Als een boze Dobermann die besloten heeft aan je been te knagen.
Het is alweer ruim een half jaar geleden dat Toyota de nieuwste generatie RAV4 aan de wereld toonde. De auto heeft altijd al een totaal eigen uiterlijk gehad, maar het huidige model legt de nadruk nog eens extra op stoer en gefocust. In combinatie met de potente, maar toch zuinige aandrijflijn heeft dit als resultaat dat de bolide vrij aantrekkelijk overkomt.
De RAV4 Hybrid weet precies hoe hij zijn elektrische systemen in moet zetten om zichzelf voort te stuwen. Goed, gezien de 8,1 seconden die hij nodig heeft om de 100 km/u te bereiken is het allerminst een snelheidsduivel, het is absoluut geen slap aftreksel. De geëlektrificeerde 2,5-liter viercilinder levert slechts 222 pk, het koppel van de aandrijflijn schiet door het plafond.
Eerst even naar het All Wheel Drive-systeem kijken. Toyota heeft het systeem op zo’n manier ontwikkeld, dat het koppel afhankelijk van de omstandigheden heen en weer gestuurd kan worden. De verdeling heeft uiteraard grenswaarden, maar aangezien deze 100:0 en 20:80 zijn, zijn deze nagenoeg niet-bestaand. In het ideale scenario beschikken de achterwielen over liefst 1.300 Nm. Dat is zeker niet mis.
Overigens, in een later stadium zal de RAV4 Hybrid vergezeld worden door een 2-liter benzinemotor, die zowel aan een handgeschakelde als een automatische transmissie verbonden kan worden. Prijzen zijn nog niet bekend.
mikje90 zegt
Van deze auto kunnen we teminste wel zeggen dat het geen wanabee terrein wagen is. 1300nm is niet misselijk.
autodrome zegt
Waarom toch die schrale wielen onder zo een auto? En dat zilver plastic in de achterlichten, ziet er zo goedkoop uit, terwijl het best een kekke auto is …..
dunhozzie zegt
@autodrome: ik heb behoorlijk moeite met die voorbumper. Jezus wat een druk ding
faalhaas zegt
@autodrome: Omdat ze de velgen anders compleet aan stukken rijden in doelgroep landen.
mastemaker zegt
En een digitale achteruitkijk spiegel lijkt me op zijn minst toch ook een primeur? Dmv camera beelden in je achteruitkijkspiegel, die kon ik ook nog niet eerder
galant zegt
@mastemaker: is geen primeur. Nissan presenteerde al ruim een jaar geleden de Smart Rearview Mirror en is sinds dit jaar ook daadwerkelijk leverbaar op modellen (volgens mij nog niet in NL, maar kan ik naast zitten). En ik weet niet zeker of Nissan de eerste was.
galant zegt
@mastemaker: Sterker nog, Autoblogs Robbie heeft er al over geschreven in 2014: https://www.autoblog.nl/nieuws/nissan-toont-de-binnenspiegel-van-de-toekomst-65362
Het duurt even, maar dan heb je ook wat. Nooit meer verblind door je achterligger.
mastemaker zegt
@galant: maar dus nog steeds niet in NL tot nu ;)
sjonniedeluxe zegt
Wel lastig om de specs uit het artikel te halen. Begrijp ik goed dat ie 1300nm trekkracht heeft?!
zezinho zegt
Ik krijg hier echt een transformers idee bij… weet niet waarom…
clubbtraxx zegt
Man, man, man… Toyota is toch volkomen de weg kwijt met z’n design?
Ik vind het allemaal niet om aan te gluren, met als voorlopig dieptepunt dit apparaat.
RiKe zegt
Hebben ze de achterkant eens niet volledig verkloot (zie CH-R met z’n 1200 vouwen), verkloten ze de voorkant…