Diesels blijken alles behalve schoon.
De Nederlandse RDW had naar aanleiding van het dieselschandaal van Volkswagen een onderzoek ingesteld. Ze wilden wel eens weten of andere merken ook sjoemelen. Nou, wel dus. Van de 30 onderzochte voertuigen bleken er 16 teveel uit te stoten. De RDW had in samenwerking met de TNO een eigen testprotocol ontwikkeld.
Het testprotocol zorgde voor vreemde conclusies. De auto’s reageerden anders op het moment dat de RDW ging afwijken van de reguliere tests. Zo stootte de Volvo XC90 opeens veel meer uit wanneer deze harder ging rijden dan gebruikelijk is bij een dergelijke test. De officiële normtest duurt zo’n 20 minuten. De RDW week hier van af en de (sjoemel)software van de auto’s was hier niet op berekend. De Suzuki Vitara ging bijvoorbeeld meer uitstoten op het moment dat de test langer dan 20 minuten duurde.
De voertuigen die gezakt zijn voor de test zullen door de RDW nader worden onderzocht. Onder andere de Opel Mokka, de Kia Optima en de Volvo XC90 waren gezakt voor de uitstoottest. Het onderzoek van de RDW kan pittige gevolgen hebben voor de autofabrikanten. Als fabrikanten niet kunnen aantonen waarom de auto’s afwijken onderneemt de organisatie stappen. Er kunnen terugroepacties in het leven worden geroepen. In het ergste geval kan de RDW de typegoedkeuring van een model intrekken. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft de conclusies van het rapport met de autofabrikanten gedeeld.
Het is nu nog onduidelijk of de acties van de autofabrikanten legaal zijn of niet. De Europese commissie zoekt op dit moment uit wat nu wel of niet is toegestaan voor autofabrikanten. In de tabel hieronder kun je zien welke auto’s wel door de test kwamen en welke niet.
Geslaagd | Gezakt |
---|---|
Chevrolet Captiva | Chevrolet Aveo |
Hyundai H-1 | Chevrolet Cruze |
Hyundai IX20 | Chevrolet Orlando |
Isuzu D-Max (2x) | Hyundai i40 |
Kia Venga | Jeep Grand Cherokee Van |
Opel Antara | Jeep Wrangler Unlimited Van (2x) |
Suzuki Swift | Kia C'eed |
Volvo V40 (4x) | Kia Optima |
Volvo V40 Cross Country | Kia Sorento |
Volvo V50 | Opel Mokka (2x) |
Suzuki Vitara | |
Suzuki SX4 | |
Volvo XC90 (2x) | |
denniss00 zegt
Wees dan alsjeblieft gewoon eerlijk. Vroeg of laat komt iedereen het toch wel te weten …
Erik zegt
@denniss00:
“”Zo stootte de Volvo XC90 opeens veel meer uit wanneer deze harder ging rijden dan gebruikelijk is bij een dergelijke test.””
Als de test snelheid ‘X’ voorschrijft en het voertuig voldoet hierbij aan de normen dan kan men bij snelheid ‘Y’ niet zeggen dat er gesjoemeld wordt!
Dan dient men het protocol dusdanig te schrijven dat er bij meerdere snelheden getest dient te worden.
Hetzelfde geldt voor het tijdvak van 20 min. Ik was vroeger in 10 min op mijn werk, dus was mijn voertuig altijd ‘schoon’ :-).
Erik zegt
@erik2907:
RDW = Red Duitse Wagens
Erik zegt
Wat een geweldige test, we doen er Volvo bij, die hebben veiligheid (ook uitstoot) hoog in het vaandel staan en doe slagen wel, en de rest zijn niet Europese fabrikanten (Opel = GM)! O wacht even, Volvo werd alleen slechter als hij harder reed dan de test voorschrijft, dus feitelijk voldoet deze wel!
Hoe houden we de Europese industrie de hand boven het hoofd en geven we een tik terug naar o.a. de USA die VW op zijn b*k liet gaan.
Waar zijn de testen van Mercedes, BMW, Audio, Porsche enz.
Erik zegt
Pffffff, autocorrectie, Audio = Audi natuurlijk.
lincoln zegt
@erik2907:
Wel goed dat ze de Vitara meenemen in de test ..
Daar zijn er toch al snel 7 van verkocht dit jaar ..
Erik zegt
@lincoln: net zoals de Hyundai i40 waarvan er volgens de importeur 10 van verkocht zijn……
ko4n zegt
@erik2907: gezien dit artikel over diesels gaat is Audi, Porsche, VW een pot nat. Het is gebleken dat de 3.0 TDi motor die in veel Audi’s, de Cayenne, de Macan en de Panamera ligt een sjoemel blok is. BMW lijkt goed weg te komenaar als ik me niet vergis is Mercedes Benz ook beschuldigd van sjoemelen. Net zoals Opel (GM jazeker de amerikanen doen net zo lekker mee maar die naaien liever de Duitsers op) en Renault
Erik zegt
@erik2907: even vergeten dat Volvo niet Europees is maar in Chinese handen vertoeft (Geely)!
estoque zegt
Goh, verrassend!
Dit had vast niemand verwacht.
FelixF zegt
@estoque: Heel verassend idd. “Groot nieuws! Als we te test veranderen komen er andere resultaten uit de test!!!”
misterdrogba zegt
Ik ben eigenlijk heel benieuwd of BMW zich “schuldig” heeft gemaakt aan zulke praktijken.. terwijl andere merken een voor een door de mand vielen was opvallend stil rond BMW..
On: benieuwd wat de reactie van Volvo hierop gaat zijn!
misterdrogba zegt
@misterdrogba: EDIT: “…was HET opvallend stil…”
FelixF zegt
@misterdrogba: Het was helemaal niet stil rond BMW, Autobild beschuldigde BMW ook van sjoemelen, kort nadat het bij VW bekend werd. Ze wilden zeker snel een scoopje scoren. BMW is er hard tegen in gegaan en Autobild wist niet hoe snel ze hun artikel konden rectificeren: http://www.autobild.de/artikel/klarstellung-abgaswerte-bei-bmw-diesel-6920195.html
sjaakjwt zegt
Ik vind dat het hier even tussen neus en lippen door wordt gemeld, maar wat mij betreft is di net zo schandalig als bij Volkswagen.
lincoln zegt
@sjaakjwt:
Zal VAG niet gewoon de financier zijn van dit “onderzoek” ..
lekbak zegt
@sjaakjwt: je bedoelt dat het schandalig is dat zogenaamd officiële instanties een test volledig veranderen en toch dezelfde resultaten verwachten?
sjaakjwt zegt
@lekbak:
Er wordt nergens gezegd dat ze dezelfde resultaten verwachten. Het lijkt er alleen op dat buiten de testcyclus de vervuiling buitengewoon toeneemt.
En ze overtreden geen wet, maar het is wel een smerig spelletje. Ze kiezen er bewust voor om een niet realistische uitstoot weer te geven.
desjonnies zegt
@sjaakjwt:
Waar wordt er gesjoemeld dan?
Wagen mag max 20 minuten een X-hoeveelheid uitstoten en doet dit binnen de norm.
En gaat daarna pas meer uitstoten.
Zelf ben ik van mening dat de regelgeving eerder bezopen is en dit soort situaties in de hand werkt.
frederik zegt
@desjonnies: Dat is toch sjoemelen? Je zou mogen verwachten dat na die 20 minuten de prestaties vergelijkbaar zijn. Hier zit duidelijk software in die specifiek om de test heen werkt en dat heet sjoemelen.
ThomasBol zegt
@frederik: dat is niet sjoemelen, maar opzoek gaan naar de mazen in de wet.
rvvm zegt
Misschien een goed moment om diesels geleidelijk uit te faseren
kingjoop zegt
@rvvm: misschien niet te geleidelijk. Vanaf een bepaalde datum de verkoop van nieuwe diesels verbieden. Bestaande diesels steeds zwaarder te belasten.
Ter compensatie zouden we meteen LPG rijden (fiscaal) veel aantrekkelijker moeten maken.
O, en taxi diesels meteen verbieden stationair te draaien bij de taxistandplaats.
#klaarmetdiesel
lincoln zegt
@kingjoop:
Idd .. en dan ook meteen zure regen neutronenbommen en ozon extra belasten ..
Hoor er alleen maar slechte dingen over ..
fanboy zegt
@lincoln: Zure regen wordt vaak als komisch voorbeeld aandgehaald, maar dat is nou net een ding wat door gezamenlijke actie van vele landen is opgelost.
Hij heeft gewoon een punt. Waarom een ranzige diesel als daar het zo schone gas is? (tot we massaal aan de elektrische auto kunnen)
Waarom mag diesel uberhaupt meer vuile stoffen uitstoten dan een benzine? Een Euro 3 benzine is schoner dan een Euro 5 diesel. Het slaat allemaal nergens op, en derhalve kan het hele systeem in de prullenbak. Het bestaat alleen maar bij de gratie van lobbyende autofabrikanten.
Als we schone auto’s willen hanteren we de Amerikaanse NOx regelgeving. Denken we dat we het beter kunnen? Misschien wel: Auto’s op LPG massaal voordelen geven, schoonste wat er is.
desjonnies zegt
@fanboy:
Is dat zo, he ooit gelezen dat zure regen een heel andere oorzaak had die gewoon natuurlijk was. De onheilsprofeet die dit allemaal teweeg geeft gebracht heeft zij uitsprake later ingetrokken.
De grootste factor van klimaat beīnvloeding van onszelf is de snelheid waarmee we ons voortplanten, van 1 miljard in 1842 tot nu…
Allenaal mensen die ergens moeten leven, eten schijten en neuqen, vooral dal laatstse zal ons de das omdoen.
kingjoop zegt
@desjonnies: check dit ff over zure regen. Is nog steeds een groot probleem in Rusland en China.
https://youtu.be/6oe89mDei8I
reistje zegt
@kingjoop: Zullen we benzine, lpg en hybride auto’s dan ook even testen als we afwijken van de test
#Makedieselgreatagain vote trump!
fanboy zegt
@reistje: Haha is dit sarcastisch of wat? Want hoeveel vuile stoffen denk jij te gaan zien bij een LPG auto?
Hybride is ook al veel schoner, maar sowieso, alles met een benzine motor kan nog steeds dezelfde truucjes toepassen als een diesel. Dus neem een benzine en ga daar Adblue bij gooien, en zet er een roetfilter op. Dan haalt zoiets alle eisen met twee vingers in de neus. De diesels hebben dat al maar hebben nog steeds moeite.
desjonnies zegt
@kingjoop:
Ooit er bij stilgestaan dat het productie proces en de sloop de twee meest vervuilende cycli zijn in een autoleven?.
De rest is eigenlijk huilen met de wolven en over politiek aangeleerd gedrag en napraterij.
De minst vervuilende auto’s komen uit 1980 die nog rijden, die hebben ervoor gezorgd dat er 7 auto’s minder zijn gemaakt.
kingjoop zegt
@desjonnies: als je die logica volgt moeten we stoppen met nieuwe auto’s maken (Auto’s die veiliger zijn, cooler en heel soms mooier). Maar dat zie ik echt niet gebeuren. Iets met banen en vraag en zo.
Er van uitgaand dat er nieuwe auto’s gebouwd moeten worden, kunnen we beter auto’s maken die de lucht niet zo giftig maken => geen diesel.
desjonnies zegt
@kingjoop:
Goed zo, het gaat idd alleen maar om den poen.
flutterby zegt
@kingjoop: of gewoon de NOx eisen van US kopiëren. Dan vallen diesels vanzelf buiten de boot.
kingjoop zegt
@flutterby: kijk, mooie eenvoudige oplossing. +1
VeniVidiVici zegt
Man man man, lekker belangrijk milieu hippie onderzoek weer! Pfff…
thesis zegt
@venividivici: lekker giftige lucht inademen, heerlijk
VeniVidiVici zegt
@thesis: Adem je ook in als je je plee aan het poetsen bent met chloor of wanneer je deo onder oksel sproeit.
fanboy zegt
@venividivici: Gaat niet om milieu, gaat om volksgezondheid. Maar is volksgezondheid ook maar iets doms voor hippies?
frederik zegt
God wat is Mokka toch een domme naam voor een auto.
lincoln zegt
Twee kneuzen toko’s die samen wat gaan “onderzoeken” ..
Resultaat .. een rapport wat niemand gaat lezen .. doeiiiiii ..
reistje zegt
Weer een erg vreemde test. Er is een vaste test procedure voor uitstoot die altijd het zelfde is. Aangezien dat DE test is waaraan voldoen moet worden en er veel geld te verdienen valt met een gunstige uitstoot zullen fabrikanten zich ook richten op goede resultaten binnen die test. Als je dan plots een andere test gaat doen is het niet meer dan logisch dat je andere resultaten krijgt.
Als je Dafne Schippers plots 10km laat rennen kan je ook niet verwachten dat ze daar even goed in is als de 100meter waarvoor ze getraind is.
VAG was fout omdat ze bij de test ineens allerlei andere motorinstellingen draaide dan in de praktijk. Dat is vals spelen, maar een auto maken die het bij de test heel goed doet en in de praktijk wat minder niet. Dingen als downsizing helpen bij de test enorm, maar in de praktijk een stuk minder maar dat maakt het geen vals spelen.
autoriteit zegt
@reistje: ok maar vind je het niet een beetje vreemd dat de Suzuki Vitara ineens na 20 minuten meer gaat uitstoten? Dat riekt zeker ook naar sjoemelsoftware..
trustmeiamanengineer zegt
Tja, ze voldoen wel allemaal aan de test natuurlijk… Die test deugt gewoon niet, en daar zit het probleem. Ik blijf erbij dat je de fabrikanten het niet kwalijk kan nemen dat ze manieren vinden om om die test heen te werken. Hoewel het natuurlijk niet wenselijk is… Regelgeving moet gewoon zwaar op de schop, en duidelijkheid bieden voor een lange periode.
desjonnies zegt
BREAKING
Ik ben zojuist tot de volgende conclusie gekomen, na gedegen onderzoek over mijn Alfa Diesel:
– Hij stoot 100% meer uit bij 120 km/u dan wanneer hij, zoals nu, op het garagepad stil staat.
sracert zegt
En waar zijn de andere merken? haha wat een aanfluiting dit.
Erik zegt
@desjonnies: en als de motor nu draait op het garage pad terwijl de auto stil staat :-)!
desjonnies zegt
@erik2907:
Ik was al bang voor deze vraag, dus een ‘politiek antwoord’ : met koude of warme motor?
Pfoeoeoeoe, was ik bijna de Sjaak
Erik zegt
@desjonnies: beide temperaturen :-)
Erik zegt
@desjonnies: trouwens, koud of warm maakt niet uit, 100% meer uitstoot bij 120 km/u haal je sowieso dan niet meer als de motor loopt op de oprit.
nopetrolnofun zegt
Lekker boeie, jammer dat ze niet meer uitstoten. Hoe meer uitstoot des te spannender de auto.
fanboy zegt
@nopetrolnofun: Haha dus jij vindt zo’n gemiddeld 14% geknepen turbodieseltje spannend?
Doe gewoon je naam eer aan en je hebt meestal spannendere auto’s toch?
nopetrolnofun zegt
@fanboy: nee dat zeg ik niet, maar de auto’s van vroeger stootte veel meer uit dan tegenwoordig natuurlijk, en de oudere auto’s rijden gewoon veel leuker en hebben veel meer emotie. Ik doelde meer op dat eeuwige gezeik over die uitstoot, lekker belangrijk. Nee satansap heb ik ook liever niet, maar gelukkig rij ik een lekkere 6 cilinder benzine.
ronald zegt
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de uitstoot van Bestelauto’s en Vrachtwagens volgens mij valt daar bij de uitstoot personen auto in het niks.
VeniVidiVici zegt
Net het onderwerp op het nieuws gezien, maar wat is het toch weer een pietluttig geneuzel zeg haha. NL op zijn smalst weer!
Design_Driven zegt
Zucht, hoe vaak moet het nog uitgelegd worden. Het verschil tussen de boel flessen en met slimmigheden de test halen is zeer dun maar ook zeer duidelijk.
Hoe doen autofabrikanten het? Ze stellen de moter doormiddel van de cal (calibration) of engine maps Zo in dat precies onder de omstandigheden van de test de motor het minst uitstoot. De test is zo gereguleerd dat belasting, moter temperatuur en toerentallen bekend zijn. Zie het als een componist die vraagt aan een band om op 30 second 10 seconden een polka te spelen en op een minuut nog eens. De band is dan vrij om de rest flink te hardrocken. Als je als fabrikant die stukjes er mooi inmengt dan heb je iets wat lekker op het gehoor ligt. Lees iets wat lekker rijdt. Wat VW deed is de polka overslaan als de componist niet luisterden.
Dat Volvo dus plots veel meer uitstoot bij een iets wat hogere snelheid en Suzuki bij een langere test (want hogere bedrijfstemperatuur) is dus niet gek.
Het probleem zijn niet de fabrikanten die de test proberen te halen en een prettige motor willen die beter is dan de concurrentie maar de test die nergens op slaat.
Hoe weet ik dit? Ik werk zelf in de auto industrie on het VK weliswaar niet op dit gebied maar een aantal van mijn beste vrienden zijn de mannen die de diesel motoren programeren om de tests te halen en aan de rest van de vele eisen laten voldoen.
Voor een aantal merken / motoren durf ik mijn hand voor in het vuur te steken dat die okay zijn en er niet gesjoemeld is. Als jullie eens wat willen vragen wil ik wel eens aan hun vragen of ze zin hebben om het eens goed uit te leggen hoe ze een motor type / nieuw model auto voorbereiden op een emissie test
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@sketcher: Goed punt, met 1 belangrijke
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Goed punt, met 1 belangrijke kanttekening: hoe hypocriet is het om motoren ‘schoon te programmeren voor de tests’ in plaats van een ECHT schone motor te bouwen voor de juiste reden: dat ie schoon is…
Design_Driven zegt
@svenska_aeroplan_ab: dat is absoluut waar en dat punt wilde ik idd zelf ook aanhalen. Maar wat moet je dan als auto fabrikant? Als enige niet op het randje opereren?
Het probleem is de test die zo onrealistisch is dat het niet anders kan dan er van af wijken.
De auto lobby heeft gepleit voor een betere test maar met normen die tijdelijk lager liggen dan nu maar dat was on bespreekbaar voor de eu. Nu zal er dus een test komen die een klein beetje beter is en die ontzettend veel ontwikkelings kosten met zich mee brengt maar toch in de praktijk weinig verbetering zal geven. Lastig en jammer.
retetikker zegt
Zouden er ook sjoemel bussen en sjoemel vrachtwagens bestaan?
(Laten we over vliegtuigen maar niet beginnen, die hoeven nergens aan te voldoen…)