De 20-jarige Pieter Klijn uit het Zuid-Hollandse Hardinxveld-Giessendam was door het Openbaar Ministerie voor de rechter gesleept voor het verstoren van de werkzaamheden van de politie, maar is door de rechtbank in Dordrecht vrijgesproken. Pieter zorgde er vorig jaar zomer voor dat een flitsauto in zijn woonplaats geen enkele hardrijder kon betrappen.
Hij stond vijftig meter voor de politiewagen en waarschuwde alle automobilisten met armgebaren. Na twintig minuten ging hij polshoogte nemen bij de flitsauto en vroeg of de agente in kwestie een beetje succes had. Toen de vrouw -met een volgens Pieter teleurgestelde blik- vertelde dat ze nog niemand geflitst had, bekende Pieter dat hij iedereen gewaarschuwd had. Hierop verplaatste de agente de radarpost naar een paar straten verderop.
Als een vlieg op stront volgde Pieter de flitsagente om zijn actie op de nieuwe locatie voort te zetten. Hij werd vervolgens al snel gearresteerd voor het verstoren van de politiewerkzaamheden. Hier was de politierechter van de Dordtse rechtbank het niet mee eens, want van belemmering was geen sprake aangezien Pieter de radar niet onklaar heeft gemaakt, of direct voor de flitsauto was gaan staan. Ook de officier van justitie kon niet anders dan toegeven dat er geen sprake was van een strafbaar feit.
Koos Spee waarschuwt dat de uitspraak geen vrijbrief moet zijn om voortaan ongeremd snelheidscontroles te frustreren. Groot licht gebruiken als waarschuwing voor een controle blijft strafbaar. Daarnaast kan iedere agent afzonderlijk bepalen of zo’n actie een gevaar oplevert voor de verkeersveiligheid. Met de actie van Pieter Klijn heeft Spee niet zoveel problemen, want het doel was immers bereikt: meer bestuurders die zich aan de snelheid hielden en daar is het tenslotte ook om te doen. Yeah right! Wij weten wel beter… (via: telegraaf)
wapz zegt
Groot licht gebruiken als waarschuwing voor een controle blijft strafbaar.
Is dat zo? Deze uitspraak spreekt dat toch direct tegen?
VonStroke zegt
Gisteren ook nog een snelheidscontrole betrapt. Een (lelijke) agente aan de passagierszijde zittende was vrolijk aant flitsen op een laffe plaats. Had zin om een dergelijke actie te ondernemen.
Robin zegt
Groot licht gebruiken is ‘onnodig afgeven van lichtsignalen’, wat wettelijk verboden is.
tss68nl zegt
Je mag geen groot licht voeren als dat niet strikt noodzakelijk is, en enkel wanneer er geen ander verkeer in de buurt is.
paul zegt
@wapz: Nope, want je mag niet zomaar je grootlicht gebruiken. Dat is toch al strafbaar. Dus ook voor het waarschuwen van een flitscontrole.
Kunnen we dan niet een blik polen of tjechen opentrekken om bij elke flitscontrole te gaan staan seinen dat er een controle is? Scheelt een hoop geld volgens mij ;)
Adriaan zegt
@ wapz
denk dat dat meer is omdat je groot licht onterecht gebruikt…
ze heb ik een keer een boete gehad omdat ik toeterde toen ik iemand kwam ophalen en voor de deur stond.. komt er agent aanlopen.. ja, is er direct gevaar? nee.. ik w8 op iemand die nu naar buiten komt.
hoppa, boete…
Adriaan zegt
ik was al nummer 100 …
Arnoud zegt
@ Wapz:
Nee, want licht signalen mag je alleen gebruiken wanneer de verkeersveiligheid in gedrang komt. Dus niet bij gevaar voor je portemonnaie. Hetzelfde geldt voor claxoneren.
bakkerst zegt
hmm,
wat dat groot licht betreft, dat mag je toch niet voeren omdat het hinderlijk zou zijn voor mede weggebruikers? dan hangt het dus van de omstandigheden af of het hinderlijk is ja of nee, ’s nachts heeft zo’n felle lichtflits behoorlijk impact, maar overdag niet toch?
en anders gebruik je de mistlichten ipv het grootlicht, mistlichten lichten de weg direct voor je op, niet de omgeving.. lekker makkelijk
Land Rover zegt
Hulde aan Pieter!!!
bakkerst zegt
kunnen we niet met zn allen die jongen een bosje bloemen sturen ofzo?
iedere autoblogger een paar cent inleggen hoppa,
dat heeftie wel verdient
Dr.Bob zegt
Knappe agent(e) die bepaalt met welk doel ik naar een tegenligger flitste…!
Kunnen toch zomaar enkele collega’s zijn die ik even wil begroeten?
Wollie zegt
@Paul: Hahaha
IbiTDI zegt
@ Dr. Bob: en ook dat mag niet. ;)
Didi zegt
Wat ook een goede (en volgens mij wel rechtsgeldige) mogelijkheid is, is je lampen uit en aan te doen, en dan niet op groot licht maar op normaal licht.
Stiggie zegt
Ze gaan altijd staan op van die laffe plaatsen “Voor de verkeersveiligheid” FUCK YOU!!!!! het is voor 99% om de kas te spekken. Ga boeven vangen. Daar kan ik me zo aan ergeren. Staan ze weer achter een boom met een lasergun op die mooi rechte asfaltweg zonder afslagen. “voor de verkeersveiligheid” dikke vinger. Zouden agenten gehersenspoeld worden door justitie? Het zijn volgens mijn van die mensen die vroeger veel gepest zijn en die nu denken: Ik zal ze wel krijgen Gna Gna Gna. Ze nemen zichzelf ook veel te serieus met hun lelijke uniformpjes. Wat is er mis met een gave baseball cap i.p.v die afzichtelijke pet?
CasperH zegt
@ bakkerst: mistlampen mag je alleen voeren bij zicht van minder dan 50 meter. Dus ook die oplossing gaat niet op.
Wat wel interessant is: ik mag niet “flitsen” naar mijn medeweggebruikers, maar ik mag wel in mijn gezicht geflitst worden doordat tegemoetkomend verkeer te hard rijdt. Wie gaat die rechtzaak aan?
Sander zegt
Gewoon even je lichten uit en weer aandoen… dan maak je geen gebruik van groot licht en toch kun je mensen seinen
smokin zegt
Groot licht gebruiken is ‘onnodig afgeven van lichtsignalen’, wat wettelijk verboden is.
Ik denk dat dat nog wel wat discutabel is. Definieer onnodig eens in dit geval.
Bij radarcontroles wordt altijd hard geremd, mensen remmen eerst en kijken later hoe hard ze eigenlijk reden. Verder zijn er volgens mij voorbeelden te over van ongevallen door snelheidscontroles. In dat geval is er dus gewoon sprake van “waarschuwen voor een onveilige situatie”, wat in mijn ogen niet strafbaar kan zijn.
CasperH zegt
En iedereen die zijn licht aan heeft: even je licht uit en weer aan.
Wordt alleen ’s nachts lastig :D
Zephyr zegt
Je richtingsaanwijzer of alarmlichten eventjes aan/uit ipv grootlichten. Als dat wordt gevraagd, kan je altijd zeggen, dat je verkeerd knopje indrukte. Kèn gebeuren.
VonStroke zegt
@Stiggie: Je weet hoe dat gaat, aankomen in de kazerne “hersenen af, kepie op”.
IbiTDI zegt
@ Casper: die 50 meter geldt alleen voor je achtermistlicht. Vooraan mag mistlicht gevoerd worden bij slecht zicht door mist, regen en/of sneeuwval. Wel eens iets van 200 meter horen vallen, maar staat volgens mij geen officiële afstand voor.
En waarom moeilijk doen met licht aan en uit zetten? ..gewoon ff een handgebaar en de meesten zullen het dan ook wel snappen.
Baztrd zegt
Prima uitspraak dit! Eigenlijk zouden ze de goede man moeten belonen, dat’ie in z’n vrije tijd vrijwillig mensen ertoe beweegt zich aan de maximumsnelheid te houden.
Hoewel boetes uiteraard gebruikt worden om de kas te spekken, en agenten ongetwijfeld een quotum moeten halen en het dus vervelend vinden als ze er niet veel kunnen uitschrijven, is het hoofddoel van boetes nog steeds het voorkomen van overtredingen, de rechter heeft dat in deze uitspraak erkend en dat is naar mijn idee een goede zaak. En nee, natuurlijk mag je niet met grootlicht seinen of claxoneren, da’s eerder gevaarlijk dan nuttig…
En ja, agenten staan op “stiekeme” plaatsen te flitsen… da’s wat mij betreft prima, naast aangekondigde controles is dit een goed middel om mensen te bewegen zich (altijd) aan de maximum snelheid te houden. Gezeik hierover is misplaatst en toe te wijzen aan mensen die vinden dat de regels niet voor hen gelden. Als je geen bekeuring wilt, simpel, overtreed de regels niet… Vind je dat “iedereen toch wel eens te hard rijd, en dat moet toch kunnen”? Prima, en dat kan ook, maar je loopt dan het risico een bekeuring te krijgen. Simpel, ’t is je eigen verantwoordelijkheid en keuze.
Gerrit zegt
hahaha,,
ik heb het die man zien doen:P echt genieten hoe die man dat deed.
Markus zegt
Pieter is de man! Strakke actie, van Pieter.
En ik begin mij af te vragen waarom een auto een groot licht functie heeft. Uit de comments maak ik op dat je die “nooit mag gebruiken tenzij de verkeersveiligheid in het gedrang komt”? Leg mij maar eens uit wanneer dat dan het geval is. En als dat de regel is dan kun je er ook wel van maken dat door het seinen naar een hardrijder de verkeersveiligheid is gebaat want die gaat langzamer rijden… en je dus terecht seint, want de veiligheid gaat er op vooruit.
Paginl zegt
Gewoon een bord een paar meter ervoor neerzetten met LET OP FLITSER!
Arnoud zegt
Wat zijn wij Nederlanders toch een stelletje zeikerds. We wijzen heel graag naar een ander wanneer hij/zij de fout in gaat. Maar als we zelf eens wat te hard rijden en middels een flits + boete op worden gewezen is het vooral onze schuld niet. Nee, de politie! Die heeft het gedaan! Die stellen dat ding af op 53km/h terwijl hij toch pas veel later behoort te gaan flitsen. En dan de commentaren op die Belgische agente, waarnaar de link in het bericht verwijst.. Drama… Ik schaam me voor de mensen die zo op haar afgeven. Ze doet haar werk, en ze doet het goed. En dat ze er plezier aan beleeft vind ik prima.
Moraal van dit verhaal? Hou je aan de regels of houd je kop wanneer je gepakt wordt bij een overtreding!
CasperH zegt
@ Markus: bijvoorbeeld mensen die zonder licht rijden waarschuwen, of waarschuwen voor iets wat net achter je gebeurd is maar misschien niet goed zichtbaar is voor tegenliggers (door een blinde bocht oid).
Wat betreft de verkeersveiligheid: daar heb je een punt. Maar dan mag je dus alleen seinen naar mensen die te hard rijden hè, niet naar de rest. Knappe jongen als jij het verschil ziet tussen een tegenligger die 50 rijdt in de bebouwde kom en iemand die 54 rijdt.
Jareth zegt
als je naar een hardrijder seint, dan is dat volgens mij een sein om de hardrijder te waarschuwen dat ie de maximum snelheid overschrijdt en de verkeersveiligheid voor de andere verkeersdeelnemers (waaronder ASOCIALE fietsers) niet meer gewaarborgd blijft. Dit is dus echter wel een vorm van waarschuwen ten gunste van de verkeersveiligheid. Indien de acceptgiro ambtenaar en Koos $P€€ dit ten steligste ontkennen dan is het gewoon weer een manier om de brave burger het geld uit zijn zak te kloppen.
En indien zo dan mogen ze van mij de ********************* krijgen.
Luc zegt
Dat ze zichzelf ook maar eens op de bon slepen, maar daar hebben ze het lef niet voor.
Jan C. zegt
Hinderen bij het werk deed ‘ie niet, maar het verkeer kon ie mogelijkerwijze wel hinderen. Wordt wel weer een hoger beroepje.
CSL zegt
Als ze nou elke dag die Pieter gebruiken IPV die flitsers, dan rijden ze toch ook minder hard.
RScosworth zegt
Beste Pieter heeft blijkbaar veel vrije tijd. Gelukkig besteedt hij deze wel nuttig.
gerard zegt
tss die agenten doen gewooon hun werk. natuurlijk zijn er agenten op geld uit.
bert zegt
dat is het enigste wat ze kunnen flitsen gemakelijk geld verdienen , als de overheid er niets aan kan verdienen dan zal je ze niet zien het zijn gewoon laffaards
Jeff zegt
@ paul: ‘kunnen we dan niet een blik polen of tjechen opentrekken om bij elke flitscontrole te gaan staan seinen’…
Wij moeten het hier een beetje netjes houden, zo’n opmerking slaat natuurlijk nergens op. Er zijn genoeg Polen en Tsjechen die eerlijk hun brood verdienen. Wees voortaan wat correcter?
rene zegt
Ieder bestuurder heeft de snelheid zelf onder controle,rijd je te hard dan weet je de risco.
Met andere woorden moet je niet zitten zeuren.
Wat soms wel ergelijk is dat de politie wel zomaar te hard kan rijden(zonder aanleiding)
Daar moeten ze wat aan doen,bijv doormiddel van een blackbox deze koppelen aanmeldingen.
Zonder bijzonderheden toch te hard rijden ook een gepaste boete.
Dan zijn ze snel dooer de loonsverhoging heen die ze nu vragen van 200 e.
roberto zegt
whaha.. ik ken deze jongen aangezien ik ook uit hardinxveld kom.. gwn respect:D Deze kerel verdient een lintje
Dink zegt
Top actie dit. In elk land waarschuwen borden voor flitsers en camera’s. Alleen NL is sneaky.
Die fokking coppers staan verdekt opgesteld achter betonnen brugpilaren: hoe kunnen die jongens daarmee wegkomen op een verjaardagspartijtje. Ik bedoel: hoe hypocriet moet je zijn om dat beroep uit te oefenen . . .
Yuri zegt
Hulde aan Pieter!
Dit was gewoon weer een zielige actie van een agent om de overheidskas te spekken. Verkeersveiligheid verbeteren, yeah right, als je op flitserservice.nl rondkijkt zie je hoe sommige controlles worden gecamofleerd, fliters ingebouwd in groenbakken en ik weet niet wat. Dat is puur om de automobilist nog wat armer te maken echt niet voor verkeersveiligheid.
Dennis zegt
“Groot licht gebruiken als waarschuwing voor een controle blijft strafbaar. ”
UUHH?? wist niet dat dit werkelijk strafbaar was?
oud Ambulancechauffeur zegt
Wat een enorme …..hannes die kootje spleet.
Een air over zich, als of hij alles in zijn leven goed doet, veroordelen kan ik ook wel in zijn positie als je hem dan weer zo zeker zijn bevindingen ziet uitleggen voor een tv uitzending dan ga je echt over je nek.Wat een fatsoensrakker, ik kan het weten deze man spoort niet.
Ik geef grootlichtseinen als ik een medeweggebruiker in het donker zie die zonder licht rijd, of met 1 koplamp aan ziet komen of als ze het verdommen hun groot licht te dimmen zo dat ik mij te pletter jaag, ook als men hun waarschuwingslichten zijn vergeten uit te zetten, ook als ik een vrachtwagenchauffeur of andere automobilisten wil aangeven dat ze er tussen kunnen. Ook claxoneer ik als ik gesneden wordt, of als iemand voorrang neemt als hij of zij het niet heeft.
Ook zet ik mijn knipperlichten aan als ik een file nader en een andere automobilist mij van achteren nadert met een bedreigende snelheid.Ook benader ik die mutsen v/d politie als ze onopvallend opgesteld staan en mij flitsen om dat ik 4 km te hard gereden had.
Ook waarschuw ik mijn medemensen op het feit dat er flitsende mongolen in de struiken zitten.
Erg he, een oud ambulancechauffeur die zo denkt, Kootje Spleet je kunt me de pot op.
Goed werk voor de uitgewerkte melkertwerkers, een lichtgevend vesteje aan en aan de slag.
Ziekelijk werk v/d verkeersdienst, neem een cursus dienstverlening voor verkeersslachtoffers en trek een minder agressief apepakje aan.Stelletje………..
Ambu opaatje Henk.
René zegt
Voor bekenden in Hilversum: Bij de Larenseweg heb je een klein stukje de Orionlaan paralel lopen aan de Larenseweg. Daar stond vaak een donkerblauwe golf te flitsen. Ik heb zeker 5 keer mijn auto voor de Golf geparkeerd en ben gaan bellen, of heb gedaan alsof. Slechts 1 keer heeft de agent gevraagd of ik mijn auto ergens anders wilde parkeren. Nee gezegd dus ging de flitser maar weg. De laatste keer dat hij daar stond en ik eraan kwam rijden, reed de Golf direct weg. Missie geslaagd. En ik heb natuurlijk al het recht om mijn auto daar ook te parkeren! Klasse actie van die gozer!
Robert zegt
@Baztrd : ‘het hoofddoel van boetes nog steeds het voorkomen van overtredingen’ dat punt hebben we allang gehad. in 2007 zijn er 13 miljoen boetes uitgeschreven in het verkeer, dat heeft de overheid ongeveer 900.000.000 euro opgeleverd.het is zelfs zo erg geworden dat de overheid geld tekort zou komen als wij ons allemaal netjes aan de regels houden. bovendien hebben boetes geen effect, uit een onderzoek is gebleken dat 90% van de bekeurden zich er voortaan niet anders door zal gaan gedragen in het verkeer daarbij komt dat er in 2006 maar 11.8 miljoen boetes uitgeschreven werden 1.2 miljoen minder dan het jaar daarna.
vervolgens hebben we het nog niet gehad over de manier waarop de boetes uitgedeeld worden. vaak krijgen mensen de boetes pas na zo’n lange tijd op de mat dat ze niet eens weten hoe of wat. tot slot dan nog de plaatsen waar ze staan, dat zijn merendeels plekken waar en zonder drukte VEILIG harder gereden kan worden dan de maximum snelheid.
daarom is mijn mening waarschuw elkaar en bel controles altijd door.
r001j zegt
Hij gebruikte armgebaren in plaats van groot licht, waar iedereen het over heeft.
daar gaat het helemaal niet over
en dat schijnt dus wel te mogen
mart zegt
Weleens in beldie gezien een aantal jaren terug stond daar een pop met politiekleding aan langs de weg en bewoog z`n armen door middel van een motortje op accu dan wist je dat er verderop een controle was en het werkte echt iedereen ging een stapje zachter, die belgen zijn zo dom nog niet alleen jammer voor lepe koos dat levert niks op en is niet door hem zelf bedacht.
Rob zegt
Laat de politie maar lekker door gaan met staken dan kan iedereen ietsje sneller rijden.. 10 tot 20 km meer werk veel beter voor de doorstroming.
Wat mij nu ook opvalt dat er veel minder files zijn door die politie staking.
Elrae zegt
Ik heb ook nooit begrepen waarom je de politie zou hinderen als je voor het flitsen gaat waarschuwen. Dat koplampenverhaal kan ik nog wel begrijpen, maar mensen manen tot rustiger rijden: dan is het doel toch bereikt?
En waarom als agenten je verdekt opstellen. Het doel is toch nog altijd het verkeer tot rustiger rijden manen? Het straf-effect is er ook niet naar mijn mening. Als je 4 weken later eindelijk eens die boete opgestuurd krijgt, weet je soms niet eens meer dat je ‘m begaan hebt. Je betaalt ‘m klakkeloos (ik wel tenminste) en je life goes on. Wat leer je hier nu van? Gewoon geld innen.
Aangehouden worden, een uitleg en waarschuwing krijgen, werkt veel beter en minder irritaties in de hand. Maar goed, dat kost tijd en mankracht. Geld innen gaat sneller … zucht.
Jay zegt
En wat als ze nu een collega/vriend flitsen..
Stel je hebt een maat die rijd eens veel te hard (vind iedereen leuk op zn tijd toch?) Flitst m voor enkele honderd euro..
Leuk aankomen! Hey zag je me gisteren niet staan?!
“ja even snel in een flits”
Cooper S zegt
Dat van achter een struik gaan staan flitsen heeft toch helemaal geen nut voor het terugdringen van gevaarlijke situaties. Automobilisten passen hun snelheid aan bij het zien van camera’s. Als iemand 160 rijdt waar je maar 80 mag, dan is er wel 160 gereden, dus te hard en een gevaarlijke situatie opgeleverd voor medeweggebruikers. Wanneer de automobilist van veraf flitspalen ziet staan, past deze zijn snelheid aan naar de max toegestane limiet. Resultaat: op dat moment wordt er op die plek niet te hard gereden.
Dus, ik laat mij niet wijs maken dat het stiekum flitsen op veiligheid gericht is. Gewoon gericht op het halen van de maandelijkse score en het spekken van de kas. We weten het allemaal, ook in Den Haag. En toch gebeurt het dagelijks. Trajectcontrole en veel flitspalen op plekken waar het echt nodig is is veel effectiever. Tenminste, als de overheid echt wil dat er langzamer gereden wordt op bepaalde trajecten, in plaats van gaten dichten in de begroting.
david zegt
dus mag niet zomaar geknippert worden met groot licht oke maar als er auto rijd met 1 licht dan lijkt op brommer dus gevaar voor medeweg gebruikers is dat dan bekeuring als ik gevaar kan voorkomen om diegene atent er op te maken dat licht stuk is ?
Mls zegt
mooi verhaal
lintje voor deze jongeman ;)
d'n nillus zegt
haha klasse hoor
en nee bodpas op flitsers mag niet
is laatst een man geweest die 100 meter voor een flitslocatie met een bord stond pas op flitsers werd ie verzocht om mr plicie zn job uit te laten voeren
man draait bord om schrijft op let op 50 km per uur
einde voor mnr plicie
haha
RijNouNsDoor! zegt
Laatst op de A27 Gorinchem-Utrecht een fantastische kop-staart botsing zien gebeuren precies voor de flitsapparatuur: Gevalletje keihard remmen om niet geflitst te worden.
De ambtenaar was erg schichtig zijn apparatuur aan het opruimen. Fantastisch!!
Ad zegt
Koos Spee spreekt zichzelf tegen,hij heeft geen moeite met bovenstaande actie,immers de verkeersveiligheid komt ten goede,deze komt ook ten goede als ik te hard rijdt en mijn radardetector waarschuwt mij voor snelheidsovertreding bij controle waardoor ik mij weer netjes aan snelheid hou,maar dit mag weer niet,de man in bovenstaand verhaal was in deze de radardetector,lol,heb verhaal geprint en leg in auto voor als ik weer zo’n hufter zie staan,hahahaha,Ad
arjen zegt
Wat is het achterliggende doel bij flitsen.
Het flitsen, of het feit dat er niemand te hard rijdt?? ’t is maar hoe je je doel wilt bereiken.
Ik vind dat de jongen betaald moet worden omdat hij werkzaamheden van de politie verricht.
Joër zegt
Mooi dat ie is vrijgesproken. Heb ooit in een frans dorpje iemand gezien met een groot stuk karton waarop stond “Attention radar” heel duidelijk dus. Iedereen remde af, en de Gendarmerie had niets te doen.
arnold zegt
Het zou verplicht moeten worden om te waarschuwen als er gecontroleerd wordt dat is immers veilig.
Hard rijden wordt als strafbaar gezien vind ik niet door rood licht rijden of gevaarlijk rijden is echt gevaarlijk en scherm niet met het mileu want alle outo’s van de laaste jaren hebben een schone uitstoot die juist vuiler wordt als je in de file staat.
bert zegt
als de ander toch hard rijd mag ik toch met een licht sgnaal seinen,is toch een gevaar :D
Dennie zegt
Die politie agenten zouden ze eens een keer moeten bekeuren wantdie gasten
rijden altijd te hard ook als ze geen sirene aan hebben en met alleen blauwe lampen aan mogen ze niet eens harder rijden en hoef je ook niet voor ze aan de kant. al heeft de politie wel 1 voordeel het zijn de meetbuisjes voor de brandweer.
Alex. S. zegt
Ik woon naast een groot Politie bureau in Purmerend. Ik zie dagelijks hoe de Politie mensen (dienst en eigen prive auto’s ) overtreden elke dag niet alleen de verkerregels, maar ook de normale omgang regels. Maar niemand kan deze Politiemensen beboeten voor hun wangedraag !
Bovendien betreft het recht om signaleren, zie ik dat iedereen ziet niet meer de ourwoud vanwege kleine planten.
Het is onze fundamenteel recht om vrij te communiceren,laat maar het feit dat men is bezig om ons tegen te houden om een overtreding, omgekeerd was een groot probleem,terwijl te Politie is flink aan toe om ons te duwen toch iets te pleggen, simpel weg om geld !Wij hebben toch ook rechten, en wij leven niet in een Politie stat van Koos Spee !Over inkomsten van Politie, zij doen zo om niemand te kunnen aan hen verwijzen dat zij krijgen gigantische salarissen van ons belastingcenten,om meestal te luieren en ons leven zuur te maken. Meestal !Probeer maar ooit slachtoffer te zijn, durft maar !
wilpol zegt
Groot licht mag gevoerd worden, mits daarmee het verkeer buiten de bebouwde kom niet in gevaar wordt gebracht of gehinderd. art.5 Wegenverkeerswetgevingten ten laste leggen , kan altijd. Er zal natuurlijk een hoger beroep op volgen op de uitspraak van de kantonrechter en natuurlijk is er een vrijspraak geweest alleen maar om het gerchtshof en evt. de Hoge Raad gelegenheid te geven aanvullende wetgeving te verzorgen. En Dennie politie en zoals het in de wet staat heeft de minister de bevoegdheid om openbare diensten die gebruik maken van de openbare weg, vrijstelling te verlenen van het RVV. even lezen in de wet voordat je weet waar de klepel hangt.
Geert Jan zegt
HARDINXVELD (H)
haha ze staan altijd bij ons te controleren…. ik op mn scoot gewoon je hand voor het plaatje houde en dan veelste hard dr voorbij rije haha
anti politie^^
Rick zegt
Je mag andere verkeersdeelnemers waarschuwen voor gevaar door middel van licht- of geluidssignalen. Dus als je met je groot licht knipper en je wordt staande gehouden zeg je gewoon dat je dacht dat er een konijn in de kant zat die wou oversteken en daar waarschuwde je je tegenligger voor zodat ie nog kon remmen.
Beste agent die kan bewijzen dat het niet zo was, het konijn is natuurlijk al weggelopen.
Michel Bien zegt
in frankrijk word er standaard op de snelweg met borden aangegeven dat er verderop een flitser staat!!overduidelijker kan niet!!
Michel Bien zegt
deze dus
annette zegt
De politie doet zijn werk en wordt niet gehinderd door flitspaalmelding van de TomTom…
Deze uitspraak betekent dus ook dat dit niet strafbaar is.
Ik ben er wel blij mee want ik kijk niet steeds op mijn snelheidsmeter, de Tom Tom geeft een signaal waardoor ik op mijn snelheid attent wordt gemaakt. Wel zo makkelijk.en veilig en ik verdien mijn TomTom zo gauw weer terug.
A. van der Brug zegt
Agentjes, agentjes even een wijze raad: ga boeven vangen in plaats van mensen een boete te geven om ze een paar kilometer te hard rijden. Pak al die mensen die ECHT een gevaar op de weg zijn. Op nummer 1 (met stip) bumperklevers, erger ik mij dood aan en bij mij doen ze dat ookmaar een keer: ik ga gewoon langzamer rijden in plaats harder!! Op nummer 2: snijden, rechts inhalen. Op nummer 3: geen richting aangeven bij zijdelingse verplaatsing. Op deze manier kan ik nog wel even doorgaan.Maar daar kijkt meneer de agent niet (of onvoldoende naar) Daarnaast zie ik het huidige beleid als een goede manier van politie c.q. justitie om geld binnen te kunnen harken. Dus pak eens de echt wegpiraat aan en niet de ik-ga-een-paar-kilometer-te-hard-rijder.
Tot slot wil ik nog even het volgnde kwijt: jullie zijn ratten door op verdekte plaatsen te staancontroleren; de automobilisten zijn “ratten” door elkaar te waarschuwen voor jullie!!
steef zegt
Ik weet helemaal niks van groot licht, alleen als ik sterf dat heb ik wel eens gehoord dat, dat groot licht is dat ik daar na toe mag gaan, dus als die agente of wat dat ook mogen zijn nu eens allemaal voor die snelrijders hun auto springen, zullen ze ook eens echt groot licht zien o sorry correctie vuur zien
Habbiebabbie zegt
Wat een hoop frustratie…
Zelf rij ik 70.000 km per jaar. In de afgelopen 4 jaar: 3 bekeuringen.
Da’s erg jammer, maar helaas. Risico van het vak.
Als je er voor kiest om te hard te rijden en je wordt gepakt: eigen schuld, niet zeiken. Als je door onoplettendheid te hard rijdt en je wordt dan toevallig geflitst: jammer !
Ik ga toch echt niet mensen waarschuwen dat er een flitser is: straks rijden ze te hard door mijn straat en rijden ze mijn kind aan, en dan heb ik hem/haar gewaarschuwd voor een snelheidscontrole. Echt niet.
Als je je gewoon aan de snelheid houdt zit je een stuk rustiger op de weg en kom je niet eens later aan op je bestemming.
Als het er om te doen is om de heer Spee een hak te zetten dan lukt dat op die manier ook aardig: geen overtredingen = geen boetes.
Habbiebabbie zegt
En Oh ja:
Borden a la die in Frankrijk hebben we hier ook hoor…: Trajectcontrole indicaties..
Michel Bien zegt
jah, maar dat zijn alleen de trajectcontroles, ik heb nog nooit zo’n bord voor een gewone flitspaal zien staan, terwijl ik laatst in versailles(dorpje bij parijs) gewoon in t dorp ook n flitspaal zag staan, met ook zo’n mooi groot bord ervoor… die bijna in de achtertuin stond van een bewoner :|
Michel Bien zegt
overigens vind ik die flitsers in frankrijk over t algemeen niet op een verkeerde plek staan :) meestal wel op plekken waar t een situatie betreft waar je toch wel redelijk moet opletten
Ben zegt
Ja, snelheidscontrole is voor de verkeersveiligheid. Maar als jij als buitengewooon opsproringsambtenaar je 3 maandelijks target niet haalt aan bekeuringen( lees bedrag) heb je een probleem. Je moet de regels beter opvolgen en zorgen voor meer (verkeers) veiligheid op straat.
Dat je daarmee de schatkist spekt dat is een bijkomstigheid. En ja die moet natuurlijk ook gevuld worden om de heren en dames van voldoende geld te voorzien om in America of Canada op werk bezoek te kunnen gaan hoe ze daar vliegen vangen met aziijn.
Als ik kijk bij de meeste (basis) scholen die liggen meestal langs een drukke weg en daar rijden de mensen (ouders) als dwazen nogal hard langs. Maar daar zie ik zelden verkeers controles. Nee, de heren en dames agenten gaan langs een drukke weg staan achter een boom waar geen kind loopt of fiets rijd. En pakken je met 5 kilometer te hard. Helden zijn het. Gefeliciteerd.
In de bepaalde historische periodes van ons Grote Nederland had je ook van dat soort mensen.
Nee, de mentaliteit hier is flink gedaald. Zowel bij de heren gezagsmakers en uitvoerders. En ja ook bij de gemiddelde Nederlander. Kruiderniers mentaliteit. Waar een klein land groot in kan zijn.
Jacob zegt
Zo’n 40 jaar geleden seinde men de tegenligger al voor snelheidscontroles door de linkerarm dwars voor het lichaam boven het stuur te houden. Toen waren de controles nog vrij eenvoudig te ontdekken want er lagen (dunne) kabels over de weg.
Boy zegt
donderdag 03-09-09 staande gehouden door zo’n groentje in opleiding omdat ik andere waarschuwde voor laser controle.
Wat volgens mij geen strafbaar feit is want ik deed dit met het grote licht overdag wat welliswaar niet mag maar ik ander verkeer niet in gevaar breng of hierdoor hinder.
Volgens (agent) hinderde ik hun in hun werkzaamheden.
Heb ook een formulier ingevuld en verstuurd onterecht bekeurd.
Wat kost zo’n bekeuring ?