Dat lees je goed, de RDW waarschuwt dat je nog maar 3 dagen hebt om te registreren. Maar wát moet je dan binnen 3 dagen registreren? Dat gaan we je haarfijn uitleggen!
Nog maar 3 dagen (en een paar uurtjes, maar die tellen we even niet mee) tot het nieuwe jaar 2022. En ook al wordt dat uitgesproken als ’twenty-twenty too’, hopen we toch dat er eindelijk een einde komt aan de hel waar we al sinds maar 2020 inzitten. Gewoon alles weer open, overal naartoe en mondkapjes in de open haard.
Veranderingen, die willen we. Nou, die gaan we ook krijgen. Misschien niet op het gebied van de corona, maar zeker wel op andere vlakken. Wat dacht je bijvoorbeeld van de kentekenplicht op onder meer landbouwvoertuigen? En je hebt nog maar 3 dagen om die te registreren.
Veel meer dan alleen landbouwvoertuigen
Nu denk jij waarschijnlijk “Wat kan mij dat verrotten, ik heb heel geen tractor”, lees toch even verder. Want er moeten veel meer voertuigen worden geregistreerd. Zoals de RDW zelf zegt:
“Kijk in je schuur of je nog een voertuig hebt zonder kenteken, met wielen en motor dat harder dan 6 km/u rijdt. Dan is de kans namelijk groot dat je het moet registreren. Ook als het voertuig niet op de weg komt, is nu registreren handig voor als je het voertuig nog eens wilt verkopen,”
Dat geldt dus overduidelijk niet alleen voor landbouwvoertuigen, maar voor veel meer zaken waar je het misschien niet eens van wist. Bijna alles moet op kenteken, dus ga even goed na of jij iets bezit wat aan die eisen voldoet.
Golfkarretjes, motormaaiers en wegtreintjes
Ook als je bijvoorbeeld in de bouw werkt, moet je even goed nagaan of de voertuigen die je daarvoor gebruikt niet op kenteken gezet moeten gaan worden. De RDW zegt daarover:
“Je hebt het dan bijvoorbeeld over voertuigen die worden gebruikt in de bouw, infra, logistiek, groenvoorziening, recreatie, land- en tuinbouw. Graafmachines, minishovels, heftrucks, zitmaaiers breder dan 130 cm, golfkarretjes met laadbak, rijdende winkelwagens en wegtreintjes zijn maar een paar voorbeelden van voertuigen uit deze categorie.”
Zo zie je, het gaat dus echt niet alleen om tractors. Mocht je twijfelen of het ondefinieerbare geval met wielen in jouw schuur bij de RDW geregistreerd moet worden, op deze site kun je zien of dit het geval is.
En wat als je niet binnen 3 dagen registreert?
Dan is er in principe geen man overboord, maar het wordt wel allemaal een stuk duurder. En lastiger. In deze laatste dagen van 2021 kun je namelijk nog simpel en goedkoop online je voertuig registreren bij de RDW. 18 euro ben je daarvoor kwijt.
Wil je aan de slag, dan heb je wel wat gegevens nodig zoals handelsbenaming, merk, type, chassisnummer en bouwjaar. Alle benodigde gegevens zijn te vinden op de site van de RDW, ook is daar een hulpformulier te vinden. En als je de aanvraag volledig en juist hebt ingevuld, heb je het kentekenbewijs ook binnen een paar dagen in de bus.
Ga je pas in januari aan de slag, dan kost het je ineens 140 piek. En vervelender, je moet het voertuig laten keuren bij een van de keuringslocaties van de RDW. En iedereen die daar weleens is geweest, weet dat dat je minstens een halve dag gaat kosten. Zonde van je tijd én je geld.
Dus daarom nogmaals, check even in je schuur of je nog iets hebt staan waar een kenteken op moet. Zo ja, registreer je dan als de wiedeweerga bij de RDW.
Succes alvast!
bfvo zegt
Piek? De gulden doen we toch al een tijdje niet meer aan?
golf1985 zegt
Twee kentekens aangevraagd voor twee heftrucks op het werl. Omdat we over de weg moeten om diesel te gaan tanken ook een kenteken aangevraagd. Alleen nog laten drukken dan kan het erop
Robert zegt
Gokje: as. vrijdag (oudjaarsdag) ligt de site van de RDW er na 9:30 uur volledig uit, want dat is ook de laatste dag dat er nog EV’s kunnen worden geregistreerd om nog gebruik te kunnen maken van de oude bijtellingsregels.
Gokje nr.2: op maandag 3 januari zullen er meerdere branche organisaties huilie doen in de media over de slechte bereikbaarheid van de RDW site en de Minister van Infrastructuur en Waterstaat vragen om verlenging van deze overgangsregelingen.
Gokje nr. 3: Minister komt met een reactie: lekker puh, eigen schuld, dikke bult en ik heb je vaak genoeg gewaarschuwd.
MarcoM zegt
En ook zo gaat de hark weer de burger geld aftroggelen, let maar op, extra toeslag op vervuilende benzine cq diesel en ga zo maar door. Oeps, ik liet net een wind, dat is dan 2 euro.
tinnemans zegt
@marcomanta; Je hebt het artikel niet goed gelezen denk ik? Dit gaat over de RDW en de registraie van voertuigen.
MarcoM zegt
@tinnemans: je betaald dan toch 18 euro aan de “Rijksdienst”.
tinnemans zegt
@marcomanta: En wat heeft dat te maken met toeslagen op benzine?
v60germany zegt
@marcomanta: dat denken meer mensen, maar de aanhangwagen is het voorbeeld van wel gekentekend, maar geen kosten noch keuring.
Het enige verschil is een kwestie van verzekeren; je gaat de openbare weg op, dan is een WA aan te bevelen.
Bij een aanhangwagen is het aankoppelen al gelijk verlenging van je WA van het verzekerde voertuig. In dat geval kan het dus ook een trekker met auto-aanhangwagen dan zijn.
dracae zegt
Ik vraag me wel af hoe dit moet met oude antieke voertuigen, hebben die allemaal überhaupt een chassisnummer en is het duidelijk welk type het is..
Verder ben ik hier helemaal voor. Op de openbare weg = geregistreerd, lijkt me meer dan logisch.
rulefollower zegt
Ik moet zeggen dat ze er een aar goeie hobbyisten hebben zitten. We hebben een paar 4×4 knik tractors (vanaf 11 pk!) uit de jaren 50 geregistreerd, en ze wissen precies waar het over ging en waar de nummers te vinden.
Crosscabouter zegt
@rulefollower: jep. En ze zijn echt goed ingevoerd in het agrarische machinepark. Heeft ons nog wel wat moeite gekost om aparte machines op kenteken te krijgen. Ik Gok dat de 3 gokjes van @rrrobert allen kloppen. Vooral de laatste. Dit nieuws wisten we al sinds begin dit jaar, dus als je nu te laat bent dan is het lekker puh en betalen maar…..
slickrick zegt
Nederland , het land waar je grasmaaier een kenteken nodig heeft en waar je baas vakantie geld moet inhouden omdat de werknemer te dom geacht wordt om zelf geld opzij te zetten….micro management van een bevolking
mashell zegt
Ehh. Dat vakantiegeld inhouden is niet verplicht, het mag ook maandelijks uitbetaald worden. Het is dan ook meer voor de cashflow van de werkgever dan voor de medewerkers.
tinnemans zegt
@mashell; correct, ik mag zelf kiezen wanneer ik het uitbetaald krijg. Hetzelfde geldt voor m’n 13e maand, ook daarvan krijg ik elke maand een stukje. Misschien spreekt @slickrick uit z’n eigen ervaring.
porker zegt
Heb de bezem van mijn vrouw ook aangemeld, kenteken zal spoedig binnenkomen.
hjhj zegt
@porker: valt dat niet onder snelverkeer dan?
wardtmar zegt
Er moet wel een motor tussen de benen geklemd worden hè, anders hoeft er geen kenteken op
mashell zegt
Ideaal, als de boeren straks weer eens ergens ontevreden over zijn en de snelweg op gaan met hun tractors dan kunnen we ze in elk geval bekeuren.
tinnemans zegt
@mashell; Oh dat lijkt me wel wat. Sinds die laatste acties van ze ben ik echt alle sympathie voor ze kwijt. Protesteren is prima, maar er zijn grenzen aan hoe je dat doet.
Autokenner zegt
K€tvolk
Dutchdriftking zegt
Tjonge, wel op een grasmaaier maar niet op een hoogwerker?
Crosscabouter zegt
@dutchdriftking: Ook op een hoogwerker… als de 6km/u gehaald wordt
Dutchdriftking zegt
@Crosscabouter: Wel eens met een hoogwerker gereden? 6km per week is nog een uitdaging.
Crosscabouter zegt
@dutchdriftking: jazeker. Het is maar net wat ze onder hoogwerkers verstaan. Die voor binnen lopen idd niet zo hard, maar de telescoop hoogwerkers op hoge wielen, rijden best door in transportstand.
Ot92 zegt
Oh eem de trekker registreren. Bedankt heren.
MetalLaires zegt
En weer een controlepost/verbod/regel en vele reacties die er blij mee zijn.
Wat is vrijheid? En waarom is deze registraie zo belangrijk om te doen?
Zoals hierboven al eerder aangegeven: weer iets om geld bij binnen te halen. Straks is een verplichte keuring nodig voor je grasmaaier en krijgen we weer een extra categorie op ons rijbewijs. Zal allemaal wel wat kosten en wij maar lekker betalen voor de controle op onszelf.
Natuurlijk kan je er vele handige en nuttige dingen mee bereiken maar dat is, in mijn ogen, echt niet het doel of de opzet.
MarcoM zegt
@msfiorentina: inderdaad, zo denk ik er ook over. Ieder voertuig wat geregistreerd staat moet over een tijdje een jaarlijkse betaling doen ivm administratiekosten registratie en vervolgens uitstoot CO2, let maar op mijn woorden.