Medio maart maakten we melding van een probleempje dat General Motors op zijn thuismarkt heeft, met potentieel grote gevolgen. Inmiddels zijn we ruim 2 weken verder, en nu komen de lijken pas écht uit de kast voor The General. Een overzicht.
Ondeugdelijke contactsloten staan centraal
Waar het nog steeds om draait zijn de contactsloten in diverse GM-modellen. Al dan niet met een zware sleutelbos eraan kan de autosleutel tijdens het rijden onbedoeld van het contact springen, waardoor de rembekrachtiging en de airbags niet meer werken. Hierbij zou al menig dode zijn gevallen. Automotive News zocht uit dat van de acht doden die bij crashes met de Chevrolet Cobalt vielen, er zeven na april 2006 te betreuren waren.
In die maand keurde GM een herdesign van het contactslot goed, maar de betreffende gecrashte auto’s waren allemaal voor die tijd gebouwd. Een recall had de doden dus kunnen voorkomen.
Bij dit herdesign werd door de engineers overigens een doodzonde gepleegd. Door een langer onderdeel te plaatsen werd de interne weerstand in het contactslot verhoogd, maar men verzuimde dit ‘nieuwe’ contactslot een ander codenummer te geven. Met andere woorden: er waren nu 2 verschillende producten die door een identiek nummer niet van elkaar te onderscheiden waren. Hoe dat er ooit doorgekomen is…
Er liepen overigens al rechtzaken, waarin bovendien al geschikt is. Zo is er het voorbeeld van een studente die na een aanvaring met een andere auto met haar Cobalt van de weg raakte, tegen een boom crashte, en overleed. De airbags werkten niet, en GM schikte. Saillant detail: de betreffende dame kwam terug van een feestje en had 1,9 promille in haar bloed, maar voor de deugdelijkheid van haar auto doet dat niet terzake.
Terugroepactie breidt zich uit
Was er aanvankelijk nog sprake van 1,6 miljoen betrokken auto’s, dit weekend kwamen hier nog eens 1,3 miljoen bij, zoals we gisteren in ons Cruze-artikel al vermeldden, maar dat was nog niet alles, want de teller schijnt in totaal inmiddels op ruim 6 miljoen te staan. Voor je begrip: dat zijn evenveel auto’s als Hyundai gedurende zijn hele bestaan tot nu toe in Europa afzette.
Wat niet verandert is dat de kwestie voor bijna 100% een Amerikaans probleem is, afgezien van 7.450 teruggeroepen Opel GT’s heeft Europa er vooralsnog geen last van.
GM’s CEO getuigt voor Congres
Mary Barra, die onlangs het stokje en dus ook dit enorme hoofdpijndossier van Dan Akerson overnam liet zich in een videoboodschap al vol excuses uit, en voor het Amerikaanse Congres, waar ze deze week werd opgetrommeld, deed ze dit nog eens dunnetjes over.
De vraag is alleen hoe diep zij betrokken moet worden in de kwestie, als voormalig GM-ingenieur (die aangeeft pas sinds een paar maanden van deze kwestie op de hoogte te zijn). Maar deze vraag is in zekere zin irrelevant, nu zij eindverantwoordelijke is van alles wat zich binnen General Motors afspeelt.
Is new GM verantwoordelijk voor de fouten van old GM?
Ook al is het bedrijf in de praktijk niet veel veranderd, kan je sinds het faillissement en de herstart van 2009 niet meer spreken van één en hetzelfde bedrijf. De kans bestaat dat deze kaart gespeeld gaat worden.
Toyota all over again?
Het throttlegate/vloermatten-verhaal achtervolgde Toyota jarenlang, totdat er onlangs voor 1,2 miljard USD geschikt werd. Alleen de recall al kost GM 750 miljoen USD, de verwachting is dat de juridische nasleep de kosten van Toyota op zijn minst zal evenaren.
Twee dingen zijn zeker in dezen: GM kan alleen maar verliezen en Amerikaanse juristen gaan een flinke boterham verdienen aan deze kwestie.
endofline zegt
Niets nieuws…. GM heeft een geschiedenis van modellen met gevaarlijke defecten. Meestal dingen die zelfs voor een paar dollar te fixen waren en gekend waren. De accountants maakten echter de volgende berekening: Volume recall x prijs > compensatie voor enkele doden. Met de gekende gevolgen…
bv de Chevrolet Corvair
Hubert zegt
@endofline:
En op deze manier kom je dus ook tot bizarre bedragen voor vergoedingen.
Want enkel het uitgespaardegeld als boete hanteren is niet genoeg. Dan neemt GM de volgende keer gewoon weer de gok.
Dus laat ze maar eens flink bloeden.
deladude zegt
@endofline: Niet alleen Chevrolet.. Herinner je je de Ford Pinto nog?
endofline zegt
@deladude: Haha ja de Pinto. Wel een ford product en niet GM maar minstens even leuk.
its structural design allowed its fuel tank filler neck to break off and the fuel tank to be punctured in a rear-end collision, resulting in deadly fires from spilled fuel.
Leuke kop staart …
eelco74 zegt
Volgens mij heeft een CEO van GM een 10 jaar geleden al verklaard nooit in een Opel te willen stappen, omdat hij precies wist hoe hij in elkaar geschroeft zat.
Ironisch genoeg heb ik ervaring, want in mijn vorige Alfa 159 zaten de nodige GM onderdelen. En helaas waren dit nu net de pijnpunten van de 159 zoals de stuurhuizen uit bouwjaar 2006 en de versnellingsbakken voor de 1.9 8v en 16v diesels die lagerproblemen kregen. Die laatste komen uit een hypermoderne GM fabriek…maar je hebt een grote kans op lagerschade na een aantal jaar.
GM rekent op grote schaal, een paar miljoen auto’s en een 25 cent besparen op een contactslot is een hoop geld. maar het kan ook levens kosten. Voor de hoge heren in de GM toren telt die niet, wel de bonus en de beurskoers.
desjonnies zegt
@eelco74:
Grappig, heb net een ruil stuurhuis in mijn 159 jtdm laten monteren en zal op jouw aanraden maar de bakolie laten verversen met van ‘dat spul’ erin.
‘dat spul’ werkt wel goed.
eelco74 zegt
@desjonnies: Bedoel je nou de olie voor het stuurhuis of de bak ? Voor het stuurhuis is voor de koudere gebieden een nieuwe groene olie ipv de fabrieks rode olie. De olie verhelpt in iedergeval de problemen als het wat kouder wordt.
Voor de GM-bak is geen nieuwe olie, dat kan alleen door lager revisie. Gelukkig wordt de bak ook door Opel en Saab gebruikt dus het is een bekend probleem en revisie is niet overdreven duur.
Ik heb momenteel een 159 Qtronic met een bak van Aisin, die is zeker betroubaarder dan de GM bak van de 8v en 16v. De 2.4 en ook de 2.0Jtdm hebben gelukkig een andere bak en kennen deze problemen niet.
Corrado16v zegt
Was een groot deel van de Toyota recalls niet ook uit Amerika ? Des al niet te min, toch raar dat je de prijs van een mensenleven kan berekenen.
endofline zegt
Ook leuk …
Het was bij GM in het verleden zo erg dat iemand er een boek over schreef –
Unsafe at Any Speed,
… the Corvair’s single-piece steering column could impale the driver in a front collision. Ouch! Meanwhile, the Corvair had other problems. It leaked oil like a derelict tanker. Its heating system tended to pump noxious fumes into the cabin. ….
celicatwincam zegt
GM heeft mensen gewaarschuwd? Gevaarlijk Mensen!
norge zegt
Ik heb nog steeds pijn in men rug na een proefrit met een Corsa in 1995…..Hoeveel kan ik vangen?
desjonnies zegt
Ik zeg het al tijden : Accountants regeren de wereld.
Alles is tegenwoordig kosten, kosten kosten.
Vakwerk of iets moois maken, een loodgieter die strak een leiding legt, een schilder die vakwerk aflevert, het wordt gewoon niet meer gewaardeerd.
En let op mijn woorden : over tien jaar zijn er geen vaklieden meer.
En zullen we dan pas begrijpen dat we weinig tot niets aan de accountants-periode hebben gehad.
rufctr01 zegt
Laten we de eerste Audi TT’s ook niet vergeten, deze hadden een levensgevaarlijke wegligging. Met de TT zijn ook doden gevallen toen ze net uit waren. Ik geloof dat dat de reden is waarom dat rare spoilertje nu op de kofferklep zit.
parker zegt
@rufctr01: klopt!! Hoor je niemand meer over, al die dooie kappers..
speedie zegt
@rufctr01: Er zijn wat mensen (die denken dat ze kunnen rijden) de bocht uit gevlogen met een te hoge snelheid en hebben dan maar Audi aansprakelijk gesteld. Aan 120 had je dat zeker niet voor en wie is dan in de fout ? Nietemin zijn er onmiddelijk aanpassingen gebeurt om dit bij extreem weggedrag te voorkomen. Anders lag het bij de Mercedes A klasse die overkop ging bij slalommen. Defecten aan sloten of wat ook kan iedereen overkomen, ook bij normaal rijgedrag en dan is het probleem veel drastisser.
Orichy zegt
Grappig dat GM Opel eigenlijk niet meer ziet staan, omdat het niets oplevert. Eigenlijk doet Opel bijna alles goed (behalve geld overhouden en een paar Opel GT’s) en zijn het de amerikanen die geen goede auto’s in elkaar kunnen zetten. Zo kun je jezelf ook de das omdoen. Zogenaamd geld verdienen, maar je reputatie om zeep helpen. Dan maar geen, of minder geld overhouden, maar wel redelijk goede kwaliteit leveren, daar kunnen de amerikanen nog wat van leren.
Hopelijk is het al te laat en laat iedereen GM vallen als een baksteen, dat zou een hoop ellende schelen, als ik het zo bekijk.
eelco74 zegt
@Orichy: Dat valt helaas tegen, de M32 versnellingsbak die door opel/GM in Oostenrijk in elkaar gezet word is een behoorlijk zorgenkindje. Door een te hoge voorspanning gaan de lagers er vrij vlot aan en is revisie nodig.
Overigens gebruikt GM opel om veel ontwikkel werk te doen, ook voor de andere GM merken. Omdat ze verlies lijden kunnen ze dit weer fiscaal voordelig afhandelen.
sydney zegt
2015 is het jaar dat wij Chevrolets die geen Chevrole’s zijn meer verkopen.Mooie jaren zullen volgen.
sydney zegt
Edit> Maar dan met de allerlaatste ChevroleTs
sjoerdreverda zegt
Bij ons wijzigen producten geregeld zonder een nieuw codenummer te krijgen. Is heel normaal. En ja, ik werk voor een OEM die ik hier niet nader zal noemen.