Ejay schrijft,
21 April 2008 om 22:32
Geef fietsers eens een nummerbord en ga bij rode stoplichten flitsen. Wedden dat je er meer op een dag pakt dan auto’s in een heel jaar.
Ja, dat bizarre idee van onze lokale fietsersbond schopte het afgelopen dagen zelfs tot internationaal nieuws! Buitenlanders denken sowieso dat we een stel pot-smokers zijn, maar met het plan voor een airbag in de voorruit is dat beeld wederom bevestigd.
Motophobia zegt
Dan kan ik geen fietsen meer ‘lenen’ van centraal station ‘fietsen-leen-park’…
Citrofiel zegt
Heel erg waar. Maar toch ben ik er tegen. (ben fietser, en geen heilige, doh ;) )
Klassiekerrally zegt
Verkeerslichten? Hebben we hier niet! :) :P
VonStroke zegt
Tjah, rechtsaf met de fiets doe ik ook gewoon door rood. Niets gevaarlijks aan.
Stephan zegt
En sinds wanneer zijn stoplichten rood? Ze zijn zwart en kunnen op rood staan.
M Freak zegt
@ Stephan
Scherp!
Wally zegt
Jaja stephan, een rood stoplicht heeft een rode lamp, het oranje een oranje en de groene een groene! Geniaal bedacht eigenlijk… :P
six trey zegt
Ik vond de reactie van skill3r op “All praise the Mustang” toch veel beter ;)
skill3r zegt
haha! Dank u dank u!
The godfather zegt
Hierna willen ze ook nog veiligheidsriemen voor fietsten.
Get a Life people!!!
BTW Ik dacht dat ik op autoblog zat maar blijkbaar is dit fietsblog.
Vergeet die fietsen en maak artikels over auto’s. Ook al is het over de overpopulaire GTR.
ZwerverRoodbaard zegt
Ik zeg geef sommige een klein contactje met de voorbumper. Want in Arnhem fietsen ze echt gewoon door zonder ook maar te kijken of wat dan ook, dat is vragen om jezelf de eer te geven om voor kreukelzone te fungeren.
ZwerverRoodbaard zegt
PS: Ik ben ook fietser maar in de Achterhoek zijn weinig verkeerslichten te vinden waar ik dan woon :P
lambofreak zegt
Nou en, is dit dan gevaarlijk?? Met mijn auto doe ik dit nooit, met de fiets wel 100 ker per dag, en wat dacht je van te voet?…
Susp1cious zegt
@ ZwerverRoodbaard
Hier in de buurt van amsterdam is de betekenis van verkeerslichten voor fietsers vrij invulbaar. Als het zonnig en druk is in de stad dan stop. Is het slecht weer en druk dan waag je toch die gok.
Stephan zegt
@ Lambofreak
Stoplichten gelden voor weggebruikers, dus geen stoepmisbruikers.
lambofreak zegt
@ Stephan
ja, maar ik wil maar zeggen dat voetgangerslichten op rood ook (heel) vaak genegeerd worden door voetgangers (als ze dan al aan een stoplicht oversteken :? )
Stephan zegt
Ja da’s waar, die stoepmisbruikers houden zich ook totaal nergens aan. Ik stel voor, elk mens een chip, en overal meetapparatuur, en je weet direct wie door rijdt rijdt/loopt/fietst.
Klassiekerrally zegt
@ ZwerverRoodbaard: lekker hier he? :)
Alwood zegt
@Stephan
ah! dan weet ik waar ik voortaan ga fietsen ;)
Ik moet zeggen dat ik bij grote kruisingen of als ik half slaap gewoon achter het stoplicht te vinden ben maar fietsend ga ik echt niet iedere keer wachten of remmen als het rood is.
Uitkijken doe ik zeker wel en ik zal echt geen kruising oversteken voordat ik zeker weet dat er geen auto in de buurt is of als alles stil staat. Bij de snelheden die ik op een fiets rij (20-30) is het bovendien zwaar vermoeiend om álle stoplichten die hier in de buurt staan te gehoorzamen. FF naar de winkel OK, maar als ik 20km (naar school) fiets ga ik niet bij ieder licht stoppen.
Auto vind ik een ander verhaal… te hard rijden door oranje, OK maar door rood rijden (soms kan het niet vermeden als het 1s oranje is op 80km weg) liever niet. Door de snelheid waarmee ‘men’ auto rijdt is ook echt niet iedere kruising te overzien als het rood is. Je moet wel stoppen omdat je gewoonweg niet zeker kan weten of er niks aan komt.
Ik zou zeggen, alle verstokte automobilisten ga eens fietsen en alle fietsers haal een rijbewijs! :P Dan ook nog een sliptraining en gevorderde rijtraining bij het rijbewijs en de automobilisten een week lang 10km per dag fietsen en we praten verder.
JANUS zegt
Een stoplicht is rood.
Een verkeerslicht kan ook groen of oranje zijn.
Begrijpt u ?!
Kelthas zegt
Het is tijd dat ik m’n Dodge Ram heb. Het zagen zal heus verminderen. Er zullen er minder zijn. *muhahaha*
Bas zegt
Ik vind dat helemaal geen slecht idee van Ejay….en niet alleen voor door het rood rijden…idd ook voor fietsen”leners”. Ik ben alleen bang dat overheid het dan weer als excuus gaat gebruiken om ook de fietsers de zakjes leeg te gaan kloppen en dat er dan een stuk minder gefietst gaat worden. Probeer bijvoorbeeld als fietser maar s een “officiele” parkeerplaats te bemachtigen…het zal boetes regenen en het geld wordt vervolgens toch alleen gebruikt om het volk nog meer op te lichten en niet om de zaken echt te verbeteren.
Ejay zegt
Autoblogger, mijn dank voor de eer. Deze komt als tegeltje bij het Autoblog Jaarboek 2008 neem ik aan of als virtueel tegeltje als Vista Gadget (past meer in de moderne huisstijl)? ;-)
@ Stephan en JANUS, heel scherp. Maar wat is de definitie van een stoplicht dan precies? Is het physiek en heeft Stephan dan een punt of is het meer het concept en heeft JANUS dan gelijk en is het een pleonasme? Het antwoord is volgens dit stuk bewijs: http://www.onzetaal.nl/advies/stoplicht.php. dat JANUS in het dagelijks gebruik geen punt heeft. Verder heeft het licht dat uitgestraald word een rode kleur. De naam van het licht dat uitgestraald word is verkeerslicht en derhalve zou ‘rood stoplicht’ in principe juist zijn.
Mairsil zegt
@JANUS
Ah ja, dus dit zijn echte stoplichten:
Zoef zegt
En een helm en een hesje verplichten voor fietsers. Resultaten hiervan in het buitenland tonen aan dat er dan 40% minder gefietst wordt. Fietsen is trouwens toch veel te gevaarlijk in het moderne verkeer. Dat de overheid dat promoot is onbegrijpelijk. Beter een fietsontradingsbeleid.
Emmanuel zegt
Het gigantische verschil is natuurlijk dat een fietser die door een rood licht rijdt nooit rechtstreeks iemand zal verwonden. Bij een auto ligt dat heel anders.
Zou praktisch ook onhaalbaar zijn trouwens, vermits de Gatsometer inductielussen nooit een fiets gaan kunnen detecteren, daarvoor heeft die veel te weinig metaal. Ik vraag me trouwens af of je met een full-carbon fibre auto geflitst kan worden aan een licht. Mij lijkt mij van niet (Radar-camera’s zijn een andere zaak natuurlijk).
Rik L zegt
als je met een auto door rood rijd heb je toch ech mer kans op eenn ongeluk. Maar goed meschien 1 op de 300 van den fietsers rijdt door rood, ik zelf heb nog bijna nooit een fietser overdach door rood zien rijden (alleen s’avonds natuurlijk als er geen kip te bekennen is op de weg, behalve een paar fietsers)
Rik L zegt
ìk vind dat fietser airbag idee niet goed, daar voorkom je het probleem namelijk niet mee dat er fietsers zijn die in botsing raken met een auto. ik vind het heel knap dat je het uberhaubt voor elkaar krijgt om in botsing te raken met een auto, als je niet door rood rijdt en een beetje normaal oplet (ook als de automobilist jou NIET een keer ziet) dan zou je een botsing kunnen voorkomen.
JD zegt
@Rik L
Zeker nog nooit in een grote stad geweest dan? Utrecht bijvoorbeeld rijdt 85% van de fietsers door rood en loopt 95% van de mensen door rood. Ik denk dat het in de meeste grote steden net zo is.
Jandepandaman zegt
Ik kwam jaren geleden (1988) in Leiden te wonen vanwege mijn studie. Ik kwam van het platteland en was onder de indruk van het drukke chaotische verkeer in zo’n grote stad. Toen ik daar net woonde, ben ik bij het centraal station eens door de politie aan de kant gezet omdát ik ‘s-nachts op de fiets braaf stopte voor een stoplicht- Wat of ik te verbergen had, was de vraag toen. Dat vergeet ik echt nooit meer. Paar jaar later kwam ik weer eens in Goes en liep op een middag door het rood over een zebrapad. Geen verkeer te bekennen, dus wat zou het, denk je dan vanuit je Leidse gewoonten… Stond daar dus zo’n Ome-Wijk-Agent om de hoek die mij toen wel een prent van 30 gulden gaf voor dit zwaar kriminele gedrag…
Voor fietsers en stoplichten is het wat mij betreft:
Groen- Fors Doorrijden
Oranje- Straks wordt het lastig met doorrijden dus even extra aanzetten
Rood- Blijf rijden maar pas op voor die idioten die niet opletten
…
En zo ga ik er ook mee om als autorijder en motorrijder- Dat is domweg wat je van fietsers verwachten kunt. En daardoor heb ik eigenlijk nog nooit problemen gehad met fietsers in het verkeer.
Hoe dan ook- Mijn opa wist het al in de jaren ’50- In het verkeer moet je er vanuit gaan dat iedereen gestoord is, behalve jij. Als je er zo mee om gaat, dan hoef je eigenlijk nooit betrokken te raken bij een ongeluk omdat je wel genoeg blijft uitkijken.
Vér-uit de meeste ongelukken gebeuren omdat verkeersdeelnemers niet ver genoeg vooruit kijken om tijdig in te schatten wat er mogelijk voor risico’s aan zit te komen. Goed, dan krijg je geen voorrang, maar 9 van de 10 keer kun je het al aan zien komen dat iemand je geen voorang gaat geven omdat hij of zij niet op jou let of domweg onbeschoft is. Dus wat doe je dan- Toch maar doortrappen en tot na de intensive-care volhouden dat jij voorrang had moeten krijgen…? Dacht het toch niet…?
…Heel misschien is er juist wel een beetje anarchisme nodig om de boel leefbaar te houden….?
Dus ik zou zeggen- Laat die fietsers lekker anoniem door de stad scheuren en alle regels aan hun laars lappen. Uiteindelijk is het eind-risico ongeacht de financiële compensatie en de wettelijke aansprakelijkheid toch voor de zwakste verkeersdeelnemer. Als je met gebroken ledematen in een ziekenhuisbed ligt, weet je dat je toch misschien bij dat kruispunt iets beter had moeten uitkijken…
Ik vind dat we in ons land over-geobsedeerd raken met het veilig maken van alles waar we mee bezig zijn. Alles wordt zo gemaakt dat je zelf niet meer hoeft op te letten. Alles wordt zo gemaakt dat je niets meer mag omdat er een risico in zit dat het anders onveilig wordt.
Maar volgens mij is dat er ook een oorzaak van dat we zo langzamerhand omkomen in de regels, dat we verstikt raken in bureaucratie, dat we compleet vast komen te zitten in files door stoplichten en voorsorteervakken en snelheidsbeperkingen.
Peter Bos zegt
@ Stephan en Ejay
Wellicht heten die dingen daarom ook verkeerslichten. Het is tenslotte maar één derde stoplicht.
Ejay zegt
@ Peter Bos: http://www.onzetaal.nl/advies/stoplicht.php
markieanta zegt
Voor mensne die zo’n grote mond hebben over allerlei soorten auto’s hoor ik hier toch verdomd veel fietsertjes. Haal eerst je rijbewijs eens, dan kan je ook een keer mee praten over auto’s etc.
Ontopic: Een stoplicht bestaat niet, het is een verkeerslicht en al die opgeschoten jongelui die doorgaans zonder uitkijken door rood licht heen knallen mogen van mij allemaal wel onder een auto belanden, leren ze ook nog een keer wat van namelijk.
MrWest zegt
Wat is er mis met fietsen, ik woon in Zwolle, geen grote stad, maar ik ben toch nog steeds in heel Zwolle sneller met mijn fiets als met de auto. Ik moet eerlijk bekennen dat ik met de fiets regelmatig door rood rijd. Maar alleen bij verkeerslichten waarbij ik zeker weet dat het veilig is, en niet voordat ik 3-4 over mijn schouders heb gekeken of er echt niks aankomt.
Rik L zegt
@JD: ok dat wist ik niet. wat een pokke zooi is het daar dan :shock:
Rik L zegt
@JD: ik woon in het noord/oosten in nederland waar het niet zo ontzettend druk is (of elke dag file staat, behalve op somige snelweg punten natuurlijk), het zal wel komen omdat het zo druk is in grotere steden en omdat ze zolang moet wachten, rijden die fietsers daar meer door rood.
skip zegt
en het grappige is, al die domme ideën omtrend verkeer komen van allesbehalve pot-smokers. misschien moeten deze heren eens een blowtje opsteken en is het dan gedaan met veel van hun geldbronnetjes
Benny1 zegt
Voetgangers zijn wat mij betreft soms nog meer suicidaal dan fietsers…. maar goed ik rem dus gewoon niet als men geen voorrang heeft en met een air loopt van ik kan alles maken, gas bij geven helpt dan meestal nog meer. Het is alleen zo zonde van die schade op je auto… ;)
En toch zullen we met elkaar moeten omgaan… moeilijk he ;)
RenesisHP zegt
Voor de echte mierenneukers onder ons. De lampen van een verkeerslicht zijn kleurloos/wit. Het zijn de gekleurde glazen kappen die het doen. :P
Lustigson zegt
@ Jandepandaman
> … Mijn opa wist het al in de jaren ‘50- In het verkeer moet je er
> vanuit gaan dat iedereen gestoord is, behalve jij.
Nog zo eentje: je kunt in het verkeer beter op je rem staan, dan op je recht.
Rik L zegt
@mx5/rx8owner: je hebt toch ook led verkeerslichten, lijkt me dat die vanzichzelf al rood zijn.
@benny1: voetgangers zijn inderdaad nog erger, die steken soms gewoon over zonder te kijken of er iemand aan komt, en dan moet jij maar zonodig in de ankers, en dan kom je net op het zebrapad tot stilstant, zwaar irritant :x
Jan C. zegt
Het is een verkeerslicht.
Rik L zegt
@mx/rx8owner:
RenesisHP zegt
@Rik L.
Thats plausible. Ik zal er eens op letten. 8)
Rik L zegt
@mx5/rx8owner: die word meestal gebruik als fiets verkeerslichten :P
RenesisHP zegt
@Rik L.
Damn, je hebt gelijk.
Dan geld mijn stelling alleen voor de bejaarde verkeerslichten. :D
Rik L zegt
hoe heb jij dat zo snel gecontroleerd ? :o
JD zegt
@Rik L
Geen idee wat de reden is dat ze zo massaal door rood rijden. Misschien duurt het ze inderdaad allemaal te lang of zo. Of anders omdat ze te lui zijn om te stoppen. Geen flauw idee. Ik weet alleen dat het irritant is voor de automobilist om door een grote stad te rijden. Stoplichten werken dan alleen voor auto’s. conclusie is dan dat als je groen krijgt je vaak nog steeds niet kan rijden omdat er mensen voor je auto lopen of fietsen.
Markus zegt
@ Jandepandaman: je laatste alinea is 100% waar.
RenesisHP zegt
@Rik L.
Ik woon in hartje Rotterdam, uit het raam kijken is al genoeg. ;)