In het kader van ‘schoenmaker, blijf bij je leest’ zou je kunnen zeggen dat het helemaal geen goed idee is om met een SUV over een circuit te boenderen, maar gaat dit anno 2013 nog wel op? Voor deze specifieke gesneuvelde Range Rover Sport wel..
Er was een tijd waarin de SUV nog echt een terreinwagen was in plaats van een luxe asfaltcruiser. Combineer dit met een eventueel gebrek aan hulpmiddelen die nu allemaal wel voorhanden zijn (ESP bijvoorbeeld), en het was niet ondenkbaar dat je met een paar capriolen je hoge gevaarte op zijn kant kreeg.
Tegenwoordig hebben we stuggere vering, dikke stabilisatorstangen, en vooral veel elektronische hulpjes, waardoor je van goeden huize moet komen om de glimmende kant niet boven te houden. Toch lukte het de testrijders van Land Rover met een nieuwe Range Rover Sport, die ongetwijfeld hard op (en over) de limiet werd gereden. Gevolg: de neus staat de andere kant op, en het apparaat lijkt een voorwiel armer te zijn.
Via de bijna permanente Ringbewoners van Bridge to Gantry komen de beelden van het aardig kapotte voertuig, waar direct een flinke hoes overheen werd gedrapeerd, tot ons. Waar gehakt wordt, vallen spaanders, en ook voor dit soort dingen zijn testritten bedoeld. Hopelijk komen de heren coureurs er met slechts een hoofdpijntje van af.
James Bond had ‘m heel gehouden….
lemans96 zegt
Het is dan ook nog al dom om met je supercharged flatgebouw de Groene Hel denkt te kunnen bedwingen…
lemans96 zegt
@lemans96: Het is dan ook nogal dom om te denken dat je met je supercharged flatgebouw de Groene Hel kunt bedwingen…
Reeds. ;-)
valluik zegt
Met een Range Rover de ‘Ring over.. Juist.
babbaloerie zegt
Misschien kunnen ze daarvoor beter een RingRover bouwen.
norge zegt
En daarom zegt de verzekering hier in Noorwegen niet blij te zijn met die SUV’s ,zwaartepunt blijft hoger liggen dan bij een normale auto’s.Daar kan je met electronica geen verandering in brengen.
mashell zegt
@norge: maar met een snelheidsbegrenzer (90 km/h) kun je het probleem wel beperken, doen we bij de andere vrachtwagens ook.
sjamp zegt
@mashell: Ja, en met succes. Want ik heb immers nog nooit een filebericht gehoord waarin een omgevallen vrachtwagen werd gemeld. Oh wacht.
Begrenzen heeft best zin hoor. Verkoop begrenzen bijvoorbeeld. Alleen boswachters, jagers en mensen met echt oud geld bijvoorbeeld. Wedden dat er nooit meer 1 omvalt op snelweg, Nordschleife of Kalverstraat? :-)
lambo4all zegt
Ik vond de charme van de vorige range rover sport juist dat het niet zon knalharde wannabe sportieve wagen was zoals je volgens bmw heeft sportieve x5 of de q7. Alleen dat zal bij de volgende niet opgaan.. Achja de normale rr blijft nog altijd het mooist!
mrbadaboem zegt
dit is net als proberen driftjes te leggen met een olietanker, het gaat gewoon niet werken. Ik moet wel zeggen dat deze jongens: http://www.youtube.com/watch?v=mzveUz-WRGQ aardig dichtbij komen
wokpan zegt
Is ook geen Ring Rover…
toyotafortuner zegt
Een Range Rover Sport hoort ook gewoon thuis op de PC-hooft… En niet op de ‘Ring.
toyotafortuner zegt
@toyotafortuner: trouwens off-topic @redactie: Het lukt me niet om een video te uploaden naar Autojunk. Ik krijg iets van een IO-error ofzo. Hoe kan ik dit verhelpen?
sir_smokalot zegt
Blijven proberen. Anders even mailen, werkt altijd beter dan in de comments droppen :)
toyotafortuner zegt
@sir_smokalot: Ja oke… Maar mailen krijg ik niet zo snel antwoord op. Toch bedankt smoke!
bram89 zegt
Tja, hoe hard ze ook blijven proberen, de cayenne zal nu eenmaal de leider van dat segment blijven…
lemans96 zegt
@bram89: Precies. 8:33,99 over een rondje Groene hel.
lemans96 zegt
@bram89: EN nog steeds en fantastische terreinwagen zijn hè. ;-)
ckaka zegt
@lemans96: EN een mooie SUV, ook voor de boulevard!
bart123456 zegt
@lemans96:
De Porsche Cayenne een fantastische terreinwagen?
Een Porsche Cayenne in het terrein als een voetbalvrouw die op haar hakjes het voetbalveld betreedt om haar toekomstige alimentatiebetaler aan te moedigen: het kan wel maar erg ver kom je er niet mee.
bram89 zegt
@bart123456: Chauffeur speelt ook een zeer grote rol, alsook de banden. Je moet niet als een idioot de gas helemaal indrukken om door de modder te komen maar hem gewoon laten zoeken naar grip, dan lukt dat net zo goed als met een RR. Ook de banden spelen hierbij een erg grote rol.
bart123456 zegt
@bram89:
Uiteraard spelen die factoren een rol, maar dat geldt voor iedere andere terreinwagen, en dan zijn er toch echt wel auto’s die veel beter in het terrein presteren dan een Porsche Cayenne, die veel te zwaar is, bv. een Land Rover Defender.
bram89 zegt
@bart123456: Je kan bij de cayenne evenzeer alle differentiëlen sperren en de reductiebak is bij het laatste model weggevallen maar wel vervangen door een hele korte 1ste van de 8 versnellingen, goed genoeg dus. In combinatie met de juiste banden zal hij volgens mij toch niet veel moeten onderdoen, maarja, in het terrein heb ik hem ook nog niet aan de tand gevoeld, en hier een verhaaltje vertellen achter de computer is toch nog altijd anders dan de praktijk :D
bart123456 zegt
@bram89:
Je ouders hebben er één begrijp ik. In dat geval zou ik het maar niet proberen ;-)
Als het je eigen auto is (wat me niet erg waarschijnlijk lijkt, gezien 89 achter je naam ben je 23/24?) dan kun je het wel een keer proberen.
Een Porsche Cayenne is nou eenmaal meer gebouwd voor de luxe en voor op de weg. En een Land Rover Defender is juist niet bepaald gebouwd voor op de weg. Over het algemeen blinken auto’s uit in wat de doelgroep er van verwacht.
Maar het hangt natuurlijk ook wel af van wat je als terrein definieert. Vind je door een weiland rijden met kleine hoogteverschillen al terreinrijden, dan zal een Porsche Cayenne best zijn mannetje staan. Maar wordt het wat ruiger: rotsen, mul zand, modder, grote hoogteverschillen, dan denk ik dat zal blijken dat een Porsche simpelweg te zwaar is om succesvol te zijn.
Maar eerlijk is eerlijk, ik heb nog nooit in een Porsche Cayenne gereden ;-)
bram89 zegt
@bart123456: Nee, mijn vader werkt bij een dealer in België, maar gezien mijn leeftijd heb ik alleen nog maar een cayenne diesel aan de tand mogen voelen (spijtig genoeg, maar ook wel begrijpelijk). We gaan er dus geen inzetten in het terrein nee :).
Maar dat wat betreft de doelgroep is helemaal correct, nie voor niks da ze de reductiebak gewoon hebben laten vallen, omdat toch niemand hem in het terrein gebruikt.
En wat versta je onder het terrein, tja, iets meer dan een weiland toch wel ja, maar als liefhebber van alles dat met een verbrandingsmotor gemaakt is neem ik mijn 1966 Deutz D5505 wel voor het echte off-road werk.
bart123456 zegt
@bram89:
Haha, ja daarvan geloof ik wel dat ie goed is in het terrein!
kaasboerin zegt
@bart123456: cayenne is beter dan jij denkt hoor, offroad. :)
Maar toch leuk, wat er allemaal in dat omderbuikje zit! :)
bart123456 zegt
@kaasboerin:
Ik baseer me op autoprogramma’s/tests/reviews, niet op onderbuik.
En of je iets goed of niet goed vindt is subjectief en deels afhankelijk van de eisen die je stelt. En de terreineisen van een Cayenne rijder zijn nu eenmaal anders dan die van een Land Rover Defender rijder.
sebasjuhh zegt
@lemans96: Fantastisch.. mwah! Dat is weer meer voor de RR :)
grandmasterb zegt
Gewoon een echte sport-SUV nemen, dan kan het wel, zoals een Jeep GC SRT-8, die haalt in het filmpje in de regen op de ring o.a. een Subaru 4wd, Mercedes SLS AMG en Aston Martin Vantage in. Op het droge wegdek laat Sabine S. zien dat die Jeep daar ook zeer snel is.
http://www.youtube.com/watch?v=qRhvSbxlWNc
SimonMc zegt
@grandmasterb: Wow! Dus die gast kan dus gewoon met een 4WD aangedreven SUV, amateurs, met meestal achterwielaandrijving, inhalen op een kletsnatte ring?
Dit zegt zoveel over hoe sportief die SUV is, als die Ford Transit, waarmee Sabine Schmitz ooit een aantal amateurs (Porsches zelfs ) inhaalde op de ring in die Top Gear aflevering.
M.a.w. ; nul, nada, noppes.
Maar natuurlijk weer een heerlijk lekker Yanks-promotiefilmpje, om te laten zien hoe goed HUN merk is ten opzichte van een ander.
ckaka zegt
@grandmasterb: ach ja, ze slaan in ieder geval niet over de kop als het nat is…wellicht daarom. Voor de rest een kwestie van lef en kennis van de baan, verder zegt het niets…
reistje zegt
Ik mag hopen dat ze alleen keken hoe hij zich gedroeg op wat hogere snelheden en niet voor een “echte” laptime gingen.
Want anders vind ik het echt kansloos, heel leuk en misschien zet hij ook wel een snelle tijd. Maar als je een snelle ringtijd wilt ga kan je beter een sportauto kopen en geen SUV..
Hupke zegt
De tijd dat een range rover nog een off-road onderstel had is met deze generatie ook wel verdwenen. Is op z’n afmetingen na onderhuids gewoon hetzelfde als een personen wagen en daarmee boenderen ze ook over de ring.
grandmasterb zegt
Een zware sterke SUV heeft voordeel als het door regen glad is, door het gewicht ligt hij vaster op de weg en kan gemakkelijker wegsprinten, bij krachtige lichtere auto;s treed veel eerder wielspin op.
@reistje
Sabine heeft een laptime neergezet, die noemde ze toen ze klaar was met haar rondje (8 sec en nog wat, en dat was pas de eerste keer dat ze er een rondje mee reed, dus dat moet nog een stuk sneller kunnen).
notsobig zegt
@grandmasterb: Dat ligt meer aan de 4WD dan aan die “zware sterke SUV” ;)
SimonMc zegt
“Er was een tijd waarin de SUV nog echt een terreinwagen was in plaats van een luxe asfaltcruiser”.
Wanneer was die tijd dan? Een SUV is altijd een slap aftreksel geweest van een terreinwagen, en is eerder een mengelmoes van vanalles en nog wat.
Ik zou eerder zeggen dat er een tijd was dat terreinwagens gewoon…terreinwagens/jeeps enz. werden genoemd.
Als je nu zegt dat je een terreinwagen hebt, denken mensen direct aan een SUV, zoals een Q7, X5, ML…ipv aan een G-klasse of een Land Rover,degenen die wél de titel van terreinwagen mogen aanmeten.
Als je dan toch perse dé grootste wagen moet hebben om boven iedereen uit te toren, koop dan ineens een Mercedes Actros, kun je er nog fatsoenlijk in slapen ook. Of als je toch perse terrein capaciteiten moet hebben, haal ineens een Unimog.
ropbp zegt
Bij TopGear hadden ze eens zo’n Duitse juf die al 783927261x de ring over geknald was. Zij reed toen in een Ford Transit binnen de 10 minuten zonder te vallen. Dus een Range Rover zou het helemaal moeten kunnen, lijkt mij.
ericc zegt
BMW heeft met de eerste generatie X5 met F1-motor wel een ringmonster gebouwd.
Is onlangs hier op AB nog gepasseerd.
Maar is dan ook geen straat-SUV zoals deze RR-Sport