De RDW gaat het komende jaar nog strenger optreden tegen illegale APK’s.
Als je auto wordt afgekeurd bij de APK is dat natuurlijk heel vervelend, maar je weet ten minste wel wat er aan schort. Anders zou je met een auto rondrijden die niet in orde is, en dat wil je natuurlijk niet. Toch…?
Er zijn mensen die daar anders over denken en APK vooral zien als gezeur. Er is namelijk levendige handel in illegale APK-keuringen, waarbij auto’s gewoon ongezien worden goedgekeurd. En daarbij zitten dus ook erkende keurmeesters in het complot, anders kan de auto niet afgemeld worden. Je verwacht het niet: garages zijn soms niet te vertrouwen.
En dan zitten er ook nog echte oplichters tussen, die je auto überhaupt niet afmelden. Als je geld overmaakt aan een louche aanbieder van illegale APK’s kun je natuurlijk heel makkelijk belazerd worden. Maar dat heb je dan verdiend ook.
Vanaf 1 januari (morgen dus) gaat de RDW in ieder geval extra maatregelen nemen tegen deze wanpraktijken. Zo wordt er een meldpauze ingevoerd. Dit houdt in dat keurmeesters 5 minuten moeten wachten voordat ze een volgende auto kunnen afmelden. Corrupte keurmeesters meldden vaak meerdere auto’s in een keer af, vandaar.
Daarmee wordt het probleem natuurlijk nog niet opgelost, maar de RDW gaat ook de steekproeven verbeteren. Bij bedrijven die dat nodig hebben (lees: verdachte bedrijven) gaan ze meer steekproeven doen en bij bedrijven die het goed doen minder. Ook gaat de RDW de data nog beter analyseren om verdachte praktijken te spotten.
De RDW meldt verder dat ze dit jaar voor het eerst meer dan 8 miljoen APK-afmeldingen hebben ontvangen voor personenauto’s. Dat zijn er aardig wat, dus dat verklaart misschien waarom er nog steeds fraudeleuze keurmeesters kunnen zijn. Kennelijk kunnen er nog genoeg tussen de steekproeven doorglippen.
Bron: RDW / Telegraaf
tjorque zegt
In België een keihard monopolie, in Nederland een wildgroei met schaamteloze charlatans …
Autoveiligheid controleren zonder fraude of afzetterij, het blijft iets moeilijks.
schuimbekje3 zegt
mijn oude subaru garage gaf aan dat ze de auto altijd laat in de middag afmelden omdat ze anders minstens een half uur moesten wachten, en dat was een garage die altijd een blanco cheque kreeg voor onderhoud van mij, en dus nooit een foute auto hoefden af te melden. bestaan al jaren niet meer en dankzij bpm zal ik ook nooit meer een nieuwe subaru kopen in nederland.
maar geeft wel aan dat garages die WEL alles op orde hebben ook geen zin in due rompslomp hadden..
afgezien van dat ze vonddn dat er een hoop zeikerds tussen zaten die bijvoorbeeld een apk afkeurden omdat er een PAA stadslichtje in zat met led wit licht (op doosje) en dan afkeurden omdat het blauwig leek. of de afstelling van de koplampen afkeurde, terwijl die gewoon net daarvoor afgesteld was.
ericc zegt
Ik laat mijn auto’s keuren door de garage naar het keuringsstation te laten rijden. Hierdoor wordt de auto nagezien voor de keuring en is deze altijd van de eerste keer goed. Je betaalt een werkuur aan de garage maar je hoeft geen verlof te nemen.
Johanneke zegt
Hoezo verlof opnemen? Ik breng mijn auto na werk de dag ervoor naar de garage. Volgende dag met andere auto naar het werk. Als ik klaar ben met werken haal ik de auto weer op. Zet ik mijn 2e auto daar in de woonwijk ernaast, die haal ik later die avond wel weer op.
sportevo zegt
Ik heb ook wel eens begrepen dat garages onderling contact houden als ze een steekproef krijgen. Zo weet je of de keurmeester in de buurt is of niet en of je zonder al te veel kans op een steekproef een auto kunt goedkeuren. Een slechte zaak wat mij betreft.
pietertje123 zegt
Best bijzonder dat ze er mee weg komen, beetje data analyse en je hebt de rotte appels zo te pakken.
Hoezo gaat 5 minuten wachttijd helpen?
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
rot systeem dat apk bij garages zelf, slager keurt z’n eigen vlees en legt er meteen een onsje meer bij.
kniesoor zegt
Qua je 1e paragraaf : toegegeven, ik ben geen expert op dit gebied, maar je zou inderdaad zeggen, dat met een goede data-analyse-tool vrij snel de beunen onder de APK-verstrekkers ontdekt en uitgeschakeld zouden moeten kunnen worden 🤔
rwdftw zegt
Als ik het RDW was zou ik een mystery shopper inzetten. Je reageert op zo’n advertentie om een auto met kenteken aa-bb-01 van APK te laten voorzien. Als die auto vervolgens wordt “goedgekeurd” weet je welk bedrijf dat heeft gedaan, en welke keurmeester de keuring.
Vervolgens doe je als RDW daar een steekproef en kan je het malafide bedrijf/keurmeester schorsen.
Johanneke zegt
Als je je garage niet vertrouwd moet je of een andere garage zoeken, of je auto naar een APK keurstation brengen. Die kunnen niet repareren, en hebben geen belang bij sjoemelen.
rwdftw zegt
8 Miljoen APK keuringen zegt wel iets over de achteruitgang van ons wagenpark. Het wordt allemaal steeds ouder.
Het is ook een deels door de overheid gecreëerd probleem. Autobezit en autorijden wordt aan alle kanten duurder en duurder gemaakt. Veel mensen hebben nu eenmaal een auto nodig. Voor hun werk, de kinderen, hun ouders etc. Maar wat als je dat eigenlijk niet meer kan betalen? Ja dan ga je creatieve oplossingen zoeken. In het buitenland tanken, besparen op onderhoud en een APK keuring via TikTok of Marktplaats.
Het is natuurlijk onbekend hoeveel van die APK keuringen plaatsvinden, maar als de overheid de autobezitter wat minder kaal zou plukken zou het probleem ook minder worden. Je gaat namelijk niet voor je lol in een onveilige auto rijden. Dat doe je alleen als je veiligheid niet meer kan betalen.
ponnie zegt
Dat het APK tarief voor een legitieme APK tegenwoordig te pan uit reist helpt ook niet echt mee.
Ik moest vorig jaar 40 euro per stuk aftikken en dat was dan ook nog inclusief de werknemerskorting die ik van een bij de garage werkzame kameraad kreeg.
Dan bestaat de kans op afkeur en betaal je nog een keer 40 euro na reparatie.
Niet heel gek dus dat mensen voor 200 euro een nep APK laten doen, scheelt je tijd en het is niet eens bizar veel duurder dan een legitieme APK.
Als ik geen adresje had en niet alle tijd van de wereld liet ik zelfs mijn auto’s waarvan ik weet dat ze goed zijn door een APK sjoemelaar doen.
Fernando zegt
Nederland, waar niets onmogelijk is. Ondernemen op welke wijze ook zit echt in hun DNA.
Als het APK niveau dat van de Duitse HU/TÜV zou zijn dan onstaan er drama´s maar ook extra werk voor slopers, 2dehandsverkopers, import
schuimbekje3 zegt
TUV moet je ook niet teveel van voorstellen, ik heb ooit een yamaha bij een dealer in duitsland gekocht met TUV… bij de toen nog verplichte RDW keuring kwamen een blauw ledje als stadsverlichting, geen reflector op het spatbord, en het onbreken van een luchtfilter aan de orde (bij decibeltest was deze originel fiets 1dba te luid). ook zat er een ketting met een visje op, wat levensgevaarlijk is met 100pk…
daar kwam ik weer achter toen ik bij een tankstation weg reed en de ketting om mijn achteras sloeg.
vaakbenjetebang zegt
Als er werkelijk zo lomp wordt geadverteerd als op de headerfoto moet het toch redelijk te doen zijn om alvast een paar rotte appels te vinden. Zelfs voor de RDW.
Tony EV zegt
Misschien voor deze bedrijven de steekproef letterlijk nemen (op de zogezegd gekeurde auto dan natuurlijk).
e38ossie zegt
Probleem ligt ook bij BPM teruggave bij export. Dat kan alleen met een geldige APK. Dus de handelaren die het niet zo nauw nemen betalen graag €100,- meer voor een onterecht APK afgemelde auto. De BPM levert aanzienlijk meer op.
Stefje zegt
Racisme schreeuwende garagehouders in 3..2..1…