Te extreem. Dat is de De Tomaso P900.
Terwijl de De Tomaso P72 stapje voor stapje dichterbij komt, heeft het merk een nieuw model gepresenteerd. Je kijkt naar De Tomaso P900. Een extreem speeltje, waarbij het niet de bedoeling is dat je er mee de openbare weg opgaat.
Je kunt proberen bij een RDW keuringsstation een kenteken los te peuteren, maar dat gaat je niet lukken. Het Italiaanse automerk heeft dit model ontworpen met het circuit voor ogen. Een typegoedkeuring zit er dan ook niet in. Dan koop je maar een P72.
In tegenstelling tot de P72, is de P900 uitgerust met een atmosferische 6.2-liter V12. Het blok mag 12.300 tpm draaien! De 900 in P900 staat voor het vermogen en voor het gewicht. 900 bhp (1.013 pk) op een gewicht van 900 kg.
Het getal slaat niet op het aantal exemplaren dat er geproduceerd gaan worden. De Tomaso bouwt slechts 18 stuks van de P900. Met een prijskaartje van zo’n drie miljoen euro is het ook nog eens peperduur speelgoed voor op het circuit. Voor de happy few zullen we maar zeggen.
V10
Vandaag bestellen, morgen rijden is er niet bij met de De Tomaso P900. Althans, als je de V12 wenst. De variant met twaalfcilinder komt pas in 2024. Het automerk begrijpt als je ongeduldig bent. Ze kunnen daardoor het model nu al leveren met een V10 als zoethoudertje. Fijn dat ze meedenken daar bij De Tomaso. We hebben het niet over een tiencilinder uit een Lamborghini of iets dergelijks, maar een Benetton Formule 1 afgeleide V10.
Extra service
Maar wacht er is meer! Drie miljoen stukslaan op de auto is natuurlijk het halve werk. Vergeet niet het De Tomaso Competizione pakket aan te vinken. Met deze optie doe je mee aan een raceserie. Transport, onderhoud, opslag van je P900. De Tomaso regelt het allemaal als je dit pakket afneemt. Het lijkt wat dat betreft een beetje op het Ferrari Corse Clienti programma.
okdoei zegt
Dat ontwerp… ik meende dat Luigi Colani al dood is.
bruggenbouwer zegt
Gaaf apparaat maar de achterkant is wel een beetje vreemd
slowland zegt
Dat zei ik ook tegen mijn vrouw gisteravond…..
De bank slaapt echt k*t
flyerbunch zegt
Racen op circuit met een afgeleide F1 V10 motor die je oren bespeelt zal wel hemels zijn. Tja, je vraagt je dan af of de V12 in 2024 dan nog wel nodig is. Prestige wrs?
eMbe zegt
Wat een verschrikkelijke clickbait titel weer, jezus.
sportabgasanlage zegt
Dit is nou juist een van de keren dat de titel de feitelijke inhoud weergeeft. En dus geen clickbait is. De P900 krijg je niet op kenteken. Feit.
michelF zegt
dit ding bestaan nog niet eens en is dus ook NIET bij de RDW geweest dus inderdaad clickbait..
beginnen ze bij autoblog steeds meer te doe.. jammer want ik kom hier graag even kijken
sportabgasanlage zegt
Toekomst of niet. Feit blijft hetzelfde. Als ik zeg: “MichelF wordt morgen niet wakker in de slaapzak van Wouter” kun je dat gewoon als feit presenteren, omdat je zeker bent dat het waar is. (Toch?)
drdre1 zegt
RDW heeft smaak.
Richmond zegt
Benetton V10, dat is dan van Renault?
harrie zegt
Wat een karikatuur van een auto.
rollingstoned zegt
Zou idd niet misstaan in e.o.a. Hot Wheels collectie.
nofxke zegt
900 bhp = 912 pk
Omrekening klopt niet
Edge zegt
Ach, de P1 GTR was ook niet ontworpen om de weg op te gaan. Uiteindelijk heeft Lanzante wat dingetjes aangepakt waardoor de auto alsnog op kenteken kan. Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat een of meerdere eigenaren een specialist in de hand nemen om datzelfde trucje uit te halen met de P900.
Jasp3r zegt
Maar de titel is dus gewoon gelogen? De RDW heeft de P900 helemaal niet gekeurd, het model is gewoon niet beschikbaar voor de openbare weg.
Fruitcake zegt
900 bhp is geen 1013 hp. 1 bhp = 1.013 hp