Eén foto, en alle ergernis komt weer terug. Hersendoden die kosten wat het kost op de linkerbaan moeten en zullen blijven rijden. Geen moment komt de gedachte in ze op opzij te gaan. Nee, 10-20km/u onder de max. in de weg blijven rijden, dat is ook anno 2010 de ‘norm’.
Gelukkig zit ik in een comfortabele auto. Zo relaxed dat hij er keer op keer weer toe aanzet het stuur maar los te laten en gewoon de weg te volgen. Gelukkig kalmeert de rustige brom van de motor zodra frustratie over medeweggebruikers weer op begint te spelen.
Een rustgevende auto zou niet nodig moeten zijn; als ‘ze’ wel zouden anticiperen en het autorijden de aandacht geven die het verdient. Niet de telefoon heeft voorrang, maar die auto op de hoofdrijbaan terwijl jij zomaar invoegt. Bumperklevers zijn geen probleem, het feit dat je je inhaalactie niet afmaakt wel! Gelukkig hebben we de KLPD om ons te verstrikken in een netwerk van benauwende kleinzerige regeltjes. Wat nou ergernis top10? Een betere wereld begint bij jezelf.
Autorijden kan zo veel beter. (foto: autojunk.nl)
Bart zegt
Amen, dit moet gezegd worden. Wat heb ik hier een verschrikkelijke hekel aan!
Rik3 zegt
En waar in dit verhaal zit het nieuws?
autoblogger zegt
@Rik3: en waar in je reactie zit de toegevoegde waarde?
Rik3 zegt
@autoblogger: Mijn reactie is een vraag, vragen hebben geen toegevoegde waarde.
Overigens heeft geen enkele reactie hier toegevoegde waarde, iedereen zegt alleen dat hij het er mee eens is of vertelt hoe hard hij durft te rijden.
Esprit_de_Flandre zegt
@autoblogger: Deze foto bewijst niets. Die Caravelle is een andere auto aan het inhalen. Niets mis mee dus.
Ergernis nr. 1 voor mij? Je haalt met deftige snelheid (meer dan 120 dus) een vrachtwagen in, en dan komt daar een BMW X5 in je kont plakken en met zijn phares (of ‘groot licht’ in het ‘Ollands) signalen geven, knipperlicht links aan, toeteren. Das pas irritant!
speedlimit zegt
@Esprit_de_Flandre:
Dat van die x5 klopt idd…als we de avensis/focus rijden valt op dat vaak bwm/audi rijders bumperkleven.
Andersom is ’t juist als we de Tundra rijden,dan hebben we nergens “last” van.
timberleek zegt
@Esprit_de_Flandre:
O dat zijn de leukste mensen om achter je te hebben.
Die kan ik zo leuk sarren.
Dat je harder wilt rijden prima, ik rij standaard 140 bij het inhalen, dus je hebt eigenlijk niet heel veel te zeiken.
Maar als je gaat kleven en dan ook nog seinen, dan heb je me. Dan is het me wel eens gebeurt dat ik plankgas wou geven maar me vergiste in het pedaal.
JamesBond007 zegt
@Rik3: dit is autoBLOG.
zoek maar op wikipedia ofzo wat een blog betekend en inhoud.
:)
Rik3 zegt
@JamesBond007: Een blog gaat over nieuws, of op zijn minst over wat er gebeurt. Ga jij dan dit even nalezen? http://nl.wikipedia.org/wiki/Dt-regels
YouRockMyWorld zegt
@Rik3: Nu verwacht ik ook dat je bij ongeveer elk bericht gaat miereneuken zoals je nu doet.
Rik3 zegt
@YouRockMyWorld: Het is mierenneuken.
JamesBond007 zegt
@Rik3: Sorry, zal het nied meer doen.
TWJ zegt
@JamesBond007:
Dat is echt zo’n dom argument.
Een blog is een type website… dat er bij dat mooie wikipedia artikel staat dat er vaak een controversiele inhoud is slaat dus kant nog wal. En ik weet niet welke dertienjarige dat getypt heeft maar een blog die wel een door het publiek gedeelde opinie heeft is dus ook een blog.
Ondanks jouw wikipedia definitie.
Vinny_93 zegt
@Rik3: waarom denk je dat dit in ‘columns’ is geplaatst? Oh wacht. Misschien is het wel een column.
Zjonnie zegt
Het blijkt voor sommige mensen echt heel heel moeilijk te zijn om met hun alto’tje of vergelijkbare afscheid te nemen van de linkerbaan en even netjes met het pinkertje aan naar rechts te gaan en degene achter hun (IK) voor te laten gaan,.. Iedereen mag van mij links rijden zolang je niemand hindert, hoe zou je het zelf vinden om 10 km achter een zak te hangen in z’n gezinskar lekker links blijft hangen?!..
WouterD zegt
Net zoals die mensen die op het middenvak blijven rijden zelfs als er niemand in de buurt is. Vreselijk! Dat is toch wel mijn grootste ergernis nu ik vaker op autosnelwegen rijd. Mijn oplossing: als het kan langs links voorbijsteken, dezelfde snelheid proberen halen zodat je parallel rijdt en dan vol op die klaxon!
TWJ zegt
Alles leuk en aardig maar ik kom nooit mensen tegen die 10-20km onder de max links rijden.
Wel dat mensen 120-125 op de linkerbaan rijden.
Maar daar kun je gewoon niet over klagen want ze hebben volledig recht.
Jij bent degene die fout is als je harder wilt dan hij/zij.
En dan kan het wel irritant zijn maar dat wil niet zeggen dat diegene ook fout is.
Vreddy_B zegt
@TWJ:
Daar heb je volledig gelijk in. Het probleem zit hem vooral in het gedrag van ‘je kan er lekker toch niet langs’ mensen die met opzet nog even die extra 100m links blijven rijden. Het zelfde geld als jij met 140 aan komt rijden en iemand met 110 in zijn spiegel kijkt en hem er toch snel voor gooit zo dat jij vol in de ankers moet. Dat iemand inhaalt met een beperkte snelheid is soms irritant, maar dat kan ik accepteren aangezien ze inderdaad in hun rechtstaan. Maar het met opzet irriteren van andere weg gebruikers daar kan ik wel misselijk van worden. ‘je mag hier toch maar 120’ mentaliteit. Nederlanders gunnen elkaar nog geen licht in de ogen op de wegen. En daarom is het ook nooit mogelijk om de snelheid op te voeren, heeft niet zo zeer met de drukte te maken maar wel met het fatsoensgedrag wat mensen vertonen in het verkeer.
hobbes zegt
@TWJ:
Dan ben ik wel benieuwd op wat voor wegen jij rijdt. Ik zie ze doorlopend: kalm voortkachelend met 110, en dan gaan inhalen zonder de snelheid wat te verhogen, en zonder na te denken over achteropkomend verkeer.
Langzaam links rijden mag dan ‘een recht’ zijn, maar het veroorzaken van verkeershinder is m.i. wel degelijk een overtreding. Helaas niet een die politieprioriteit heeft.
w0o0dy zegt
@TWJ: Heb jij een rijbewijs dan wordt het tijd voor wat her/bijscholing. Heb je geen rijbewijs dan kom je geen mensen tegen die 120 rijden.Tenzij je met de lesauto rijdt en dan is het verstandig een andere rijschool te zoeken. De regel voor linkerbaan gebruik is dat die baan voor inhalen bedoelt is. Welke snelheid je rijdt is irrelevant zolang het maar geen gevaarlijk lage snelheid
TWJ zegt
@w0o0dy:
Luister.. ik ben me er heel goed van bewust dat de plaats op de weg rechts is. Maar als er mensen op de rechterbaan rijden die allemaal zo’n beetje 100 rijden en jij rijdt consistent 120-125 links dan rijd je NIET onnodig links. Dan ben je namelijk aan het inhalen.
En als jij er dan achter zit en je wilt harder.. dan heb jij geen enkel recht van spreken. Want meneer rijdt ten eerste niet onnodig links, houdt zich aan de snelheid en laat zich niet opjagen.
En laat ’t voortaan eens om van die drogbeledigingen te maken. Opmerkingen als “Je moet opnieuw je rijbewijs halen of bijscholen” raken kant noch wal en zijn zeker niet bevorderlijk voor jouw geloofwaardigheid.
w0o0dy zegt
@TWJ: je kunt dan wel vallen over mijn opmerking, maar als je dan vervolgens laat zien dat je de regels niet kent of niet snapt dan is die opmerking niet zo lullig, eerder op zijn plek. Je MOET naar rechts zo gauw er redelijkerwijs ruimte is. Dat geldt dus ook als er over een paar honderd meter weer iemand is die je wilt inhalen. Die persoon achter je doet niet ter zake, JIJ maakt dan de fout dat je links blijft zitten. Alleen als er redelijkerwijs geen ruimte is (dat betekent zo ongeveer dat je gelijk weer naar links moet of moet remmen voor het verkeer op de rechterbaan) mag je links blijven zitten. Als jij links rijdt en je kunt redelijkerwijs niet naar rechts dan hoort iemand achter je een fatsoenlijke afstand te houden. Wie het niet doet is een hork.
w0o0dy zegt
@TWJ: Als je niet aan het inhalen bent MAG JE DAAR DUS NIET RIJDEN! Hoe hard iemand rijdt/wil rijden doet niet ter zake. Inhalen en zoveel mogelijk rechtshouden, DAT is de regel de rest hebbn onnozelen zelf bedacht.
timberleek zegt
@w0o0dy:
tenzij het heel druk is. dan mag je beide rijbanen gebruiken natuurlijk (ongeveer file drukte)
Mairsil zegt
@TWJ: Nonsens, ze hebben dan nog steeds recht op een bekeuring van 70 euro. Net zoals je niet te hard mag rijden, mag je in Nederland simpelweg niet onnodig linksrijden. De boete voor met 10 km te veel er langs rijden is maar 30 euro ofzo, dus de wetgever vind het linksrijden duidelijk ook storender dan iets te hard gaan.
Rob USA zegt
En dat allemaal (zie foto) achter zo’n roetmobiel, nog een heftige ergenis ! blehhhhh
En al zetten ze het hele alfabet in rode letterstjes op de achterklep .. opzouten !
Geld trouwens voor alle rechterbaanklevers !
Freewarefreak zegt
@Rob USA: haha.. en toch is het wel eens handig. Als er iemand waanzinnig zit te duwen.. schakel ik wel eens terug naar zijn 3 en geef vol gas… ziet ie niks meer.. gaat ie vanzelf afstand houden… lang leve de oude VAG TDI Pompverstuiver zonder roetfilter..
Rob USA zegt
@TWJ:”Wel mensen die 120-125 rijden.”
Ja, die zijn dan mensen aan het inhalen die 119-124 rijden !! Oftewel OPZOUTEN !
Of de lege baan rechts niet opgaan omdat er 2 km verder nog een vrachtwagen rijdt ! OPZOUTEN !
spykerboy zegt
amen :D en rechts inhalen moet ook gewoon mogen zoals in meeste landen :D
dan heb je niet dit soort gezeik :D
BaySideBlueBoy zegt
@spykerboy: Dan word het een ongeorganiseerd zooitje. Ik blijf achter ze kleven (even voor de duidelijkheid, ik kleef alleen als iemand niet rechts aanhoudt terwijl dit kan, wanneer hij/zij iemand anders inhaalt en daardoor het meest linker weghelft moet gebruiken neem ik voldoende afstand op mijn inhalende voorligger) en wanneer ze eindelijk oprotten schakel ik een tandje terug, trek wat door in de toeren en schakel ik op en hierdoor laat ik d.m.v. mijn BOV even mijn mening hoorbaar maken. PSSSht! Daar schrikken ze wel van. :twisted:
Lan_Evo zegt
@BaySideBlueBoy:
Haha, dat doe ik ook altijd. BOVs zijn daar vrij effectief voor, zeker een SSQV.
spykerboy zegt
@BaySideBlueBoy: dat valt wel mee hoor hoe ongeorganiseerd het dan word, het word dan juist veel leuker om te rijden :) dan kan je lekker zigzaggen in het verkeer net zoals ze hier in midde oosten (kuwait) doen :) dan hoef je je niet te vervelen tijdens rijden omdat je alleen maar in 1 lijntje kan blijven rijden :)
Scarface zegt
@spykerboy: precies, en dat doe ik dus ook regelmatig, vooral op spitsstroken die zo lekker leeg zijn, terwijl er wel een dikke groene pijl boven staat.
willy_wortel zegt
Flikker op met je trage busje! XD
F355GTB zegt
@TWJ:
Ook al rijd je 120 op de linker baan, dat geeft je nog niet het recht om daar onnodig te blijven hangen als er mensen langs willen. Dan had zo iemand maar politieagent moeten worden.
Het probleem is dat dit links hangen aanroept tot bumperkleven. En dat bumperkleven wordt wél bestraft, maar dat onnodig links hangen niet. Dat ze je ook bij die blik-op-de-weg-achtige programma’s. En als je er langs wilt en je knippert even met je groot licht, dan ben je meteen een aso. Vind ik ook zo’n onzin. In Duitsland is dat gewoon een heel normale manier om te communiceren op de Autobahn. Ze moeten gewoon eens actief jacht gaan maken op die gasten die links blijven hangen. Als je het probleem bij de wortel aanpakt, is het bumperkleven ook verholpen. Maar wellicht dat ze dat bewust niet doen, zodat ze bumperklevers kunnen blijven bekeuren. Want daar gaat het voor de politie uiteindelijk toch om: geld incasseren voor de overheid. Verkeersveiligheid is allang geen eerste prioriteit meer.
Megakix zegt
@F355GTB: ooit met 210km/h gemiddelde snelheid (!) gevolgd door een camerawagen (die mij niet kon bijhouden). Ik dacht eerst nog aan een ‘wedstrijdje’…niet dus.
Toen ik werd stilgezet sprak de agent de ‘magische woordjes’: Mijnheer, u rijdt ook steeds irritant lang op de linkerbaan !”…Wuhahahaha, ik schoot me daar in de lach en vroeg of hij een grapje maakte ? Niet dus…750 euro boete voor snelheid EN linkskleven….
TWJ zegt
@Megakix:
Ja en terecht, wat had je dan verwacht?
Een lintje omdat je zo goed hard kunt rijden en op de linkerbaan kunt plakken met 210 gemiddeld?
fab zegt
ik geef maar voor beeldje, ik rij altijd te snel als iemand sneller kan ga ik uit de weg, maar als het druk is en er rijden 10 tallen auto’s voor mij dus ik kan niet sneller dan 140. dan komt er een ronny in een polo of een eikel in een bestelwagen even bumperkleven, die kerels haat ik, deze week ben ik dan gewoon bij zo een kerel naast een vrachtwagen 90 gaan rijden, zo een 30 km lang :d zal hem leren.
Freewarefreak zegt
@fab: Ik noem dit altijd “gatkoorts..” mensen die je van achteren opdrukken.. ook al rijden er voor mij ook tig auto’s dus ik kan niet harder… je gaat dan aan de kant.. en ze blaffen dan volle bak dat gat dicht.. om vervolgens bij de volgende auto weer hard te ankeren.. en zo gaat dat spelletje door. Denk dat deze mensen door dat iedere keer even de 120 aan kunnen tikken in deze gaten van 100 meter denken dat het toch opschiet…
pokerface zegt
Ja die dikke sportwagen loopt de bumperkleven. Verkeersovertreding dus!
Megakix zegt
Altijd weer een lastige discussie…kijk, als je óók 50km/h rijdt waar je max. 50km/h mag….of als je óók in het buitenland nóóit harder rijdt dan de max. snelheid…dán heb je een sterk punt om met 120km/h in Nederland links te rijden. Maar het zijn veelal mensen die nooit op hun binnenspiegel rijden, of hun vrouw het gevoel willen geven ‘relaxed’ te zijn, of zichzelf het gevoel willen geven een klein beetje ‘macht’ te hebben, of (de ergste!!!!) ventjes die denken dat ‘hun recht’ de norm van iedereen moet worden. Opzouten dus. Laat de buitenbaan vrij voor jakkeraars, boetebetalende burgers, ontsnapte criminelen….of mijzelf ! ;-)
joop zegt
grootlicht, knipperlicht naar links en een toeter….
Svennie zegt
Dit klopt als een bus! Ik kan hier zelf ook heel slecht tegen. En als je dan een baan naar rechts gaat, dan weer terug naar links, soms snappen sommige het dan nog niet… :o
De meeste onnodige linksrijders willen denk ik niet terug naar de rechterbaan, vanwege het feit dat ze bang zijn dat ze niet meer op de linker baan kunnen komen.. :roll:
Hupke zegt
Ok, er is een maximum snelheid maar er is ook zoiets als een overheid om erop toe te zien dat die gehandhaafd word.
Waarvoor hebben we die anders.
De linkshangende moraalridders kunnen dan ook beter zelf het verkeersreglement volgen en rechts gaan rijden en de rest niet hinderen. Dan moeten die gehaaste en ongeduldige mensen ook geen dwaze dingen doen om er voorbij te raken.
Men mag in België Nederland het recht nu eenmaal niet in eigen handen nemen (hoezeer ze zich ook mogen opjagen over mijn brandstof verbruik en mijn veiligheid), als ik het recht in eigenhanden neem als er een inbreker in huis zit word ik ook gestraft, waarom zij niet?
P.eter zegt
Rechts inhalen enigste oplossing, met een beetje auto is dit in 5 seconden voorbij en heeft de linksrijder het zelfs nog niet door
martinusgerhardus zegt
3 baans snelwegen lossen dit probleem op.
bosnialove zegt
Linkerbaan is bedoelt om in te halen. Inhalen met een topsnelheid van rond de 130 dus. Vanaf de snelweg tot de afslag naar mijn werk is het ingeveer 1,5 a 2 kilometer. Ik ga rij dan ook altijd rond de 150/160 op de linkerbaan als het niet druk is. Is het wel druk dan zit het altijd rond de 140. Daar heb je geen flisters, maar wel politie a la Wegmisbruikers. Ondanks dat kunnen zij mij niet klokken op een snelheid van 150 of dergelijke omdat ik binnen het einde van de meting al een afslag moet nemen, waardoor ik alweer op een lage snelheid zit.
Sorcerer zegt
Ik reed eens een keer rustig op cruise control 100 km/h rechts (dat was ook de maximumsnelheid, geloof ik)… De hele weg was leeg. Komt 1 invoeg-figuur rechts naast me rijden.
Lange invoegstrook, geen hond op de weg, 100 km/h, en hij komt met precies dezelfde snelheid rechts naast mij rijden… en dan gaat het knipperlichtje aan. Verwacht de invoeger serieus dat ik een baan opschuif op de totaal lege snelweg?
Ik doe het niet. Ik blijf op de rechterbaan op mijn cc rijden. Het einde van de invoegstrook nadert. De invoeger, een man in de 30, blijft met knipperlicht aan naast mij rijden. Hij kijkt opzij met een afkeurende verafschuwende blik, alsof ik hem expres loop te hinderen… Ik kijk terug, en frons mijn wenkbrauwen een beetje.
Nu is de invoegstrook toch echt afgelopen. De invoeger remt vrij hard en voegt alsnog achter mij in. Terwijl ik rustig 100 km/h blijf cc’en op de rechte lege snelweg, geeft hij gas en komt hij links naast mij rijden.
De man kijkt weer opzij, nu naar zijn rechterkant waar ik, nog steeds, op de linkerrijstrook rij. Hij wacht tot ik oogcontact met hem maak. Dan tikt hij met zijn wijsvinger tegen zijn voorhoofd aan en geeft hij een flinke dot gas en haalt hij mij in. Bij het opschakelen ploft er een wolkje roet uit zijn uitlaat…
Nou vraag ik jullie: ben ik nu een slecht mens?
martinusgerhardus zegt
@Sorcerer: ja
Alwood zegt
@martinusgerhardus: nope, bij een bijzondere manoeuvre (invoegen) mag je NOOIT het overig verkeer hinderen. Je mag er dus nooit vanuit gaan dat zij wel opzij gaan, verder is het in de beschreven situatie peanuts om achter of zelfs voor @Sorcerer in te voegen. Voor mag officieel trouwens ook niet.
martinusgerhardus zegt
@Alwood: Op de vraag ‘sta ik hier in mijn recht’ zou mijn antwoord waarschijnlijk overeenkomen met de door jou gegeven repliek.
Maar, de vraag die hier gesteld werd, was of meneer ‘slecht’ was.
En ik vind in ieder geval, dat de actie van meneer ‘slecht’ was.
De kern van dit onderwerp,is ergerlijk gedrag van medeweggebruikers. Die door hun gebrek aan empathie d’r voor zorgen dat je vanaf je ideale snelheid, in je ankers moet. Veroorzaakt doordat medeweggebruikers zich met onhandige snelheid, op onhandige plek van de snelweg bevinden. Dit gedrag vind ik slecht.
Nu ben ik van de generatie die het Veiligheid-Doorstroming-Milieu rijbewijs heeft gehaald.
Wanneer Sorcerer zich goed & empathisch had opgesteld, keek hij verder dan zijn RECHT om te rijden op de onhandige plek, waar hij reedt op voor de medeweggebruiker onhandige snelheid. Wanneer Socerer naar links was opgeschoven, zou de mede-weggebruiker niet gedwongen geweest te zijn te remmem(slecht voor milieu,doorstroming) of door te rijden naar het eind van de invoegstrook (onveilig) & was de wereld een klein beetje beter geweest.
Dat neemt niet weg, dat de invoeger zich gedroeg als een randdebiel. Maar als ideale weggebruiker, houdt je ook rekening met dat soort gevallen, terwijl je maximaal bezig bent met het in stand houden van de verkeersveiligheid, doorstroming en het milieu.
Alwood zegt
@martinusgerhardus: het probleem in dit soort situaties is volgens mij de menselijke factor. In principe zou @Sorcerer niks moeten merken van de ‘invoeger’. Maar doordat een mens automatisch naar obstakels kijkt, komt de invoeger naast de auto op de rijbaan terecht, terwijl het net zo makkelijk was geweest voor of achter dat ‘obstakel’ in te voegen.
Door aan te nemen dat ‘men wel naar links kan’ wordt een veel te gecompliceerde situatie gecreëerd waarin veel meer fouten gemaakt kunnen worden. Rechts inhalen door de invoeger, met 100 naast elkaar blijven rijden etc…
de sjonnies zegt
@martinusgerhardus:
Dus jij bent er ook zo eentje die hem er met 110 ‘voor gooit’ op de linkerbaan, omdat er iemand gaat invoegen.
Invoegers moeten invoegen, dat doe je door zwaar te anticiperen, de snelheid op de hoofdrijbaan in te schatten, de ruimte tussen de voertuigen te bekijken en dan ga je met een zo gelijk mogelijke snelheid als dat van het verkeer op de hoofdrijbaan invoegen. Op hun beurt horen de voertuigen op de hofdrijbaan rekening te houden met het feit dat je wilt invoegen en desnoods even van het gas af te gaan.
Dus niet :
– ik heb het recht om op de hoofdrijbaan te komen no matter what
– ik ga nu naar links en je zoekt het maar uit.
Vooral nummer twee nooit uithalen bij een voertuig waar Scania, MAN, Iveco of Max Laadvermogen opstaat.
Dat verlies je ten alle tijden.
martinusgerhardus zegt
@de sjonnies: “Dat neemt niet weg, dat de invoeger zich gedroeg als een randdebiel.” <<140 laten staan.
Jackie zegt
@Sorcerer: Ja!Het feit dat de hele weg leeg was en ’t feit dat je toch een beetje joviaal kan zijn in het verkeer. Welke moeite kost dat jou nou om de andere bestuurder even te laten invoegen? Ik doe dit altijd! En erna ga je terug lekker rechts rijden.
Het feit dat hij zich vollop in de ankers smijt op’t einde van de invoegstrook, spreekt boekdelen. Men verwacht dat je plaats maakt.
the-budel-guy zegt
@Sorcerer: nee hij als invoeger moet zich aanpassen aan het andere verkeer.
wij hebben het zelfde mee gemaakt met 2 (gekleurde) mensen in een Opel wij reden 100 (met aanhanger) en de beste jongens wilde invoegen exact het zelfde als bij uw verhaal waarna ze achter ons zaten te kleven en mijn vader dus even op de rem ging staan toen halde ze ons in met een gebaar van een bekende Duitser met een snor en een hand waarschijnlijk omdat wij met Duitse platen rijden.
maar uiteindelijk zit hij fout want hij moet zich aanpassen met invoegen hij moet of gas geven en voor ons komen of vaart minderen en achter ons komen
Freewarefreak zegt
@Sorcerer: NEE! Totaal niet. Zo doe ik het ook altijd.. ik ga ook niet naar links. Ik rij daar en rij netjes en hinder niemand. DEGENE die invoegt voert de bijzondere verrichting uit. Deze dient zijn snelheid op een dusdanige manier aan te passen dat hij naast een vrije ruimte in de verkeersstroom terecht komt zodat hij zijn auto veilig naar links in de verkeersstroom in kan voegen. Dus de enige RANDDEBIEL was de heer met het zwarte plofje uit zijn uitlaat. Vergeten op te letten tijdens de rijles tijdens het hoofdstuk invoegen. Toch weet hij hoe het moet anders had hij geen rijbewijs gehad. Had hij EXACT hetzelfde gedaan op zijn examen (met of zonder de wijsvinger tegen het hoofd..) dan was hij cumlaude GEZAKT.
de sjonnies zegt
@Sorcerer:
Dus mijn grootste ergenis, Eppo’s die vinden dat jij naar links moet gaan om hun te laten invoegen.
Die niet begrijpen hoe je moet invoegen
Die op jouw plek moeten invoegen.
Die altijd voor jouw moeten invoegen terwijl de weg achter jouw leeg is
De Eppo II’s die naar links gaan omdat er iemand gaat invoegen en van hun ‘probleem’ jouw probleem maken om als een rijdende chicane voor je te gaan rijden.
Benjamin1 zegt
@Sorcerer:
Autorijden is fouten van anderen zien en opvangen. Jammer dat je het meteen persoonlijk maakt.
Ik zou er lekker boven staan!
de sjonnies zegt
@Benjamin1:
Heet anticiperen en dat snap ik
Maar een erin geslopen pokke gewoonte als fout invoegen en ‘verplicht naar links gaan als er iemand invoegt’vind ik nix met anticiperen te maken hebben, eerder met puur egoïsme
Vervelende is dat ik het tegenwoordig een heleboel lesauto’s ook zie doen. Zo van ik pleur hem ervoor en zoek het maar uit mentaliteit.
En dat is onbeschofter dan iemand die te hard rijdt.
w0o0dy zegt
@Sorcerer: “nu vraag ik jullie ben ik nu een slecht mens?”
Het feit dat je het vraagt geeft aan dat je twijfelt aan de wenselijkheid van je gedrag. Je zoekt een zekere bevestiging en ergens zit je iets niet lekker.
Ik zou IEDEREEN aanraden iets meer aandacht te hebben voor de overige verkeersdeelnemers. Iets meer inlevingsvermogen en respect en compassie. (En nee ik ik ben zelf zeker geen heilige)
Vraag je altijd af: Hoe kan ik in deze situatie handelen zodanig dat het veilig blijft en iedereen zo vloeiend mogelijk met zo min mogelijk irritatie zijn/haar weg kan vervolgen.
Gevolg? Minder stress, meer veiligheid en tijdswinst….. how hard can it be?
Sorcerer zegt
@w0o0dy: je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Alleen blijft wel de vraag staan in hoeverre het nou normaal is dat ik naar links moet op een lege rechte weg, om iemand op een lange invoegstrook te laten invoegen. Hij had immers eenvoudig óf gas bij kunnen geven óf gas terug kunnen nemen. Remmen was niet nodig geweest…
De reden dat ik vroeg of ik een slecht mens ben, is dat ik inderdaad niet alles eraan heb gedaan om het de ander naar de zin te maken. Ik ben bewust niet naar links gegaan omdat de ander ruim voldoende ruimte had om in te voegen. Dat hij nou precies naast mij gaat rijden en dan wil invoegen op de verder lege weg…
Andermans fouten opvangen moet toch ergens ophouden? En inderdaad, stel dat er iemand met een rotvaart op de linkerbaan komt aanrijden, dan hinder je die ook nog eens met je naar-links-opschuifactie.
Simpson zegt
Vreselijk, die mensen waarvan de NL op de kentekenhouder staat voor “Nuhr Links” ’s ochtends zijn het de mensen die niet naar hun werk willen en ’s avonds zijn het de mensen die niet naar hun gezin willen.
Ook figuren (meestal in een blauwe passat of V70) die zo lang mogelijk links blijven rijden om vervolgens zo laat mogelijk een afslag menen te moeten nemen halen me het bloed onder de nagels vandaan
en stoplichten.Als je echt iets aan onnodig co2 maken wilt doen, kijk dan maar eens hoe lang we onnodig stilstaan voor de lichtjes her en der.
Sorcerer zegt
@Simpson: nou, stoplichten op zich zijn niet zo erg. Maar die stoplichten die slecht afgesteld zijn… dat is vreselijk. Rode golf… hele tijd remmen en weer optrekken.
Of dat je met een hele stoet auto’s aan komt rijden bij een groen licht. Het is nog groen en je rijdt al over de eerste lus, maar dan komt er één autootje uit een zijstraat. En hoppa, hele stoet mag wachten op dat ene autootje.
Als men nou eens ‘slimme’ algoritmen zou schrijven voor die stoplichten zodat ze eerst even zouden kijken naar de hoeveelheid auto’s die ze moeten stoppen, dan zou je daarmee echt enorm veel CO2 kunnen besparen! Je zou dan die doorgaande weg “voorrang” kunnen geven en als de stoet weg is (lussen vrij), dán de zijstraat groen licht geven. Duurt de stoet te lang, dan geef je alsnog rood licht tussendoor zodat de zijstraat niet tot in den treure hoeft te wachten.
Maargoed, je hebt in Nederland bijna alleen domme goedkope stoplichten die wel gebouwd lijken te zijn om maximale CO2-uitstoot en maximale irritatie te bewerkstelligen.
Als het kabinet hier nou eens wat aan deed, ipv de maximumsnelheid met 10 km/h te verhogen…
sir_smokalot zegt
@Sorcerer: In Zuid-Oost Azië hebben ze verkeerslichten met secondentellers er naast, ideaal! Als je ziet dat je nog 20 seconden hebt tot groen, minder je gewoon wat extra vaart en kan je in een ruk door.
BUGKOLLEKTOR zegt
Mjah, ik rij altijd zo veel mogelijk rechts, heb dus eigenlijk nergens last van. Mensen gaan vaker naar rechts als je zelf rechts rijdt (try it). Valt mij vooral op dat mensen die er zo vaak langs willen zelf nooit naar rechts gaan. En als ik voor hun naar rechts ga rijden ze me klem tegen mijn voorligger -omdat ze hun “uberbolide” weer eens grof overschatten- en mag ik dus remmen omdat ik beleefd ben geweest. Dat irriteert mij dus meer/vaker dan linksrijders. En als er dan weer ruimte is om gas te geven willen de pussies niet harder dan 140 en mag ik achter ze gaan hangen omdat ze zelf ook nooit naar links gaan.
Een betere wereld begint bij jezelf….indeed.
Laurens zegt
Lekker me nergens aan ergeren, heerlijk.
BUGKOLLEKTOR zegt
@Laurens:
dat is de bedoeling…lukt niet altijd… maar steeds vaker.
Voortschrijdend inzicht is deze:
des te beter je zelf kunt rijden des te minder erger je je aan anderen.
BUGKOLLEKTOR zegt
@BUGKOLLEKTOR:
IN deze…IN dus
Msport zegt
@Laurens: jij snapt het.
Je ergens aan ergeren is ontzettend zonde van je tijd en compleet nutteloos. Je gaat je er alleen maar klote van voelen en de wereld verandert toch niet; want 5 kilometer verderop kom je de volgende klootviool tegen die weer links zit te plakken.
Dus tip van de dag: Kijk met medelijden naar de stakkers op de linkerbaan die het niet snappen, in plaats van met ergernis. Dan heb je een veel leuker leven, echt! ;)
Freewarefreak zegt
@Msport: Zo doe ik het ook vaak.. lekker hobbelen op de rechterbaan met max 90 en kijken naar de linkerbaan met jakkeren, duwen, remmen, gatkoorts, stress, enz.. ik zing ondertussen met een muziekje mee.. veel beter voor mijn hart.. het is gewoon te druk voor de max. snelheid. Dat haal je toch nergens.. ik ga het dan ook maar niet meer proberen.. velen wel.. zie linker rijbaan..
the-budel-guy zegt
wij rijden 130-135 op de teller en als er iemand op de linkerbaan 120 rijd rem je gewoon af en wacht je tot hij weg is om vervolgens weer 130 te gaan rijden je kan je wel gaan lopen opvreten achter het stuur maar wat voor nut heefd het hij gaat heus niet sneller opzij en als hij echt niet weg wil ja je met je linker lamp in z’n linker spiegel en zet je je kliperlicht naar links aan (maar wel voldoende afstand houden)
Sorcerer zegt
@the-budel-guy: Soms even slalommen (met richting aangeven, niet overdreven hard, met afstand, dan is dat helemaal legaal), dat werkt ook :P
Wat het beste werkt echter, is inderdaad gewoon kalm blijven en je cc zo instellen dat je erachter kunt blijven. Is soms (bij stress) echter gemakkelijker gezegd dan gedaan.
the-budel-guy zegt
@Sorcerer: wij hebben zon CC die ziet als iemand zachter rijd dat hij dan ook afremt ideaal in Nederland
supasweet zegt
eerlijk, als er 3 rijstroken zijn, zijn de 2 linkse altijd bezet omdat rechts over 500m nog een vrachtwagen rijdt, dan haal ik gewoon rechts in, ga ik uiteindelijk terug naar links en flikker ik men mistlichten even aan (denken ze dat ik plots rem voor het niets)
of als het meer open is en ze rijden gewoon in het midden, kap ik voor hun neus helemaal af naar rechts om duidelijk te maken dat ze daar moeten rijden
Avenger zegt
Zoals al eerder gezegd, bij overdreven langzaam inhalen:
Linkerknipperlicht aan en kleven.
Hatelijk is het als iemand die niet in zijn spiegel kijkt (of snelheid verkeerd inschat) en dan zonder accelereren met 110 een vrachtwagen inhaalt terwijl achter hem een auto met 135 aankomt kakken.
Geef gewoon gas, inhalen mag als je het andere inhalend verkeer niet hindert. En mij hinder je (:
Eikows zijn het.
the-budel-guy zegt
voor mensen die een auto hebben die wat sneller accelereert dan ‘normaal’ een tip voor klevers.
doen wij ook als er ruimte voor is
als ze kleven ga je steeds langzamer rijden tot ze je rechts in willen halen en op dat moment geef je vol gas (en mensen zonder automaat eerst 1 A2 versnellingen terug).
is het zo afgelopen met dat ge kleef.
Let wel op dat je dit alleen kan doen als er genoeg ruimte is en als je er verder niemand mee in gevaar brengt
de sjonnies zegt
@the-budel-guy:
Waarom er een ‘wie heeft de grootste’ strijd van maken.
Er zijn er zat tegenwoordig die een wapen bij zich hebben.
En ze gaan echt niet kwalitatief beter rijden als je ze een lesje probeert te leren.
Me reageert nooit. Me denkt altijd dat er ergens een oude eik op ze staat te wachten.
En eiken hebben een geduld van eeuwen.
Edgar zegt
@the-budel-guy: jij snapt het echt niet volgens mij, op de snelweg is in Nederland geen ruimte om spelletjes te spelen.
Rick-dos zegt
Blijf gaarne allemaal lekker aan de linker kant kleven!!
Des te makkelijker het voor mij is om er rects er voorbij te steken.
Van de zomer ook weer in Frankrijk. Hele stoet gefrustreerde aan de linkerkant en een uiterst relaxte Rick-dos die er aan de rechterkant voorbijgaat.
blag zegt
ik erger mij daar niet teveel meer aan:willen ze niet naar rechts (en ik knipper nooit met mijn lichten)dan rij ik die mensen rechts voorbij (mag wel niet, maar een gebrek aan civisme en hoffelijkheid mag ook niet)
damster zegt
Dit is juist geen ergernis. Het is langzaam verworden naar een ideale situatie. Je moet wel even de juiste mindset aanzetten, maar met dsg + stinger is het prima te doen.
Voorbeeld:
Op de A4 AMS richting Den Haag zijn de bestaande regels juist omgedraaid. De langzame auto’s die toch willen inhalen rijden op de meest linkerbaan; een baan naar rechts rijdt het volk dat het wel mooi vindt om precies honderd/hondertwintig te rijden; nog een baan naar rechts rijdt het vrachtverkeer, en de meest rechterbaan rijdt ik…op volle snelheid wel te verstaan, omdat de ruimte er is. Totaal niet gevaarlijk aangezien de rustige rijders TOCH niet rechtshouden / dan wel terug gaan naar rechts nadat ze ‘ingehaald’ hebben.
Dimglor zegt
Dit is inderdaad ergerlijk… net als mensen die gewoon op het middenste rijvak blijven rijden…
MrFabulous zegt
“Jij dit”, “hij dat”, “die mensen zus” en “zij zo”….
Volgens mij is het enige probleem hier in Nederland dat men de fout bij een ander zoekt en vooral ook niet bij zichzelf…
Probeer jezelf eens in de auto van de ander te verplaatsen! (letterlijk en figuurlijk)
Niet iedereen kan zo goed rijden als jij zelf kan. Want niet iedereen durft zo snel te rijden en niet iedereen heeft zin om zich netjes aan de regels te houden!! (jaaah maar dat moet want regels zijn regels!!! –> ja… zelf doen dan!! En laat de rest met rust!)
Geef elkaar de ruimte! Ook die sufkut in zijn trage camper! Ook die leaselul in zijn snelle beamer!
Als mensen elkaar op de weg wat meer respect zouden geven en ze zich niet meteen zo gruwelijk zouden opwinden en ergeren dan wordt het voor iedereen een stuk prettiger op de weg.
ronald zegt
Deze foto zecht helemaal niets want als je goed kijkt haalt hij iets in met aanhanger of vrachtwagen (niet belanrijk wan het is)
MAAR IK WIL WEL DUIDELIJK MAKEN AAN IEDEREEN DAT DE PLEK OP DE WEG RECHTS IS DUS HAAL SNEL IN EN GA NAAR DE RECHTER RIJBAAN…..
Raptor zegt
Je kan linksplakkers nog steeds rechts inhalen. Dat doe ik zo vaak… Of dat een overtreding is kan me eigenlijk vrij weinig schelen. Moeten ze maar naar rechts gaan. Want onnodig links rijden is óók een overtreding.
integralechubasco zegt
Als je rechts inhaalt moet je wel een beetje snelle auto voor hebben… je staat zo voor joker als de gemiddelde tdi of agila rijder je er vervolgens niet voor laat bij rechts-inhaal-manoeuvre….
Benjamin1 zegt
@integralechubasco:
Of je laat ze er tussen waarna je ze gewoon inhaalt.
Hoeveel schiet het nou totaal op, echt geen ene fuck! Kan je ze wel dichtrijden, wat weer ergernis oplevert!!!!!
integralechubasco zegt
@Benjamin1:
ik wil nog steeds mijn racelicentie halen… wat is nou naast het circuit de beste plek om te oefenen? :lol:
Benjamin1 zegt
@integralechubasco:
je PS3?
arokh zegt
tuurlijk, maar als ik een bumperklever in mijn spiegel zie, rem ik wel even flink af in de praktijk, dan maar wat extra ergernis kweken omdat ik met 119 ipv 122 aan het inhalen ben.
busjes kunnen irritant zijn, aso’s die links blijven rijden ook, maar in mijn ervaring zijn dat 99% van de gevallen BMW en Audi bestuurders, geen busjes… de aso’s.
integralechubasco zegt
@arokh
op het moment dat jij afremt weet de bumperklever, nu kan ik makkelijk rechts inhalen. Jij bent echt een onervaren linksklever….
de sjonnies zegt
’t enige wat echt helpt tegen linksrijders, is je eigen fantasie.
– Denk dat het een mooie meid is wiens BH een maatje te krap is en het pijn doet om naar rechts te sturen
– Een lelijke man met 1 glazen oog
– Een man die net ontslagen is door zijn chef, die in net zo’n auto rijdt als jij
– Een vertegenwoordiger die voor de zestiende keer vandaag nix verkocht heeft.
– Een drugsrunner, stoned van zijn eigen narcotica
Heus, het helpt !
the-budel-guy zegt
@de sjonnies: geweldige fantasie
Wouter zegt
Ik erger me ook aan mensen die onodig links rijden.
Maar ik erger me nog meer aan de BMW’s die tegen m’n achterruit kleven als ik een vrachtwagen inhaal tegen 130km/h, om mij dan voorbij te kruipen als ik opzij ben, om dan 1 meter voor mij in te voegen en even snel te blijven rijden.
Ben ik dan de bumperklever?
OF
De fille die de vrachtwagens inhaalt rijdt 100-110 in de spits, toch proberen mensen die fille in te halen door groot licht op te zetten en richting aanwijzers.
Mocht dat de fille verhelpen zou ik wel een halogeenspot op m’n dak lassen…
Citrofiel zegt
Vrij nutteloos Alwood. Als je dan over linksrijders praat, dan moet je dat niet doen aan de hand van een foto waarop iemand inhaalt. Dat is nog steeds toegestaan en er is niets mis mee.
Alwood zegt
@Citrofiel: gewoon een kwestie van fantasie toch? wie weet hoe lang die VW bus al niet op de linkerbaan hangt…
Citrofiel zegt
@Alwood: Je had gewoon zin om eens lekker je gal te spuwen dus. ;)
Alwood zegt
@Citrofiel: en daar kom je nu pas achter?! schrijven kan zo lekker ontladen… ;)
Volvo_440_turbo zegt
Mja, die linksrijders, ik erger me dagelijks aan, dat ze links rijden no prob, ma ga dan even opzij als er plaats is… doe ik ook als ik iemand zie die gehaast is.
Beetje Verward zegt
Ik haaat die lui die zich aan de maximum snelheid denken te moeten houden terwijl ik gewoon fatsoenlijk 160 wil kunnen rijden.
Ik betaal net zo goed belasting. opzouten dus met die minkukel waggeltjes.
Ik kom er aan; wegweze daan
serial zegt
http://www.facebook.com/profile.php?id=614770358#!/group.php?gid=180095576861 :)
rick zegt
Beetje Verward [ reply ]
24-10-2010 om 17:53
Ik haaat die lui die zich aan de maximum snelheid denken te moeten houden terwijl ik gewoon fatsoenlijk 160 wil kunnen rijden.
Ik betaal net zo goed belasting. opzouten dus met die minkukel waggeltjes.
Ik kom er aan; wegweze daan
sukkel ga op zandvoort rijden……..
rick zegt
integralechubasco [ reply ]
24-10-2010 om 16:15
@Benjamin1:
ik wil nog steeds mijn racelicentie halen… wat is nou naast het circuit de beste plek om te oefenen?
sukkel een xbox,,,,,,,,,
integralechubasco zegt
@rick:
xbox is voor eenzame figuren zoals jij, vriendelijke vriend…
rick zegt
Rick-dos [ reply ]
24-10-2010 om 13:59
Blijf gaarne allemaal lekker aan de linker kant kleven!!
Des te makkelijker het voor mij is om er rects er voorbij te steken.
Van de zomer ook weer in Frankrijk. Hele stoet gefrustreerde aan de linkerkant en een uiterst relaxte Rick-dos die er aan de rechterkant voorbijgaat.
sukkel doe dat in Engeland………
luwek zegt
@sir smokalot
die aftellende verkeerslichten hebben ze in den bosch ook op een aantal plaatsen, en dat werkt ideaal moet ik zeggen
Beetje Verward zegt
Ach rick. Jij snapt het niet…..
Ik ga gewoown vor me eiguh. En doars nix mis mee.
Ik zeg 160. Wat zeg ik? 180. Wat zeg? ik 200+. en vedder iedereen oprottuh.
louis minque zegt
de links plakkers, van de baan halen door politie escorte,
afrijden naar eenparking
laten uitstappen.
Boete ter waarde van hun auto laten betalen…
Alle inzittende naast elkaar tegen de muur zetten
en kogel door het hoofd
auto doorverkopen…
gat in begroting opgelost!
blingbling zegt
ik rij vaak op de linker baan en als ik zo`n idioot tegen kom die ook op de linker baan rijdt dan haal ik hem rechts in !! waar maken jullie druk om :D
laulau zegt
Wat mij ook opvalt is dat als ik mijn Mercedes rijdt dat mensen veel eerder aan de kant gaan dan dat ik in mijn vrouw haar toyota rijdt. Linkskleven is voor mij irritatie nr1!
fant zegt
Mensen die op de linkerbaan plakken zijn idd best irritant. Doe het zelf ook wel eens als ik een rij in wil halen en er soms net zo’n stuk tussen zit dat je op zich wel weer naar de rechter kunt maar als er niemand achter me zit blijf ik dan gewoon lekker links.
Wat ook erg irritant is, zijn mensen die terwijl je ze in aan het halen bent sneller gaan rijden :’) Vooral erg op eenbaanswegen als er tegenliggers aan komen.
jaja zegt
Geen probleem rechts inhalen en vragen of ie ook een bakje koffie erbij wilt (Met gebarentaal).
Vinny_93 zegt
Het scheelt dat er in de reacties totaal niet wordt gegeneraliseerd als het om automerken gaat.
george zegt
@Vinny-93.
Het valt mij op dat het vooral vrouwen zijn.
Bedoel je dit met generaliseren ?
Vinny_93 zegt
@george: Ja kom zeg, ik ga geen definitie geven van generaliseren mbt [b]merken[/b].
george zegt
@Vinny-93.
Hugo Boss mannen dan ?
rick zegt
Beetje Verward [ reply ]
24-10-2010 om 19:10
Ach rick. Jij snapt het niet…..
Ik ga gewoown vor me eiguh. En doars nix mis mee.
Ik zeg 160. Wat zeg ik? 180. Wat zeg? ik 200+. en vedder iedereen oprottuh.
veel succes vandaag op je vmbo opleiding
Beetje Verward zegt
@rick
senks
mout zegt
Ik zie op de foto dat een busje (120) een aanhanger (80) inhalen. Lastig dat er een lage auto zo kort achter het busje rijdt: als ie nog dichterbij komt zie je hem niet meer in je spiegel.
Ben je wel meteen van dat hinderlijke flitsen met grootlicht af. Dat wel
mout zegt
Je mag kiezen: ‘dat’ uit de eerste regel weg, of ‘inhalen’ vervangen door ‘inhaalt’.
Beem bim bop zegt
Zeg ergernis in het verkeer, en je ziet een VW logo. Dat kan toch geen toeval meer zijn!
bram zegt
Voor echte linkerbaanrijders is er http://WWW.LINKERBAAN.NL
tarquesh zegt
Ik merk het vaak op dat er automobilisten zijn die zodra ze op een voorligger rijden het liefste de voorligger binnen 1 tiende van een seconde naar rechts gaan. Ook als die voorligger 150km/h rijdt.
Twee zijn hier fout. De slome duikelaar met 100 km/h op links tijdens inhalen en de pushende testosteronhead.
De regels zijn inderdaad de boosdoener. De slome VW transporter chauffeur is als de dood dat hij post krijgt uit Leeuwarden en de duwende Audi kijkt niet op een dubbeltje meer of minder en wilt gewoon ruim op tijd op zijn afspraak zijn.