
Controle op de juistheid van de kilometerstand van een auto mag namelijk niet van de Europese rechter.
Er kan dus naar hartenlust gefraudeerd worden met exportauto’s, zoals vanavond ook bleek uit een uitzending van het televisieprogramma Opgelicht. In dit programma werd bij wijze van proef een auto uit Duitsland geïmporteerd, waarbij de kilometerstand maar liefst 100.000 km werd teruggedraaid. Toch werd het ding probleemloos ingevoerd en kan de RDW niks doen vanwege een uitspraak van de Europese rechter uit 2005.
Dergelijke controles kunnen volgens het Hof van Justitie namelijk een belemmering vormen voor het vrije verkeer van goederen. Wat betreft de technische keuring die importauto’s voorheen standaard moesten doorlopen, kwam de Europese rechter tot dezelfde conclusie. Daarom is het enkel nog toegestaan om bij importauto’s een identificatiecheck uit te voeren, zodat de handel in gestolen auto’s tegen kan worden gegaan.
Overigens is het niet alleen maar kommer en kwel wat de EU betreft, want in 2018 zouden we in de gehele Unie regelgeving moeten verwachten die tellerfraude tegengaat. Goed nieuws dus voor louche autohandelaren die de komende drie jaar nog lekker hun gang kunnen gaan.
Iemand splinternieuwe opel corsa kopen ? Nog geen
@jovdv: 5000 km 1995 7000euro?
@jovdv: Volgende keer niet op enter drukken he als je een grapje maakt.
@Donstil: sorry ; als mijn grap nu nog extreem grappig was kon ik er nog mee leven maar nu is het een schande ;(
@jovdv: inderdaad
@Donstil: nu in de grap verpest
@jovdv: met zo’n mooie kenteken plaat met 3 cijfers en 3 letters ?? Zo ja zeer geintresseerd
En is die ook van een oud vrouwtje geweest ???
@dirkiii: hoe bedoel je? Doel je hier misschien op http://youtu.be/qG4IaHgqH00
@dirkiii: oud-vrouwtje in gereden, altijd in mooi weer, heeft nooit een drempel gezien, altijd gereden op ZOAB en altijd onderhouden bij de officiele dealer
@koalaophetachterwiel: ik hoor het al concourstaat dus!!!
@jovdv: Overdrijven is een vak.
@amski: spijtig dat ik mijn beroep er niet van kan maken ofwel moet ik als bernie gaan bij classic car rescue
@jovdv: jij durft je vraagt meer dan een nieuwe kost
Gewoon import auto kopen met gehele historie erbij dus met onderhoudsboekjeset stempels, rekeningen en de tuv keuringsrapporten erbij dan is er niets aan de hand
Ach, of een auto nou 100k of 200k gelopen heeft interesseert mij niet zoveel. Zolang ‘ie motorisch maar in orde is en ik niet binnen de kortste keren met pech langs de weg sta maakt het mij niet zoveel uit.
@Edge:
distributieriem moet vaak elke 60.000 km of 3 jaar (wat het eerst komt) bij o.a. Alfa’s vervangen worden. Leuk als je een 2 jaar oude koopt met slechts 25.000 km op de teller, maar in het echt al 90.000 km.Boem, ho.
@willemseles: als je dan toch extra cheap uit duitsland of waar dan ook een alfa vandaan trekt verwissel je toch voor de zekerheid even de riem… Kleine moeite en veel zekerheid.
Vorig jaar bracht ik m’n Seat voor de eerste 15.000km beurt ,wat slechts E149,- kostte.
Wat bleek, de kmstand werd daardoor niet genoteerd bij NAP,omdat dit enkel gebeurt bij reparaties boven de E150,- of in-/verkoop wagen.
Nog een manco aan het systeem; je rijdt bijv. 60.000km /jaar met een wagen en laat em net voor APK of duurdere onderhoudsbeurt met 50.000 km terugzetten. Geen kip die daar naar kraait en volgend jaar weer, Gewoon kloppend in de Autopas. Na 2018 ook.
@willemseles: Je betaald dan een stuk meer voor de auto…
@dendanny: was bedoeld naar @Edge:
@willemseles: Hold your horses! Een kip die kraait?
Mooi, dan koop ik daar een dure vrijwel nieuwe auto en laat de kmteller b.v. 70.000km verder zetten, waardoor de auto minder waard zou zijn en ik minder BPM betaal. In Nederland dan na enige tijd weer terugzetten op de normale kmstand. Ieder nadeel heb zijn voordeel zou Johan C zeggen.
@grandmasterb: kijk zo horen wij het graag!
@grandmasterb: vanaf een tellerstand van 3000 km geldt een auto als “gebruikt” en wordt de bpm interessant(er). Je tellerstand met 70.000 km verhogen heeft geen enkel effect op de bpm berekening; je betaalt net zoveel als dezelfde auto van dezelfde leeftijd met 3000 km op de klok.
@406_v6: dat is niet waar. Bij aangifte op koerslijst basis bepaald de dagwaarde de afschrijving. Meer km = lagere waarde = meer afschrijving = lagere bpm. Je auto wordt echter bij import wel met 70000km vastgelegd in de nap. Dus bij verkoop heb je een teruggedraaide auto die dus minder waard is.
@siemi: Da’s dan jezelf 2x besodemieteren, eerst door een onjuiste km.stand in de NAP te laten zetten, de 2e x door een lagere verkoopwaarde. En rij je ‘m tussentijds in de prak dan heb je een probleem als je 20.000 km aangeeft bij de verzekeraar terwijl er in de NAP al 70.000 bij import stond. Je krijgt dan hooguit dagwaarde gebaseerd op de km.stand van de NAP. Tenslotte ben je mooi de pineut bij garantiekwesties, als je 70.000 km op een zeer jonge auto laat registreren bij de NAP en je hebt nog fabrieksgarantie, loop je het risico binnen je garantieperiode het max aantal km’s te zijn overschreden… kijken of de dealer dan ook nog coulant is.
Ow daarom reed mijn auto dus zo slecht en waren mijn wiellagers al bij 50000km kapot.
@mrrallycross: nee, je rijdt gewoon Fiat
Daarom kan je het beste een auto kopen met een vijfcijferige teller. Dan weet je tenminste zeker dat ze de teller niet met twee of drie ton hebben teruggedraaid.
@moveyourmind: jij tankt ook altijd voor 25 euro ongeacht de prijs van de brandstof, waardoor het voor jou niet uitmaakt wat de literprijs is??
@406_v6: Dat deed ik altijd wel, tot ik ontdekte dat wanneer ik iedere keer voor twee tientjes tank ik per tankbeurt 20 procent (!!!) goedkoper uit ben. :)
‘Dergelijke controles kunnen volgens het Hof van Justitie namelijk een belemmering vormen voor het vrije verkeer van goederen’
En CO2 heffing niet? Waarom mogen wij geen auto in Duitsland kopen dan?
Jetcars ook weer blij.
Ideaal voor Jetcars lijkt me zo
ach jee ..
de ambtenaartjes zijn weer eens slachtoffertje van de wet ..
7 euro administratiekosten rekenen en het NL rdw systeem is ook illegaal ..
maar raad eens wie er dan ineens schijt aan de wet hebben ??
Weer een “moord en brand” verhaal van wat ambtenaren met beperkte rationele capaciteiten? Als de RDW wel controleert en noteert (aantekening op het kenteken) maar de auto niet weigert… Dan is er toch geen belemmering? Het mag, de auto KAN in NL op kenteken maar niet met een onbevlekte geschiedenis. Dus?
@w0o0dy: Je hebt helemaal gelijk, maar een “potentiële” belemmering van het vrije verkeer van goederen is voor het Hof te Luxemburg al genoeg aanleiding om een maatregel de nek om te draaien.
Jullie hebben ook opgelicht gekeken haha! Tviel me op dat het dezelfde garage was toen Alberto Steegeman daar binne kwam voor die neppe apk keuringen.
Daarom dus: zelf importeren. Dan weet je wat je koopt. Genoeg middelen tegenwoordig om de stand te controleren: centrale registratie in dealersystemen, registratie in ecu’s, sleutels, onderhoudsrekeningen etc.
@parker:
Klopt..heb zelf mijn auto ook geïmporteerd, binnen de familie denk al stuk of 20 auto’s. Vlak voor dat ik deze meenam bij de dealer kreeg die nog een beurt en APK (tuv keuring) en ook nog een steekproefcontrole erbij…vervolgens nam de rdw de APK zo over bij de invoering, handig toch:-)
Alle facturen aanwezig, boekje, uitdraai dealer registratie en uitdraai van de tuv rapporten dan zit je 99% safe. Als men de boel bedonderd vlak voor elke beurt ja dat kan bij elke auto maar een oplettende dealer ziet zoiets wel…
Het is 2015; we kopen auto’s met complete computer-systemen erin. En er zijn al vele auto’s met internet (data connectie).
Het verbaast mij echt, dat een nieuwe auto met ‘boordcomputer’ nog niet standaard een connectie met het mobiele netwerk heeft, waarbij de auto elke tijdsperiode netjes gegevens stuurt naar de maker van de auto. Zaken als echt verbruik, gereden km’s; maar ook gegevens over de rijd-stijl.
1 stap verder; als de privacy horde van het locatiemanagement is genomen, en je hebt een system waar je precies weet hoeveel auto’s waar rijden. Daar kan je enorme efficiëntie voordelen uit halen; die ook voor bestuurder / eigenaar interessant kunnen zijn.
Needless to say: fraude met km-standen etc is dan ook weg.
Ik was laatst even bij de bmw dealer en daar hadden we het over kilometerfraude, bij bmw schijnt er een lampje op het dashboard te gaan branden die nooit meer uit gaat waardoor de auto zo goed als total loss is.
@ettie: dan slopen ze het lampje eruit??
@ghost: het is erg makkelijk om een doorbroken stroomkring op te merken en een beveiliging aan te brengen zodat de auto niet meer start als dat gebeurt
@ettie: als lampjes gaan branden moet je de brandweer bellen. Misschien gaat het daar wel mis bij Ferrari?
@ettie: een nieuwe ecu erin en het lampje is weg. En waarschijnlijk nog makkelijker. Dat soort verkooppraatjes moet je niet altijd geloven.
@timowouters: een verkooppraatje was het niet aangezien we redelijk kort daarvoor een auto hadden gekocht daar.
@ettie: niet helemaal… Er zit een fraude stip in de teller(vanaf e36 denk ik). De kilometerstand wordt dubbel opgeslagen. Ten eerste in de combi en ten tweede in de basismodule van de auto. Als een van de twee standen afwijkt(door terugzetten of andere combi) gaat die stip branden. Dit kan bij de dealer verholpen worden, bijvoorbeeld na het vernieuwen van de basismodule(gm of lkm)
@ettie: ECU is gekoppeld aan de motorcode oid, zoiets is het op BMW motoren in ieder geval. Dus het is niet enorm makkelijk, maar feit blijft dat een dealer de boel gewoon kan terugdraaien en daarmee kan in feite dus iedereen het. Het is alleen wat meer werk.
En je kunt inderdaad altijd nog gewoon het lampje verwijderen van het dashboard. Dan zullen er nog wel wat verklikkers zijn, maar die ziet de particulier toch niet.
@lemster: Allemaal geen probleem voor de echt handige kilometer jongens. Dan wijzigen ze de stand gewoon in alle modules waar deze is opgeslagen. Is iets duurder maar geen lampje in het dashboard!
mogen import bedrijven helemaal niks meer verdienen van jullie dan?
@clarkson:
Hahah, dat is hetzelfde als zeggen dat inbrekers niks meer mogen verdienen.
Hoop dat het een grapje was
absurd veel accijns vragen op benzine mag blijkbaar weer wel van de eu
ook bij vag auto’s vanaf een bepaald jaartal staat de echte km stand in de computer
Ik heb een 330d uit duitsland ingevoerd met ingevulde boekjes en ik heb gewoon elk bedrijf gebeld om te vragen of ze de auto kennen en wat volgens hun de kilometerstand is.
Ik heb wel is gehad bij mij garage, komt er een kerel aan met een ford ka met 50.000 op de teller van bj 96 zegt ie ZO GOED ALS NIEUW (maar teller gaat maar tot een ton en springt weer op 0
Ook in Duitsland wordt heel veel gefraudeerd met de standen.. Waarom denk je dat zoveel zoveel Duits cliënteel bij de Nederlandse tellerboeren staat.. Daarbij ook al heb je alle facturen en rekeningen erbij.. Dit is geen bewijs.. Als er net voor een beurt/tuv de stand teruggebracht is valt het niet op.. En lijkt alles te kloppen..
Daarbij geef mij maar een jonge auto met meer km op de teller.. Deze hebben minder geleden.. Minder start/stops, veel autosnelweg, weinig drempels, minder instapschade, regelmatig onderhoud gehad, euveltjes vaak verholpen…
Enige nadeel is wat meer steenslag.. Voor de rest alleen voordelen
@fj272: zo’n geval heb ik pas bij de hand gehad. Een Mercedes e55 in goch. Staat te koop met 76000 km. Alle tuv berichten er bij met netjes 1 a 2000 per jaar gereden. Van dezelfde eigenaar geweest sinds 2005. Alleen heeft die hem gekocht in 2005 met 117.000 km. Scherp opletten en je komt er wel achter.
@siemi: Ja zo zie je maar weer hoe vlug je belazerd kan worden.. Daarbij zie je ook dat vele Duitse handelaren de wagens met hoge km-standen in Nederland en België kopen.. Vervolgens in Nederland naar de Tachoboeren.. Teller terug laten zetten en dan in eigen land voor export aanbieden..
Het is en zal altijd een probleem blijven, zolang de mensen eens niet meer zo kritisch gaan kijken naar de werkelijke km-standen.. We hebben nog allemaal het gevoel dat 100.000km voor een auto veel is..
Vroeger klopte dat.. Toen was zoiets einde verhaal.. Vandaag de dag zijn ze goed en wel ingelopen..
Zal altijd wel een probleem blijven.
Er is al een initiatief om internationale tellerfraude te voorkomen. Op http://www.autoverleden.nl/chassis.php kan men via het chassisnummer van voertuig uit het buitenland of import auto zien wat de historie van het buitenland is.