Hè verdorie, we waren zo goed bezig. Als groene hippies hebben we het hart op de juiste plek als het gaat om ons milieu. Heel autorijdend Nederland omarmde 1 april jongstleden dan ook met liefde de fijnstoftaks maatregel, want een beter milieu begint nu eenmaal bij jezelf. Helaas konden die kloterige BOVAG en RAI het weer niet laten om kort geding tegen de maatregel aan te spannen. Die verloren ze gelukkig, maar wat blijkt nu in hoger beroep? Godsamme! Het is over en uit met de fijnstofbelasting.
De fijnstofbelasting geldt voor nieuwe dieselauto’s. Schonere dieselauto’s met een roetfilter krijgen een korting van 900 euro op de BPM, maar de exemplaren die af fabriek zonder roetfilter worden geleverd, worden juist extra belast met heffing van 200 euro per miligram/per km en dit kan in een aantal gevallen oplopen tot 4.200 euro.
Maar goed, de belastingmaatregel moet op last van de rechter dus binnen vier weken van tafel zijn. De rechter meent dat de belastingmaatregelen niet in lijn zijn met het Europese beleid (de Euro 5 norm per 1 september 2009). Nederland loopt hiermee onterecht op de zaken vooruit, waardoor dit oneerlijke concurrentie oplevert.
Nou BOVAG en RAI hartstikke gefeliciteerd hoor met het behaalde resultaat, maar ik ga snel weer een paar boompjes planten. (via: bovagkrant)
W!d zegt
goh.. kan de Fox TDI en de Ssang Yongs ook weer verkocht worden
Waxweazel zegt
Kijk er zijn toch nog slimme mensen daar in Nederland !
Waarom moest jullie regering weer willen vooruit lopen op iets dat pas in 2012 Europees wordt ingevoerd .. ?
Puur om de staatskas te vullen, dat was toch wel overduidelijk.
BOVAG en RAI hebben wel gelijk dat dankzij die te vroege maatregel opeens een hoop nieuwe auto’s niet meer verkocht konden worden in Nederland of gewoon niet rendable waren om te verkopen met die bijtellingen.
CSL zegt
Audi V12 TDI!!
Melvivio zegt
ja, die is nu ook echt 0,0000001% goedkoper. daar zit 15million % slurptax op man :P
Wilem zegt
In het Westen van Nederland wordt in bepaalde steden regelmatig de norm voor fijnstof overschreden. Dit veroorzaakt bij diverse mensen longklachten.
Het lijkt mij dan ook erg kortzichtig dat Rai en BOVAG hieraan voorbij gaan en de verkoop van auto’s zonder filter weer mogelijk maken.
Ik ben een autoliefhebber maar ik denk ook aan mijn medemens !
RobertJ zegt
Hmmm, hoeveel auto’s hebben hier nog last van? ik denk dat er meer auto’s profiteren van de 900BPM korting, of zie ik dat verkeerd?
Waxweazel zegt
De reden waarom BOVAG en RAI dit zijn gaan aanvechten is omdat ze nog met een hele vloot wagens zat die geen roetfilter standaard hebben en deze dus na de leasing niet meer zouden kunnen verkopen. Dit is de eigenlijke reden.
jampa zegt
@ willem
wat een gay reactie! auto’s moeten zuipen en milieuonvriendelijk zijn, auto’s moeten lawaai maken en belachelijk grote motoren hebben!
Sorcerer zegt
Ik vond dit een van de weinige goede nieuwe belastingen. Dieselroet is namelijk kankerverwekkend. Heeft verder weinig met het milieu te maken, maar meer met je kans om kanker te krijgen.
Schaf liever de slurptax af… die is nergens goed voor. Deze wel als een van de weinige.
jampa: de meeste dieselauto’s zonder roetfilter zijn aziaten die nog niet de moeite hebben genomen roetfilters te monteren omdat het hier niet verplicht is. Geen liefhebbersauto’s dus. Benzine-auto’s zijn niet milieuvervuilend. Alleen CO2 is bij benzine-auto’s een issue…
Audi V12 TDi is trouwens al voorzien van een roetfilter hoor (Euro5 zelfs geloof ik?)… Ook de V8 diesel die in de A8 ligt sinds 2006 heeft al vanaf het begin een roetfilter. Het zijn echt vooral de aziaten, met auto’s zoals de Toyota Yaris 1.6 diesel die hier duurder door werden…
Paolo zegt
@ willem
Dan moetten ze buiten roken ook verbieden….
Waar gaat het heen….
arjontje zegt
@ Willem ben blij dat ik in het oosten woon.
Vroegerrr! zegt
Goh, stel ik heb zo’n vette SUV gekocht waarvan, mede vanwege de fijnstoftax, de catalogusprijs door fabriek en importeur kunstmatig flink naar beneden gebracht is om ‘m nog aan de man te brengen. Mag ik dan nu ook nog mijn handje ophouden om het onrechtmatig ge-inde geld retour te ontvangen??
Wapwap zegt
De auto wordt al veel te lang als melkkoe gebruikt, prima dat ze deze regel afschaffen.
Het vreemde is alleen dat brommers & scooters een hogere fijnstofuitstoot hebben dan een vrachtwagen, en zelfs twee keer zo veel als een auto! ( http://www.trouw.nl/groen/article1785996.ece/_rsquo_Pak_smerige_brommers_aan_rsquo__.html )
Als ze echt zo begaan zijn met het milieu, dan pakken ze dit probleem aan, in plaats van steeds meer onredelijke belastingen op te leggen aan auto’s.
casanova zegt
Popie-jopie geschreven artikel zeg. Maakt een wazige toestand alleen maar vreemder.
BMW 650i, Cooper S zegt
En krijgen de mensen die teveel hebben betaald hun geld terug?
Met rente?
Sorcerer zegt
Wapwap: inderdaad, zouden ze ook echt iets aan moeten doen, scooters e.d. Als ik eens op de fiets zit (tja, stad…) dan kunnen er 20 auto’s langsrijden, geen last van. Maar 1 zo’n vieze brommer en je voelt het gelijk prikken in je neus…
Verder verwijs ik iedereen door naar m’n vorige reactie een stukje hoger op deze pagina…
Sjaaky zegt
Joh gewoon BPM wegsmijten en dan mogen ze deze maatregel houden. Resultaat? > mensen met oude vervuilende auto’s kunnen nu eindelijk een nieuwe die veel schoner is betalen en als er een vuile duurder wordt laten ze die sneller staan. Dus met deze maatregel is niets mis, MITS het BPM wordt afgeschaft.
Roadronner zegt
Ze hadden idd beter de slurptax aan kunnen vechten ipv deze fijnstofbelasting. Slurptax slaat nergens op omdat je immers toch al betaalt voor je verbruik aan de pomp?
Emile_Benz zegt
alsof deze uitspraak die threehugterroristen tegenhoudt… Verzinnen ze wel weer wat anders…
Arodin zegt
@nieuwenhuizen (of casanova):
Ik vind sacrasme ook veel te complex. Of bedoel ik dit nu juist cynisch? :-)
ripjans zegt
@Willem, net zoals al die UMTS masten ofniet!
:X
AutoInformatief zegt
Wanneer worden alle andere belachelijke belastingen afgeschaft? Of wens ik nu weer te veel van het goede. :oops:
@ Sorcerer
Op vandaag krijg je overal al kanker van dus van dat beetje fijnstof hoef je ook niet meer te schrikken hoor.
De Oerknal zegt
Lang leve Europa!
mark zegt
@ sorcerer
Toyota Yaris 1.6 diesel? die ken ik niet..
Maar je hebt gelijk, auto’s zonder roetfilter werden veel duurder. Terwijl sommige zonder roetfilter minder uitstoten als auto’s met. Maar voordeel is wel dat alle merken nu op alle diesels standaard met roetfilter komen.
de sjonnies zegt
Gelul gelul en nog eens gelul, wanneer gaat de mensheid eens leren om problemen bij de bron op te lossen, maak de Diesle zwavelarm en je bent 80% van het fijnstof kwijt.
Maar ja, wat doen we dan met al die milieu ridders ?
Mr Hyde zegt
@de sjonnies
wat heeft zwavel met roet te maken? zwaveloxides zijn geen roet, wel ongezond, zelfs giftig, maar geen roet. Roet is gewoon onvolledig verbrande brandstof. Normaal gaat de koolstof bindingen aan met de zuurstof, bij gebrek aan zuurstof gebeurd dit niet. Echter, de verbranding kun je nooit perfect krijgen, je zou het dan zo fijn moeten vernevelen dat de moleculen appart komen te zitten, dit is een techniek die nog niet op grote schaal toepasbaar is. Maar door de inspuiting te optimaliseren, kun je wel de roet terugdringen, heeft weinig tot niets met de zwavels te maken.
R. Dekker zegt
Ben blij dat er gelukkig 1 belastingmaatregel van de roversbende van BOS van tafel is geveegd.
Is toch niet normaal meer in NL??
Maar nee we blijven allemaal weer stemmen op de CDA, PVDA, en die groenlinks kut, mevr. Halsema.
en niet te vergeten woutertje BOS.
Bos en zijn roversbende, die NL door dit soort maatregelen kapot maakt.
Zoef zegt
Nederland is goed bezig. Het mistgordijn van de politieke correctheid wordt langzamerhand doorbroken.