De onenigheid speelde al een tijdje tussen Innoweb, eigenaar van de website Gaspedaal en Wegener eigenaar van de website Autotrack. In september 2007 dreigde Wegener naar de rechter te stappen omdat Innoweb via de Gaspedaal website het occasion aanbod van Autotrack (en zeven andere occasionsites) presenteert. Eind november 2007 diende hierover een kort geding dat Wegener verloor. Aanvankelijk was er onduidelijkheid of Wegener het hierbij liet zitten, maar in een bodemprocedure heeft Wegener nu toch zijn gelijk gehaald.
De rechtbank was van mening dat Innoweb het databankenrecht schendt. Gaspedaal.nl moet alsnog binnen 48 uur stoppen met het aanbieden van occasions van AutoTrack. Wordt hier geen gehoor aan gegeven dan kost dat Innoweb 10.000 euro per dag.
De rechtbank was niet gevoelig voor het argument dat Gaspedaal juist een ‘aanzuigende werking’ heeft doordat mensen vanaf Gaspedaal doorklikken naar Autotrack.nl. Wegener wist de rechtbank ervan te overtuigen dat het substantiële investeringen heeft gedaan in technische systemen om de databank van AutoTrack te optimaliseren en zich daarmee duidelijk te onderscheiden. Gaspedaal gooit het aanbod van AutoTrack op één hoop met het aanbod van de andere sites, waarmee het onderscheidend vermogen en dus de investeringen van AutoTrack te niet worden gedaan.
Innoweb moet tevens en nog nader vast te stellen schadevergoeding betalen aan Wegener. Het is nog niet bekend of Innoweb in hoger beroep gaat tegen de uitspraak. (via: webwereld)
Almanzo zegt
Snap het niet….
Alleen maar reclame voor autotrack…. En dan willen ze het niet?
Raar verhaal…
Joerek zegt
Begrijp niet dat ze niet simpelweg met een technische ingreep het spideren van Gaspedaal kunnen voorkomen. Er zijn tal van oplossingen om dat aan te pakken… scheelt weer procedures etc.
Gnermo zegt
Mee eens Almanzo!
Verkoper zegt
Zeer dom van Autotrack,
ben zelf namelijk verkoper en gebruik de site gaspedaal dagelijks.
Wanneer ik een auto gevonden heb en ik kan kiezen tussen, bijvoorbeeld autoscout/ autotrack/ autotrader kies ik 9 van de 10 keer voor autotrack om dit een overzichtelijk schema geeft van NAP en Bovag aansluitingen….
Denk dat zeer veel autobedrijven hier ook niet blij mee zullen zijn en Autotrack dit spoedig zal merken
Mean Green zegt
Belachelijk deze uitspraak. Gaspedaal is juist erg handig!
Bas-line zegt
Hoe zit dat dan bij ZOMOTO? Doen die niet exact hetzelfde als Gaspedaal.nl?
johnny t-jet zegt
Denk dat alle spider sites nu moeten oppassen . Eerder is door de rechter bepaalt dat het mag als de gespiderde (..) toestemming geeft .
Veelal zitten er ook veel fouten in sites als gaspedaal , dat moet je niet willen als eigenaar van bijv. autotrack.
Captain Chaos zegt
gewoon gaspedaal via een firma met anonieme aandeelhouders op een bananenrepubliek inschrijven.
rob zegt
Vraag me af of de andere sites nu volgen. Met deze uitspraak is er de kans dat gaspedaal langzaam leegbloed. Het zou jammer zijn.
rob zegt
Het kon nog wel eens een duur geintje worden wanneer Autotrack werkelijk een schadevergoeding gaat indienen……dat zijn vast geen bedragen waar je vrolijk van gaat worden….
Danny zegt
Spideren mag volgens de Nederlandse wet, de crux in deze zaak zit ‘m in het databank-recht. Bijvoorbeeld, Funda is volgens de rechter een gevolg van het ‘zonder aanzienlijke kosten’ koppelen van bestaande systemen en dit publiceren. Hierin mag gespiderd worden, met als maximaal resultaat thumbnails en teksten tot maximaal 155 tekens.
Echter, de rechter oordeelt dat Autotrack wel onder het databank-recht valt, en daarom trekt Gaspedaal aan het kortste eind.
johnny t-jet zegt
Mits er toestemming van de auteur wordt gegeven.
Innoweb heeft ook het geschriften beschermings recht (auteursrecht) geschonden .
De boete ……brrrrr
Riel zegt
Ik vind het maar surfen op iemand anders’ efforts.
IK vind dat op zich niet erg, maar als de eigenaar van het origineel materiaal dit niet wil is het toch simpel: laat het dan?
Ary zegt
gaspedaal = goede site
AMG zegt
Zou heel jammer zijn als het verdwijnt. Ik kijk ook bijna dagelijks op Gaspedaal, en bij een bepaalde occassion die op meerdere zoekmachines staat, kies ik altijd voor Autotrack. Het fijne is dat autotrack ook bij bepaalde modellen extra technische gegevens laat zien. Zou dus heel jammer zijn als ze niet meer te vinden zijn via Gaspedaal!
bmw zegt
Als Gaspedaal enkel portaal speelt en je uiteindelijk op de originele auotrack-pagina’s terechtkomt, dan begrijp ik niet waarom de eigenaar van autotrack er zo moeilijk over doet. Wat kan mij het schelen of mijn klanten mijn restaurant hebben leren kennen in een ander restaurant…
Bob zegt
Wat dom van Autotrack, Gaspedaal wordt massaal gebruikt door autobranche en particulieren. Waarom zou je als autobedrijf dan nog adverteren op Autotrack als je niet meer gezien wordt?
johnny t-jet zegt
De andere op gaspedaal zullen volgen , de schadeclaim in het verschiet
gogogomagazine.com zegt
Dom, lijkt mij. Ik gebruikte gaspedaal.nl laatst en toen ontdekte autotrack eigenlijk pas. Zie dus niet in wat voor voordeel dit verbod autotrack zou geven. Kan me ook niet voorstellen dat gaspedaal hier echt mee zit, wat op autotrack staat, staat ook op de 6 andere sites..
Bovag Autobedrijf zegt
Wat volgens mij heel veel mensen niet weten, is dat de data die op Gaspendaal staat helemaal niet kloppend is, ben zelf regelmatig op zoek naar een 2e hand’s auto, en bij gaspendaal stonden ze er nog allemaal in, en op AutoTrack niet meer, daar waren ze al verwijderd omdat ze al verkocht waren…. of dat de prijstelling ineens lager was op Track, omdat het autobedrijf zijn prijs al had aangepast……. In het begin vond ik het een super site, maar nu kijk ik er al een tijdje niet meer op, omdat het simpelweg vaak niet klopt. Ik denk dat dit meer de reden was voor AutoTrack om het voor het gerecht verder uit te vechten….. Als je erkend word als Databank en onderscheid van je collega site’s (trader,scout, telegraaf) dan kan ik AutoTrack best begrijpen dat ze niet blij waren met een site als gaspendaal, hier word alles op de grote hoop gegooid.
Olaf zegt
Ik vind het eigenlijk gewoon terecht dat dit niet meer mag. Als autotrack aangeeft dat ze het niet willen zou dat eigenlijk al genoeg moeten zijn vind ik.
Jan C. zegt
@Bovag Autobedrijf: Lijkt me een gesponsorde reactie…
Vive la FRANCE! zegt
Gaspedaal is wel een erg handige site! :D
N!SS@N zegt
Autotrack is toch een flut website (net als Autoscout). De helft van de modellen staan niet in de zoekfunctie’s en d’r is geeneens een optie voor ‘overige modellen’. tssss
Jopie zegt
Gaspedaal en ook Zomoto slurpen advertenties van andere sites en stoppen die in een eigen database. Die verwerking is verre van efficient en daarom staan er op Gaspedaal en vooral op Zomoto oude advertenties voor auto’s die al lang verkocht zijn.
Ik had zelf een keer mijn auto op Autoscout gezet. Nadat die daar weg was, stond ie nog 3 maanden op Zomoto. Erg slecht.
Goed dat de rechter nu een keer aangeeft dat data stelen niet mag!
Joep zegt
Sites als Gaspedaal.nl maken het naar mijn idee juist mogelijk om het aanbod van verschillende sites, dat allemaal op verschillende manieren wordt opgeslagen en gepresenteerd, toch te ontsluiten en op een éénduidige manier in één keer doorzoekbaar te maken. Op die manier voegen zij dus waarde toe aan de hele keten en aan de diverse databases waaruit ze (m.i.) citeren. Daarom vind ik deze uitspraak onterecht. Als je nu blind hele teksten overneemt zonder er verder iets mee te doen, dan oké maar dat is hier niet het geval.
christiaan zegt
ik snap het niet, gemiste kans voor autotrack
Mikeee zegt
Nou, toedeledokie en een dikke FU aan Wegener / Autotrack dan.
Het internet is groot geworden door open te zijn. Op deze manier draai je jezelf de nek om.
Mikeee zegt
Trouwens, weet iemand een soort Gaspedaal voor motorfietsen?
Of is dat een te kleine markt om interessant te zijn? ;-)
The Honda Spirit zegt
Wat een bullshit van autotrack en oer dom dat ze hier moeilijk over doen. Mag Google de site wel doorzoeken? Of gaan ze die dan ook voor het gerecht slepen. Sorry hoor, maar we leven toch in het internettijdperk waar je gewoon je gegevens online publiceert, overigens is de informatie die zij publiceren niet van hen zelf, maar van de handelaar/dealer en die is toch alleen gebaat bij meer traffic?
Groet een internetmarketeer en autoliefhebber
DavidZ zegt
Stupide van Autotrack: ik heb een stationcar daar te koop staan, maar ga mijn advertentie nu niet verlengen: via gaspedaal zien veel meer mensen die advertentie, en nu dus helaas niet (meer).
Dus ik stap na 10 dagen over op autotelegraaf of autotrader oid.
(Ik kijk ook altijd op gaspedaal, is gewoon veel handiger en sneller dan al die occasion-site’s één voor één te bezoeken).
Had ik al gezegd dat Autotrack.nl ontzettend stom bezig is met dergelijke rechtzaken? Bij deze dan.
Mr. Marteen zegt
Tegenvallertje voor Tusveld….
Marco zegt
Zal wel met de investering te maken hebben die AT doet in hun eigen zoeksysteem. En als een andere site dan de gegevens kan lenen zie ik geen reden om naar AT website te gaan. En ja dat vinden ze niet leuk, want daar zitten adverteerders en nog andere onderdelen zoals nieuwe autos.
Bovag Autobedrijf zegt
@JAN C
Het enige wat ik wil voor mijn bedrijf is eerlijke concurrentie op internet, Volgens mij is AT de enige partij die de data controleert op misleiding en de autobedrijven en de consument hierop attendeert.
j.j.kuijpers zegt
het gaat wel heel snel 12 februari geen auto’s van autotrack 13 februari
weer wel auto’s van autotrack het lijkt wel op een circus
autoblogger zegt
Bernt Hugenholtz heeft ook weinig begrip voor de houding van Wegener. “Als je een databank beschikbaar en doorzoekbaar maakt op het internet, dan heb je toch juridisch gezien weinig in te brengen tegen het doorzoeken daarvan door derden. That’s part of the deal, zo werkt het web.”
Volgens de hoogleraar lijkt ook de rechter niet te hechten aan het ‘enorme belang van informatievrijheid op het web, die door het kunnen linken en het kunnen zoeken bevorderd wordt’. “Die informatievrijheid mis ik hier compleet. Het lijkt mij een vonnis dat niet veel blijk geeft van het doordenken van de consequenties, want de consequenties hiervan zijn verstrekkend.”
Ook al vindt hij het ‘niet niks’ dat de Haagse rechtbank dit zegt, toch is Hugenholtz ervan overtuigd dat dit vonnis in hoger beroep niet stand zal houden. “Laten we niet in paniek raken, het is maar lagere rechtspraak. Laten we de Nederlandse Hoge Raad hier maar eens om een uitspraak over vragen. Sterker nog, het Europese Hof van Justitie. En dan voorspel ik dat het gewoon mag.”
Via http://webwereld.nl/nieuws/55311/-gaspedaal-vonnis-bedreigt-fundamenten-van-het-web-.html