Goedenavond!
Door de grote interesse naar oude meuk die tegenwoordig heerst, komt het niet geheel als een verrassing dat automerken de archieven induiken om hun geschiedenis nieuw leven in te blazen. Nissan is een van de voorlopers op dit gebied, en in zijn zoektocht de fans te geven waarnaar ze verlangen, is het inmiddels enigszins doorgeslagen. De Japanse autofabrikant heeft de RB26-motor namelijk opnieuw in productie genomen.
De RB26 zal bij menig liefhebber ongetwijfeld een belletje of twee doen rinkelen, want het is de krachtbron die meerdere generaties van de Nissan Skyline heeft aangedreven. Het meest bekend is de 2,6-liter zes-in-lijnmotor van zijn tijd in de GT-R, waar hij ondanks beweringen in de officiële cijfers ruim 300 pk wist te produceren.
In zijn latere leven was de RB26-motor voor velen een favoriet om onder handen te nemen. In de basis mag het dan niet het krachtigste blok zijn, met de juiste aanpassingen ontstaat er al gauw een veelvoud van het oorspronkelijke vermogen.
Zodoende is het logisch dat een aanzienlijk deel van de motoren op een of andere manier zijn opgewaardeerd, dan wel door de jaren heen zijn versleten. Als oplossing voor zijn klanten heeft Nissan de motor hierom opnieuw in productie genomen. Zij die hun RB26-blok willen verversen, kunnen hiervoor nu terecht bij Nismo Heritage.
Hoewel het in wezen een fantastisch initiatief is van het bedrijf, is het niet zo dat men nu ineens een volledig RB26-blok op de kop kan tikken. Nee, Nissan verkoopt de onderdelen van de zescilinder apart en daarbij is ook niet ieder stuk op de officiële website verkrijgbaar. Het onderblok, de kop en de brandstofpomp kun je er bijvoorbeeld voor een schappelijke prijs vinden (bij elkaar opgeteld ongeveer 3.000 euro), de zuigers en andere noodzakelijke onderdelen biedt het merk vooralsnog niet aan. Mogelijk verandert dit in een later stadium.
Met de uitbreiding van het gamma komt Nismo Heritage de liefhebbers steeds meer tegemoet. De afdeling begon aan het einde van de 2017 en sindsdien heeft Nissan stapsgewijs nieuwe stukken geïntroduceerd. Buitengewoon handig, zo denken wij.
estoque zegt
Betere zuigers en drijfstangen staan toch al vaak op het to-do-lijstje van de tuners. Niet zo erg dat je die niet oem kunt kopen.
mopar70 zegt
@estoque: Precies, voor deze onderdelen waren altijd al supermooie aftermarket oplossingen beschikbaar. Wel gaaf dat ze dit legendarische torretje in leven houden. En Nismo Heritage klinkt gewoon goed voor de JDM fan.
davelepeef zegt
@estoque: het valt me eigenlijk tegen dat de onderblokken en koppen niet aftermarket beschikbaar zijn. Ik weet dat oude Ford blokken al jaren nieuw te koop zijn – aftermarket weliswaar, tot zelfs aluminium uitvoeringen van oorspronkelijk gietijzeren blokken. Voor zo’n schijnbaar legendarisch blok moet dat toch ook al lang het geval zijn?!
jupke zegt
Goeie service van Nissan!??
boomhauwer zegt
Kom Volkswagen! Breng die 1.9tdi (met allemaal rode letters) terug in productie!
Dickie zegt
@boomhauwer: als we dan toch bezig zijn: Mercedes OM606 (3 liter 6 inlijn) diesel laat die ook maar lekker terug komen.
406_v6 zegt
@Dickie: de OM617.952 ?
Dickie zegt
@406_v6: ja qua betrouwbaarheid gaat het niet beter worden heb jaren in een 300GD gereden OM617.912 zonder turbo wel traag maar onverwoestbaar.
Daarom vind ik de OM606 wat mooier blok met 177 pk.
maxidyne zegt
@dickie: en de Audi AAN & RR motor. Geht nichts über 5 zylinder!
kennone zegt
@Dickie: of de V8 diesel uit de E420cdi. Daar is best makkelijk 1000nm uit te halen??
Dickie zegt
@kennone: lekker blok,me pa heeft een ML420cdi gaat best van zijn plek voor zo’n zware auto.
Is alleen niet meer te vergelijken met de oude degelijke MB diesels al doet de ML motorisch gezien zonder problemen.
sr20det zegt
@kennone: neem n Powerstroke.
1lunatic zegt
@boomhauwer: ARL
sudsprint zegt
@boomhauwer: De boxerblokjes en busso motoren van alfa.
ghost zegt
Alleen maar lekker!
volvo-s60-adept zegt
Volvo, stop die goeie ouwe 2.3 vijfcilinder turbo in de auto’s waar je nu de T5-badges opplakt… zo’n XC40 wordt daar echt leuker van!
johnhert zegt
@volvo-s60-adept: Een XC40 wordt pas leuk in de pers, zowel de volledige 60 als 90-serie van Volvo is prachtig gelijnd. De 40-serie is bijzonder treurig met als dieptepunt de XC40, wat een draak van een auto…
elemento zegt
Whaha c70 convertible t5 met 239 pk en chip 310 pk. Ben 2 keer naar Griekenland en Turkije geweest. Wat was dat een zalige auto
kennone zegt
@elemento: je verwacht het niet maar heb soort gelijke verhalen over een 850R?
davelepeef zegt
Slim. Niet overdreven duur zo. Voor een fabrikant lijkt het me makkelijk (maar marginaal) geld verdienen. 0 engineering, puur productie.
bakboord1 zegt
Dit is toch gewoon de tweede dubbele post van vandaag.
Ook dit nieuws is al eerder voorbij gekomen meen ik mij te herinneren.
speedygonzalez zegt
@bakboord1: dit nieuws is pas zeer recent bekend gemaakt, wel heeft de heritage afdeling meer van de skyline in productie genomen eerder.
ffw88 zegt
B18C
tge1 zegt
Graag ook de 13B terug in productie Mazda!
cossiekiller zegt
Wat blijft die R33 toch de mooiste van alle Skyline’s / GT-R’s