Dat we hier nooit eerder aan gedacht hebben.
Anno 2025 kunnen we als mensheid behoorlijk veel. We kunnen inzoomen op de allerkleinste moleculen en een robot bouwen die in no time een boekverslag van Max Havelaar tevoorschijn tovert. Maar voorkomen dat er gesjoemeld wordt met tellerstanden van auto’s? Nee, dat hebben we nog steeds niet helemaal onder de knie. In een poging om tellerfraude met Belgische auto’s in Nederland tegen te gaan, heeft de RDW iets nieuws bedacht.
Vanaf maandag 13 januari 2025 wordt het Nederlandse kentekenregister aangevuld met auto’s uit België. De RDW kwam erachter dat als ze de kilometerstanden van de buitenlandse auto’s in hun eigen register opnemen, er minder tellerfraude is met Belgische auto’s. Klinkt mij als een makkelijke oplossing, maar als het werkt, dan werkt het.
Nederlands oordeel voor Belgische auto’s
België is het eerste land waarvan de RDW de tellerstanden opslaat van auto’s en motorfietsen. Als de kilometerstand klopt, blijft het oordeel hetzelfde als nu: ‘Geen oordeel vanwege invoer’. Klopt er iets niet, dan krijgt de auto het oordeel ‘Onlogisch’.
Waarom? ”Dit doen we omdat niet bekend is of het voertuig, naast in België, ook nog in andere landen geregistreerd is geweest”, zegt de RDW. Kortom, de RDW garandeert niet dat er sjoemelt is in andere landen en is daarom zuinig met de uitspraak. Bij auto’s worden ook oude tellerstanden beoordeeld. Je kunt vanaf maandag een gratis rapportje opvragen de RDW.
Aanpassen tellerstand
Best vervelend als je er later achter komt dat er gespeeld is met de tellerstand van je voertuig. In dat geval kun je bij de RDW langsgaan om de kilometerstand aan te laten passen. Dit kan vanaf 13 januari ook met auto’s die uit België komen. Hopelijk vindt de RDW ook wat op de verkeerde tellerstanden van Duitse importauto’s.
Foto: Belgische diplomaat kiest eens iets anders gespot door @victornator95 via Autoblog Spots
V8Vantage zegt
Als je echt je auto als nieuw wilt verkopen, dan gebruik je dit vanaf aankoop: https://superkilometerfilter.com/
Een milage blocker… daarmee geef je de uitspraak “van een oud omaatje geweest” een andere lading.
Stefje zegt
Ook dit is prima te ontdekken, als je iets meer moeite wilt doen. Nagenoeg alle auto’s hebben intussen 2 a 3 systemen om km-fraude te herkennen. Zo gaat het op je km-teller, maar ook op je versnellingsbak die een redelijk nauwkeurige schatting afgeeft, alsmede de draaiuren op je motor.
Beste is altijd een aankoopkeuring bij een onafhankelijke specialist.
mashell zegt
Weet je wat, ik zeg gewoon hardop dat ik helemaal niets van dit artikel begrijp. Wat gaat de RDW nu doen met die Belgische auto’s?
Flutterbear zegt
Het ligt dus niet aan mij..
a_buis zegt
Haha idem
DeWitteCondor zegt
Ik sluit me aan hierbij. Ben het spoor ook bijster.
Waar komt de data vandaan? Van de Belgische RDW evenknie? En wat heb je eraan om dit voor alle Belgische auto’s te doen? Je zou zeggen dat het beter is als ze een Car Pass rapport verwerken op het moment dat er ook daadwerkelijk wordt ingevoerd. Al het andere lijkt zinloos.
rwdftw zegt
Met alleen het kenteken kunnen ze niks. Dat wijzigt naar Nederlandse platen zodra deze wordt ingevoerd en op naam gezet.
Het wordt pas bruikbaar als het VIN nummer wordt opgeslagen. Dan weet het RDW aan de hand van het VIN nummer welke auto het is. En als je dan ook de km standen bij dat VIN nummer hebt dan wordt het duidelijk of de stand logisch is.
Nog even en we hebben een CarVertical hier, dat zou pas top zijn!
ouwedibbes83 zegt
Als ik het goed begrijp, worden I. België de kilometerstanden ook in een database opgeslagen op basis van het kenteken. Ik vermoed zoals bij ons; iedere APK registreert het systeem of de kilometerstand opgelopen is. Die info uit België wordt gebruikt bij export naar Nederland en zo vergeleken met de stand in de database. Is de stand bij export lager dan eerder geregistreerd, dan is er dus gesjoemeld. Of te wel, oordeel is: “km-stand onlogisch”
outlook zegt
Schrijven is ook een vak
pietertje123 zegt
Een jaar of vijftien geleden importeerde ik een auto uit Duitsland, de gegevens hiervan werden bij de RDW meteen uit de database van Duitsland gehaald. Behalve de km stand. Vond ik wel jammer, is toch een mooie manier om de TuV data door te laten lopen in APK/RDW data en het bulk van de fraudezaken te voorkomen.
De keurmeester verdelde me dat ze toen de databases uit het oostblok gekoppeld werden ze opeens heel veel bekende chassisnummers tegenkwamen die ooit in NL gekentekend waren (en verdwenen). De lokale rdw’s waren niet zo moeilijk met op kenteken zetten van import autos.
Mij altijd een raadsel gebleven waarom ze die data inklusief kilometerstanden niet gekoppeld hebben. Op z’n allerminst iets dat het een signaal geeft als deze terugloopt!
Het jammere van dit gelazer vind ik dat een goedwillende niet meer vertrouwd wordt; import krijgt een slechte naam en met de huidige maximaal 2 seconden lange meningsvormingsperiode maken de verklarende documenten van vóór en na de import (Tuv rapporten, facturen etc) vaak overbodig want al afgehaakt bij het woord import. Of als ze zichzelf héél slim vinden dan zien ze het aan het kenteken en brullen dan meteen stoer: ‘Import! oplichters!’
Gewoon zonde, want zoals eerder genoemd komen de betere auto’s op enige leeftijd niet uit Nederland.
verdebosco zegt
Waarom regelt de RDW niet “logisch” voor Belgische auto’s die altijd in België op een Belgisch kenteken hebben gestaan? Dat is gewoon logisch met Carpass.
Bas zegt
Een Belgisch kenteken is toch een persoonlijk kenteken en gebonden aan een persoon en niet persé aan 1 auto?