Opnieuw bad publicity voor de Amerikaanse autofabrikant. Alle geproduceerde Model S’en worden teruggeroepen vanwege een mogelijk defect.
Het nieuws sloeg op de beurs in als een regelrecht bommetje, waar Tesla momenteel de rode cijfers siert. Nog niet zo gek lang geleden werd de elektrische autobouwer al bekritiseerd vanwege het publieke experimenteren van Auto Pilot. Deze terugroepactie zal het merk ook geen goed doen.
De reden voor de terugroeping is vanwege een mogelijk optredend defect aan de veiligheidsgordels. Het kan gebeuren dat de verankering van de gordel plots loslaat. De eerste melding van dit probleem kwam van een Europese Model S-rijder. Tesla stuurt mailtjes naar klanten met het slechte nieuws. Vervolgens wordt er gevraagd om een afspraak te maken met een lokale dealer.
Dutchdriftking zegt
Das toch best wel een dingetje.
martinus zegt
@dutchdriftking: En ook best wel een afdoende oplossing.
Gevalletje van zolang je netjes langs de dealer gaat verdwijnen alle problemen.
406_v6 zegt
@martinus: dat is maar de vraag; een loslatende verankering voor de veiligheidsgordel zet je niet ff opnieuw vast met een paar parkers; zou weleens een constructiefout kunnen zijn, ben benieuwd hoe dat dan afloopt als er doden/gewonden door vallen. Denk dat de letselschade advocaten in zo’n geval de mouwen flink opstropen.
gtwillem zegt
Waar maakt iedereen zich zo druk om, eigenlijk. Terugroepacties zijn van alle tijden. Daarbij vind ik het wel netjes dat fabrikanten deze zelf regelen. Vervelend voor Tesla, maar het is ook weer niet zo dat de auto ontploft als je harder dan 50 gaat. Dus komt helemaal goed. Gewoon even de auto’s bij de volgende beurt even fiksen. Niets aan de hand.
almera-ga16det zegt
@gtwillem: iedereen maakt zich net zo druk als vroegah. Alleen de social media en het internet gooien der steeds een schepje bovenop
cpp1 zegt
@gtwillem: precies. Daarbij komt nog dat het gros van de onderdelen voor auto’s aangeleverd wordt. De autofabrikant monteert dit alleen. Dus je kunt je afvragen in hoeverre dit de schuld is van Tesla.
melkkoe zegt
@cpp1: Als je het zo bekijkt kunnen autofabrikanten nooit meer aansprakelijk zijn. Zo werkt het gelukkig (nog) niet
bisazza zegt
@cpp1: eens maar zij monteren dit wel op de verankeringen die nu punt van discussie zijn. Ergo: snel langs de dealer, checken of het goed zit en weer lekker verder gaan met je leven….
knipperlichtje zegt
@cpp1: zo zie ik het niet, de fabrikant is verantwoordelijk voor haar product. De falende elektronica in de Laguna 2 kwam ook van een toeleverancier. Net als de rekkende distributiekettingen van Volkswagen en het accupakket van de eerste Outlanders. Er komt zo ontzettend veel (zeg maar bijna alles) van toeleveranciers dat je de fabrikant dan alleen nog maar voor assemblagefouten verantwoordelijk kunt maken.
postzegel zegt
@knipperlichtje: wat is er mis met het outlander accupakket? De levering was vertraagd. Maar toch geen defect in uitgeleverde auto’s of überhaupt een recall?
knipperlichtje zegt
@postzegel: een probleempje in het begin met spanning die te laag kon worden: http://www.autoblog.nl/nieuws/nederlandse-mitsubishis-teruggeroepen-om-accuprobleem-67409
acizane80 zegt
@cpp1: je hebt gelijk, ik begrijp ook niet waarom iedereen zo overdrijft. Het is maar een gordel die niet meer vasthangt, de meesten gebruiken hem zelfs nooit. En wat is de kans dat de gordel je leven effectief gaat rijden tijdens een ongeval, waar je hem toevallig om hebt.
406_v6 zegt
@acizane80: merendeel heeft ‘m niet om?? Waar woon jij dan? Want ik zie toch het merendeel juist mét gordel om rijden.
acizane80 zegt
@406_v6: wilt dat dan zeggen dat uw gordel mag kapot gaan?
granlusso zegt
I’ll sue you!
henkhupelschoten zegt
Maakt geen een tesla rijder zich druk om, 1 ze hebben hem toch nooit om, 2 al zouden ze er toch druk om maken dan maakt het ze toch geen hol uit want 0% bijtelling.
metalmike zegt
@henkhupelschoten: Een Teslarijder heeft nooit een gordel om? Waarom niet? Ik snap je niet helemaal denk ik.
fijnkonijn zegt
@metalmike: verwacht geen normaal antwoord van onze Henk. Dit doet hij vaker.
Zoals meneer Carlin al zei: “Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”.
moveyourmind zegt
Het valt ook nie met als ge met de halfzatte kop schruufskes oan moet draaien….
Moar t is wel schoon wark bie Tesla in Tilburg, en een heel pak beter dan thoes op den boerderij den verrekes oetmesten…
henkhupelschoten zegt
@moveyourmind: Ligt tilburg in limburg? Das ook nieuw
560pkferrari zegt
@henkhupelschoten: limburgs wordt toch behoorlijk anders geschreven hoor.
henkhupelschoten zegt
@560pkferrari: Dan is dit gewoon lts zwakstroom, ben zelf namelijk een brabander.
Mercbenz zegt
Eerst autopilot en nu ook al automatisch je riem af doen! What do they come up with next….
clarkson zegt
Dit valt toch wel mee? Ik vind dat tesla een geweldige prestatie heeft geleverd qua betrouwbaarheid. Voor een relatief nieuw automerk is dat ongekend. Er is natuurlijk aardig wat geld tegen aan gegooid om tesla een succesverhaal te maken. Maar het blijft knap.
mpowerm3 zegt
Pfff ik maar denken dat het een ketting probleem was of dat de accu teveel olie verbruikte ofzo….gelukkig dat PON geen Tesla’s levert anders kreeg je een Up mee als vervangend vervoer of helemaal niks
stfu zegt
Wat een overdreven negatief artikel dit. Autopilot is verder dan elk ander merk en in beta versie, dat klanten er niet normaal mee omgaan is hun fout. Plus we hebben het hier over 1 gordel die losschoot! Nou nou. Toch prima dat ze alle auto’s even gaan controleren?
Altijd maar dat vergrootglas op Tesla. Zielig.
knipperlichtje zegt
@stfu: het uitbrengen van Autopilot vind ik zelf wel een rare zet. Het werkt 99% van de tijd, maar je mag er niet op vertrouwen. Dan vind ik dat de technologie er nog niet klaar voor is, deze opinie hebben andere fabrikanten ook, te zien aan alle autonome testvoertuigen die al meer kunnen dan de tesla, maar niet in productie gaan. De hardware voor Autopilot is niet anders dan de hardware in een willekeurige auto met adaptieve cruise control, lane assist en automatisch parkeren. Het enige verschil is dat tesla er voor kiest om op basis van die systemen een gedeeltelijk autonoom rijdende auto te maken. Andere merken kiezen er voor om het bij automatisch filerijden te houden. Je zou dus kunnen zeggen dat tesla vooruitstrevend is, maar ook dat Tesla gevaarlijk bezig is. Het is in ieder geval niet zo dat Tesla technisch veel verder is dan de rest. Persoonlijk zou ik het systeem gewoon laten zitten, maar noem het dan ‘Highway Assist’ of iets dergelijks.
stfu zegt
@knipperlichtje: het is natuurlijk het begin van Autopilot. Het begon met alle veiligheidsvoorzieningen standaard (itt andere merken), nu dus zelf sturen e.d. en dat wordt alsmaar uitgebreid. Je kunt er gerust op vertrouwen, alleen hou je gewoon je handen aan het stuur bij bepaalde stukken.
Overigens is het een vrijwillige callback.
widodh zegt
Hier ook de mail gehad. Heb het advies in de mail gevolgd en even beide gordels getest. Even goed aan getrokken, niets aan de hand. Blijven gewoon zitten.
Laat er bij de volgende beurt wel eens naar kijken.
lekbak zegt
@widodh: bij een echte aanrijding komen er natuurlijk krachten op te staan die niet te vergelijken zijn met ff een rukje aan de gordel. Zelfs niet als je jarno hams heet. Je had het net zo goed niet kunnen doen…
widodh zegt
@lekbak: Nee, de mail van Tesla stelt dat juist. Hij moet bij weinig druk al los komen. Gebeurd dat niet, dan is het in orde.
fijnkonijn zegt
HET IS GEEN RECALL !!!!!!
Aangedikt artikel en journalistiek broddelwerk. Heb de brief ook gekregen. Er is 1 (lees: één) voertuig geweest op de hele fucking planeet waar de onderste gordel zich niet vast greep bij aantrekken. Dat hebben ze verholpen. Daarna heeft Tesla zelf 3000 voertuigen getest en er zat niet één probleemvoertuig bij.
Maar aangezien het om een veiligheidsvoorziening gaat, en Tesla een bedrijf is in het land van de “i’ll see you in court” mentaliteit, vragen ze alle eigenaars ff een ruk aan de gordel te geven. Als ie zich vast grijpt (zoals het hoort) is er niets aan de hand.
Again: HET IS GEEN RECALL !!!!!! Niemand moet naar de garage. Wat ze schrijven in de brief is dat als je onzeker bent, je ff naar een Tesla garage kan gaan om het te testen. Maar sorry, wie is er nu niet in staat om letterlijk te doen wat in de brief staat en geef die gordel ff een ruk.
Ruben, ik ben dat gepruts van je intussen goed zat. Doe voortaan je huiswerk of ga iets anders doen. Dit sensatie-zucht-gezeik (clickbaiting much?) past meer bij GeenStijl.
Ik heb het al vaker gezegd: het lijkt er soms op alsof je Tesla door het slijk wilt halen. Je moet begrijpen dat er veel hersenlose debielen op de beursvloer gelijk beginnen te flippen bij zulke berichtgeving terwijl er notabene NIETS aan de hand is. Het is de verantwoordelijkheid van de Media om fatsoenlijke berichtgeving te doen. Dit artikel slaat echt nergens op en doet, zoals je zelf al zegt, het bedrijf geen goed.
gtwillem zegt
@fijnkonijn: Dank voor je heldere uitleg. In de huidige tijd is het van belang dat je direct het nieuws plaatst. Maar ik ben het volkomen met je eens dat grondig onderzoek belangrijk is, voordat er een dergelijke verwijt wordt gemaakt. Maar ja, dat kost nu eenmaal tijd en het is belangrijker om met artikelen te komen dan dat er daadwerkelijk onderzoek naar gedaan wordt. Helaas sluipen fouten er snel bij in.
RubenPriest zegt
@fijnkonijn: @gtwillem: Bedankt voor je beschuldiging, maar vrijwel iedere media noemt dit in de volksmond een recall ;) Ga je nu elke media een berichtje sturen dat ze, volgens jou, foutief informeren? Dan ben je volgende week nog bezig denk ik zo.
fijnkonijn zegt
@rubenpriest: elke media een bericht sturen? Nee dat is natuurlijk onbegonnen werk. Maar ik ben lid van deze website en ik vind het normaal om de redactie in elk geval over fouten te informeren.
Dat het nu als een beschuldiging overkomt is bewust. Het is namelijk al de zoveelste keer en Wouter heeft z’n personeel duidelijk niet onder controle. Je verspreid FUD.
Wat andere websites doen is niet relevant. Dat is hun zaak. Het is mijns inziens de zaak van de AB redactie om niet klakkeloos berichten van anderen over te nemen zonder eigen verificatie. Vergeet niet dat er media zijn die Tesla doelbewust aanvallen. Daar zitten grote industriële belangen achter (velen zien Tesla graag dood). Ook deze communicatie vanuit Tesla is voor hen een super “stok om mee te slaan”: Lekker een beetje verdraaien en aandikken en huppekee.
Ik had gehoopt dat AB daarboven zou staan maar ik heb het kennelijk fout. My bad.
gtwillem zegt
@rubenpriest: Ik beschuldig je absoluut niet, sterker nog: ik probeer het te relativeren ;-). Dat gezegd hebbende, wat @fijnkonijn vermeld klopt wel degelijk. Ik heb even snel wat zitten googelen en het betreft een eenmalige constructie fout, maar Tesla biedt de mogelijkheid aan 90.000 eigenaren om hun auto te laten checken. Daar zit wel degelijk een klein, maar wezenlijk verschil in.
Zeker in de aartsconservatieve automobielsector wordt er met veel scepsis gekeken naar nieuwe automerken en technieken. Neem Volkswagen: dat wordt nu in de VS verguisd, terwijl ze daar nog wel doorrijden met hun veel vervuilende pickups. Als er iets is met Toyota of een andere ambitieuze autofabrikant, dan zitten de amerikanen er vol boven op. Als GM, Ford of Chrysler een misstap begaat, ligt de nadruk er veel minder op. Patriottisme ;-).
Daarbij worden er, geheel menselijk, best veel fouten gemaakt op het Wereld Weide Web. Dus een paar dubbelchecks kunnen zeker geen kwaad. Met het hele dieselgate was AutoBlog uitermate uitgewogen (en licht komisch) in hun berichtgeving, maar het klopte behoorlijk genoeg.
RubenPriest zegt
@gtwillem: Dat is ook zeker goed, daar is de comment sectie immers voor. Ik snap je punt! Dank voor je compliment omtrent de verslaggeving in zake dieselgate. En goede feedback, daar kunnen we altijd wat mee :)
fijnkonijn zegt
@rubenpriest: Ruben, het zou je sieren als je het artikel zou corrigeren. Te beginnen met de titel.
widodh zegt
@fijnkonijn: +1000 Hier de mail ook gehad. Niets aan de hand!
Capibaro zegt
@fijnkonijn: bij Autoweek zou nu je account geblokkeerd zijn ;-)
Maar de reden dat Tesla onder het vergrootglas ligt heeft er ook mee te maken dat de beurswaarde nogal opgeblazen is terwijl Tesla flink en continu verlies draait, de voorraden oplopen en het er steeds meer uit gaat zien dat het bedrijf het niet zal overleven
fijnkonijn zegt
@Capibaro: voorraden die oplopen? Bron?
De vraag is nog steeds duidelijk groter dan productie (meerdere maanden levertijd) en er wachten 30.000 mensen op hun Model X.
De beurswaarde is idd. opgeblazen. Ze stuitert al sinds het begin aardig op en neer. Musk heeft het ook al meerdere keren zelf gezegd en hij ziet het overtrokken gedeelte ook niet als liquiditeit.
speedie zegt
Niets aan de hand !
Minpunten tesla: 80K km garantie, ruitenwissers defect, oplaadunit defect, aandrijfmotor zoemt, deurhendels defect, actieradius maximaal 350 in de zomer en in de winter 300 km, ramen die niet goed dicht sluiten, vocht in de achterlampen, drive unit defect, deurrubbers zitten los, deur gaat vanzelf open als je der langs loopt etc.etc.
fit4fun zegt
Netjes. 1 klacht en meteen alles checken en goed & open communiceren. Zo moet het!
jandevries zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
enricoleerdam zegt
Kom op jongens! Feedback ok . Corrigeren ok.
Maar dat Ruben altijd te sensationele stukjes schrijft, vind ik niet. Als ex collega van Ruben weet ik trouwens dat als er iemand veel van auto’s weet, hij het is.
@gtwillem . Ik zou ook graag willen dat je stukjes gaat schrijven voor autoblog. Je kennis is enorm en ik lees het graag.
fijnkonijn zegt
@enricoleerdam: Enrico, het gaat er niet om dat Ruben veel van auto’s weet etc. want dat klopt zeker.
Het gaat hier echter om het de wereld in slingeren van verkeerde informatie. Redactioneel werk brengt een zekere verantwoordelijkheid met zich mee.
Omdat ik zelf Tesla rijder ben, en bovengemiddeld goed informeert betreffende dat onderwerp, en Ruben over dat thema al meerdere malen duidelijk onjuiste informatie verspreid heeft (ook op Groen7) is het het “een keertje” stadium al lang voorbij. Het is structureel.
Ik ben deze keer echt boos geworden. Het lijkt wel op de Telegraaf, Story en dat soort journalistieke hoogstandjes.
Aan de andere kant post Ruben ook regelmatig goede artikelen over Tesla. Het is dan duidelijk dat er werk van gemaakt was. Dit artikel echter, is weer zo’n “ff snel neergekrabbeld zonder fact-checking” gebeuren lijkt het wel.
Er gaat iets mis met één auto. Waarschijnlijk heeft de lijn-werker in de fabriek ff zitten slapen. Kan gebeuren. Tesla communiceert een “do-it-yourself” check aan haar klanten en wat gebeurt er: Ruben knalt een verhaal op een zwaar publiek medium dat 90.000 auto’s naar de garage moeten. Ik bedoel WTF ?!?!?
Dat andere media dat ook gedaan hebben doet niet terzake.
De impact van deze mis-informatie is groter als je denkt. Hele volksstammen geloven “als het in de krant of op internet staat is het waar”. Triest maar je moet er wel rekening mee houden.
Voor pulp als de Story en de Telegraaf etc. is dat precies hun doel-groep. Maar AB heb/had ik hoger zitten.