Range Rover dropt een bommetje: er komt een nieuw model tussen de Evoque en de Sport, genaamd Velar.
De Range Rover Velar is daarmee een auto in formaatje Jaguar F-Pace. Dat had Range Rover natuurlijk nog niet, dus was het geen gek plan om dit model leven in te blazen. De auto moet een echte Range Rover worden: dus elegant maar tegelijkertijd onverslaanbaar in het terrein.
De naam Velar is niet volledig uit de lucht gegrepen, want in 1969 gebruikte Land Rover die naam voor het eerst. Toen werd de sticker geplakt op de eerste prototypes voor de Range Rover. De mensen die destijds de Range Rover aan het ontwerpen en bouwen waren hadden 26 prototypes die ze een naam moesten geven. Ze besloten toen Velar te gebruiken, afgeleid van velare dat zoveel betekent als “sluieren” of “bedekken” in het Latijn. Inkoppertje: deze auto zal het ongetwijfeld retegoed gaan doen in de Arabische wereld.
De onthulling vindt een week voor de autoshow van Genève al plaats, op 1 maart aanstaande.
badmat zegt
Niches zijn er om te vullen !!
badmat zegt
@badmat: goed werk trouwens, prachtige auto’s
reggie-boy_rood zegt
@badmat: kom dan met een suv coupé zou ik dan zeggen
badmat zegt
@reggie-boy_rood: evoque 3-deurs ???
reggie-boy_rood zegt
@badmat: nee ik bedoel en x6 of en GLE 63 AMG concurrent
mashell zegt
@reggie-boy_rood: maar dat zijn 5 deurs hatchback SUVs.
Dimglor zegt
@badmat:
Is eigenlijk toch al enigszins deels opgevuld met de Land Rover Discovery Sport?
Is toch ietwat gelijkaardig in opzet, of zie ik het helemaal verkeerd?…
poeperman zegt
@dimglor:
SUV (range rover)
Evoque
Velar
RR Sport
RR
Terreinwagen (land Rovers)
Defender (RIP)
Disco Sport (vroegere Freelander)
Discovery
Hoewel ze ’t allemaal niet onaardig doen in het terrein, zijn het 2 submerken aan het worden
Dimglor zegt
@poeperman:
Wel, ik vind de opdeling tussen beide merken toch meer aan het vervagen.
Vandaar ook deels men opmerking.
Zo waren de vorige Disco en Range Rover Sport op hetzelfde chassis opgebouwd.
Zal bij de nieuwe ook wel zo zijn vermoed ik.
En qua interieurs loopt het ook gelijk op..
Esprit_de_Flandre zegt
@dimglor: De verschillende Range Rover modellen worden gewoon de ‘premium’-versies van de verschillende LandRover-modellen. Vergelijk het met VW en Audi, dat zijn technisch gezien ook allemaal dezelfde auto’s.
Jaguar wordt dan de sportievere poot ervan…
ekidey zegt
Hadden ze maar een model tussen de Evoque en de Velar in.
pomoek zegt
@ekidey: de. Range Rover whynot?
kareljansen zegt
@ekidey: en dan ook nog als cabrio?
E550 zegt
Begrijp alleen niet waarom ze het een Range Rover moeten noemen. Zelfde geldt voor de Evogue.
bobroog77 zegt
@e550: hoezo zouden ze het geen range rover moeten noemen?
jpvdb zegt
@bobroog77: omdat de naam Range Rover maar aan 1 model toebehoort en dat is de Range Rover.
bobroog77 zegt
@jpvdb: ik snap je punt, maar het is niet helemaal waar.. het merk is Land Rover. Range Rover is het zelfde als de ‘A’ bij Audi. Getal erachter en ge hebt een nieuw model. Dus er zijn wel degelijk meerdere Range Rovers. Als je het zo bedoelt omdat het de enige auto is die écht in het terrein z’n weg vindt zou je bij bmw de 2 AT/GT ook geen bmw mogen noemen omdat die geen ‘freude am fahren’ brengen.
perry_snijders zegt
@bobroog77: Dat laatste is overigens een briljant voorstel.
mashell zegt
@bobroog77: als de senioren in hun 2 serie active tourer van de overwaarde op hun huis ziet ziet genieten vergelijkt met de gestresste koppies van de “alweer te laat” accountmanagers in hun 320d dan lijkt het er op dat de 2AT veel meer “Freude am Fahren” brengt. Misschien brengt die 2AT zelf wel “Freude am Leben”.
bobroog77 zegt
Mooi apparaat! Een stuk bredere heupen vergeleken met de Evoque. Ben benieuwd hoe de voorkant en zijkant eruit zien.
martijn11 zegt
Van mij mogen er wel weer wat grotere range rover’s komen
viezefreddyw zegt
Hier ben ik wel benieuwd naar. De Evoque is een leuke auto maar is mij net even iets te vrouwelijk. De Range Rover is mij te groot. Formaatje F-pace vind ik wel mooi! Ik kijk hier wel naar uit om eerlijk te zijn.
granlusso zegt
@viezefreddyw: Ik dacht eerlijk gezegd dat de Evoque qua prijs al aardig op Q5/F-pace segment zit. Ook wua formaat wellicht. Ik vraag me af hoe dit nieuwe model zich gaat nestelen tussen de rest van het gamma.
Zal vast goed over nagedacht zijn.
viezefreddyw zegt
@granlusso: Qua prijs gingen de Q5 (de vorige dan, de nieuwe is geen eerlijk vergelijkmateriaal) en de Evoque redelijk gelijk op. Bijna dezelfde vanafprijzen. Qua formaat ontloopt het ook niet heel veel. Maar de Q5 had een langere wielbasis en was van zichzelf ook wat langer dan de Evoque.
Maar de F-pace is een ander verhaal. Die is een stuk duurder met zijn vanafprijs van €55.840. Ook is de F-pace een stuk groter.
poes zegt
@viezefreddyw: Zo groot de F-pace toch niet? Ik kan mij nog foto’s herinneren waarop de F-pace naast een Ford Kuga stond. Zo groot was het verschil in lengte niet eens!
dieselkameel zegt
@poes: de F Pace is net een maatje groter, valt volgensmij precies qua formaat tussen een X3 en X5. Heb er gisteren nog eentje zien rijden, prachtige auto’s zijn het geworden, mits het juiste formaat velgen.
poes zegt
@dieselkameel: ik moet toegeven dat ik geen super kenner ben van het segment, maar zijn de Q5 en de X3 niet gewoon elkaars directe concurrenten? Die kunnen dan toch niet veel van elkaar verschillen?
viezefreddyw zegt
@poes: DE Q5 en X3 zijn zeker elkaars concurrenten. Qua formaat schelen ze maar een paar millimeter van elkaar. Het punt is dus dat de Range Rover zich nu ook wilt mengen in dat segment aangezien de Evoque een slagje kleiner is.
kareljansen zegt
@viezefreddyw: maar daar hebben ze toch de disco sport al voor?
viezefreddyw zegt
@kareljansen: In vergelijking met de F-pace is de Discovery Sport ook een stukje kleiner. De Velar gaat in het segment komen van de F-pace.
viezefreddyw zegt
@poes: De lengte van de F-pace is 4731 MM, de Evoque is 4371 mm. Klinkt weinig, maar in dit segment is het redelijk veel. Wielbasis is ook belangrijk. Van de F-pace is dat 2874 mm en van de Evoque 2660 mm. Redelijk verschil.
poes zegt
@viezefreddyw: eigenlijk is die Evovque dan maar een klein karretje ;-)
lodewijkyolo zegt
Ik blijf het een vrouwen auto vinden! Hoop dat het in het echt meevalt. De sport vind ik wel erg bruut!
Jochempie zegt
@lodewijkyolo: Je vind het nog steeds een vrouwenauto? Terwijl het eerste plaatje pas net op het internet ligt? Heb je soms ingangetjes bij het designteam in Coventry?
Jochempie zegt
@jochempie: Vindt*
lekkerlinksrijden zegt
@Jochempie: hij is wel blij met de sport, voetbal en tennis en basketbal
sleurs zegt
Hadden ze hem niet beter dan de Range Rover Vuler kunnen noemen?
alassad zegt
Gaat deze de f-pace niet enorm kannibaliseren?
antoonniels zegt
@alassad: Natuurlijk niet. Waar de F-pace de sportieve uitstraling moet hebben en de Discovery de stoere terreinwagen moet zijn wordt dit de luxe stijlvolle broer. Tenminste dat is wat ik als verklaring heb……
antoonniels zegt
Lijkt me een mooie maat voor een luxe SUV. Ik vind de Evoque aan de kleine kant/ echt een tweede auto en de Range Rover Sport echt een mastodont ( om over de “echte” Range nog maar te zwijgen ). Ben wel benieuwd waar deze auto zich op richt want naast de Discovery/ Discovery Sport is dit dan de 3e auto in één segment van Land Rover? Aan de plaatjes te zien echt top end Q5/X3/GLC?
berlinetta zegt
Dit zou wel eens de perfecte Range Rover kunnen zijn, afgezien van de echte natuurlijk.
Design_Driven zegt
He daar is ie eindelijk.
Hij zt niet alleen tussen de Evoque en RR Sport in maar ook tussen de Discovery Sport en de Discovery. Formaat van de Discovery, enkel met 5 zetels en duurder maar goedkoper en kleiner dan de grote Discovery. Dit weet ik niet zeker, zal het nog eens navragen maar hij deelt zijn platform en overige delen met de Discovery Sport.
Verwacht ook zeker een elektrische versie als dat bij Jaguar een beetje is uitgerold (die mag eerst heb ik gehoord).
Gulli zegt
@sketcher: Ben jij toevallig de welbekende onbekende man in de regenjas?
flik2punt0 zegt
Die achterkant doet mij denken aan die Landwind evoque
mrrallycross zegt
Goed plan. Die stap is echt veel te groot
leaper035t zegt
Daar kijk ik naar uit. De Evoque is te vrouwelijk, en te klein. Het prijsverschil met de Sport is ook veel te groot. Een goede concurrent voor Q5, GLC en X3 want als je dan toch een SUV wil, neem er dan een waarmee je echt kan off roaden.
misterdrogba zegt
Ik ben benieuwd naar de livefoto’s, lijkt me wel leuk zo’n range rover a la F-pace.