Stikstof verpest veel feestjes, maar het lijkt de goede kant op te gaan.
Nederland raakt voller en voller. Elk jaar komen er meer mensen bij. Dan bedoelen we niet de beelden van vliegtuigen vol met immigranten waar je oma dan een mening opheeft na twee jonge klare. Nee, het land groeit. Het aantal auto’s groeit eveneens. Ondanks de enorme BPM die je op veel wagens moet betalen (en andere taksen om te kunnen rijden), komen er meer en meer auto’s bij.
Aangezien al die autobezitters een enorme hoeveelheid belasting betalen, zou je denken dat de wegen er pico bello bijliggen en het wegennet meegroeit met het aantal auto’s. Dat is natuurlijk niet het geval, vanwege de aanzuigende werking. Toch zijn er altijd genoeg projecten om de doorstroom te verbeteren. Eentje is om de A15 aan te sluiten op de A12.
Raad van State
Dat plan ligt al jaren op de plank. Als je op de A15 rijdt en je wil naar Zevenaar (of de grens over), kom je erachter dat de snelweg na knooppunt Rijssen ineens tweebaans wordt en vervolgens stopt. Je kan de A235 bij knooppunt Rijssen pakken, maar dan moet je omrijden via Arnhem. Het is veel logischer als de A15 doorloopt tot aan de A12. Maar ja, dat kan dus niet vanwege … stikstof!
De Raad van State heeft namelijk een uitspraak gedaan waardoor het project weer stil komt te liggen en de reden is wederom stikstof. Een gedeelte van de nog aan te leggen weg gaat dwars door een natuurgebied heen en dat kan natuurlijk niet. Er is een soort ruildeal dat er 6 boerderijen uitgekocht moeten worden en stoppen met de activiteiten, om zo de extra uitstoot van de snelweg te compenseren.
Bij die zeven Gelderse natuurgebieden zitten óók Natura 2000-gebieden, dus dan wordt het vaak al ietsje lastiger om een plan erdoor heen te drukken. Demissionair Minister van Verkeer en Infrastructuur Mark Harbers heeft nu 6 maanden de tijd om het plan WEER aan te passen en voorzien van meer informatie over stikstofsituatie. Het gaat in dit geval specifiek over het extern salderen.
Nog één stikstof horde te gaan
Overigens is er wel een succesje geboekt, hoor. Bij de groeperingen Coöperatie Mobilisation for the Environment, Stichting Milieuvrienden Duiven en Stichting Strijdbaar Angeren zullen ze géén feestje vieren, want zij hadden alledrie bezwaar aangetekend, maar dat is door de Raad van State ongegrond verklaard. Er is dus nog één horde te nemen.
Gezien de enorm trage ontwikkelingen met de formatie zou het ons niet verrassen dat Mark Harbers persoonlijk nog het extra stukje snelweg kan openen.
Via: NOS
Imagecredits: Google Maps.
eaudi zegt
Uh.. A325 en Ressen. Verder goed @willeme
petroldrinker zegt
Jezus cristus, we lijken wel de peutespeelzaal hier in NL hoe alles gaat, wat een blamage voor een land dit zeg, dat om een weg aan te leggen er eerst 6 boerderijen moeten stoppen, echt krankzinnig voor een zelf gecreeerd niet bestaand probleem…
rollingstoned zegt
En ondertussen kan de top 10 uitstoters van stikstofoxiden (NOx) en koolstofdioxiden (CO2) vrolijk doorgaan, sterker nog, daar worden ze zelfs vorstelijk voor beloond met jaarlijks 9 miljard aan fossiele subsidies…
petroldrinker zegt
@rollingstoned Als jij denkt dat ik daar ook maar iets om geef? heb je de verkeerde voor je! dat soort dingen laten mij echt koud. Wat ik veel belangrijker vind: hoeveel gezinnen hebben geld door deze 10 bedrijven, dat is in mijn ogen ontelbaar x belangrijker, CO2 hebben we immers nodig om te kunnen leven, zonder CO2 kunnen de bomen en planten geen zuurstof meer maken….
Als we hun te subsidies stoppen, Zullen die bedrijven stoppen in nl en gaan ze naar een land waar ze wel gesteund worden, en raken we ook vele banen kwijt, dat is in mijn ogen vele malen erger
mashell zegt
Eigenlijk kun mensen die stikstof en CO2 door elkaar gebruiken niet eens meer serieus nemen. Beide zijn onzichtbaar dus van beide kun je prima ontkennen dat ze bestaan, maar het is wel een beetje dom.
Banen? Ben je opeens van de PvdA? Er is een personeelstekort, dus die banen zijn helemaal geen probleem. We kunnen dus kiezen wat we willen in Nederland. Dus een paar van die top 10 vervuilers dicht, minder veeteelt, minder glastuinbouw moeten we gewoon doen.
Robert zegt
Mensen die ‘klimaat’ en ‘milieu’ door elkaar halen moet je ook niet serieus nemen. Helaas zit de Tweede Kamer inmiddels voor zo’n 60 procent gevuld met politici die wel zo denken en inmiddels al bijna vier maanden het eens proberen te worden over de vorming van een nieuw Kabinet…
Begrijp me niet verkeerd, een groot deel van de politici die dit wèl begrijpen (of dat pretenderen) missen negen van de tien keer een gezonde portie realiteitszin en de ballen om de rekening hiervoor niet alleen maar bij de boeren of de belasting betalende burgers neer te leggen.
rollingstoned zegt
Daarom moeten ze daar ook afspraken over maken op Europees en internationaal niveau. Dan heeft het voor die bedrijven ook geen zin om te stoppen of te verkassen. Want nu krijg je – zoals je zelf al zegt – van dit soort zelf gecreëerde, niet bestaande problemen. Totaal gaat er trouwens ruim 40~45 miljard euro per jaar om uit hoofde van regelingen die leiden tot fossiele voordelen. Go figure…
Johanneke zegt
Je hebt ook zout nodig om te leven, dus hoezo gooi je niet een kilo naar binnen?
Ik heb echt het idee dat jij in het hokje, te simpel om te begrijpen hoe simpel je bent zit. Alle nadelen van om het milieu denken en de energietransitie loop je altijd te verkondigen, maar alle nadelen van het huidige fossiele brandstoffen systeem hoor ik je nooit over. Oei wat zijn de kindjes in de mijnen toch erg, maar alle slaven die sterven in het midden oosten door de bouw van megaprojecten, gefinancierd door oliedollars heb ik je nog nooit over gehoord.
Joris24 zegt
Jij noemt stikstofproblematiek niet-bestaand, maar vervolgens ga je verder over CO². Dat is niet hetzelfde. Ik ben absoluut geen klimaatdrammer, maar het is gewoon een feit dat de Nederlandse bodem en natuur al lang verschralen door stikstof uit landbouw en veeteelt.
Wij hebben gigantisch intensieve landbouw en veeteelt, waarbij dus ook gigantische hoeveelheden stikstof vrijkomen, om veel meer voedsel te produceren dan wij consumeren. Je kunt beargumenteren dat omdat het zeer intensief is, ook heel efficiënt is en dus beter in Nederland kan gebeuren dan ergens anders, alleen concentreer je daarmee alle stikstof in onze bodem. Wat mij betreft is de verzuring en verschraling die dit veroorzaakt niet wenselijk.
Daarnaast is werkgelegenheid helemaal niet zo’n dingetje, want de werkloosheid is ongeveer lager dan ooit…
Johanneke zegt
Ik woon in Arnhem, en weet je wat pas slecht is voor het milieu (en de stikstofuitstoot)? Elke dag de Pleij helemaal ramvol met file’s, elke dag de A12 bij Duiven helemaal ramvol met files. Leg die weg gewoon aan. Zet er desnoods een trajectcontrole op als je zo graag wilt dat het bij 100 blijft en je de aanleg (deels) terugverdient. Alles is beter dan nu. Voor de mens en voor het milieu.
Daarbij, als je zo anti stikstof bent (waar goede redenen voor zijn overigens) ga dan eens vol inzetten op elektrisch rijden. Dan stoot je alle shit ergens anders uit (bij de bouw van de auto) en belast je ons milieu een stuk minder. Maar het energienet verbeteren, mensen zonder oprit laadmogelijkheden geven met laadkabeltegels oid, nee nee, dat is te moeilijk.
Robert zegt
Als mede-Arnhemmer sluit ik me hier 100% bij aan.
Het is overigens sowieso van de zotte dat de maatregelen en effecten omtrent ‘de stikstof’ opnieuw moeten worden doorgerekend, want die opdracht is al eerder door de RvS verstrekt én uitgevoerd. Daar is destijds een nieuw berekening op losgelaten (men viel destijds vooral over het feit dat men tot op 5 km de effecten had doorberekend, in de nieuwe calculatie werd dat vergroot tot 25 km) en die was bij mijn weten goed gekeurd.
Deze ‘laatste’ horde bij de RvS ging voor zover ik weet dan ook niet zo zeer over stikstof, als wel over de nog lopende bezwaarschriften van de groeperingen Coöperatie Mobilisation for the Environment, Stichting Milieuvrienden Duiven en Stichting Strijdbaar Angeren. En laten nou net die bezwaren van tafel zijn geveegd.
Het is ook compleet van de pot gerukt dat de wegen in en rond het KAN (Knooppunt Arnhem Nijmegen – A12, A15, A325/N325, A50 en A73) elke dag helemaal vollopen omdat er één schakel in de keten ontbreekt. In het verlengde daarvan worden de Liemers en de Achterhoek steeds verder ‘op slot’ gegooid.
Ieder weldenkend mens zei destijds, toen de tunnel voor de Betuwelijn werd geboord, dat ze de er makkelijk een tweede en derde tunnelbuis naast konden leggen; kostentechnisch en logistiek zou dit een enorme voordelen hebben gehad. Nu wordt er dus vooral gebakkeleid over een peperdure brug over het Pannerdens Kanaal en aansluitend een verdiepte ligging die, als men voor de tunnel had gekozen, óók nog eens veel minder impact zou hebben gehad op zowel de omgeving, het milieu als de stikstofuitstoot.
rwdftw zegt
Als mede-Arnhemmer ben ik het hier volledig mee eens. Er zat een tunnel in het plan en in het budget. Alleen moesten de milieuclubjes protesteren. Dat is prima, dat mag. Toen ze een paar jaar verder waren in het procederen gingen de prijzen omhoog dus de tunnel kwam te vervallen en werd een brug. Nou, dat werd WEER procederen want we wilden een tunnel en die stond ook op de tekening.
Het gevolg van het niet aanleggen van dat stukje is dat het op de A12 vast staat vanaf Duiven tot knp Waterberg en van Gelredome tot aan knp Velperbroek. Dat levert ontzettend veel extra reistijd op, en ontzettend veel uitstoot. Als er ook maar een stukje grind verkeerd ligt in het KAN gebied dan staat echt ALLES vast. Maar dat boeit allemaal niks, ze willen gewoon niet dat die weg er komt. Want uitzicht enzo.
Het eigenlijke probleem is dat we aan de ene kant de 2 grootste Europese havens hebben (Rotterdam en Antwerpen) en aan de andere kant het grootste Duitse industriegebied (Rührgebiet). Daartussen ligt een 2 baans karrepad genaamd de A12 en de A15. Ietsjes verderop, in de Betuwe, heeft men bedacht dat iedere zichzelf respecterende fruitteler een eigen op en afrit op de A15 verdient dus dat staat ook altijd vast.
Aan de andere kant “ontvolkt” de Achterhoek. Mensen trekken weg, winkels sluiten etc. De reden is dat je daar opgesloten zit en geen kant uit kan omdat de snelweg (de A12) muurvast staat.
En misschien moeten we wel van de intensieve veehouderij af. Als we ook af willen van de bijbehorende stikstof dan moeten we ons kipfileetje, hamburger en varkenshaasje importeren uit Polen of Spanje ofzo. Iets 500 km verderop zodat die uitstoot niet onze kant op waait.
Dan kunnen we die boerderijen opheffen, landbouwgrond veranderen in dorpen en steden…. en oh ja niet vergeten, een paar extra snelwegen aanleggen want die gebieden moeten ook ontsloten worden. We hebben er ook stroom nodig en voldoende werkgelegenheid, anders wil niemand er wonen.
Robert zegt
Amen.
Trouwens, die hamburger, kipfilet of varkenshaasje komen negen van de tien keer uit het buitenland, want ‘vrije markt economie’. Net zoals weekend boodschappen bestonden uit o.a. aardappelen uit Malta, sperziebonen uit Kenia en de tomaten en paprika uit Marokko. Knettergek.
kniesoor zegt
Is dit nu een vorm van dikastocratie ? 🤔
mashell zegt
Nee, dit is een regering die meent boven de eigen wetten te staan. En dat doet ze natuurlijk niet.
marcomanta zegt
Nederlamd, ja met een M. Wat een regels allemaal om elkaar tegen te werken.