toch ook met de fietsen die tentoongesteld staan in de winkel!!!
Robert zegt
Volstrekt logisch, want bij de Decathlon mag je alles uittesten 👍🏻
Volvo_440_turbo zegt
Van de moment dat ze gepakt werden wist ik dat dit zo ging aflopen, mij hebben ze al eens geflitst op privéterrein…
Tegenwoordig moet je wel kunnen lezen en schrijven om bij de politie te kunnen gaan werken hier in België, er is dus beterschap op komst.
xjs678qr zegt
@Volvo_440_turbo De politie werd ingehuurd om de snelheid in de pitlane te handhaven?
Moesten de omwonenden of de eigenaar van de parking klacht indienen voor geluidsoverlast, beschadigingen, bevuilen,… Zou ik het nog kunnen volgen. Maar zowel de toeschouwers als deelnemers weten welk risico ze nemen… Als zo’n racer een toeschouwer aandrijft , weten ze beiden wel dat de verzekeringen hieronder uit zullen proberen te geraken…
Volvo_440_turbo zegt
@xjs678qr ik stond zelfs stil op privéterrein naast de openbare weg terwijl het statief aan de overkant van de weg op privéterrein stond, op de foto leek het alsof ik reed, gelukkig was de tweede auto wiens snelheid het was zichtbaar op de foto, nog al eens meegemaakt dat men mij de snelheid van een ander aanmeet. De agent in kwestie, daar weet ik het niet van of ie nog werkt bij de politie want ik zie hem nergens meer flitsen.
Flatsix zegt
Je kunt in zo’n kelder wel een nieuw spelelement introduceren onder het motto ‘remmen is angst’:
Wie durft er na de finish als laatste te remmen? :-)
potver7 zegt
Wat mij nog het meest verbaast is dat de Belgische politie blijkbaar niet weet dat ze bestuurders alleen kunnen verbaliseren als die een overtreding op de openbare weg begaan. Nog even, en Leclerc c.s. worden aangeklaagd omdat ze op Spa Francorchamps rondrijden in een auto zonder geldige kentekenplaat.