De Nederlandse instelling wil weten hoe de vork in de steel zit.
Het semi-autonome Autopilot werkt nog niet geheel vlekkeloos. Eind juni werd bekend dat er in mei een dodelijk ongeluk heeft plaatsgevonden met een Model S door toedoen van Autopilot, of ieder geval: door toedoen van een niet oplettende bestuurder dat gebruik maakte van de autonome functie. De auto rijdt weliswaar gedeeltelijk zelf, maar je moet wel blijven opletten. Een zaak dat Tesla zelf overigens ook benadrukt.
De RDW wil details weten rondom de crash en heeft contact opgenomen met de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). De Nederlandse instantie wil weten of Europese Tesla’s met de Autopilot-functie wel veilig zijn. RDW Manager Hans Lammers zegt tegenover Reuters de zaak eens goed te willen inzien. Het is nu afwachten op informatie van de NHTSA, aldus Lammers.
De RDW verzorgt de Europese goedkeuringen omtrent de veiligheid van de Tesla Model S. Europese Tesla’s hebben een andere Autopilot-versie dan de Amerikaanse Model S die betrokken was bij het dodelijke ongeval. Lammers verwacht geen kwalen bij Europese Tesla’s, maar deze preventieve maatregel kan geen kwaad. De Nederlander zegt pas actie te ondernemen als de NHTSA er een goede reden voor geeft.
UPDATE: Tesla Eindbaas Musk slaat binnen 140 karakters terug, hij zegt dat Autopilot helemaal goed is en ongelukken juist voorkomt
Foto via Autojunk.
parttimeautospotter zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
ritchie zegt
@parttimeautospotter: ik wil altijd weten wat er stond als er ” nutteloze bijdrage ” staat
pinut187 zegt
@ritchie: iets ernstig nutteloos. Zoals een mispost van een enkele letter, of een onzinnige opmerking die niets met het artikel dan wel autos heeft te maken.
stanny zegt
Het is heel veilig, als het juist gebruikt wordt.
stfu zegt
@stanny: vind jammer dat domme mensen de reden zijn van al dit negatief nieuws. Bij elk ongeval met een Tesla geven ze Autopilot de schuld, terwijl na logs vaak blijft dat dat argument niet klopt of men gewoon niet moet zitten slapen of een DVD kijken…
fijnkonijn zegt
De RDW onderzoekt helemaal niets. Ze wachten op de uitslag van het onderzoek in de USA.
stfu zegt
Als je met (adaptieve) cruise control een ongeluk maakt, is het toch ook niet de schuld van cruise control? Daar heb ik namelijk nooit iemand over gehoord… Maar omdat deze auto de baan blijft volgen is het wereldnieuws.
michaelb zegt
Hmmm.. Als je zo graag elektrisch wil rijden en autonoom, neem dan de tram.
bmw328ci zegt
@michaelb: Held
mlut zegt
@michaelb: ik zou maar gaan sparen voor een OV chipkaart. Niet iedereen ziet blijkbaar het Kodakmoment voor fossiel aankomen…
bofkont zegt
@mlut: gaat nog minimaal 50 jaar duren gelukkig.
bigfun zegt
Autos op de weg zullen altijd bestuurders houden die de verantwoording hebben!
Roep dit al jaren!!!
moveyourmind zegt
Het Autopilot systeem is misschien niet perfect, desondanks heb ik wel vertrouwen in dit systeem.
Ik zit heel wat op de weg en heb werkelijk nog nooit een Tesla gevaarlijk of asociaal zien rijden. Altijd keurig anticiperen, afstand houden en gewoon vlot met het verkeer mee.
Maar dat is misschien niet alleen de verdienste van Autopilot maar ook een kwestie van mentaliteit van de meeste Tesla-rijders.
bofkont zegt
@moveyourmind: Ja het zijn allemaal moraalridders en wereldverbeteraars die boomknuffelaars, oh nee wacht het is ze enkel te doen om de bijtelling.
moveyourmind zegt
@bofkont: Daar heb je wel een punt…
Ze rijden alleen maar in een Tesla zodat ze minder bijtelling hoeven te betalen.
Dat verklaart gelijk dat Tesla-rijders niet als een idioot jakkeren. Ze hoeven immers minder uur per dag voor de Belastingdienst te werken en houden zo tijd over.
bofkont zegt
@moveyourmind: nou ik zie anders geregeld filmpjes op youtube van jakkerende tesla rijders.
stfu zegt
@bofkont: onzin. Het speelt voor veel mensen mee (je krijgt niet zomaar iemand uit het niets in een EV) maar ik spreek regelmatig mensen bij Superchargers en zijn vaak mensen die ook willen helpen aan een betere gezondheid. Hebben ook vaak zonnepanelen op het dak om zo duurzaam mogelijk bezig te zijn. Scheer ons Tesla eigenaren niet over 1 kam aub.
mlut zegt
@bofkont: het sommetje is wat meeromvattend. Ik wens iedereen succes met het verbranden van platgedrukte plantjes in z’n kabouter-carbid-schietertje.
bofkont zegt
@mlut: tja rij jij toch lekker op stroom die is opgewekt uit een nog veel meer vervuilende kolencentrale.
Trouwens weinig kabouter aan die grootvervuiler van mij.
mlut zegt
@bofkont: Mmmmm, visserslatijn en … 75% van de benodigde kwh-en komen van mijn dak. Gewoon een patentloos ideetje wat blijkt te werken. DoeEJVMee.
bofkont zegt
@mlut: jij wellicht wel , maar 99.9% niet, enkel die bijtelling is het ze om te doen.
lekkaah zegt
@moveyourmind: hey elon!
lekbak zegt
@moveyourmind: ik wel. Gister nog een gevaarlijk gevalletje met een tesla. De bestuurder had beide handen aan de telefoon, autopilot dus. Weven en ritsen kunnen die dingen nog niet blijkbaar. Accelereren terwijl je ze inhaalt kunnen ze wel. Slechte combinatie!
moveyourmind zegt
@lekbak: Autopilot kan nog zeker niet de bestuurder volledig overnemen, dat is ook niet wat Tesla beweerd. Blijft natuurlijk tricky, omdat sommige bestuurders er toch blind op varen.
lekbak zegt
@moveyourmind: vertel dat die ‘bestuurders’ maar eens.
Dat is dus ook direct het nadeel aan die autopilot. Tesla zegt dat het niet volledig functioneert en gaat ervan uit dat mensen zich daar naar gedragen. Dan heb ik een nieuwtje voor tesla: je praat over mensen, die zijn menselijk, die gaan andere dingen doen op zulke momenten.
Het zwakke punt is niet het systeem an sich maar hoe tesla het introduceert, niet rekening houdend met hoe sommige mensen zich gedragen.
850t5r zegt
Het RDW onderzoek is in afwachting van een onderzoek…
potver7 zegt
Dus. Europese Tesla’s hebben een andere autopilot dan de Amerikaanse, en dus gaan we aan de Amerikaanse autoriteiten vragen of ze veiligheidsissues vinden in Tesla’s autopilot. Klinkt erg logisch… not. Of is de NHTSA de Europese versie van de autopilot aan het onderzoeken?
mashell zegt
@potver7: een andere versie. De Amerikaanse heeft bijvoorbeeld nog 0.8.4 en de Europese zit op 0.7.2.
Rick-dos zegt
Nu vinden we het niet erg totdat de PokemonGO app geïntegreerd wordt in een Tesla, kijk dan nog maar eens of het zo fantastisch is…
Dutchdriftking zegt
Het is nog in testfase. Zegt genoeg denk ik….
awesome zegt
De RDW zit in Veendam toch?
“Moi ee’m, met de erdeewee uut Grunn.
Wie hebbn wat vroagen over die elektriese masjien uut de verenigde stoaten.”
timoangelo zegt
Jongens jongens. Wat een gedoe. Als tesla rijder weet je toch dat het een ‘hulp systeem’ is. Hou gewoon je doppen open.