Tesla en Musk wilden de rechtszaak omtrent Musks fameuze ‘420 Tweet’ vermoorden voordat de hele kwestie voor zou komen. De rechter heeft daar echter een stokje voor gestoken.
Beademingsapparatuurmagnaat Elon Musk heeft het maar druk dezer dagen. Als de Muskias niet bezig is zijn verwondering uit te spreken over het voortbestaan van CNN nadat de nieuwsorganisatie zijn COVID-19 heldendaden in twijfel trok, slingert hij wel epische beloftes over toekomstige producten het internet op. In de afgelopen week zijn ons onder andere robo-taxi’s en auto’s die ons afzetten en zichzelf daarna parkeren beloofd. Beide moeten nog dit jaar op de markt komen. Daarnaast gaat de Cybertruck zó goed zijn, dat ‘ie makkelijk de Baja 1000 kan winnen. We wachten alvast met spanning af wat er dit keer bewaarheid wordt van Musks claims. Misschien moet ‘ie vast wat Superchargers neerzetten in de woestijn van Mexico.
Alsof dit allemaal nog niet genoeg is, moest Musk zich ook nog even melden bij de rechtbank. Een stel beleggers klaagt Musk namelijk aan voor koersmanipulatie. Het heeft allemaal te maken met Musks ‘420’ Tweet van vorig jaar. Elon suggereerde op Twitter dat hij Tesla van de beurs af wilde halen door de uitstaande aandelen op te kopen voor 420 Dollar per stuk, een verwijzing naar de wiet-cultuur in Amerika. Daarbij stond de essentiële boodschap ‘funding secured’.
Daar de beurskoers van Tesla op dat moment aanzienlijk lager stond dan 420 Dollar, ontstond er snel een koopmanie. Het is immers makkelijk geld verdienen als je iets koopt voor minder dan 420 Dollar en zeker weet dat je het vervolgens voor die 420 verkopen kan. Doch later bleek het hele feest niet door te gaan. Musk had de funding helemaal niet secured. De Securities and Exchange Commission die in Amerika waakt over dit soort dingetjes was niet onder de indruk. Zij schikten de zaak door Musk én Tesla beide een bedrag van 20 miljoen Dollar te laten betalen.
Dat is natuurlijk peanuts voor Tesla en Musk, maar misschien volgt er nog (veel) meer pijn. De zaak met de SEC geeft de benadeelde beleggers natuurlijk puike ammunitie om hun gram te halen in een civiele rechtszaak tegen Musk en Tesla, via een zogeheten class action lawsuit. Tesla en Musk probeerden die zaak echter in de kiem te smoren op verschillende gronden.
Ten eerste zouden de eisers niet bewezen hebben dat Musks claim niet klopte. Ten tweede zou het bedrijf Tesla buiten schot moeten blijven omdat Musk getweet zou hebben als potentieel bieder voor de aandelen en niet als de CEO van Tesla. Tenslotte zou de tweet niet bedoeld zijn om short sellers een oor aan te naaien, wat de eisers wel menen.
Rechter Edward M. Chen maakte echter gehakt van dit verweer van Musk en Tesla. Met betrekking tot het eerste punt zegt de rechter dit:
The rise and fall of Tesla’s stock prices corroborated with the timing of the alleged false and misleading statements, all of which occurred within a less-than-two-week period, and which suggests Mr. Musk’s false statements were the proximate cause.
Edward M. Chen, U.S. District Judge, San Fransico
Met betrekking tot het tweede punt, zegt de rechter dit:
Musk was in fact speaking as the CEO of Tesla within the scope of his authority. In November 2013, Tesla formally notified investors that it would use Musk’s Twitter account as a formal means of communication to convey ‘additional information’ about the company to investors.
Edward M. Chen, U.S. District Judge, San Fransico
Met betrekking tot het laatste punt, bracht de rechter dit te berde:
Even if Mr. Musk stood to gain no direct financial benefit from the false statement, he stood to gain satisfaction from watching the short-sellers lose on their investments, sellers against whom he allegedly harbored animosity.
Edward M. Chen, U.S. District Judge, San Fransico
Voor het laatste punt refereert de rechter aan twee andere tweets van Musk. Enkele weken voor de ‘420’ Tweet gooide Musk dit eruit op Twitter:
Oh and uh short burn of the century comin soon. Flamethrowers should arrive just in time.
Elon Musk, Tesla honcho
Een short burn is een trucje die beleggers kunnen uitvoeren als ze zien dat veel mensen een short positie hebben op een aandeel. Die short positie betekent dat ze het aandeel verkopen zonder het te hebben, in de hoop dat de koers daalt en ze het aandeel op een later moment goedkoper kunnen kopen. In geval van een short burn proberen investeerders die ‘long’ zijn de koers te laten stijgen door extra aandelen te kopen. De verliezen van de mensen in een short positie lopen daarbij op papier (snel) op, waardoor ze hun positie moeten dekken door het aandeel tegen de nieuwe hoge prijs te kopen.
Door deze sluwe manoeuvre stijgt de vraag naar het aandeel en dus de koers nóg sneller. De investeerders kunnen dan winst pakken. Een short burn is op zich legaal, maar natuurlijk niet als je ‘m bewerkstelligt door een valse claim. Wat in die zin ook niet spreekt voor Musk, is dat hij slechts drie dagen na de Tweet dit plaatste:
Short shorts coming soon to Tesla merch.
Elon Musk, Tesla honcho
Dit is een verwijzing naar de korte broek die Musk ooit stuurde naar een van de bekendste shorts. Maar het verkneukelen komt hem nu dus mogelijk duur te staan. Die rechtszaak gaat er nu komen en zo op papier lijken de eisers best een goede zaak te hebben.
Musk is overigens ook nog in afwachting van een andere class action lawsuit over de overname van het falende Solar City door Tesla. Beleggers claimen dat deze overname enorm veel waarde voor hen vernietigd heeft en vooral bedoeld was om Musk en zijn familie uit de brand te helpen. Zij zaten namelijk vuistdiep in Solar City. Daarnaast is Tesla samen met andere bedrijven in verband gebracht met kinderarbeid, maar die bedrijven zijn samen zo groot dat daar wel niks van zal komen.
Wat denk jij, is Musk iets te dicht bij de zon gaan vliegen, of komt hij wederom weg met zijn acties? Laat het weten, in de comments!
lithiumion zegt
@jaapiyo, zomaar een vraagje, gewoon nieuwsgierigheid, Waar komt jou afkeer van die vent en z’n producten toch vandaan? Is het omdat hij stiekem zoveel succes heeft? Of frustreer je je dat hij je wellicht behoudende beeld van automotive overhoop schopt? Ik Vind het namelijk typisch, dat elk nieuws over Tesla en z’n founder, maar wat al te gretig door jou wordt geschreven, als het geschreven moet worden met een zo laag mogelijke PH-waarde. En nieuws waarin Tesla niet zo lekker te voorschijn komt, worden ook met het grootste plezier door je geschreven. Of, misschien wel en/of, is het misschien, dat dan de uitspraak “…komt hij wederom weg met zijn acties? Laat het weten in de comments.”, dan zo lekker veel traffic genereert tussen de haters en de fanboys op autoblog? dan heb jij weer een goeie beurt gemaakt bij de adverteerders. Gewoon ik ben echt benieuwd! Oh en bij deze alvast 1 reactie om de spits af te bijten, vinden de adverteerders ook vast prettig.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@lithiumion: hey @lithiumion. Jij bent blijkbaar in de stemming om in deze vervelende social distancing tijden gesprekken aan te gaan met mensen. Daar kan ik me prima in vinden. Ik hoop van harte dat @jaapiyo ook ons nog joint, maar tot dat het zo ver is ga ik graag het argument met jou aan. Ik ben nog pro nog tegen Tesla en zijne massias Mr. Musk. Ik heb bewondering voor wat hij en zijn team van engineers teweeg hebben gebracht in de autobranche. Als ik in de positie zou zijn om een gloednieuwe auto te kunnen kopen is de kans nog best groot dat het een Tesla zou worden. Desondanks blijf ik nuchter over alles en hou ik mezelf trots over het feit dat ik weinig vooroordelen over merken/modellen/mensen/trends hou. Ik denk niet dat veel Tesla magnaten (waar jij waarschijnlijk bij hoort afgaande op jou username en comment) hetzelfde kunnen zeggen. Wat is het toch met deze man en zijn producten dat mensen al hun normen en waarden overboord laat gooien? Vind jij werkelijk dat de acties die in die artikel beschreven staan aannemelijk zijn voor een beursgenoteerd bedrijf? Ik ben gewoon benieuwd hoe jij hier tegenaan kijkt. Hoe zou jij reageren als jij als beurs handelaar/mediator zou moeten omgaan 00
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: ik zat dit uit te typen op m’n telefoon, kreeg toen een appje, switchte even van applicatie en toen ik terug kwam dacht ik te zien dat alles verdwenen was. Bleek echter dus gepost te zijn. Maargoed, @jaapiyo heeft het beter verwoord dan wat ik had kunnen bedenken. Credits naar hem
SimonMc zegt
“..elk nieuws over Tesla en z’n founder”
Misschien maar een detail, maar Musk is niet de oprichter van Tesla.
rhellema zegt
@lithiumion: heb jij altijd zoveel moeite om je punt te maken?
jaapiyo zegt
Beste @lithiumion. Ten eerste ga ik even in op je laatste punt; ik word (soort van helaas) niet betaald naar de hoeveelheid kliks die een artikel wel of niet oplevert, maar gewoon per uur. Ik heb dus hooguit een indirect belang bij kliks omdat AB dan blijft bestaan, maar de vruchten van extra kliks gaan naar de honcho’s. Die hypothese kan dus de ijskast in.
Vwb Elon: ik heb recsept voor wat die man voor elkaar heeft weten te boksen. Daarbij had hij na de verkoop van PayPal op een strand kunnen gaan liggen en neemt hij in plaats daarvan het risico om nieuwe dromen na te jagen. Dat pleit voor hem. Persoonlijk vind ik SpaceX en NeuraLink eindeloos veel interessanter dan Tesla, dat IMO eigenlijk niet zoveel toegevoegde waarde heeft. Echter zou ik ook niet zo snel in een van Elons raketten gaan zitten als je ziet hoe hij zijn auto’s aflevert.
Aan de negatieve zijde: Elon is ook voor een groot deel een used car salesman die continu meer belooft dan ‘ie waar kan maken. De productiedoelstellingen, de autonomie beloftes (auto van kust naar kust zou er 3 jaar geleden al zijn), het komt allemaal niet of veel later. Hij doet maar gewoon wat beloftes en hoopt dan dat zijn team hem daadwerkelijk naar de stip op de horizon kan brengen. En als het dadelijk misgaat, sleept ‘ie al die gelovers met ‘m mee.
Daarbij past ook de hypocrisie. Tesla’s missie is zogenaamd de wereld redden, maar Elon behandelt zijn mensen als oud vuil. Hij redt ze niet eens van COVID-19. De Solar City deal stinkt, dit 420 verhaal stinkt, als iemand ‘m kritiek geeft is het meteen een pedo guy. Musk beta test FSD op klanten waarbij sommigen gestorven zijn. Wat denk je, dat Daimler niet net zo ver of verder is met autonoom rijden als Tesla, of dat ze het risico niet willen nemen dat er mensen sterven in een imperfect product?
Ik leen even een opsomming van Jalopnik over alles wat er niet klopt aan Elon en Tesla. En dat was twee jaar geleden.
“Its CEO gets into weird Twitter beefs with everyone that routinely blow up in his face. It has consistent trouble with production deadlines. Its has dirty factories, which are supplemented by a tent. Its over-worked, over-stressed workers face obstacles to unionizing, which might just be able to help workers have normal, regular hours and production quotas.
It constantly needs money, and is probably going to need even more. It’s got a high turnover rate. It doesn’t know where it’s going to build things. It rages at the media, even when it acknowledges it lives or dies by its public perception. Its Autopilot system has serious flaws and can be fatal when misused. Its door handles break. It has had to build batteries by hand. It has trouble answering questions from established financial analysts. It’s faced allegations of voluminous workplace injuries. It feuds with federal regulators, and has been accused of violating agreements with them. It artificially limits the range of some of its cars. It has allegedly shipped cars missing key parts. It’s been sued over alleged false marketing claims. It’s been sued over alleged racist behavior. Its credit rating has been downgraded. Its CEO can’t stop tweeting, even when he very much should. It steals images from artists and calls their rightful complaints about it “lame.” Its cars have build quality that’s truly concerning at times.”
Deze tekst staat bomvol met bijbehorende linkjes in dit artikel https://jalopnik.com/its-possible-to-have-mixed-feelings-about-tesla-1827290718.
En dan komen we nog bij de reden waarom Jalopnik dat artikel schreef: de fanb0iZ. Als je ook maar iets van kritiek geeft op Tesla of Elon, staan ze in drommen klaar om je hoofd te eisen, niet alleen in comments maar ook via email. Of die kritiek terecht is, doet daarbij niet terzake, zo ernstig is de devotie. Het wordt op een gegeven moment allemaal een tikkie eng.
Maar voor mij/AB is dat geen reden om dan maar te kappen met het schrijven over de tekortkomingen van Tesla en Elon. Als de adepten daar problemen mee hebben, kunnen ze terecht op verschillende sites waar er alleen ronkende berichten over Tesla en Musk geschreven worden. Even goede vrinden.
Ik zou alle fanb0iZ wel willen aanraden om The Inventor: Out for blood in Silicon Valley te kijken. Mss geldt niet alles wat voor Theranos geldt voor Tesla, maar het geeft wel een goed beeld van hoe ze werken daar in Silicon Valley en de (gezondheids)risico’s van zo’n egocultus.
camber24 zegt
@jaapiyo: amen!!
crepito zegt
@jaapiyo: Dat hele lijstje met ‘linkjes’ is of verouderd, of is al lang opgelost, of gebeurt bij veel bedrijven. Een voorbeeld: “it doesn’t know where to build things”
https://jalopnik.com/tesla-model-y-production-to-begin-in-2020-but-elon-musk-1825729809
Tig van zulks bangmakerij.
jaapiyo zegt
Een aantal dingetjes zijn verbeterd, een aantal serieuze issues zijn erbij gekomen, maar wat is gebleven is dat dit in het algemeen de manier tekent waarop Elon zijn zaken deed en doet.
ty5500 zegt
Het siert je dat je graag wantoestanden aankaart bij fabrikanten en graag hebt dat de zaken netjes gebeuren. Misschien in de toekomst dan ook wel even kritisch zijn voor andere autofabrikanten:
Volkswagen Accused of Illegally Selling Prototypes Not Fit for the Road:
https://www.nytimes.com/2019/04/12/business/volkswagen-lawsuit-prototype-cars.html/
Daimler Caught Bribing International Officials:
https://www.theguardian.com/business/2010/mar/24/daimler-settles-us-bribery-charges
Kinderarbeid voor Vauxhall, BMW, VW en Audi hun verf:
https://www.theguardian.com/global-development/2016/jul/28/vauxhall-bmw-car-firms-linked-child-labour-mica
BMW, Volkswagen and Daimler charged with collusion by EU over car emissions scandal:
https://www.independent.co.uk/news/world/europe/car-emissions-scandal-bmw-volkswagen-daimler-charge-eu-a8856806.html
Dieselgate en de bijhorende doofpotschandalen zullen we dan nog met de mantel der liefde bedekken.
Heb je direct wat zaken om naar te verwijzen als je over deze merken schrijft gezien je toch graag verwijst naar het verleden en een hekel hebt aan kinderarbeid.
crepito zegt
@jaapiyo:
It constantly needs money, and is probably going to need even more; niet meer dan logisch als je zo snel groeit. Overigens was dat helemaal geen probleem meer voor COVID-19. Zeker in sillicon valley normaal om eerst veel te investeren voor potentiële grote winsten (denk Uber etc). It’s got a high turnover rate: de werkuren zijn niet voor iedereen weggelegd, zeker niet op AB, gezien de mate waarin de app/website wordt vernieuwd. In Sillicon Valley overigens niet gek. It doesn’t know where it’s going to build things: weten ze wel: zie Giga Shanghai bijvoorbeeld en Model Y. It rages at the media, even when it acknowledges it lives or dies by its public perception. Its Autopilot system has serious flaws and can be fatal when misused: elke auto die je ‘misused’ kan fataal zijn. Bovendien waren er al veel maatregelen genomen om de bestuurder bij de les te houden. Its door handles break: onderdelen gaan stuk, in elke auto. It has had to build batteries by hand: dit was volledig uit de context gehaald en is geen sprake van. It has trouble answering questions from established financial analysts: Elon was inderdaad niet vriendelijk tijdens conference calls. It’s faced allegations of voluminous workplace injuries: dit bleek niet waar. Sterker nog, Tesla presteert béter dan anderen op dit vlak. It feuds with federal regulators, and has been accused of violating agreements with them. It artificially limits the range of some of its cars: dit doet elke EV fabrikant en is juist om de levensduur te verlengen. It has allegedly shipped cars missing key parts: dit was uit efficiency oogpunt. Onderdelen werden nagezonden en eenvoudig bevestigd in Service Centers. It’s been sued over alleged false marketing claims. ‘Alleged’, sjoemelen met uitstootcijfers, anyone?!. It’s been sued over alleged racist behavior: “alleged”, bovendien ligt dit aan een willekeurige werknemer op 40.000 werknemers. Its credit rating has been downgraded: en nu? En wat maakt een credit rating uit? Its CEO can’t stop tweeting, even when he very much should: true. It steals images from artists and calls their rightful complaints about it “lame.”: ze hebben dat gewoon aangepast op verzoek. Its cars have build quality that’s truly concerning at times.: true wbt afwerking, maar niet onbetrouwbaarder dan elke andere fabrikant.
Nog meer stemmingmakerij?
jaapiyo zegt
Tsja, ik haal een bron aan in een ander land waar wij verder niks mee te maken hebben die iets kritisch schrijft over je afgod en je veegt het wederom in een veeg van tafel. Iedereen die iets kritisch schrijft over Tesla is fake news/stemmingmakerij/short, ik snap het.
Het lijkt me inmiddels wel duidelijk dat niet ik/wij, maar jij degene bent die niet meer in staat is rationeel na te denken over Tesla/Musk of dingen die Tesla/Musk doet. Ik hoop dan maar dat het in ieder geval nog een oprechte waan is en dat je je aandelen verkoopt voordat de bubbel barst.
crepito zegt
@jaapiyo: Jouw bron bestaat voornamelijk uit loze kreten en kloppen niet (meer). Dan gooi je het maar weer over de boeg: “fanbois” “verafgoden” en dat de rest niet rationeel meer kan nadenken. Tsja.. Overigens beweer ik geenszins dat Tesla perfect is. Ik heb er wel een, al 5 jaar, dus heb er meer ervaring mee dan jij gok ik.. Overigens heb ik geen aandelen. Ga jij wel short? En dat die bubbel barst, wordt volgens mij al een jaar of 5 geroepen..
https://www.google.nl/amp/s/cleantechnica.com/2019/06/06/tesla-short-sellers-have-a-horrible-record-on-tesla-production-sales/amp/
dwfc zegt
Crepito,
Tesla is een emotie aandeel. Laatste maand van 915 naar +/- 316 en nu wederom 753.
Heel veel volatiliteit …
Een topaandeel is een bedrijf met structurele winsten, bergen cash en geen of weinig schulden.
Tesla doet voor mij als belegger niet aan die voorwaarden.
Wel is Musk een game changer …. heeft door innovatie het speelveld voor zich alleen gehad maar krijgt nu veel medespelers. Hij heeft toh nog het grootste marktaandeel van verkochte EV wagens, maar je zal ook wel moeten toegeven dat deze positie op termijn niet meer haalbaar is.
Zelf bezit ik geen Tesla maar ik heb de P 85 van een zakelijke relatie al wel gereden.
Techniek is top, absoluut, wagens stuurt ook goed, remkracht meer dan voldoende.
De buitenzijde van de wagen is netjes, maar eens binnen kan hij me niet meer bekoren.
Materiaalkeuze kon beter, zeker in die prijsklasse verwacht je lederen bekleding en geen
nepleder. De auto is tijdens het rijden stil, weinig windgeluiden op snelheid, maar daarentegen had je de aanwezigheid van rolgeluiden tijdens het rijden. Doch dit kan best door een foute bandenkeuze.
crepito zegt
@dwfc: Klopt, zeer veel volatiliteit. Mede daardoor wilde hij van de beurs af…
wat betreft marktaandeel, dat ambieert Musk ook niet, meerdere malen zo gezegd dat marktaandeel niet zo hoog kan blijven en moedigt andere fabrikanten aan, alleen zijn die nogal langzaam.
Ik heb nog wel echt leder in mijn Model S. Maar zou zelf kunstleder prima vinden.
dutchneon zegt
dat eeeuwige gelul over nepleder… als je echt leder wilt moet je de eerste model-s kopen van 2013-2015.
daarna gaat juist vanwege de overduidelijke reden dat het eco wil nastreven over op nepleder, dat lijkt me nogal wiedes qua keuze……
Overigens zit er in veel spul van andere merken ook nepleder, mercedes is daar al in de 80tiger jaren mee begonnen, Artico leder heet het tegenwoordig geloof ik!
flutterby zegt
@dutchneon: sterker nog Alcantara wordt vaak als optie aangeboden op de meeste premium auto’s maar is ook hartstikke “nep”. Als iets duurder is dan is het opeens wel beter.
dedude zegt
De man is gestoord. Kan er weinig anders van maken. Pure beursmanipulatie met die tweet en getuige van een (te) groot ego om er mee weg te komen. Hij heeft het voorwerk gedaan, tijd voor een nieuwe kerel / dame om Tesla verder te brengen.
Dat gezegd hebbende, @Jaapiyo als jij alleen al de helft van je negatieve energie in Tesla zou steken in andere merken. Oh boy, wat zou Autoblog nog leuker zijn om te lezen.
Dr zal wel een reden zijn dat men de behoefte heeft om de redactie te mailen (overigens ook niet heel chique dat terzijde). Het afschuiven op dat dit de fanboiz zijn is natuurlijk lekker makkelijk
erikabarth zegt
@lithiumion
Tja stel je voor kritiek op jullie messias de redder van de wereld.
flutterby zegt
@erikabarth: het zijn juist de fanboys die de man achter de “messias” zien, misschien was dat bij de orginele ook wel. Een man die fouten maakt, een man zonder CEO ervaring en meeste van al een techneut die niet alleen optimistisch is, maar er ook alles aan wilt doen om het te bereiken. Dat gaat helaas soms ten koste van andere, maar dat is altijd onderdeel van een revolutie.
Alle respect voor de Nissan/Renault alliantie die als enige major auto fabrikant zich serieus met EVs is gaan bemoeien, maar ze hadden Elon’s visie nodig om de EV uit het geitenwollensokken hoekje te halen.
Met PayPal deed die het, met Tesla lijkt het te lukken, SpaceX gaat goed, The Boring Company lijkt ook steeds serieuzer te worden en tot slot is Neutrallink zeer belovend.
Het is misschien niet de charismatische man zoals Steve Jobs, maar hij is wel transparant en zegt wat hij denkt. Helaas is wat hij denkt alleen niet altijd hoe het lopen.
crepito zegt
@lithiumion: Het begint echt op een obsessie te lijken.
bartsss zegt
@crepito: juist!!! Zal me niks verbazen als ’t een sekte is.
toniominestrone zegt
@lithiumion: Ik krijg altijd een beetje medelijden met die gasten die mannen als Steve Jobs en Elon Musk verheerlijken, doorzie nu gewoon dat het gelikte marketing boys zijn overgoten met een moralistisch sausje.
flutterby zegt
@toniominestrone: als een product maken wat zichzelf verkoopt doordat de gebruikerservaring ver boven de concurrentie staat als marketing wordt beschouwd dan ja, beide zeer gelikte marketingboys.
Overigens zijn het totaal verschillende types. Het enige wat ze delen is zowel een verschikking als de eer om met ze te mogen werken.
maferick74 zegt
They took our jobs
none zegt
Goed dat ze dit gaan aanpakken. Waarschijnlijk is koers manipulatie aan de orde van de dag, dat Musk het zo publiekelijk inzet. Desalniettemin zijn er natuurlijk wel institutionele beleggers die hier de nadelen van kunnen ondervinden.
tttijn zegt
Er valt nog veel te verbeteren op aarde.
LaLancia zegt
Kunnen we alsjeblieft stoppen met Amerikaanse termen overnemen? Honcho, het letterlijk vertalen van Engelse uitdrukkingen, etc. komt zo kinderachtig en geforceerd over. Dank u!
kempenaer zegt
Tesla is een vervelend bedrijf omdat het op basis van vals sentiment over het klimaat overheden zo dwaas heeft gekregen dat ze electrische auto’s fiscaal extreem veel zijn gaan bevoordelen.
Marktverstorend en oneerlijk.
Ik hou daar niet van.
De electrische auto moet het gewoon op eigen kracht doen en anders niet.
Die vermeende klimaat -en milieu zijn namelijk uiterst dubieus.
flutterby zegt
@kempenaer: Wil je deze even ontkrachten meneer de specialist?
https://www.volkskrant.nl/economie/elektrische-auto-s-zijn-daadwerkelijk-veel-groener-dan-benzine-en-dieselvarianten~b22c0eed/